bezár
 

irodalom

2014. 08. 31.
Rendszerváltás és mátrix-tapasztalat
JAK-tábor, Balatonszemes, 2014. augusztus 27. 2 nap
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Amellett, hogy a József Attila Kör balatonszemesi táborának egyik fő témája a negyedszázados rendszerváltás eseménye volt az azóta eltelt idő irodalmi folyamatainak tükrében, ami az irodalom tradicionális értelemben vett „külpolitikáját” járja körül, a nevezetes „külpolitikának” egyéb sajátosságaira is figyelem irányult: éspedig az irodalom médiumköziségére, valamint a literatúra szerepének művészetközi beágyazottságára. Aligha független mindez a technológiai médiumoktól és a kulturális regiszterek közti, ma már természetesnek tekintett átjárástól. 

Mindennek megfelelően a JAK-tábor idei programja a korábbiaknál is nagyobb hangsúlyt fektetett olyan művészeti alkotások és jelenségek bemutatására és értelmezésére, amelyek közt az irodalom, az írott szöveg esztétikája csak „egy”. A megszokott irodalmi programokat – beszélgetéseket és felolvasásokat – színházi előadások és filmvetítések, továbbá zenés programok egészítettek ki, melyeknek nyomatéka ugyanolyan nagy volt, mint az írott szóé. Az persze a literatúra medrében tartotta a rendezvénysorozatot, hogy a teátrumi és mozgóképi eseményeket is – nem kizárólagosan, de – az irodalom szereplői kommentálták és értelmezték, ily módon a választott tematikák és művek földolgozása az irodalmat mégiscsak centrális pozícióba helyezte.

prae.hu

A délelőtti szemináriumokkal párhuzamosan zajlott a V4-projekt, azaz a visegrádi országokból származó vendégekkel közös, ugyancsak politika, félmúlt, valamint irodalom (és művészetek) kapcsolatát firtató programsorozat. (Részletesebben többek közt itt olvashatnak róla.) A szerdai viharos-esős délutánon az ezirányú moderált beszélgetés – Bárdos Deák Ági, Garaczi László és Karádi Éva közreműködésével, Kassai Zsigmond moderálásával – a rendszerváltás irodalmi emlékezetét firtatta olyan nemzetközi horizontban, amely a volt keleti blokk identitástudata által keletkezhetett. A 25 év New Wave elnevezésű program az öt évvel ezelőtti Gödör-béli eszmecserékre utalt vissza, hiszen a kérdést, mely szerint van-e közösség a különböző, a blokkba tartozó országok világtapasztalatában és irodalmában, továbbá megalkotható-e valamifajta kollektív identitás, amely a „közös sors” történelmi szituációjában bomlik ki és válik értelmezhetővé, nem először tették föl maguknak a művészetek képviselői, és az is világos, hogy a válaszok nem véglegesek, hanem differenciálhatók. Mindez természetesen azért dilemmatikus, mert eleven kérdésről van szó. Az ugyanis visszatérő meglátás a diskurzusban, hogy a rendszerváltás utáni időszak kudarcként vagy be nem teljesített projektként értékelhető, és ezért (ezért is) újra meg újra vizsgálódás tárgyává kell tenni. Ráadásul a művészetek önértelmezése felől sem megkerülhető a kérdés, hogy önmaguk mennyiben képesek a történelem közvetítésére és utólagos színre vitelére úgy, hogy az 1989-es politikai események és az azt követő történelmi folyamatok már megértett tapasztalatként jelennének meg bennük.

Bárdos Deák Ági, Garaczi László és Karádi Éva közreműködésével, Kassai Zsigmond moderálásával

A tematikus egymás mellé rendelés lazaságát, továbbá a kulturális-mediális szisztémák demokratikusságát mutatja, hogy ezt követően Szabó István Zoltán és Nagy Ildikó Noémi az éppen harminc éves Gibson-klasszikusról, a Neurománcról társalogtak (Sepsi László moderálásával), ami talán azt is sugallja (ha nem rögvest explikálja), hogy olyan generációk rendelődnek egymás mellé (amennyiben ráadásul nagyjából harminc esztendőt tekintünk egy generációnak), amelyek – ezúttal a technológiai médiumok és a szubzsánerek felől – eltérő kérdésekkel és válaszokkal is bírhatnak valóság és történelem viszonyára vonatkozóan. Különösen onnan nézve érdekes mindez, hogy az idei JAK-táborban, miként az első napról írott beszámolóban megjegyeztem, nagy számmal vettek részt azok a fiatalok, akik már a kilencvenes években születtek. (Ami a 30-asok ama sokat hangoztatott vélekedésének persze ellentmond, hogy jól tudjuk: lehetetlenség, hogy vannak emberek, akik már a kilencvenes években születtek.)

Sepsy László, Nagy Ildikó Noémi és Szabó István Zoltán

A Gibson-témát a Lichter Péter rendezte Rimbaud-film (Rimbaud) és annak interpretálhatósága, valamint a Színész Bob & a Slamkölykök programja követte, no meg a táncparkett fölavatása. Józsi bácsi, a szemközti kocsmáros pedig újfent nagyon jól járt.

Parkett.

Fotó: Bach Máté

nyomtat

Szerzők

-- L. Varga Péter --


További írások a rovatból

irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Kritika Horváth Viktor A Júdás-terv című regényéről
irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről

Más művészeti ágakról

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
Mike Cheslik: Hundreds of Beavers


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés