bezár
 

zene

2014. 09. 21.
Michael Wollny csodálatos világa
Michael Wollny & Tamar Halperin, Európai Hidak Fesztivál, MüPa, 2014. szeptember 14.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Michael Wollny csodálatos világa Az ifjú német zongorista, Michael Wollny és a csembalista Tamar Halperin duója az Euópai Hidak fesztivál keretében lépett fel Budapesten. Beszámolómban kicsit távolabbról nekifutva, egy firss lemezén keresztül próbálom megragadni a különleges Wollny-i világ jellegzetességeit.

Tonalitás és atonalitás, törékenység és erő, dallambeli tisztaság, romantikus teljesség, végtelen dallamok, sötét szakadékok, angyalok, álomlogika, könnyű sötétség, gótikus szépség” – sorolja a zongorista Michael Wollny a számára kedves témákat idén megjelent, Weltentraum címet viselő lemezének ismertető szövegében. „Üdvözlünk Michael Wollny sajátos világában” – teszi hozzá a felsoroláshoz Wollny kiadója, a kiváló ACT Music.

prae.hu

A szóban forgó lemez pont jókor és pont jó helyütt jelent meg ahhoz, hogy ne kerülje el a figyelmemet. Nagyjából újévi fogadalom gyanánt ugyanis eldöntöttem, hogy az idén megpróbálok napirenden maradni a zenei fejleményekkel, az egyik kiadó pedig, amelynek kiadványait e cél elérése érdekében követni kezdtem, pontosan a mindig megbízhatóan magas színvonalú ACT volt (többek között olyan világsztárok vannak náluk, mint Marius Neset, Lars Danielsson vagy Adam Baldych, de ők adták ki az e.s.t. lemezeit is). Így a január végén érkező Weltentraum-mal szerencsére én is felfedezhettem a valóban egyedi stílusú német pianistát, Michael Wollny-t.

Michael Wollny, 2009 (forrás: WikipaediaA Weltentraum anyagát trió felállással, Tim Lefebvre bőgőssel és Eric Schaefer dobossal kiegészülve rögzítette Wollny. Az album két saját szerzemény kivételével feldolgozásokból, méghozzá nem akármilyen feldolgozásokból áll. Wollny ugyanis a „standard” fogalmát újraértelmezve nem a hagyományos dzsessz-repertoár darabjait szabta magára, hanem személyes kedvenceit dolgozta át: olyan darabokat, amelyek számára standardok, viszont az improvizációnak és az innovációnak ugyanúgy teret tudnak engedni. Wollny kedvenc dallamai pedig a lehető legkülönbözőbb korokból és stílusirányzatokból származnak: Guillaume de Machaut-tól a Flaming Lips-ig, Nietzschétől Varése-ig, Bergtől P!nk-ig terjed az eredeti szerzők spektruma. Ez a tény önmagában azt mutatja, hogy Wollny mindenre nyitott, éppúgy lehetőséget lát egy középkori motettában, mint egy modern popdalban, egy atonális lied-ben, mint egy pszichedelikus rockszámban. De nemcsak hogy nem zárkózik el a nagyon különböző zenei világoktól, hanem ugyanolyan hozzáállással fordul oda mindegyikhez, abszolút egyenrangúakként kezeli őket. Ez pedig egy saját Wollny-i zenei világ létrejöttéhez vezet, amiben tonalitás és atonalitás, harmónia és disszonancia, emelkedettség és slágeresség és mindazon témák, melyeket fentebb Wollny is említ egyedi ötvözetté állnak össze.

Annak ellenére, hogy a mostani koncerten nem hangzott el egyetlen Weltentraum-os szerzemény sem, mégis úgy gondolom, ez a lemez nyújtja a leghozzáférhetőbb belépési pontot Wollny világába, és ezért is foglalkoztam vele ilyen hosszasan. Ami ugyanis a Weltentraumon egy egész lemez időtartama alatt, fokozatosan bontakozik ki a fülünk hallatára, az a koncerten elhangzott szerzeményekben sűrítetten van jelen. Ez a lemez mintegy magyarázatul szolgálhat arra, hogy a koncerten elhangzott, főleg az öt évvel ezelőtti Wunderkammer címet viselő lemez anyagából származó darabok miért olyanok, amilyenek.

Ugyanis ezeknek a kompozícióknak is legfőbb ismérvük és egyben erényük a sok különféle stílus együttes jelenléte. A minimalizmust idéző ostinátók és összetett ütemek, impresszionista színek, atonális részek, rockos riffek, dzsesszes futamok és harmóniák keverednek mesterien.

A koncert hangszerelése ugyanezt az irányelvet, a különböző korszakok összemosásának elvét követte, Wollny zongorajátékát ugyanis Tamar Halperin csembalóművész játéka egészítette ki. Amint azt Wollny a számok közti szünetben el is mesélte, a Wunderkammer lemez alapötletét a különböző billentyűs hangszerek összehozása jelentette. Míg a lemezen a zongora és csembaló mellett a cseleszta, a harmónium és egy Fender Rhodes is megszólal, addig élőben a két alaphangszert egy glockenspiel és egy-egy ritkán használt harmónium, illetve kalimba egészítette ki. A koncert gerincét tehát a zongora és a csembaló együtthangzása adta, a két hangszer pedig Wollny szerint, mint azt szintén egy számok közti szünetben megtudhattuk, olyan, mintha egymás doppelgänger-e volna. Ebből az elképzelésből egy darab is született Sagée címmel, egyúttal egy XIX. századi doppelgänger, Emilie Sagée tiszteletére is.

Michael Wollny Trio - God is a DJ (A Weltentraum lemezről)

Ezen a kimondottan erre a hasonmás-árnyék hatásra épülő kompozíción kívül is valóban elég sokszor volt az az érzésem, mintha a csembaló csupán árnyéka lenne a zongorának, csak a hangzás texturájának sűrűsödéséhez járul hozzá. Azt azonban mégsem lehetne mondani, hogy Halperin másodrangú szereplője lett volna az estnek. Sokszor ő vitte a hátán a művet: tartotta az alapot, ameddig Wollny el-elkalandozott.

A két hangszer együtthangzása furcsamód mindkettő perkusszív jellegét emelte ki, de ezt tették hangsúlyossá az ostinátók is, és főleg azok a részek, amikor ténylegesen ütős hangszerként kezelték őket, közvetlenül a húrokat vagy a hangszerek testét szólaltatva meg. Az ezekből a hatásokból létrejövő beat valóban annyira magával ragadó tudott lenni, hogy bár megmosolyogtam, mégis értettem a fénytechnikus késztetését, hogy kétszer is villogóra, szinte stroboszkópszerűre állítsa a fényeket.

Ezt a merész lépést a beat indokolta ugyan, ám a klubhangulat egyáltalán nem illett a koncerthez. Valószínűleg főleg a közönség szerény méreteinek köszönhetően, végig a békés, családias hangulat uralkodott. Amibe tökéletesen illeszkedtek Wollny - a számok közti szünetekben elmesélt - közvetlen hangú történetei. Ezek alkalmával (kezével védve a szemét a reflektorok fényétől) nem egyszer kiszólt, kérdezett valamit a közönségtől, például hogy olvasunk-e Stanislaw Lemet, vagy van-e a doppelgängernek használható magyar megfelelője? A közönség pedig készségesen válaszolt, hogy igen, Lem-et ismerjük, viszont a doppelgängert nem igazán mondjuk magyarul.

Családias, közvetlen hangulat, korszakokat átívelő egyedi zene, korszakokat átívelő hangszerelésben: nagy a késztetés élni a szójátékkal és azt mondani, Wollnyék csodát tettek a Fesztiválszínház termében. Ennyire patetikus azért mégsem leszek, azt viszont bátran mondom, hogy kiemelkedően jó és maradandó élményt nyujtó koncertben volt részem.

nyomtat

Szerzők

-- Balázs-Oldal Ádám --


További írások a rovatból

Ellentétek párbeszéde – Schönberg és Boulez a Zene Házában
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés