bezár
 

irodalom

2014. 07. 12.
Együtt könnyebb!
A Balassi Intézet vezetői találkozója, 2014. 07. 8.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Balassi Intézet tágan értelmezi a kultúra fogalmát, ami azért jó, mert nemcsak a magyar művészet terjesztését tűzi ki célul, hanem a hazai kreatív ipar termékeit is igyekszik megismertetni a nagyvilággal. Az idei igazgatói találkozón ennek értelmében a magyar kreativitás és innovatív gondolkodás eredményeinek lehetséges terjesztéséről folyt a diskurzus.

A sajtónyilvános programon a délelőtti köszöntők, tájékoztatók és vitaindítók után a délutánt annak szentelték, hogy megvitassák az együttműködések lehetséges módjait. A blokkok a jövőbeli kooperációkat három aspektusból mutatták be, az első körben a meghívott startupok mutatkozhattak be, ezt követően a moszkvai, pekingi és New York-i magyar intézetek vezetői szóltak a magyar kultúra terjesztésének sajátos módjairól, végül pedig az állami szereplőké volt a színpad.

prae.hu

 

Az első órában hat startup promotálta magát és igyekezett meggyőzni a jelenlevőket, miért is lenne előnyös mindkét félnek az együttműködés: részükről nyilvánvalóan a külföldi terjeszkedés az egyik fő motiváció, a magyar intézetek számára pedig a magyar kultúra sokoldalúságának kommunikálása kifelé. Klassz megoldásokkal találkoztunk, a bemutatók pedig lelkesítően hatottak, jó volt látni ugyanis, hogy itthon sem halt ki a működő és használható ötletekkel rendelkező és azokat meg is valósító embertípus. A hat cég bemutatkozása pedig azt is világossá tette, hogy a lehető legkülönfélébb termékek beférhetnek a kultúra fogalma alá, a Virivee ombre és nyomott mintás harisnyái éppúgy, mint a Plukkido névre hallgató gyerekjáték, mely a szülő és a kicsik közötti kommunikációs zavarokat igyekszik elsimítani. Innovatív fejlesztések is bemutatkozhattak ebben az órában, a Hand in scan, mely a kézhigiénia javítását célozta meg, a Grofie, ami képes a növényeket életben tartani azáltal, hogy biztosítja számukra a szükséges táptalajt, vizet és fényt, illetve Ökuka, mely a szelektív hulladékgyűjtésnek egy elérhető formáját kínálja fel és a Videomapping, ami egy mozgalmas film segítségével mutatta be szolgáltatásait és tavalyi sikerprojektjeit, az épületfestésektől, a beltéri és autós vetítésektől  vizuális kezdve a 3D-s performanszokig.

 

A következő órában Peking, Moszka és New York kultúrafogyasztásáról és speciális igényeiről beszélgetett Böröszményi-Nagy Gergely az illetékes igazgatókkal, Buslig Szonjával, Baranyi Andrással és Romsics Gergellyel. Baranyi kihangsúlyozta, hogy a moszkvai kulturális piac hatalmas, amit jól mutat, hogy a városban négyszáz színház található, éppen ezért kiemelkedő szerepe van a kommunikációnak a magyar kultúra terjesztésében. A másik nehézséget “a fokozódó nemzetközi helyzet” jelenti ebben a városban, ennek ellenére a moszkai magyar intézet vezetői nem csüggednek, hiszen az oroszok érdeklődnek az innovatív megoldások és a kultúra iránt. Buslig is kiemelte, hogy Pekingben is óriási a versenyhelyzet, éppen azért, mert Kínában a kreatív- és kultúripar a két legdinamikusabban fejlődő ágazat. Itt komoly kihívást jelent az is, hogy a kínaiak nem sokat tudnak Magyarországról, illetve, hogy teljesen mások a kultúrafogyasztási szokásaik, ezért nagyon oda kell figyelni egy esemény kommunikálására. Romsics valami hasonlót fogalmazott meg, amikor a magyar kultúra New York-i népszerűsítéséről beszélt: szerinte itt minden program egy kihívás, hiszen hatalmas a kínálat, amivel szerinte csak úgy lehet megküzdeni, ha bizonyos programokat bizonyos helyszínekre szerveznek, tehát, ha a már egy meglévő közönséghez szállítják oda az adott eseményt - ahogy teszi ezt például a Pop Up Budapest kezdeményezés, mely az adott területen élő helyi közösséget igyekszik bevonni a magyar kultúrába, miközben kulturális párbeszédet kezdeményez a New York-i lakosok és a magyarok között. Buslig szerint Pekingben a legcélravezetőbb az, ha egy adott programnak megtalálják a megfelelő életteret, ahol működni tud, míg Moszkvában a kulturális rések kitöltésével lehet hatékonyan kommunikálni a magyar kultúrát.

Balassi Intézet, Vezetői találkozó, 2014. 07. 08.
A szekció végén a BI, a HITA, a NIH és a startupperek beszélgettek arról, hogy az államnak milyen szerepe lehet a magyar kreatív és kultúrális ipar külföldi népszerűsítésében. Itt már némi vita bontakozott ki bizonyos kérdésekről. Bödőcs Róbert (HITA) és Miskolczy Csaba szerint az államnak fontos szerepet kellene vállalnia a startupok és a magyar cégek támogatásában és külföldi népszerűsítésében, míg Turcsán Tamás és Korányi László szerint nem feladata az államnak, hogy ezeket a problémákat megoldja. A csoport egyik fele tehát amellett érvelt, hogy szükség van az anyagi támogatásokra, illetve a képzések és fejlesztések lehetővé tételére az állam részéről, míg a másik csapat szerint elegendő, ha ezek a szereplők nem ártanak, csak hagyják a cégeket működni. Sirály Péter, a Grofie egyik alapítója is ehhez a gondolathoz kapcsolódott, amikor kihangsúlyozta, hogy neki elegendő, ha az állam vagy az adott magyar intézet repülőjegyet és szállást biztosít, a többiről (értékesítés, bemutatkozás) ő már tud gondoskodni. Hatos Pál szerint azonban az együttműködések megkerülhetetlenek: egy magyar cég külföldi sikeréhez kreativitás, networking és mobilitás kell. A beszélgetés végén tehát arra jutottak, hogy a legideálisabb az, ha az egészséges részek (tehát a magyar cég/startup, az állam és a külföldi magyar intézet) együttműködésével terjesztik a magyar kultúrát.

Fotó: Bach Máté

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

(kult-genocídium)
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy
Antológiákról a Prostor folyóirattal

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés