bezár
 

zene

2014. 10. 29.
Bluesból jött, bluesszá lett
Martin Barre – Petőfi Csarnok, 2014. október 11.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bluesból jött, bluesszá lett Öregkori bluesgitározás a progresszív rock egyik nagyjától: Budapesten járt a Jethro Tull gitárosa, és megmutatta, mit tanult a blues nagyjaitól és Mississippi mellől származó feleségétől.

Rossz idők járnak a Jethro Tull rajongóira. Rosszak, mert nincsen Jethro Tull. Vagy legalábbis nem úgy hívják. Ian Anderson, aki mindig is a Tull zenei agya volt, pár éve úgy döntött, nyugdíjazza a nevet, és ezután a sajátja alatt zenél tovább. Így adta ki a progresszív rock klasszikusnak tekintett Thick As A Brick folytatását 2012-ben, majd a Homo Erraticust idén. Saját bandájával egyértelműen az anyazenekar szellemiségét élteti: teátrális, vetítéssel kísért előadások, konceptlemezek és -koncertek (anno a Thick As A Brick 1-2, most augusztusban a Homo Erraticus hangzott el teljes egészében a budapesti koncerten), és a jó öreg Tull-féle progresszív rock, furulyával, háttértörténettel, számról számra fűzött leitmotivumokkal.

prae.hu

Ha Jethro Tull tehát nincs is, Anderson 70 felé is aktívabb, mint valaha. Az összképből csak egy valami, pontosabban valaki hiányzik: Martin Barre. Az „örökös második”, akit keveset emlegetnek, pedig a megalapítás után nem sokkal érkezett a zenekarba, és ő volt az egyetlen, aki a fontosabb felállások mindegyikében együtt játszott Andersonnal. Bluesban gyökerező, ízes gitárjátéka nélkül más lett volna a Tull.

Martin Barre

Hogy a két öreg nem dolgozik már együtt, amögött nyilván furmányosabb indokok lapulnak, minthogy Anderson nem akar egy halott ember neve alatt koncertezni (Jethro Tull egy létező, híres mezőgazdász és elméletíró volt a 18. században, de erről a tagok korábban is tudtak). Öröm az ürömben, hogy koncertfronton mindketten barátságosak a magyarokkal. Anderson egyelőre kétévente jár hozzánk, és augusztusi koncertje után alig két hónappal Barre is beköszönt. Igaz, ő nem a Kongresszusi Központba, csak a Petőfi Csarnokba. Hogy mennyire eltérő az érdeklődés mértéke, jól jelzi, hogy Barre előadását először a PeCsa Caféba, ebbe a talán százfős bárterembe akarták bezsúfolni, csak a zenészek cájgjai nem fértek el a színpadon. Így kerültek a nagyterembe, amit lefüggönyöztek, a színpad előtti részt beszórták székekkel, de így sem lehettek többen az emlegetett száz főnél.

Martin Barre

Martint ez láthatólag nem zavarta. Ő már, úgy tűnt, inkább magának játszik, s hobbizenél. Ez nem negatívumot, csak az elvárások kerülését jelenti. Barre ugyanis nem progresszív rock, hanem blueskoncertet adott. Ő a Tullban is bluesgitáros volt, és az Anderson képviselte folkos dallamvilág és a Barre által hozott bluesos alapok feszültsége szolgáltatta az anyazenekar különlegességét. Most Anderson mellől a blues és a harapós gitárjáték, Barre mellől a progresszivitás és a folk hiányzik.

Amit Barre produkált, az nem egy kiemelkedő, de határozottan erős blueskoncert volt. Az egyszeri rajongó talán azt hitte, hogy főleg a korai évek kerülnek terítékre, amikor még a Jethro Tull stílusa sem forrt ki teljesen, és jobban hasonlítottak a korabeli blues-rock bandákra. De nem, a gitáros elsősorban a legismertebbeket szemezgette ekkorról: A New Day Yesterday, Fat Man, Teacher, csupa olyan dal, amely Andersonnál sem hiánycikk. A Tull-katalógust tekintve a kötelezőkre szorítkozott, bár egy-két ritkán játszott szerzemény is becsúszott (To Cry You A Song).

A Tull-dalok előadása Anderson nélkül sem volt érdektelen, a frontemberi pozícióra szerződtetett Dan Crisp simán hajlította úgy a hangját, hogy az kiköpött Anderson legyen. Persze, csak közelítőleges másolat, kópia, de a célnak megfelelt. Fuvola nélkül furán szóltak a dalok, de Barre lórúgás erejű gitározása kárpótolt. Crisppel gyakran ikergitár-harmóniákat is adagoltak, két gitárra írták át a számokat, és ez sok helyen érdekes hangszerelési megoldásokat eredményezett.

A kétszer egyórás koncerten a maradék játékidőt bluesklasszikusokkal töltötték fel: Robert Johnsonnal, B. B. Kinggel, Bobby Parkerrel. Ezeknél azért megbicsaklott az előadás, elpárolgott a hangulat, Crisp selymesebb hangja nem volt elég dögös, elég karcos az ősblues témákhoz. Egyszerűen dimenziótlan volt az előadása, nem szorult bele kellő keserv. Jobban feküdt neki az Eleanor Rigby a Beatlestől, ami fogalmam sincs, hogyan került ide, de feldobta a műsort. A jó pontot viszont rögtön visszavonhattuk Crisptől, amint lehetőséget kapott rá, hogy elénekelje az egyik saját szerzeményét: üres rádiórock, nettó giccs volt.

Martin Barre

A dobos és a basszusgitáros inkább csak lekísérték Martint és Crispet, igaz, az A New Day Yesterdayben akadt egy basszusszóló is. A frontember, a konferáló, a humorista értelemszerűen Barre volt, aki egyszer, fél lábra állva még Andersont is parodizálta, a jó ízlés határain belül.

Húsz perces szünetet iktatni az egyébként is ülőhelyes koncert két blokkja közé viszont nem volt jó ötlet, a második felvonásra ez kissé leültette a bulit. Martin azért jól elgitározott, talán azért is, mert igazából már tét nélküli ez az öregkori szólókörút. Aki lemaradt, az az Order of Play című élő CD-vel pótolhat; nagyjából az volt a műsor a Petőfi Csarnokban is. Igaz, arról hiányzik Barre csípős, de gentleman humora.

 

Képek: Soós Tamás

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés