bezár
 

zene

2014. 08. 03.
Mendelssohn a híd Bachhoz
Beszélgetés Vass András karmesterrel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Idén 11. alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát, ezúttal Tokajban. Rövid interjúsorozatunkban a Crescendo művésztanárait kérdezzük művészetükről, és hogy mi fűzi őket a Nyári Akadémiához. Elsőként Vass András karmesterrel beszélgettünk.

PRAE.HU: A Crescendo Nyári Akadémia oszlopos tagja vagy, sokadszorra veszel részt karmesterként. Mit ad neked az itteni munka, illetve mit tartasz fontosnak, átadni a hozzád jelentkező hallgatóknak?

prae.hu

Ez a munka tényleg sokat ad. Úgy értem, hogy a sok fizikai, szellemi és szakmai munka fárasztó volta ellenére ez a Nyári Akadémia az egyetlen általam ismert összművészeti fesztivál, mely alatt lehetőségem van a mindennapi munka mellett lelkileg feltöltődni és megerősödni. Máshogy telnek itt a napok, mint más hasonló rendezvényen. Itt nem cél a kemény szakmai versengés, ezen a helyen tényleg egymás segítése történik. Itt olyanok is támaszt és segítséget találnak, akik komoly szakmai, hangszeres, technikai vagy netán lelki gondokkal küzdenek. Ez egyedi a mai világban.

Mit tartok fontosnak átadni? Ha jól átgondolom, akkor a szakmai képzés mellett azt a szellemiséget és lelkületet, amit a Crescendo Nyári Akadémia megálmodói képviselnek a megalakulás óta. Mindez szerintem abban a mély istenhitben gyökerezik, melynek gyakorlati megnyilvánulása az a lelki légkör, amely a Crescendo Nyári Akadémiát jellemzi.

PRAE.HU: Az idei legnagyobb zenekari rendezvényen Mendelssohn Reformáció szimfóniáját vezényled. Miért esett erre a műre a választás, és mit szeretnél vele kifejezni, üzenni?

A mű kiválasztása a rendelkezésre álló zenekari hangszerek és hangszeresek mentén történt úgy, hogy a végső szót az Akadémia művészeti vezetősége mondta ki. Befolyásoló tényező volt még ezenkívül a rendelkezésre álló felkészülési idő és a zárókoncert műsorszerkesztése is. Voltaképpen két lehetséges mű közül választottuk ezt a szimfóniát. Számomra sokat jelentenek a protestáns gyökerek, így nem csak zeneileg, de mondanivalóját tekintve is Mendelssohn ötödik szimfóniája kvázi hitvallásként jelenik meg előttem, melyet szeretnék hitelesen tolmácsolni mind a muzsikusok, mind a hallgatóság felé.

PRAE.HU: Az idei Nyári Akadémia kiemelt zeneszerzője Bach. Hogyan illeszkedik ez a Mendelssohn-zene mégis a művészeti koncepcióba?

Mendelssohn az, akinek talán a legtöbbet köszönhetünk Bach munkásságának feltárásáért és újbóli megelevenítéséért. Az 1820-as évek elején Mendelssohn a család házi hangversenyein fedezte fel – az abban az időben csaknem feledésbe merült – Johann Sebastian Bach muzsikáját. 1829-ben be is mutatta a Máté-passiót, amivel kezdetét vette Bach reneszánsza, elsősorban német területen. Ennek folyományaként világosan tetten érhető Bach zenéjének és művészetének a hatása Mendelssohn sok szerzeményén. Tulajdonképpen Mendelssohn munkássága volt az a híd, melyen keresztül Bach zenéje eljuthatott hozzánk is.

PRAE.HU: Számtalan híres zenekarnál dolgoztál már a Budapesti Fesztiválzenekartól a Pannon Filharmonikusokig. Gondolom, más az ottani munka, mint az, amely a Crescendót jellemzi. Hogyan lehetne a különbséget megfogalmazni, és mennyire nehézség, mennyire inspiratív erőként hat az itteni vezénylés?

Minden zenekar más, és talán a legnagyobb kihívás egy karmesternek felismerni azt, hogy melyik zenekarnál éppen mire van szükség, hogyan kell dolgozni egy adott együttessel. Még nagyon az elején tartok a pályámnak ebből a szempontból, sokat kell még tanulnom ezen a téren is. A Crescendo Nyári Akadémián diákokból alakult alkalmi szimfonikus zenekarról beszélhetünk, ahol különböző országokból, különböző hangszeriskolai háttérrel és tudással rendelkező fiatal zenészek gyűlnek össze. Ez önmagában komoly kihívás a karmester számára. Mindebből következik, hogy nincs az a fajta összeszokottság, hangzásbeli arányosság és egységes hangzásvilág, mint a hivatásos zenekarok többségénél. Ez egy másik olyan tényező itt, amivel szembe kell nézni. Ebből adódóan a zenekari munka máshonnan indul, és másképp folyik, mint a hivatásos együtteseknél.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azt mondhatom, hogy jó hangulatú, magas színvonalú koncertekkel végződő zenekari projekteket tudhattunk magunk mögött minden évben, és erre törekszünk most is. A diákok hozzáállása a zenekari munkához pozitív, az igyekezet és odafigyelés jellemzi ifjú zenészeinket. Könnyen lehet őket lelkesíteni, érdeklődnek a zene rejtelmei és szépségei iránt. Ezt nagyon jó megtapasztalni. Ezt a nyitottságot erőteljes pozitívumként élem meg, hiszen kevés hivatásos zenekarnál tapasztalható ilyen mértékű nyitottság és lelkesedés. Ez mindenképp inspiráló hatással van a karmesterre is.

11. Crescendo Nyári Akadémia

Tokaj, 2014. július 28-tól augusztus 11-ig

Fotó: Vass András Facebook-oldala

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Roskó Gábor és a Project333
Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Steven Soderbergh: Fekete táska
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Ilyen volt a Margó első napja


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés