bezár
 

art&design

2014. 07. 22.
2 in 1: Dada, szürrealizmus és a magyar vonatkozások
Dada és szürrealizmus + Átrendezett valóság
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Két kiállítás fonódik egybe a Magyar Nemzeti Galéria C épületének földszinti termeiben: a Dada és szürrealizmus a jeruzsálemi Izrael Múzeum anyagából válogat, az Átrendezett valóság pedig a két irányzattal kapcsolatos sajátos magyarországi művészi megnyilvánulásokat, tendenciákat mutatja be. A tárlatok izgalmas párhuzamokra, együttállásokra világítanak rá, erősen rezonálnak egymásra.

Tematikus elrendezésben szerepel a kiállítás első felében az a százhúsz mű, amelyek átfogó teljességben mutatják be az avantgárd talán két legradikálisabb irányzatát. A kurátor meghatározó fogalmak és témacsoportok köré csoportosítja a képeket, ami azért is dicséretes, mert így nem húz éles határt az irányzatok közé, inkább a közös pontokat, kapcsolódásokat igyekszik megtalálni. A határozott válaszvonalak elmosásával izgalmas társítások jönnek létre, illetve a kurátor ezzel a megoldással nagyon diszkréten, mégis világosan mutat rá arra is, hogy a dada és a szürrealizmus egyaránt a meglévő valóságfogalommal operálnak – míg az előbbi megkérdőjelezi, az utóbbi kitágítja azt.

prae.hu

Joan Miró: Spanyol táncosAz egyes szekciók határait vastag, a falakon és a padlón is végighúzódó kék csík jelzi, melyen a következő egység címe látható. A kontextualizálást segítő előtér után a befogadó a Meglepő társítások: kollázs, asszamblázs, objekt című terembe lép, ahol azok a művek kapnak helyet, melyek a művészet és az élet közötti határ eltörlésével kísérleteznek, s megkérdőjelezik a hagyományos műalkotások létét: Duchamp, Man Ray ready-made-jei, Switters merzképei dominálnak ebben a térben. A következő szekció az Automatizmus, biomorfizmus és metamorfózis jelszavak mentén szerveződik, a szabad képzettársításokból születő, a tudat kontrollját megkerülő munkák kerülnek a térbe – Man Ray fotogramjai, Andre Masson rajzai, Hans Arp torzói, illetve egy egész sarkot szentelnek Joan Miró négy nagyméretű festményének. Innen jutunk el az Illuzió és álomtáj egységhez, mely a szürrealizmus esszenciáját tárja a befogadó elé: álomszerű szürrealista tájak, valamint a misztikus világok a realitást kérdőjelezik meg, Giorgio de Chirico festményei, Brassai rajzai töltik meg a teret, fő helyen pedig Magritte Kastély a Pireneusokban című festménye szerepel. Az utolsó egységben a kurátor a dadaista és szürrealista nőkép ambivalenciájának bemutatására vállalkozik: a Vágy: múzsa és áldozat című szekcióba olyan munkák kerültek, melyekben az alkotók a vágy tárgyát jelenítik meg – itt található például Man Ray Vad szűze vagy Duchamp L.H.O.O.Q.-ja.  Az itt helyet kapott figurák hol végtelenül misztifikáltak, hol pedig az erőszak passzív elszenvedőinek látszó, szétroncsolt, összetört alakok. A következő terem már egyfajta átvezetés az Átrendezett valóság című tárlatba: itt szerepelnek vitrinekben a dadaizmus és szürrealizmus legfontosabb dokumentumai és kiadványai, míg a falak a dadaista szellemben alkotó Kassák-kör művészeinek munkásságát mutatják be.

Dada és szürrealizmus enteriőrÁm, még mielőtt szó esne a kiállítás magyar vonatkozású részéről, meg kell említeni, hogy Adina Kamien-Kazhdan ötletes rendezési megoldásának köszönhető, hogy a nemzetközi anyag egy szépen installált helyen mutatkozhatott be. Egy szürke térben mozog a látogató, amelyben az egyenes haladást a kurátor különféle eszközökkel meg-megtöri – intim tereket, kulisszákat alakít ki, ahol egy fontosabb képre irányíthatja a figyelmet (pl. André Masson: Goethe, avagy a növények metamorfózisa), helyenként pedig küszöbbel ellátott kereteket hoz létre, ahol különböző tárgyakból alakít ki installációkat (így kerül Duchamp néhány ready-made-je egy térbe). Jól működnek a falra fúrt vitrinek és a mozgásérzékelős lámpák is. Összességében maga a tér önmagában is szépen reflektál a bemutatott izmus néhány sajátosságára: a radikalizmusra, a hagyományos reakciók megkérdőjelezésére és átalakítására.

René Magritte: Kastély a PireneusokbanA szépen konstruált, világos koncepcióval rendelkező termeknek némiképp ellenpontja a magyar szekció, ami azért sajnálatos, mert egyébként szép párhuzamokat, együttállásokat sikerült felmutatniuk a kurátoroknak, és néhol egészen jó megoldásokat alkalmaztak, mégis marad valamiféle hiányérzet, ami talán leginkább abból fakad, hogy a különböző kiállítási egységek megvalósítását négy kurátorra bízták. Ennek következtében a korábbi egységes és letisztult installálási módot a fragmentáltság, részekre esés váltja fel. A Ma folyóirat körében tevékenykedő művészek munkái után az Európai Iskola művészeinél megjelenő szürrealista tendenciák kerülnek középpontja a Mélyvilágok című szekcióban. Anna Margit, Ámos Imre, Korniss Dezső, Bálint Endre 40-es évekbeli munkáival a szürrealizmus témáira és módszereire derül fény. A fal előtt? A fal után? című blokkban egy fekete montázsfal mered a befogadó elé Vajda Lajos, Ország Lili, Bálint Endre képeivel, itt már az 50-es, 60-as években járunk, a második világháború után. Az itt bemutatott munkák jóval komorabbak, maga a tér is besötétül, Hantai, Reigl és társaik munkáiban ott vannak az eltitkolt fájdalmak, a szorongás, a ki nem mondott félelmek.

Bortnyik Sándor: Zöld szamárA következő tér már újra fényesebb, a Tudatfelszabadító hadműveletek szekcióban a későbbi évtizedekben megjelenő nemzedékek munkái kapnak helyet, melyekben valamilyen módon felismerhetővé válnak a szürrealista és dada jegyek – ekkor leginkább a történelmi kataklizmák, az egymást követő rendszerváltások, az újra és újra átértékelt valóságok szülnek szürreális és abszurd léthelyzeteket, melyek létrehozzák ezeket az alkotásokat. A jelenhez közeledve tehát egyre inkább a közeg lesz logikátlan és irracionális, ezekre pedig csak a dada és szürrealizmus egyetemes tapasztalata segítségével lehet hiteles választ adni.

Rengeteg az ötlet, a kapcsolódási pont ebben a második részben is, nem lehetünk tehát elégedetlenek, csupán azt sajnálom, hogy úgy tűnik, mintha a kurátorok nem egyeztettek volna egymással, így hiányzik egy átfogó és nagy egység, ami összetartaná ezeket a termeket. A nemzetközi anyagnál elindított rendezési elveket lehetett volna folytatni, úgy talán kisebb lett volna e két blokk között a szakadás (pl. az ott bevált tematikus rendezést meg lehetett volna hagyni, az itt használt kronologikus kevésbé működik). E kisebb hibák ellenére azonban mégis azt kell mondanunk, hogy a Galériában az idei év egyik legjelentősebb nagy kiállítását lehet most megtekinteni.

A Dada és szürrealizmus. Magritte, Duchamp, Man Ray, Miró, Dalí, valamint az Átrendezett valóság című kiállítások a budapesti Magyar Nemzeti Galéria C épületében tekinthetőek meg 2014. október 5-ig.

Fotó: Mester Tibor

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

art&design

A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
Kurátori bevezető
Egy mozgástanulmány

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Steven Soderbergh: Fekete táska
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés