bezár
 

színház

2014. 06. 25.
Gyula és Shakespeare
A 10. Nemzetközi Shakespeare Fesztivál a Gyulai Várszínházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Pár nap múlva újra itt van a gyulai Shakespeare Fesztivál. A határszéli fürdőváros 2014-ben már 10. alkalommal várja látogatóit az évad legjobb hazai és rangos nemzetközi Shakespeare-előadásait felvonultató rendezvényére. A kéthetes Shakespeare-ünnep egy nagy nyári összművészeti fesztivál része, amely egyrészt a város turisztikai programkínálatát színesíti, másrészt a színházi szakmai életet virágoztatja fel. A rendezvény jelentősége éppen határhelyzetéből következik: a színházi játék ünnepi keretet kap az éves nyári szabadság idején, a gótikus-reneszánsz vár és az élményfürdő közötti mezsgyén.

Hogyan került Shakespeare Gyulára? Koltai Tamás szerint a vár reneszánsz udvara már magában is Shakespeare-darabok bemutatásáért kiált (Gyula: Shakespeare-fesztiválváros = 50 évad a Gyulai Várszínházban, 2013, 156). Ehhez azonban a gyulai várra először mint színházi térre kellett rátalálni a színházcsinálóknak. Az ország első szabadtéri várszínházának (1964) ötletét a Dubrovnikban 1950 óta működő nyári várszínházi fesztivál adta Miszlay Istvánnak, a békéscsabai színház akkori igazgatójának. A Gyulai Várszínház kezdetekben klasszikus, majd kortárs magyarországi és határon túli szerzők történelmi tematikájú darabjait tűzte műsorra, vagyis elsősorban a vár díszletszerűségére épített. A Shakespeare-fesztivál gondolata viszont már egy későbbi időszakhoz, az 1990-es évek fordulatához köthető. Ekkor a szabadtéri színházak programja az összművészeti fesztiválok koncepciója felé mozdult el, és az akkori igazgató, Sík Ferenc, több új műfajt is beengedett az addigi kínálathoz képest: utcaszínházat, vásári komédiát, bábjátékot, pantomimet. Gedeon József ehhez az összművészeti elgondoláshoz kapcsolódva szervezte meg az első gyulai jazzfesztivált, majd – már a Gyulai Várszínház igazgatójaként – megalapította a Shakespeare Fesztivált 2005-ben.
Forrás: www.shakespearefesztival.hu
S bár a rendszeres, évi Shakespeare-bemutatók már a kilencvenes évek elején (még Sík Ferenc igazgatása alatt), majd néhány év múlva, 1999-től újra helyet kaptak a Várszínház programjában, a Shakespeare-fesztivál másfajta befogadásra épít, mint egy-egy nyáresti Shakespeare-előadás. A program kéthetes (de legalább pár napos) ottlétre csábít, hiszen egy-egy előadáshoz több program is kapcsolódik: filmek és színházi felvételek, koncertek, kiállítások, gasztronómiai programok, közönségtalálkozók, tematikus szakmai beszélgetések és előadások. A fesztivállátogató, ha nem egy színházi estére marad, osztozik a város lakóival életük terein a nap minden szakában, hiszen a programok nem korlátozódnak sem az este 7-től fél 11-ig tartó tipikus színházi időre, sem az olyan klasszikus színházi helyszínekre, mint a vár, a tószínpad vagy az Erkel Művelődési Központ. Az elmúlt kilenc év előadásai, utcaszínházi megmozdulásai és egyéb rendezvényei belakták Gyula belvárosi részét, az utcákat, a sportcsarnokot, a Ladics Házat, a Mogyoróssy Könyvtárat, a Kohán Képtárat, egyes belvárosi éttermeket és a várfürdőt, kora délutántól késő estig.
 
Ha úgy találjuk, hogy a gyulai Shakespeare Fesztivál szokásait és céljait tekintve hasonlít más művészeti fesztiválokhoz, vagyis alapvetően a "talált hely" felfedezésének öröméről szól, feltehetjük a kérdést, hogy miért éppen William Shakespeare köré szerveződött a vár 2005-ös felújítását követően a Gyulai Várszínház egyik tematikus rendezvénye. Nem aránytalanul nagy-e az a figyelem, amelyet az idén éppen 450. születésnapját ünneplő szerző kap évről-évre, mások rovására? Érdemes-e egyáltalán szerzőközpontú színházi fesztivált rendezni? A legtöbb kritikus és színházcsináló abban látja a fesztivál legfőbb létjogosultságát, hogy bekapcsolta a magyar színházi életet és közönséget a nemzetközi vérkeringésbe. A gyulai Shakespeare Fesztivál alapító tagja az európai Shakespeare-fesztiválokat tömörítő szervezetnek. Tarján Tamás kritikus, dramaturg szerint a fesztivál a szűken vett színházi szempontokon kívül is jelentős szerepet tölt be: "Maga a Shakespeare Fesztivál önmagán túlmutató fontosságú rendezvénye a magyar színházi – és nem is csak a színházi – kultúrának. Egyetlen folyamatosan működő színházi fesztiválunk, amely nemzetközi jellegét a szomszéd országokban tevékenykedő magyar nyelvű társulatok előadásainak meghívásán kívül nem magyar nyelvű (esetleg nem is kontinensünkön keletkezett) jeles produkciók felvonultatásának köszönheti".
 
A fesztivál érdemeinek elismerése mellett számos kritikai észrevételt is kapott: hiányzik az évenkénti tematikus program, legalább Shakespeare kortársait vagy a spanyol aranykor szerzőit be lehetne vonni a shakespeare-i körbe, nem mindig megfelelő a logisztika (így például a helyszín, a szinkrontolmácsolás minősége, a légkondicionálás), és a színházrendezők sem mindig használják ki a vár adottságait
ahogy Cseicsner Otília írja, a várszínházi tér akkor működik a legjobban, ha az maga is szereplővé válik.

A színházi tér kulcsszerepére már a fesztivál 2005-ös nyitóelőadása felhívta a figyelmet. A Shakespeare-koszorú című előadás (írta: Verebes Ernő, rendezte: Vidnyánszky Attila) újra felfedezte az 1964-ben már egyszer megtalált színházi teret. Ezúttal azonban a színpad és a nézőtér nem maradt meg konvencionális zártságában, hanem a dobozszínház illúzióit nem ismerő populáris színjátszás mintájára, melyet számunkra a shakespeare-i színház képvisel, kitágította az ismerős teret, s vele együtt a nézők és a színészek hagyományos szerepeit is. A játék a vár udvarában kezdődött, majd meghódította a várfalakat, a vár előtti területet, majd a tószínpadot, s azóta a számomra legemlékezetesebb előadások mind éltek a kőszínházból való kiszabadulás lehetőségével, akár mert a várszínpadra álmodták meg őket, akár azért, mert alkalmazkodni tudtak (és akartak) az új játszóhelyek körülményeihez. Minden bizonnyal az eddig látottakon kívül is számos lehetőséget tartogat számunkra Gyula és Shakespeare találkozása.

Szkéné színház


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Paraizs Júlia --


További írások a rovatból

A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház a Városmajorban
Gyévuska a Városmajorban
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Hodászi Ádám: Kikönnyítve című drámája az Apertúra Bázison

Más művészeti ágakról

gyerek

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
(kult-genocídium)
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés