bezár
 

színház

2014. 12. 30.
Búcsú az esztendőtől - de nem Shakespeare-től
450 éve született Shakespeare
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tényleg ártatlan kislány Desdemona? S halk szavú, szende szűz-e Cordelia? Tudta Gertrud, hogy mérgezett az ital, amibe belekortyol a Hamlet végén? És még sorolhatnánk a millió kérdést, mely mutatja, hogy Shakespeare életműve még születése után 450 évvel is inspirálóan hat művészekre, kutatókra, olvasókra és nézőkre egyaránt. Rövid összefoglalónkkal még egyszer a szerzőről szólunk az emlékév végén.

Hiába tartjuk elméletileg ízléstelennek azt állítani egy művészről, hogy ő a legjobb, ő a legnagyobb, és érezzük végső soron igazságtalannak és kisstílűnek kimondani bármely aktuálisan kiválasztottról a „leget”. Valahogy William Shakespeare mintha felmentene e skrupulusok alól. Mintha nem szorulna magyarázatra, mentegetőzésre, ha a drámaírók legnagyobbjának nevezzük.

Szkéné színház

Felbecsülhetetlen az a mitológiává, filozófiává nőtt drámai életmű, amit maga mögött hagyott, az inspirációnak az a foka, ami azóta is egészen máig a világon ellenállhatatlanul megkörnyékezi a színházi és a filmrendezőket, az írókat, a zeneszerzőket, képzőművészeket és nem utolsó sorban a fordítókat.

Két hét vagy két nap az Othello cselekményideje? Kihagyhatjuk az új fordításból, hogy „Lenni vagy nem lenni”? Megtarthatja-e Eörsi az új Szentivánéji-fordításban Aranytól, hogy „Már meghalék, elpatkolék”? Értelmezhető komédiai happy endnek a Szeget szeggel vége? A kérdések sora, melyet darabjaival provokál, legyen az akár esztétikai, dramaturgiai, etikai, olyannyira termékeny, hogy még születése után 450 évvel is folyamatos újragondolást, tanulmányozást és szakmai vitákat vált ki.

A Prae.hu hasábjain is igyekeztünk az emlékév kapcsán kiemelten is foglalkozni Shakespeare-rel, a vele kapcsolatos színházi és nem színházi eseményekkel. Búcsúzzunk 2014 végén a Shakespeare-évfordulótól ezekkel a cikkekkel!

Baróti Éva: Kortársunk, LearLear király a Székesfehérvári Vörösmarty Színházban

2013. 12. 12.

 

Cortés Sebastián: Színházi fesztivál a következő generációnak – A Miskolci SZEM-ről

2014. 02. 19.

 

Tóth Tünde: Othello, vagy amit akartokOthello Szegeden

2014. 02. 22.

 

Turbuly Lilla: Norvégok Dániában – A Hamlet az Örkény Színházban

2014. 03. 28.

 

Hutvágner Éva: Shakespeare misztikus erdejébenAhogy tetszik a Tavaszi Fesztiválon

2014. 04. 23.

 

Paraizs Júlia: Gyula és Shakespeare – A 10. Nemzetközi Shakespeare Fesztivál a gyulai Várszínházban

2014. 06. 25.

 

Jónás Ági: A színház nyelve nemzetközi – Beszélgetés David Doiashvilivel, a Szentivánéji álom rendezőjével

2014. 07. 01.

 

Orbán Eszter: Delíriumos Macbeth-érzetMacbeth a gyulai Shakespeare Fesztiválon

2014. 07. 14.

 

Mátrai Titanilla: Shakespeare-rel nyit a japán bunrakuFalstaff a japán bábszínpadon

2014. 09.12.

 

Paraizs Júlia: Számvetés Shakespeare-rel – Shakespeare-olvasatok magyar kutatók válogatásában

2014. 11. 04.

 

Csala Bertalan: Kortalan tanmese az életről mai ruhábanVízkereszt vagy amit akartok Tatabányán

2014. 12. 09.

nyomtat

Szerzők

-- Mátrai Diána Eszter --

Budapesten születtem, itt végeztem angol, magyar és színházi dramaturg szakot. 2008 óta vezetem a prae.hu színházi rovatát. Szeretem Mozartot, Shakespeare-t, a somlói galuskát és a világbékét. S hogy magamról is mondjak pár szót: távol áll tőlem az önirónia.


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés