bezár
 

zene

2007. 09. 02.
Maffioso-swing
Olasz-magyar swingkoncert: Jazz Steps és a Milano Jazz Gang a Fesztivál Színházban, Művészetek Palotája, augusztus 25.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Maffioso-swing Elérkeztünk a nyárzáró swingfesztivál második harmadához. Nem mondanám, hogy kiugrom a bőrömből a kíváncsiságtól az elkövetkezendő eseményeket várva – előző este ugyanis megbizonyosodtam arról, hogy a swing nem a meglepetések műfaja. Talán az olasz temperamentum majd kilendít erről az álláspontomról…
Mindenesetre igyekeztem megfelelően felkészülni, adva magamnak és a swingnek még egy esélyt. Próbáltam fellelni az ominózus Boris Vian helyeket, hogy megtaláljam a választ: mi a teendő, ha az ember kapcsolatba lép a swinggel: mit kell felvenni, mit kell gondolni, hogyan kell viselkedni?

prae.hu

A lényeg, hogy helyén tudjuk kezelni azt a tényt, hogy itt szórakoztatásról van szó, semmi másról. Ha ez működik, akkor minden rendben van. Nem itt, helyben találják fel a spanyolviaszt, és nem merülnek/merítenek érzelmi/intellektuális mélységekbe.

Jazz StepsIlyesmiken rágódom, és várom a „pszichedelikus” vetítést, amikor megjelenik a házigazda és moderátor, Retkes Attila. Megtudjuk tőle, hogy a swing különböző árnyalatait fogjuk hallani, és – legnagyobb megkönnyebbülésemre – tánctanítás is lesz (amin persze nem tudok részt venni).

A [a]http://www.jazzsteps.hu/[text]Jazz Steps[/a] vezetője, Finok Zoltán[/a] (klarinét, szaxofon) igyekszik otthon érezni magát a színpadon, de még zavarban van egy kicsit. Interakcióit szemlélve végül rájövök, hogy nem koncertről van/volt/lesz szó, hanem performanszról. (Valójában nem performansz, hanem show, de próbálok artisztikusan fogalmazni – elvégre a MüPában vagyunk). Performanszként pedig a zenészek számok közti megnyilvánulásai ugyanolyan súllyal esnek a latba, mint maga a zene. Tehát döntő és alapvető fontosságú a közönséggel való kapcsolattartás minősége, amiben Urbán Orsolya énekesnő siet Finok segítségére.

Berdisz TamásA legszebb megnyilvánulás az volt, amikor a háttérbe szoruló dobos fogta a pergőjét meg a seprűt, és előreült – nem bírván elviselni, hogy háttérbe szorult. Aztán Almási pozanszólója volt látványos: tekintve, hogy előbb szétszedte, majd összerakta a hangszerét, mindezt játék közben. Reflektáltak is erre a nem mindennapi teljesítményre a kevésbé gesztus-központú zenésztársak.

A repertoár hangulati ingadozásai a kíméletlen talpalávaló csúcsairól lassan bolyhodzó szerelmi szálakon vezettek tovább: The man I love; Nat King Cole: Love; Benny Goodman – Charlie Christian: Airmail special (egy kis mentegetőzéssel megspékelve, ugyanis tegnap a csehek eljátszották már ugyanezt.) – nos, nem estem tőle hanyatt.

Rude: Barrio Beat CDAz olaszoktól minden kitelik – gondoltam. Az olasz skanak is remek hagyományai vannak, amik kiterjednek a külső megjelenésre (maffiózó-jelmez). Hiszen a swing meg a ska nem is áll oly távol egymástól!?

Egy virgonc fiatalember ül a zongorához, és eljátszik egy ismeretlen – swingtelen lüktetésű – kasszikust. Miután meggyőződünk virtuozitásáról és hiteles előadásmódjáról, feltűnik a Herbert Christ nevű, őszülő halántékú gentleman. Ő az egyetlen német a [a]http://www.milanojazzgang.com/[text]bandá[/a]ban. Állítólag nem is szerepelt a műsorfüzetben, csakúgy bejött. Ennek ellenére egész jól trombitál! (Mint utólag kiderült, mégis szerepelt a neve a programajánlóban.) Bejelenti, hogy ne számítsunk tinglitangli folklórra, mert ők hard-jazzre specializálódtak!

Milano Jazz GangA bandában jócskán akadnak őszülő fejek, így levonom azt a következtetést, hogy ez a zenekar büszkélkedhet a legmagasabb átlagéletkorral (valamint – feltehetően – a legnagyobb rutinnal, tapasztalattal és kiforrottsággal). Valóban, a zenekar több mint 30 éve alakult. A zongorista (és szaxofonos) Mauro Porro az egyetlen, aki „rontja a statisztikát” a maga 22 évével, ugyanakkor egyáltalán nem marad alul játékával a „nagy öregek” között. Claudio Nisi, a tubás a legidősebb tag, életkorára nem derül fény. A klasszikus fúvós-szekcióban van Claudio Parelli, aki kornet, klarinét, alt- és szopránszaxofon tudása mellett operaénekesként is megállja a helyét. A ritmusszekciót – a zongora mellett – a bendzsó képviseli; dob – szívfájdalmamra – nincs.

Herbert ChristJönnek a már megszokott „tunes of the twenties”, a megszokott nevekkel és anekdotázó megszakításokkal: Benny Carter, Duke Ellington, Louis Armstrong, a Nagasaki és – „kísérletként” – a Mood indigo. A fúvós-szekcióban gyakori mozgások, hangszercserék, elhallgatások vannak. Az előadásmódban ugyanakkor felfedezni vélek – a rutin mögött – valami „többletet”: mélységet, megéltséget, azaz olyan dolgokat, amelyeket erénynek számítok a zenei beszédben. Itt mindenki polihisztor, és behatóan ismeri a fúvóshangszerek természetét.

A koncertek végére viszont nem lettem vidámabb, és nem változott meg az életem – nem fogok beiratkozni valamilyen swing-tanfolyamra még egy jó darabig. Viszont megtudtam, hogy a „swinging” szó azt is jelenti, hogy valaki egyidejűleg 3, vagy annál több személlyel létesít szexuális kapcsolatot. Lehet, hogy Boris Vian valami ilyenre gondolt?

Jazz Steps:
Urbán Orsolya – ének
Finok Zoltán – szaxofon, klarinét
Almási Attila – pozan
Bér Zsolt – trombita
Nagy Iván – zongora
Oláh Zoltán – nagybőgő
Berdisz Tamás – dob (helyettes volt, mert a törött lábú Herboly László állítólag a közönség soraiból figyelte a színpadon vicceskedő figurákat.)
Almási Attila – pozan, trombita


Milano Jazz Gang (Olaszország):
Claudio Perelli – kornet, klarinét, altszaxofon, szopránszaxofon, ének
Andrès Villani – baritonszaxofon, altszaxofon
Mauro Porro – zongora, C-melody szaxofon, klarinét
Claudio Nisi – tuba
Luca Sirianni – tenorbendzsó, gitár
Herbert Christ – trombita, kornet


nyomtat

Szerzők

-- Fábián Emese --


További írások a rovatból

Roskó Gábor és a Project333
Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról
A Rémségek kicsiny boltja a Pesti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés