bezár
 

film

2014. 10. 10.
Grátisz belépő
Kerékgyártó Yvonne: Free Entry
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Kint voltunk, vagy nem voltunk kint a Szigeten, ez évről-évre az augusztus egyik kulcskérdése. A Free Entry lánykái zsebpénz híján sem szeretnének lemaradni az össznépi bulizásról, így a karszalag hamisítás rafinált módszeréhez folyamodnak. A fesztivált rózsaszín szemüvegükön, szembe lógó frufrujukon keresztül láttatja Kerékgyártó Yvonne rendező.

A Sziget Fesztivál a maga húsz bulizós éve alatt szépen túlnyújtózott saját határain. Rétegközönség helyett manapság boldog-boldogtalant magához vonz összműfajú zenei kínálata és színes programválasztéka. A fetrengős, drogos, rossz arcú punkok, rockerek és alterok fesztiválsztereotípiáját a Sziget már jó ideje leküzdötte, a színvonal európai szintűre tornázása mellett azonban a lényeg mégsem változott: még mindig „Kell egy hét együttlét” (esetleg egy-két együttlét?) a Fesztiválköztársaság színes lufiban és Sziget Eye-ban gazdag ege alatt, avagy a Szabadság Szigetén (Island of Freedom), ahogy azt az angol nyelvű marketing hirdeti.

prae.hu

Free Entry

Kerékgyártó Yvonne Sziget-filmje, a Free Entry egészestés változata stílusosan a Magic Mirror sátorban pergett először közönség előtt. A három évig, három fesztiválanyagból készített, erősen low budget produkció töredezett, ám szokatlanul őszinte hangon szól a lánybarátságról, a szárnypróbálgatásról és minden idők legmenőbb magyar zenei rendezvényéről. A rendezőnő, akinek titka ebben a vissza nem fogott őszinteségben rejlik, első nagyjátékfilmjeként prezentálta a kamasz Betty (Pusztai Luca) és ’V’ (Barta Ágnes) belógós, pasizós, sörtől és marihuánától bűzlő sztoriját, ami a lazulás nincstelen pillanatai mellett mégis ártatlan és poétikus marad.

Free Entry

A két szemtelenül fiatal csaj hamis karszalaggal jut be a Hajógyárira, mert pénzük alig, merészségük viszont annál több. A szabályszegést és a szülők elől titkolt bulizást ügyetlen marihuána-árusítással fejelik meg, de illegális pénzfelhajtási kísérletük rendre csődöt mond, így rájuk csak az asztalon hagyott maradékok, a toi-toi vécék és a biztonsági őrök várnak könnyen szerzett lóvé és szórakozás helyett. Mielőtt a gyanússá váló Bettyt kitessékelnék a Szigetről, a lányok végigmulatnak egy Quimby koncertet, bepasiznak és furcsa ízű sütit esznek az óriáskeréken. Betty később a jóképű fűdílernél, ’V’ egy kendergőzös lufipartin tölt izgalmas pillanatokat, majd nagylányos tapasztalatokkal gazdagodva újra egymásra találnak a fesztivál hajnali macskajajában.

Free Entry

A film kissé zilált, kissé talán túlzottan epizódszerű, klipphangulatú, de hitelesen szól a Sziget-tapasztalaton felnőtt fiatalok életérzéséről. Ahhoz, hogy egy egész generációról, esetleg magáról a fesztiválról rajzoljon meggyőző portrét, kevésnek bizonyul, szétfolyó jelenetezésén látszik is a koncepció, meg nem is, bár a minimál költségvetés és az elhúzódó forgatás egyértelműen felmenti Kerékgyártó Yvonne-t a tökéletesség szorító elvárásai alól. Nem csak azért, mert egy különösen jó nagyjátékfilm-ígéret lüktet a Free Entryben, hanem mert az ifjú lánykák jelenkori problémáinak mozgóképes szószólója a rövidfilm műfajában sem volt eddig rest kidolgozott, fantáziadús, ám maníroktól megtisztított miniprodukciókat létrehozni. Ez egy kísérlet volt (2006) című filmje vizuális-formai játék, a Youtube Girls (2009) és a Facebook-Molotov (2011) vérbeli Y-generációs virtuál-mese, a Marika nem cica (2013) szellemes és kreatív társadalomkritika, a Pinkwater (2010) pedig egy igazi gyöngyszem, mely a kamaszlányos fellángolás megejtő, látomásszerű bemutatása.

Free Entry

A Free Entry relatíve más úton halad, elharapóznak benne a változatos „szigetközhelyek” és a nagykönyv szerint megírt klisészereplők, de az odafigyelő színészvezetés mégsem tagadható tehetségelem Kerékgyártó Yvonne egészestéssé összepakolt produkciójában. A bamba arcú Betty és a kikent-kifent ’Vé’ imádnivaló pofára esései a két színésztanonc lány esetlen félprofizmusában teljesednek ki, rendezőjük pedig láthatóan jól bánik velük, érzékkel nyitja meg személyiségüket. A film másik főszereplője a Sziget, aminek viszont csak néhány kiragadott szelete látható, habár a hangulat- és élményközvetítésről a dalok (zenei producer Deutsch Gábor ’Anorganik’ és Takács Zoltán ’Jappán’), valamint a szándékoltan keresetlen képek is gondoskodnak.

Kerékgyártó Yvonne Free Entryje ’70 perc erejéig legálisan illegális „szabad belépést” enged a Fesztiválköztársaságba, ahol az elvarázsolt és földhöz ragadt jelenetek elegye visszaránt a tizenéves kor nosztalgikus naivitásába. Abba a korba, amikor még vagány volt sárral dobálózni, ordítva énekelni, osztálytársak előtt menőzni és minden más hülyeséget csinálni. Ez a grátisz belépő még azoknak is jóleshet, akik eddig be sem tették a lábukat a Szigetre.

 

Free Entry

Színes, magyar játékfilm, 70 perc, 2014 

Rendező: Kerékgyártó Yvonne
Producer: Kastner Judit
Ko-producerek: Romwalter Judit, Huszár Viktor Dénes
Operatőrök: Pálos Gergely, Becsey Kristóf, Cador Rida, Nagy Zágon
B-kamera operatőrök: Benkó Tamás, Szilágyi Fanni, Balázs István Balázs
Vágó: Bacskai Brigitta
Jelmez: Szlávik Juli
Zene: Anorganik, Jappán
Hangkeverés: Fazekas Csongor, Vastag Gábor

Szereplők: Pusztai Luca, Barta Ágnes, Sándor Péter, Kardos Róbert, Kovács Ádám, Janka Barna, Szolár Tibor, Nemes Anna, Nagy Katica

 A Free Entryt a Budapest Film közreműködésével október 23. és 29. között műrorra tűzi a Tabán Kinotéka. A film látható lesz a Magyar Filmhéten is. 

nyomtat

Szerzők

-- Bükki Linda --


További írások a rovatból

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Velencében láttuk Pablo Larraín és Pedro Almodóvar új filmjét

Más művészeti ágakról

art&design

A besorolás deficitje
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Egy mozgástanulmány
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés