bezár
 

zene

2014. 12. 01.
John Cage mondta: minden, amit csinálsz, legyen kísérlet
BESZÉLGETÉS ROZMÁN LAJOSSAL
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A szlovák Mairán Lejava és a magyar Sári József műveit tűzte műsorára a Trafóban december 2-án koncertező Qaartsiluni Ensemble. A közép-európai tradíciót a ma élő alkotók munkásságának fényében újraértelmező együttes a prágai Yo-Yo O.S. képzőművészcsoporttal együttműködve kínál érzékszerveket megmozgató, Magyarországon egyedülálló produkciót. Rozmán Lajossal beszélgettünk művészi elképzeléseikről.

PRAE.HU: Qaartsiluni Ensemble. Különleges elnevezése egy zenekarnak. Mit jelent pontosan a szókapcsolat első fele?

prae.hu

Az absztrakt név az alaszkai inuitok nyelvén egyszerre jelent összetartást, reményt, kitörésre való várakozást. Elsősorban azért esett erre a választásunk, hogy hallatán senkinek ne jusson eszébe beskatulyázni az együttest, de igen vonzó volt számunkra a szó aurája is, és egyre inkább úgy tűnik, hogy tevékenységünk által képesek vagyunk szabadon megtölteni tartalommal ezt a nevet.

PRAE.HU: Nem csak nevük formabontó, de előadásaik is szétfeszítik a hagyományos komolyzenei koncert kereteit. Hogyan viszonyul egymáshoz a régebbi kor és az aktuális az együttes zenei szemléletében?

A kor, amelyben most élünk, a zeneipar nagyrészt nem élő alkotókkal foglalkozik. A Qaartsiluni Ensemble zenei megfigyelése és szemlélete középpontjában az élő művész áll, produkciónkat az élő szerzők szemszögéből próbáljuk megvilágítani és közönségközelbe hozni. Kíváncsiak vagyunk arra a munkásságra, amelyet a köztünk élő művészek itt, jelen életükben produkálnak, vagyis nem (csak) azok felé fordulunk figyelemmel, akik halálukat követően válnak híressé Zenei identitásunkat, tradíciónkat tehát kortársainkból gyökereztetjük.

PRAE.HU: Milyen zenei, szellemi üzenet közvetítését tartja fontosnak az együttes?

Az életet manapság minden szempontból a mennyiségi munka határozza meg. Minőség helyett inkább a mennyiség preferált. Ha azonban a minőséget szeretnénk hangsúlyozni, – mi ezt tartjuk szem előtt – akkor mindenképpen a személyes odaadást, a megismerés folyamatát kell a középpontba állítani. A mai muzsikusok a mennyiség szellemében dolgoznak: annyi koncertet, annyi felvételt produkálnak néhány év alatt, amennyi egy-egy szűkebb szavú elődünknek egy életre elég volt. A mi koncepciónk szembemegy a mennyiség elvével. Olyan muzsikusokkal dolgozunk, akiknek munkáját a személyes jelenlét, a minőség, a magával ragadó előadásmód, a tömegtermeléstől való távolságtartás, valamint a megismételhetetlenségre való törekvés jellemzi.

PRAE.HU: Minőségi szerzőket választott a december 2-i koncertre is, ezúttal Sári József és a szlovák Marián Lejava munkáit dolgozza fel a zenekar. Miért éppen ezt a két szerzőt helyezte a koncert fókuszába?

Nagy előny olyan szerzőktől játszani, akikkel rendszeres kapcsolatot ápolunk, akiknek az életművét jól ismerjük. Marian Lejavavával – aki közel nyolcvan saját művet jegyez –, a híres szlovák zeneszerzővel, karmesterrel 2012 óta tartjuk a kapcsolatot. A most 79 éves Sári Józseffel régebbi, közel két évtizednyi ismeretséget ápolunk és már korábban is játszottunk tőle. A két művész párosítása által a különböző alkotó-generációk képviselőit mutatjuk be: Lejava még negyven sincs, a  Kossuth-díjas magyar zeneszerző, Sári József jövőre lesz 80 éves.

PRAE.HU: A darabok megszólaltatásában mi jelenthet kihívást a szólistáknak?

Kétségkívül nehéz feladatuk van a színpadi megjelenítést illetően. A mély mondanivaló megjelenítése legalább annyira feladata a zenei előadónak, mint a különböző hangzások közvetítése. Mivel eddig sok jó színházi produkcióban volt szerencsém részt venni, tudom, hogy egy koncerten nem elegendő a leckét jó fölmondani, a produkciót színpad-elevenné kell tenni, egyedi arculattal kell ellátni. Ezt az egyediséget és hasonlíthatatlanságot kifejezésre juttatni talán a legnehezebb feladat.

PRAE.HU: A Trafóban nem először lépnek fel, a két évvel ezelőtti Közép-európai Portrék címet viselő  négyrészes koncertsorozatuk egyik állomása és egyben társulatuk bemutatkozó helyszíne volt. Miért a Trafó a favorit, mit tesz hozzá a helyszín és légköre a koncertjeikhez?

A fellépéseink helyszínének igen nagy jelentőséget tulajdonítunk, hiszen megnyugtató olyan helyen megjelennünk, ahol jelen van egyfajta érzékenység arra, amit csinálunk. Olyasmi ez, mint a szülés: egy anyának is fontos, hogy jól érezze magát abban a környezetben, ahol gyermekét világra hozza majd. Egy személytelen környezetben, ahol még az ember nevét sem jegyzik meg, ahol sorozatban vezetik le a szüléseket, nem jó lenni. Nagy, neves koncerthelyszíneken nagyüzemben váltják egymást a neves előadók is, szigorú beosztásban, s ilyenfajta érzékenységre nem nagyon van mód. A Trafó nem a sorozat-üzemmódról híres. Rendkívül nagy hangsúlyt fektet az egyes produkciók egyediségére, a személyességre, az időbeosztásra, kiemelt figyelmet fordít a fellépőkre és a közönségre egyaránt. A Trafó nagyban hozzájárul a produkcióink minőségéhez.

PRAE.HU: Itt kap helyet a prágai képzőművészcsoport, a Yo-Yo O.S. performansza is, mely szerves részét képezi majd a Trafóbeli koncertnek…

Igen, Michal Kindernay, a cseh Yo-Yo O.S. művészeti csoport vezetője a magyar fővárosra komponált hangperformanszot, amely nem az este különálló programpontjaként, hanem a hangverseny szerves részeként épül a műsorba Budapest Threads  - Sound drawings of the city (A város hangrajzolatai) címmel. Tudatosan keressük a hozzánk hasonló gondolkodásmóddal bíró külföldi művészeket, csakúgy, mint Lejavaval, Michal Kindernay-jal is jó szakmai kapcsolatot ápolunk. Prágában kezdődött az ismeretség, azóta hol egyedül, hol társaival kapcsolódik be a munkánkba. A mostani performanszhoz Budapesten gyűjtött hanganyagokat, ezek vetítővásznon való képi megjelenítésével találkozhat majd a közönség a Trafóban. John Cage mondta, hogy minden, amit csinálsz, legyen kísérlet, mi pedig megfogadtuk a tanácsát.

PRAE.HU: Hogy látja, mennyire nehéz rávenni a fiatalokat a kortárs zene előadására, hallgatására és szeretetére?

Nincsen gond a fiatalokkal: azt a pillanatot és helyzetet nehéz megtalálni, amikor meg lehet őket szólítani. A zeneértési képességükkel sincs probléma, hiszen a zene az érzékszervek világa, amit pedig érzékelni lehet, azt ők is képesek értelmezni. Budapesten a koncertek száma az elmúlt öt-tíz évben megsokszorozódott, ez a bőségzavar megnehezíti a fiatalok tájékozódását és programválasztását. Hogy a Trafóban sikeresen működik a megszólítás, az egyrészt köszönhető a Trafó kapcsolatrendszerének, másrészt annak, hogy itt lehetőségünk van létrehozni úgynevezett beavató programokat is. December 1-jén néhány középiskolás csoportnak idén is lehetősége nyílik arra, hogy workshop keretében bepillantson a koncert körüli munka izgalmas pillanataiba és a kulisszák mögé.

PRAE.HU: Nyilván figyelemmel kíséri a külföldi zenei életet is, hiszen többek között Kölnben és Baselben is rendszeresen adott már szólóesteket. Hogy látja, miben és milyen mértékben vagyunk mi, magyarok lemaradva külföldhöz képest?

A mennyiségre való törekvés, az intézmények elhivatalosodása, a tradíció kivonulása az intézményrendszerből külföldön ugyanúgy jelen van, mint itthon, csak éppen a külföldi zenei intézmények jobban szervezettek és jobban gazdálkodnak az anyagi bázisukkal. A lényeget tekintve tehát nincs nagy különbség: máshol vagy itthon, persze jobb lenne sokkal inkább a nemzetközi vérkeringés részévé válni. Igaz, a művészetekben az elszigeteltség előny is lehet, hiszen motiválhatja az igazán egyedi alkotás létrehozását.

PRAE.HU: Az együttes blog-oldalán bukkantam rá erre a bejegyzésére: "az előadói munkában semmi nincs fontosabb, mint a megismerés folyamata, ebből származik a játék arany-fedezete". Mit ért pontosan ez alatt?

A zene olyan műfaj, ami csak és kizárólag az előadói munka által létezik, azaz a zene tulajdonképpen nem is létezik - kivéve, ha azt előadja valaki. Az előadónak azért óriási a felelőssége, mert az alkotók üzenetei csak úgy érkeznek meg, ha azonosul  a szerző gondolkodásmódjával és szellemi világával: műveket csakis  így lehet hitelesen megjeleníteni.

 

https://www.facebook.com/QaartsiluniEnsemble?fref=ts

 

 

Közép-európai Portrék 2014

Időpont: 2014. december 2. 20:00 (Koncert)
Helyszín: Trafó Nagyterem, 1094 Budapest, Liliom u. 41.


A műsoron:

1. Sári József: Novellette No.8 (2014) (Ősbemutató)

2. Sári József: Novellette No.9 (2014) (Ősbemutató)

3. Marian Lejava: Principium (Chamber Concerto no. 1) (2012) for viola and six players (Ősbemutató)

4. Marian Lejava: Lost sonata for violin and piano (2014)  (Ősbemutató)

5. Sári József: Ballada (1989)

6. Sári József: Concordia /B/ für Zymbal und Bläserquintett (2003)

7. Marian Lejava: the wrath sessions I-VII - for 9 instruments (2008) - magyarországi bemutató

 

8. Yo-Yo O.S. PERFORMANCE - Budapest Threads "Sound drawings of the city”


Közreműködik:

Qaartsiluni Ensemble

Művészeti vezető és vezényel: Rozmán Lajos 


Milan Pala - hegedű/brácsa

Szalai András - cimbalom

Yo-Yo O.S. prágai képzőművészcsoport

 

nyomtat

Szerzők

-- Jónás Ági --


További írások a rovatból

Roskó Gábor és a Project333
Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés