bezár
 

irodalom

2014. 12. 03.
Listázási mánia a holokausztemlékezetben
Ernst van Alphen előadása a PIM Trauma - Holocaust - Literature című konferenciáján, 2014. 11. 28.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Trauma - Holocaust - Literature címmel rendezett nemzetközi konferenciát a Petőfi Irodalmi Múzeum 2014. november 28-29-én Budapesten. Az előadások közül Ernst van Alphen, a leideni egyetem Összehasonlító Irodalom és Irodalomtudomány tanszékének professzora előadását ismertetjük az archiválási módokról, az áldozatokat megidéző emlékművekről és a "listázási" koncepcióban rejlő veszélyekről.

Ernst van Alphen szerint a holokauszt-emlékezetben az archiválási mód egy viszonylag újkeletű jelenség, hiszen korábban, a háború utáni évtizedekben úgy gondolták, hogy a naplók és a tanúvallomások a legalkalmasabbak arra, hogy az áldozatokra emlékezzünk, a referenciális adatokat ezért narratív keretbe helyezték, amitől az sokkal kiterjedtebb, átfogóbb és bonyolultabb lett, mint az alapvetőbb információkat közlő felsorolások. A 21. századtól kezdve azonban a holokausztemlékművek nagy része listákat állít, a narratíva némileg háttérbe szorult. A holland irodalomtudós előadásában e jelenséget számos példával igazolta, majd rámutatott a listázásban rejlő veszélyekre is.

prae.hu

Sok közelmúltban emelt holokauszt emlékmű tartalmaz listákat és ezek közül sok digitális formában, a weben jelenik meg. Valószínűleg ezek közül a legismertebb a Jad Vasemben található Nevek Csarnoka, amit 2005-ben nyitottak meg újra. Ez a helyszín emléket állít minden zsidónak, aki a holokauszt alatt vesztette életét. A csarnok közepén egy kúpba körülbelül 600 áldozat fényképe került, míg ez alatt körkörösen helyezkedik el a Pages of Testimony (A tanúság lapjai) átfogó gyűjteménye, amely a holokauszt áldozatainak rövid életrajzait tartalmazza. Szoros kapcsolatban a Nevek Csarnokával létezik egy digitális archívum, a Shoah Names Database, mely a nácik által meggyilkolt hatmillió zsidó áldozat kétharmadának biográfiai adatait és neveit tartalmazza, amelyeket egyébként eredetileg a nácik gyűjtöttek össze és rögzítettek. Ernst van Alphen megemlítte még a holland Joods digitális emlékművet is, ami a holland zsidó közösségnek, családoknak állít emléket, és ami szintén a nácik által készített listák alapján állt össze.

jad vasem

A professzor rámutatott arra, hogy ez a listák egyrészt tiszteletet és megbecsülést váltanak ki, mivel lehetővé teszik, hogy a befogadó ténylegesen közelebb kerüljön az áldozatokhoz, hogy jobban megértse a tragédiát. Nem szimbólumokon vagy allegóriákon keresztül ismeri meg az áldozatokat, hanem neveiken és személyes adataikon keresztül, így nem tömegként érzékeli őket, hanem a saját egyediségükben. Azonban az ilyen jellegű felsorolások mindig is problémásak, teszi hozzá Van Alphen, leginkább azért, mert a lista a történelem által kontaminált: a nácik is kiváltképpen jeleskedtek az ilyen listák készítésében, megszállottan szedték sorba az áldozatokat, különböző kategóriák szerint csoportosították őket stb. A haláltáborokban ráadásul éppen azokat a kategóriáka használták, éppen azokat az adatokat rögzítették, amelyeket ezek az emlékeztetésre szánt felsorolások is egybegyűjtenek (pl. születési hely és idő, az áldozat halálának napja, a koncentrációs tábor neve, ahová az áldozatot deportálták stb.)

Az archiválás ráadásul túlságosan is leegyszerűsít bizonyos dolgokat, csak a legalapvetőbb tényezőket képes rögzíteni, így tulajdonképpen az áldozatok személye és egyedisége láthatatlan marad. Ezenfelül a lista homogenizálja a listába kerülőket (a nácik például sok olyan emberre használták a "zsidó" kategóriát, akik magukat nem is tartották annak) és azzal, hogy koncepcionális kategóriákba erőlteti őket, növeli is a távolságot az áldozat és a néző között. Szintén komoly problémát okoz, hogy a listázás mindig önkényes, hiszen annak készítője az, aki megszabja, hogy ki kerülhet be egy adott felsorolásba és ki utasítódik ki onnan, illetve a listázó dönt arról is, hogy milyen kategóriák alapján rendszerezi a sorra vett személyeket.

boltanski

Van Alphen szerint a “listázó” emlékművek csak akkor működhetnek, ha kellően önreflexívek. Az előadó erre hozta fel többek között példaként Christian Boltanski Halott svájciak című munkáját. Az installáció fémdobozokból áll össze, amelyek egy U-alakba formált falra vannak rátéve, minden dobozon egy fénykép egy áldozatról, a „fal” tetején pedig íróasztallámpa-sor világít. Boltanski arra a különös svájci szokásra reflektál, mely szerint a gyászjelentések a lapokban mindig fényképpel és hosszas méltatással jelennek meg. Van Alphen szerint az installáció nem egyszerű katalógusról, hiszen az adatokhoz fénykép is társul, így az egyes áldozatok személye hangsúlyosabban jelenik meg, a vizuális adat ugyanis valóban képes feleleveníteni az áldozat személyét.

lista

Ernst van Alphen tehát úgy látja, hogy a listát tartalmazó holokauszt emlékművek csak abban az esetben érvényesek, ha az egyes sorokból valóban rekonstruálható egy élet, illetve, ha mellőzik a sablonokat, sztereotípiákat, mert így nem lesznek képesek felidézni az áldozatok emlékét. A listát fel lehet tehát használni az emlékművek állításakor, de sohasem szabad azokat purizálni, mert az egyszerűsítéssel lényegében a náci gyakorlat idéződik fel, és nem az áldozatok egyedisége, személyes sorsuk és tragédiájuk.

Ernst van Alphen előadása a PIM Trauma - Holocaust - Literature című konferenciáján, 2014. 11. 28.

Fotók: Gál Csaba (PIM)

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

Halasi Zoltán válogatott verseiről beszélgettek a Három Hollóban
Megtartották a harmadik Csak ezt az 1-et kértem! feminista fesztivált
irodalom

Bemutatkoztak Kiss Tibor Noé műhelyének tagjai

Más művészeti ágakról

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés