bezár
 

art&design

2007. 09. 12.
A mélység metafizikája
Megjegyzések Enzo Cucchi retrospektív kiállításához
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A mélység metafizikája Izzó színek. Hatalmas felületek. Lendületes gesztusok. Metamorfikus formák. Tájak, koponyák, romok. Mítosz és enigma. Víz mint fortyogó láva. Narancsban mártózó tenger. Az elveszett alakot beszippantó metafizikus mélység. Enzo Cucchi-retrospektív. Velencében.
„A festészet a Földközi-tenger áthatolhatatlan lagúnáin jutott el hozzánk, hogy világunknak nap mint nap enyhet nyújtson a viharokban és a katasztrófákban. Azt mondják, hogy régen a tengereket járó festők lefestették az útjukat. Nehéz munka ez, érzések bonyolult mozgása. A művészetet ezeknek a hullámoknak a szele hozta létre. A festészet az egész földet akarja látni.” (Enzo Cucchi)

prae.hu

A fekete szinte a teljes – hét négyzetméternél is nagyobb – felületet beborítja: a világoskék, a fehér és a vörös fent egy vékony sávba szorul. A kiszorított fehér a rideg fekete felülettel szemben szaggatott, felszabadult (vagy legalábbis annak tetsző) gesztusok összessége: a fodrozódó víz hullámai, a távolból szemlélt tengerben megmutatkozó mindent lebíró természeti erő. Jobbra olyan, akár a távolról szemlélt havas hegycsúcsok, melyek mindig fájó parányiságunkkal szembesítenek. A fekete homogenitását megbontó zaklatott hullámtaréj, olyan mint egy statikus, örökkévalónak tetsző havas hegycsúcs dinamikus megfelelője. A távoli metafizikus tereket megnyitó fekete felület antitézise, vagy tán épp kiteljesítője. A fekete felületet épp a világos fehér sáv vékonysága, kicsisége és zaklatottsága teszi monumentálissá, végeláthatatlanná – meghatározott, kimozdíthatatlan állandósággá. A fekete felület fehér szegélye vezet át a két vörös sávhoz, a hajóhoz, két fekete kéményével és a jobbra szálló veszedelmes, fekete füsttel.

A hajó mintha magában hordozná a fekete felület nyugalmát – mely persze egy mélyebb egzisztenciális szorongást előfeltételez – és a hullámzó felszín dinamizmusát is: a fekete felülethez hasonlóan homogén, ecsetvonások alig mutatkoznak rajta, ám mégis lételeme a mozgás, az állandósággal szembeni „éppen-itt” állapota: a szimmetrikus alsó részhez képest a felső rész jobbra tolódásából adódó aszimmetria, s a füst által sugallt balra irányuló mozgás kontrasztjából származhat ez az ambivalens állapot. A hangsúly mintha jobbra tolódna, a mozgás azonban balra történik – a hajóorr előtt fölcsapódik a víz. A hajó a telített jobb rész felől az üres bal rész fel „halad”, ezzel egy időben persze a feketével rokon statikus jellege és letisztult homogenitása mozdíthatatlanságot, nyugvó állapotot sugall. A kép mozgalmas felső sávját – melyben a kép eseménye megtörténik, s mely felfedheti számunkra a teljes kép logikáját – az ég világoskékje, a feketének megfelelő homogén felület zárja. Egy másik sík, egy másik tér. Egy másfajta állandóság, egy másfajta mélység, mely ezúttal nem végtelen magasságával, a fent határtalanságával, hanem épp szűkösségével tűnik ki. A tér ezúttal nem nagysága, hanem épp hiánya által „jelenik meg” szemben a fekete mindent lebíró monumentalitásával. Az ég tehát úgy azonos a fekete felület „telített ürességével”, hogy mindeközben a képkivágás folytán annak (a hullámoktól eltérő módon) antitézisévé lesz.

Festmény a sötétben tengernél, 1980

A felső sáv értelmezi a fekete felületet és a fekete felületbe szorult drámai kompozíciót lent: egy a hullámokat ismétlő szaggatott és zaklatott hosszan elnyúló fehér ecsetvonást (s egy másik rövidebbet jobbra), s az alatta lévő tépett lángnyelvhez, szájhoz, örvényhez hasonló pocsolyaszerű képződményt, mely alul vörös, felül fehér. Talán egy örvény a tenger mélyén. Talán a tengert tükröző pocsolya: a fehérben tán a hullámok, a vörösben tán a hajó tükörképét fedezhetjük fel: a felső kompozíció variált ismétlését, melyet kizökkent a kép-egészhez viszonyítva megdöbbentően apró, jelzésszerűen, sematikusan érzékeltetett, identitását és individualitását vesztett fuldokló figura; pontosabban egy jobbra döntött fej, s feltartott kéz, mely mintha a fenti kéményeket ismételné. A vörösben, akár vérben fuldokló figura a fekete felület kilátástalanságával szembesít, melyhez képest az alak oly parányinak tetszik, mint az amúgy teljesen más logikát követő, oly sokat emlegetett Caspar David Friedrich-kép szerzetese a tengerrel és az ég absztrakttá váló, mégis naturalisztikus hatalmas felületével szemben. Ám a mitikusnak tetsző természeti erők itt agresszívabbak: az örvényszerű forma oly hegyes, mint a hajó orra – szinte átlyukasztja a feketeséget, mely természetéből adódóan átlyukaszthatatlan.

Az egész képet szemlélve az ürességgel konfrontált két motívumcsoport viszonya foglalkoztat. Egyszerűbben fogalmazva: mi hol van, s én hol vagyok? Vagyis miként értelmeződik az itt és a most. Zavarba ejt a fent és a lent khiazmusa. A horizont alatti szféra, mely természeténél fogva végesnek és behatároltnak tetszik, itt határtalan, a fenti pedig, mely ezzel épp ellentétes, itt behatárolt és szűkös, túl szűk, zavaróan szűk, olyan agresszíven, nyomasztóan „lakhatatlan”, mint az örvény (mely a hajó melletti egyetlen definiált forma: a szabályossal szemben szabálytalan, a geometrikussal szemben ageometrikus).

A végtelen mély talán a tenger mélye. Festmény a sötétben tengernél. Ezt a figura jelenléte bizonytalanítja el, ki levegő után kapkod ott, ahol nincs levegő, vagyis az eget keresi ott, ahol nincs ég, s az annak antitéziseként felfogott fekete felület is végtelenül távolinak, a kiemelkedő kar számára elérhetetlennek tetszik.

Felfoghatjuk persze az egészet két párhuzamosan elbeszélt eseménynek: míg a hajó nyugodtan balra úszott, a fiú fuldokolt. A hajó oly régóta létmetafora. A tengeren, vagyis a Létben magában úszó individuum metaforája. A hajóban megfogalmazódó közhelyt a fuldokló figura konkretizálja. A hajó pozíciójának látszólagos stabilitását a figura kilátástalan sodródása ellenpontozza, illetve pontosítja. Ennyiben a kép a „Lét súlyát manifesztálja”, az egzisztenciális szorongás képe – mondhatnánk. S talán elsőre igazunk is lenne. Ám a festmény erejét épp e konzekvencia levonhatatlansága adja – az enigma mindent beszippantó ereje, a mítosz megfejthetetlensége, a mélység metafizikája. A világosság és a sötétség egymást feltételező viszonya; „a nappal folytatódik az éjszakában s az éjszaka a nappalban” (Cucchi). A monumentális elemek ősereje – a fuldokló figura és a kép-egész, a befogadó és a festmény oppozíciója. A fekete-vörös-fehér-kék színkontrasztokban, a geometrikus-ageometrikus formakontrasztokban, a gesztusos és sima felületkontrasztokban tetten érhető ellentétekre építő képi logika. Az asszociáció és a metamorfózis ereje.

Ezzel a képpel – az alkotó korai, 1980-ban festett főművével – találja magát szemközt az Enzo Cucchi tizenegy teremnyi retrospektív kiállítására látogató a velencei Museo Correrben, amikor belép az első terembe. A múzeum folytatja megkezdett sorozatát, s ezúttal is egy egyetemes jelentőségű művész munkásságát monografikus igénnyel mutatja be a Velencei Biennálé idején, többek között Emilio Vedova, Anton Zoran Music, Francis Bacon, Anselm Kiefer, Claes Oldenburg, Fabricio Plessi és legutóbb Lucian Freud méltán emlékezetes kiállítása után.

Enzo Cucchi (1949-) is, mint az olasz transzavantgárd legfontosabb képviselői, így például Sandro Chia, Mimmo Palladino vagy Francesco Clemente az avantgárd, neoavantgárd tendenciák erősen konceptualizált és a legkülönfélébb médiumokat vizsgáló (Jean-Christophe Ammann kifejezésével élve) „expanzív képisége” helyett egy olyan „bensőséges képiséget” valósít meg, mely sajátosan szabad stílusban, a szubjektív szimbólumhasználat eklektikájában, a burjánzó és szerteágazó „stílusmetaforák” világában manifesztálódik: a tradícióhoz fűződő bensőséges viszonyban, egy szabad képzettársítások által kibomló egyszerre roppant személyes és mégis mitikus motívumrendszerben. A kép ennyiben az alkotó individuum önkifejezésének, a művészi szféra autonómmá tételének eszközeként neoexpresszionista gesztusaival a létrehozó jelenlétéről tanúskodik, szemben például a hiperrealizmus steril, s ennyiben a festészet logikájának ellentmondó, roppant módon konceptualizált tendenciájával (elég például Malcolm Morley és Sandro Chia híres klasszikus műalkotásokat újrafestő képeit összevetnünk). A hetvenes évek végére tehető paradigmaváltás (melyet legélesebben az olasz transzavantgárd névadó teoretikusa Achille Bonito Oliva regisztrált) során egy „új szenzibilitás”, új festőiség, s ennyiben egy igen szabadon kezelt új individualizmus és tradicionalizmus kerül ismét előtérbe. Ezt a „nagy eklektikát”, mely Enzo Cucchi művészetének máig fontos jellemzője „a stilizálás, a szubjektív historizálás, illetve a mélyebbről feltörő »vágy-képek«, »testérzetek« elemi pszichikai tartalmakat hordozó alakzatainak összefonódása jellemzi. A »szabad stílus« szubjektív festői gesztikulációi szétmarják a stilizáló és historizáló formát, s mégis ezeken keresztül, mintegy ezek személyre vonatkoztatott történetiségén keresztül hatnak s hozzák létre a nagy eklektikát.” (Hegyi Lóránd).

Cucchi látomásaiban mitikus toposzok és individuális képzetek olvadnak eggyé. Kavargó és drámai világ, (Germano Celant a korszak festőire vonatkoztatott kifejezését idézve) „energia képek” ezek, melyek legfőbb értéke a kifejezés intenzitásában áll. Térjünk vissza egy pillanatra a korábban szemlélt Festmény a sötétben tengernélhez (mely a kiállítás legerőteljesebb festményének tűnik, így joggal lehet kiindulópontunk), s idézzük fel Cucchi vallomását Achille Bonito Olivával folytatott beszélgetésében: „Marche Olaszország tükre. […] A város leér egészen a tengerig… […] Csodálatos egy ilyen város, mert Afrika szívében érzi magát az ember, igen, Afrikában, mert el lehet ide menekülni, újat lehet hozni, lehet vetni és hamut szórni a levegőbe. A hamu kicsit elhomályosítja a látást, de azért látszik a fény és a sok anyag; ezekből az anyagokból lesznek azután a látomások: az ilyen helyen a hajó nem is hajó, hanem olyan valami, amihez szívesen odamegyek; olyan, mintha ősember lennék, olyan, mint egy irreális kép még akkor is, ha a valóságban nagyon is létező, ugyanis a gyakorlati élettel van kapcsolata. Ezek a hajók jönnek és mennek, árut szállítanak. Hát, ilyen a munka is: a látomásoktól, ezektől a helyektől, a csodálatos barlangtól független kivetítése az olyan dolgoknak, mint például egy valóságos egyszerű asztalosműhely, ahol az emberek nyugodtan esznek-isznak. Nekem ez olyan helyet, barlangot jelent, ahol kinyújthatom a kezem és találok is valamit, elképesztő, de ennyi. Igen. Nem tudnám megmondani, de olyan, mint amikor az ember kimegy a bevetett szántóföldre, vagy kimegy a tengerhez, hogy rátaláljon valamire, aminek a tengerhez van köze. Kicsit hihetetlen, de ezt a tengerhez hasonló meglehetősen átlátszó valamit meg lehet találni a szántóföldön is, mert egy kövület, egy történeti emlék csupán.” Költői erejű sorok. Cucchi maga is foglalkozott korábban költészettel. Egy tengerparti olasz város délen – a napsütötte parton a párás levegő fojtogató melege. A tenger megfoghatatlan távolsága, s a homok, a hamu megfogható közelsége. A homok mögött felsejlő táj mélysége, mely látomássá oldódik a fényben. A fény puhasága és Afrika barbár világát idéző izzó melege. Ugyanekkor egy barlang világának nyugalma, sötétsége és hűse. A vörös felületek izzása, s az ezeket lehűtő fekte, fehér és kék: a hajó banálisan látomásos (akár misztikus) motívuma, mely visszatér a nem kevésbé monumentális Néma rajzon (1982) – a metamorfikus, tájjá, időtlen dombokká, kövekké, sziklákká lényegülő hatalmas halottra vált fej mellett balra, mintha mozgása révén a múló idő mozzanatát csempészné a sivár felületek örök némaságába.

Barbár tájkép, 1983

S ezzel elérkeztünk Cucchi művészetének két fontos motívumához: a (lángoló) vízhez, s a halott fejhez (leggyakrabban koponyához). A Néma rajzzal egy évben keletkezett, s vele egy teremben is szereplő Megrészegült kút nyugtalanítóan sápadt, kavicsszerű fejéhez, fennakadt, tekintetnélküli szeméhez, s az alatta vörösen fortyogó vízhez a város mellett. A fejhez képest törékenyek a házak, mintha elnyelné azokat a víz. Különös, szürrealisztikus asszociációk sorozata vezet e mélybarna kép infernójához. A kút, a tenger, a város toposzai együtt egy megrázóan egyedi konstellációvá állnak össze, akár a korszak további fontos, a kiállításon sajnos nem szereplő, darabjain – mondhatni: sajátságos memento mori-jain –, így a Hullám sóhaján (1983), a Barbár tájképen (1983) vagy a különösen megrázó Ez történik a feketelángú zongorákkal-on (1983). A mélyvörösek izzó viharát elárasztják a vízben sodródó vagy épp partra vetett koponyák – „olyan álom, melyet az ember nem álmodik. […] Sötét álom.” (Cucchi)

Megrészegült kút, 1982

Ez történik a feketelángú zongorákkal, 1983

Térjünk azonban vissza az első terembe Cucchi egyik fontos korai festményéhez, az Egy hal az Adriai-tenger hátán-hoz (1980-82), melyet érzékenyen elemez katalógus-szövegében Rudi Fuchs: „egy zöld embert látunk, amint a tengerbe ugrik. Nyakában egy nagy narancsos, sárgás halat cipel. A tenger is narancssárga, néhány sárga és barna csíkkal. A tengert kékes-feketés hegyek határolják. A tengerhez közel egy fehér ciprust látunk. Egy fehér kutya a hegy pereme felé rohan. Fent az ég látható része szintén narancssárga. Tipikus Cucchi-kép. Széles, impozáns tájképek, melyeken valami zavart keltő dolog van. A zuhanó ember alakját nyakán a hallal erőteljesen megrajzolt feszes körvonallal érzékelteti. De ez a figura csupán, úgy tűnik, egy alkalom arra, hogy a festmény feltárja működését: hosszú egyenletes ecsetvonások adják, a tenger, a hegyek és az ég élénk formáit és ragyogó színeit. Valószínűleg Cucchi az Adriai-tenger partján egyszer látta az aranyló napot lebukni a sziluettben látszó sötét hegyek mögött – a tengeren világossárga reflexet hagyva. Ha lenyűgöz egy ilyen erőteljes látomás, nem tudod elfelejteni, és talán motívumként is használod egy festményen – szentimentális vagy sem. Képet festeni mindig nehéz. Mikor egy ilyen látvány tárult Cucchi elé, aki elképzelt egy embert beleugrani a tengerbe s egy kutyát ugatni a hegy lejtőjén: akkor egy kép jött létre. Ezt festménnyé alakítja. Így működik ez, véletlenszerűen és ösztönösen”. Vessünk egy pillantást még egyszer erre a képre, mely roppant személyes, s mégis mintha egy ősi mítosz sejlene fel mögötte. A Festmény a sötétben tengernélhez hasonló logikát követ. A kék, a narancs és a zöld kontrasztjára épül. A tengerben tükröződő alkonyi ég (mely semmi esetre sem tűnik melankolikusnak, inkább rikítóan, agresszíven erőteljes) narancssárgává, hasonlóképp izzóvá festi a vizet, mely ezáltal el is veszíti víz-jellegét. Egy monumentális, zaklatottan megfestett sárga felületté lesz. A kép kulcsmotívuma az eget és a vizet összekötő zöld figura tömege. A zuhanó test, mely testiségét épp a kép színpadán megjelenő többi test hiánya szuggerálja: a narancssárga hal mintha a narancssárga víz hulláma lenne, csak az egyetlen test, a zöld figura asszimilálja a háttértől. Az élesen elváló ciprus és kutya viszont hiányával van jelen. Jelenlétük a háttér dombjait és a testet határoló fehér hiány-felületéhez hasonló. A hallal egy tengelyen, az ugrással ellentétes átlós vonalon, helyezkednek el. A test előtt és mögött. Az anti-testek a test viszonyítási pontjai, negatív jelenlétükkel a test testiségét hangsúlyozzák – ezzel a zuhanás mindent lebíró súlyát, a mélység beszippantó erejét hangsúlyozva, a fekete tengeri képen még alig érezhető expresszivitásnak adva teret.

Egy hal az Adriai-tenger hátán, 1980-82

Egy festő föld képei, részlet, 1980

Ez az expresszív gondolkodásmód érhető tetten a második teremben látható fontos festményen az Egy festő föld képein (1980). Carra és Chirico roppant tömegű, magányos tornyaira ismerhetünk a bal oldalon látható füstölő gyárkéményben, melynek füstje jobbra száll s elvezet a dombok mögött hátra tekintő kutyához, alatta a dombok szinuszgörbéihez majd a (tán Cucchi által is emlegetett) szántóföld görbe, dinamikus sávjaihoz, amik a torony és az arra szaladó kutya felé tartanak, s ezzel bezárul a kör – végeérhetetlen cirkuláris mozgás a táj fülledt vöröseiben; minden vörös: a torony, a két (talán azonos, kontinuáló rendszerben értelmezhető) kutya, a föld, a dombok, az ég – a hatalmas tér, a mindent beszippantó mélység, melybe a hátsó kutya tekint. Olyan, mint Chirico hátborzongató, roppant vészjósló metafizikus terei; elvesznek benne az így még magányosabbá váló figurák, melyek pusztán emlékek, az individuális és történeti emlékezet fragmentumai, ahogy maga Cucchi fogalmazott: „egy kövület, egy történeti emlék csupán”.

Szent kép, 1980

Ülő vörös, 1997

Ilyen emlékek jelennek meg egészen másként Cucchi kilencvenes évek elején festett képein, például a roppant hűvös, szintén hatalmas méretű Emberek I-en (1994), melyen nyoma sincs a nyolcvanas évek markáns színeinek, az izzásnak – a paletta feketére és fehérre korlátozódik. Egy elhagyott és kiüresedett világ víziója jelenik meg az emberek felirattal, s hátul oszlopokkal és fákkal, történeti emlékekkel; ahogy Achille Bonito Oliva írja esszéjében a házát hátán cipelő teknősbékához hasonlított festőről: „A hosszúnyakú művész peckesen lépdel, mint egy páva, szemével számos tájat felfedez, amik csendesen süllyednek a lejtő vonalak alá, melyek a történelem röppályái”. A festmények „kihűltek”, s el is vesztettek valamit a nyolcvanas évek képeinek intenzivitásából; ez igazából csak a kilencvenes évek végén tér vissza (az ekkoriban s később készült szobrokat csak lent a földszinten egy újabban készült darab képviseli): például a Bátorságon (1998-99) és az Égő országon (1998-99) – melyeken a képre applikált izzók valóságos fénye és a festék illuzionisztikus fénye konfrontálódik. Az elsőn az Egy hal az Adriai-tenger hátán-ról és az Egy festő föld képei-ről ismert hegyvonulat, lent egy apró, sárga fényben fürdő figura, kinek „orrában élő lélek lehelete” van – orrát egy kéz érinti, bizonyára a teremtés pillanatában. Ennyiben a kép az elevenné válás jelenségét vizsgálja. Az izzók valóságos tárgy mivoltától, a dombok plaszticitásán át vezet a síkszerű emberalak épp csak jelzésszerű, sematikus rajzolatáig. A valóságos fénytől a festett fényig, ha tetszik, a fény anyagától az anyag fényéig, akár a kép párdarabján: a szintén dombok között megjelenő, s ezért parányinak tetsző égő városon, ahol a lángoló épületek alatti parazsat helyettesítik az izzók. A lángoló vörös világ a nyolcvanas évek első felében készült (korábban említett) fojtogató képekhez vezet vissza.

Bátorság, 1998-99

Égő ország, 1998-99

Az utolsó előtti terem két monumentális vászna, a Politikai élet (2002) és a Gondolkodás előtt (2002) pedig egészen kiindulópontunk, a Festmény a sötétben tengernél (1980) gondolkodásmódját idézi: homogén (ám mindkét képen, különösen a fekete esetén, széles gesztusokkal foltosra festett) felületek előtt jelennek meg a jelzésszerű, sejtelmes történeteket hordozó parányi figurák. A Politikai élet felülnézetben látszó, rövidülő asztala a másik kis (a kiállításon nem szereplő) művön is megjelenik: a címe Az elnök (2003); ezen a roppant jelentéktelen kis festményen egy disznó áll az asztal tetején közhelyszerű egyértelműségével felfedve a motívum-együttes szarkasztikus jellegét: a politikai élet színpadának tárgyalóasztalán az „elnök” ez esetben az elfogyasztásra váró, felfuvalkodott, visszataszító, s ugyanakkor tehetetlen malac képében jelenik meg. A nagy festményen a probléma egy visszafogottabb, Cucchi legjobb festményeit idéző enigmatikus világban jelenik meg, egymás mellé helyezett, látszólag független asszociatív motívumok formájában. A monumentális fekete felület ezúttal a rövidülő tárgyalóasztal sárgájával és aranyával szembesül. Az arany asztallap pedig a rajta lévő vértócsa vörösével. Az asztallap egy időben reflektorfény is, mely a rajta lévő koponyát tartó férfit (Cucchi hamleti figuráját) világítja meg, fent és lent között közvetítve. Ezt a szerepet a terem másik fontos festményén, a Gondolkodás előttön a létra veszi át, mely a hajó-motívumhoz hasonló toposz. Az éteri kék kép téli hidegében ismét megjelenik a hamleti figura ezúttal egy búra alatt – bizonyára makro- és mikrokozmosz, immanencia és transzcendencia viszonyára, s a kettő kontemplációban való egymásra találására utalva, az 1980-as kép rejtélyéhez képest meglepő, ha tetszik, didaktikus egyértelműséggel, ám lenyűgöző festői intenzitással.

Politikai élet, 2002

Gondolkodás előtt, 2002

Cucchi egyik utolsó festménye a Kollaboráció (2006) címet viseli: egy figura a meredek úton Picasso-fejet görget. Úgy tűnik, Cucchi is, ki napjaink legjelentősebb, s legimpozánsabb életművel rendelkező, egyetemes jelentőségű olasz festői közé tartozik, Sziszifuszként görgeti maga előtt a nyolcvanas évek transzavantgárdjának – azóta jócskán historizálódott – stílusát.

(Enzo Cucchi kiállítása a velencei Museo Correrben október 7-ig tekinthető meg)

nyomtat

Szerzők

-- Fehér Dávid --


További írások a rovatból

Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához
A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés