art&design
Idén hetedik alkalommal jelentkezik az Art Moments közép-európai vizuális művészeti fesztivál augusztus 7. és 20. között. A Városligeti Csónakázó-tavon kialakított 800 négyzetméteres szigetrendszer két héten át közép-európai és arab művészek munkáinak ad otthont. A CAP rövidítés az angol Contemporary Art Platformból, vagyis kortárs művészeti színtér kifejezésből származik. A CAP Kuwait egy modern és kortárs művészettel foglalkozó non-profit művészeti központ. Célja, hogy akár az éppen feltörekvőben lévő vagy a már befutott alkotókat támogassa: alkotóműhelyeket biztosít, kiállításokat, workshopokat, felolvasó- és filmesteket szervez és folyamatosan bővíti művészeti könyvtárát. Közös projektjük A szorongás állapotai címet viseli. Hívószavaik: a háború, a rombolás és az alkotás.
Rima Chahrour munkája
Rima Chahrour festményein a szülőhaza, a szülőhazához tartozás motívuma jelenik meg. Azé a szülőhazáé, ami valamiért a megalapítás állapotában ragadt. Erős színekkel festett tájképeit egy fekete ollóval vagdossa darabokra, néha saját kezével szaggatja szét. A tájképek maradványai aztán ott hevernek a művésznő ölében, aki finom mozdulatokkal nekiáll rongybabát készíteni a cafatokból. Ezek a babák testesítik meg azokat a megtört identitású személyeket, akiknek el kell menekülniük hazájukból egy másik országba – biztonságos otthont és rendes életet keresve.
Kevok munkáiban vonalak, maszatok, formák tűnnek fel. Történeteit néhány papíron megjelenő festékcseppel is elmeséli. Kevork Mourad festményei történeti utalásokat rejtenek, mindegyik felvázol egy-egy idővonalat az ősi múlttól egészen az absztrakt jövőig, miközben konfliktusokra, erőszakra, bánatra, szenvedélyre, és – legyen bár jó vagy rossz, de – az emberiségre tereli a figyelmet. Mourad elképzelése szerint az idővonal vertikális, a történelem absztrakt és konkrét momentumait halmozza egymásra, akár egy megállíthatatlan örvényt. Kézjegye a gyors vonalkezelés. Mourad kifejlesztett egy újfajta performansznyelvet élőképek és már elkészített animációk keveréséből, ami az élőzenét ellenpontozza. Az eredmény az önmagát a nézők szeme előtt átalakító lélegzetelállítóan spontán művészet.
Kevork Mourad munkája
Abed Al Kadiri a híradókban és politikai tévéműsorokban felbukkanó arcok vonalaira fókuszál. Munkái az arab régió forgatagában élő lakosság helyzetére reflektálnak. Műalkotásai a konstans várakozás állapotait vázolják fel. Portréi ezeknek az embereknek az arab megváltóról szőtt álmait ragadják meg, az álmokat, amelyeken a kommunista ideológia otthagyta ujjlenyomatát. Al Kadiri alkotásai a szabad arab világ álmát írják le, továbbá mindazt, ami még megmaradt az arab tavaszból. A törékenység jegyében kávéval fest papírzsebkendőre, ami egyfajta utalás is a napi kimerültségre. Mindegyiket cigarettával égeti ki, hangsúlyozva ezzel minden egyes portré vonásait, akárha magát a múló időt rögzítené.
Abed Al Kadiri munkája
A művészek augusztus 7-én és 8-án alkotnak élőben, ezt követően augusztus 20-ig látható munkájuk a budapesti Art Moments művészeti fesztivál szigetén, a Városligeti Csónakázó-tavon.