bezár
 

irodalom

2014. 08. 15.
Emlékekkel terhelt budapesti helyszínek
Térey János: Átkelés Budapesten / Hadik Irodalmi Szalon az Art Momentsen
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Térey legújabb novellái szorosan kötődnek Budapest ikonikus és kevéssé ismert helyszíneihez: a szerző az óbudai gázgyártól Kőbányán át Terézvárosig a legfüggönyözött ablakokon, a résnyire nyitott ajtókon keresztül néz be röntgenszemével különféle titkok és emlékek után kutatva. Az új kötet apropóján az Art Momentsen Juhász Anna nemcsak ezekről az írásokról és az új kötetről kérdezte a szerzőt, arra is kiváncsi volt, hogy milyen Térey János Budapestje.

Térey számára a város érdekes tapasztalatot jelent. Mint oly sokan, ő sem “tősgyökeres” budapesti, debreceni volt, mielőtt Budapestre költözött volna. Mára már a Duna mindkét felének adózik, munkája Pesthez, családja, otthona Budához köti. “Már Budapest az otthonom - mondja -, aminek rendszeresen hódolok, miközben gondoskodom is róla”, majd azt is hozzáteszi, hogy szerinte szükség van a “szűz szemre” ahhoz, hogy kedves helyként tekinthessünk az ezer titkot őrző nővárosra, hogy megismerjük egész lényét, felfedhessük talányait. Szerinte előnyünkre válik tehát, ha marslakóként érkezünk Budapestre, hogy az évek során felfedezhessük az utcák egymásra hajló erotikáját.

prae.hu

Ehhez nyújt segítséget a Libri Kiadó gondozásában megjelent Átkelés Budapesten címet viselő novellafüzére is. Erről Térey elmondja: olyan könyvet szeretett volna összerakni, amit ő maga (mint vidékről érkezett budapesti) is szívesen olvasna, majd hozzáteszi, hogy ez a kötet “megold egy régi problémát”, azonban arról, hogy pontosan mit is ért ezalatt, már kevesebb szó esik. Talán arról van itt szó, hogy ezek a novellák éppen azokat az eseményeket, történeteket, emlékeket kívánják feltárni, amelyek idővel kikoptak az kollektív és intézményesített emlékezetből (például az emberek általában igen keveset tudnak arról, hogy a Svábhegyi szállodák annak idején a Gestapo kínzásainak, vallatásainak színhelyéül szolgáltak). Térey ezekben az írásokban tizennégy mindennapi helyszínt új szemszögből, a teljes valójukban kívánt tehát bemutatni, megtisztítva azokat az idők során rárakódott hamis vagy romanticizáló interpretációktól.

A novellák elsőként az ÉS-ben jelentek meg, folytatásokban, Térey elmeséli azt is, hogy a rendszeresség számára komoly kihívást jelentett, hiszen ő lírai alkat, aki impressziókból dolgozik, kvázi szüksége van az ihletett állapotra, emiatt pedig még nem állt át a rendszeres prózaírásra, de, mint mondja, a kényszer jótékony erőként hatott, hiszen valahogy mégis megszületett ez a kötet. Az egyes írásokat egyébként nemcsak keletkezésük körülménye és maga a kötet fűzi egybe, hiszen Térey utazó hősökkel dolgozott, akik fel-felbukkannak az egyes novellákban, ez pedig lehetővé teszi, hogy egy másik történetben a szereplőnek más tulajdonságát, más arcát ismerjük meg. Így a karakterek sokkal összetettebbé válnak, sőt az író még azt is hozzáteszi, hogy a novellákban előrehaladva esetenként még fejlődik is vagy leromlik hősei jelleme. Az írásokból az is világosan kiderül, hogy Téreyt erősen foglalkoztatja a város és az ember viszonya, illetve az ember lehetőségei a nagyvárosban.

A beszélgetésen azt is megtudjuk, hogy Téreyt az urbanisztika korábban foglalkoztatta, mint az irodalom, egészen 17 éves koráig építész szeretett volna lenni, azonban az iskolai eredményei ezt nem tették lehetővé. “Kijózanított az osztályzat” - mondja, majd elmeséli, hogy az osztálytársai közül mindenki sokkal hamarabb próbálkozott versekkel, mint ő, tehetsége tehát sokáig nagyon mélyen szunnyadt.

Juhász Anna Téreyt saját Budapestjéről faggatja, a szerző pedig mesél kedvenc helyszíneiről, a New Yorkról, ahol korábban minden csütörtökön “fogadóórát” tartott ebéd utántól este hatig, akkor második otthona volt a kávéház, de ma már olyan drágává vált, hogy ritkábban van ott. Sőt ahogy idősebb lesz, úgy egyre inkább azt érzi, hogy az íráshoz csend kell, hogy egészen maga legyen, ezért leginkább otthon, zárt ajtók mögött dolgozik. Elsőként a XIII. kerületben talált önmagára, Vizafogón és Lipótvárosban, de ma már a XII. kerülethez is kellemes élmények kötik: “Most már kiegészíti egymást ez a két kerület”.

Fotó: Sin Olivér

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón
Kritika Vági János Hanghordozó című regényéről
Antológiákról a Prostor folyóirattal

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés