építészet
2007. 09. 04.
Szüret előtt
Langenlois, Ausztria, Loisium. Tervező: Steven Holl
A Michelin guide csillagokat osztogat az éttermeknek. Egy kétcsillagos megéri, ha arra járunk, tegyünk egy kitérőt érte, a három csillagért viszont céltudatosan is ellátogathatunk oda. Ha az építészeket is értékelnék, az amerikai Steven Holl építész mindenképpen háromcsillagos minősítést érdemelne, ezért az általa tervezett épületeket, ha tehetjük céltudatosan nézzük meg. Főként, ha nem kell messzire mennünk.
Bécstől egy órányira, Langenloisban, Wachau borvidék központjában egy borászatot és a hozzá tartozó szállodát találjuk meg.
A magyar szemnek egyáltalán nem idegen osztrák faluig könnyű eltalálni. Ha már beértünk a faluba, tulajdonképpen a hotelt is könnyedén megtaláljuk, mindent szépen kitábláztak. Az útbaigazítást követve, a falut körbejárva, kis utcákon tekeregve, jobbra majd balra kanyarodva, egyenesen haladva, aztán befordulva, onnan visszakanyarodva megismerjük és magunkba szívjuk a falu hangulatát, életét. Majd jól meglepődünk, amikor kiérve a falu határába megpillantjuk a szálloda épületét. Azt is gondolhatnánk, hogy a falutúra, amin részt vettünk, már a show része, kellőképpen ráhangolnak a szálloda és borközpont látványára.
Megpillantva, első benyomásunk az volt, hogy „ezért kár volt idáig eljönni”. Az idegen, rideg, és a tájtól, környezettől teljesen elütő épület mindenképpen kevésnek tűnik. Az épületegyüttes három részből áll. Egyrészről a meglévő pincerendszer, ami a falu alá nyúlik, és egy nem látható síkja a településnek, másrészről a látogatóközpont, és végül a szálloda.
Első fogásként a szállodát kapjuk. A szőlősorok szigorú geometriai rendjébe belesimuló, lábakra állított nyugatnémet külvárosi irodaházakat eszünkbe juttató főhomlokzaton megjelenik a fröccsöntött műanyagra emlékeztető fém rácsozat, amivel a ház többi részét is burkolták. A nyílások a bennük kivágott lyukak. Az egyes homlokzatok zártabbnak, illetve nyitottabbnak tűnnek attól függően, hogy a fémburkolat vagy a benne vágott lyukak vannak többségben. A rács alatt színes vakolat sejlik át, három színben: piros, sárga és zöld, talán a szőlőszemek lehetséges három színeként. Ha ezen a biztos vonalon indulunk el, képzelőerőnkre hagyatkozva, egyre inkább hasonlít a ház egy nagy absztrakt szőlősorra. A pillérekre állított tömb, a szabálytalanul vezetett falsíkok, melyek néhol elhagyják az alagsori üvegportál homlokzati síkját, azt a hatást keltik, hogy a ház lábakon áll. A felső szintek szétterülnek felette, akár egy növény lombozata a törzshöz képest. A falak és a színek mélysége is elősegíti, amit a lyukacsos, transzparens fémburkolat ad az illúzióhoz.
Behatolunk az épületbe. Az előcsarnok tökéletesen átlátható, szellős, és minden teljesen egyértelmű. Jobbra a recepció, mögötte a bár és a dohányzó, legvégén az étterem. A földszintet teljes egészében üveggel választották el a külső környezettől, ezért amellett, hogy a belsőt teljesen átlátjuk, szemünk továbbszalad a ház körötti szőlősorokra, és a távolban pihen meg, a hegyek lankáin. A szőlő és a föld színei a belső térben is dominálnak, leginkább az érett sárga. Különös látványt nyújt, ahogy a belsőben megjelenő pillérek ívesen csatlakozásnak a padlóhoz: mintha a pilléreknek „gyökere” lenne. Az érzés végképp elhatalmasodik, ez egy nagyra nőtt szőlőtő.
Az U alaprajzú hotel 80 szobát rejt magában, ami külső méreteit nézve, 53x53 méter, hihetetlennek tűnik, sokkal kisebbnek hat. A hátsó oldalon már védett medencével találkozunk, barátságos hintaágyakkal, kerttel, és megint szőlősorokkal. Az udvarhoz kapcsolódik az spa-részleg, és az étterem terasza is.
Az udvarból jól látható a borászat fogadóépülete. Másfelé nem is nézhetünk, mert a nyílegyenes szőlősorok vezetik a tekintetet, ami megnyugtató, ha eszünkbe jut, mennyire nehezen lehet tartani az irányt pár órás pincemélyi kóstolás után. Tehát a második fogás a fogadó épület. Átvezetésként kapunk egy rövid gyalogutat a tőkék között, néhány, a szőlőhöz és a borászkodás hangulatához kötődő műalkotással.
A fogadóépület csupa fém kocka, úgy néz ki, mintha legörgették volna egy hosszú domboldalon, és itt-ott benyomódott volna, megsérült, kicsit összetört volna gurulás közben. A fémtömb a falu felületét, a felső és az alsó világának a szerkezetét hordozza magán. A sajátos relief azt az absztrakciót adja meg, amihez nem kell elmélyülten elmélkedni. Mindenkinek eszébe jut a táj, a lejtő, meg a pincék geometrikus, de szabálytalan építettsége.
Mindez a szubsztrakció mértani elvét követve, merthogy a pincéket nem úgy formáljuk, hogy építünk valamit, hanem elveszünk valamit. A pince esetében földet vonjuk ki – és ami marad, az maga a tér. Itt a homlokzatból vettek el darabkákat, amiből aztán ablak lett. Belül van a parafa burkolat, mert a borospalackot parafával zárjuk be. És így kialakul a határoló szerkezet rétegrendje, parafa, ami a dugót juttatja eszünkbe; vasbeton, ami a házat tartja; alumíniumötvözet burkolat, mely a domborzatot juttatja eszünkbe, mert a táj is ilyen.
A belsőbe lépve meglepetés vár: hatalmas, szellős terek. Parafa, zöld üvegek, mint a borosüveg fala. Így érezheti magát a bogár, aki végre bejut a finom illatokat árasztó borospalackba, hogy kíváncsiságát kielégítse. Bejut a szűk üvegszájon át, és meglepődik bent, mekkora helyre került.
Az épület a föld alá nyit. A külső nem árulkodik róla, de az épület lefelé, a föld mélye felé legalább ugyanakkora, mint a földfelszín fölött. Kettős szimbólum lehet ez: a földben kígyózó borospincékre emlékeztet, de eszünkbe jut a szőlő is, ahogy hosszú gyökerét mélyen a föld alá ereszti, hogy megtámaszkodjon és tápanyaghoz jusson.
A belső tér nyitott, átlátható. A föld alatti rész nem elkülönült, lezárt rész. Belépünk, és mind a négy szintet beláthatjuk. A hatása, köszönhetően a beszűrődő fénynek is, különös módon a monolitikus fémtömb nyomasztó súlya és a szellős tér üde könnyedségének zavarba ejtő keveréke.
Kacskaringós, látszólag rendszertelen lépcsők, rámpák, közlekedők metszenek játékosan a hatalmas légtérbe. Ahogy a szőlőkacsok törekednek megkapaszkodni valamiben. Átható borillat.
Itt a szőlőről és a borról szól minden, de az emberre és a vendégre méretezték a házat. Langenloisban az épületek előtt állva a használt anyagok azt sugallják, hogy súlyuktól és komolyságuktól megszabadított, tulajdonképpen provizórikus épületek. Itt súlya és alapja a földnek, a bornak, és a munkának van. Nincs szükség retrospektív térszervezésre. Manírokra, amelyek az épület illuzórikus időtállóságával igazolják a hagyományt és a múltat. Kíváncsivá tesznek az épületek, szőlőre, borra, a mögötte rejlő munkára, az emberre.
fotó: Répás Éva
A magyar szemnek egyáltalán nem idegen osztrák faluig könnyű eltalálni. Ha már beértünk a faluba, tulajdonképpen a hotelt is könnyedén megtaláljuk, mindent szépen kitábláztak. Az útbaigazítást követve, a falut körbejárva, kis utcákon tekeregve, jobbra majd balra kanyarodva, egyenesen haladva, aztán befordulva, onnan visszakanyarodva megismerjük és magunkba szívjuk a falu hangulatát, életét. Majd jól meglepődünk, amikor kiérve a falu határába megpillantjuk a szálloda épületét. Azt is gondolhatnánk, hogy a falutúra, amin részt vettünk, már a show része, kellőképpen ráhangolnak a szálloda és borközpont látványára.
Megpillantva, első benyomásunk az volt, hogy „ezért kár volt idáig eljönni”. Az idegen, rideg, és a tájtól, környezettől teljesen elütő épület mindenképpen kevésnek tűnik. Az épületegyüttes három részből áll. Egyrészről a meglévő pincerendszer, ami a falu alá nyúlik, és egy nem látható síkja a településnek, másrészről a látogatóközpont, és végül a szálloda.
Első fogásként a szállodát kapjuk. A szőlősorok szigorú geometriai rendjébe belesimuló, lábakra állított nyugatnémet külvárosi irodaházakat eszünkbe juttató főhomlokzaton megjelenik a fröccsöntött műanyagra emlékeztető fém rácsozat, amivel a ház többi részét is burkolták. A nyílások a bennük kivágott lyukak. Az egyes homlokzatok zártabbnak, illetve nyitottabbnak tűnnek attól függően, hogy a fémburkolat vagy a benne vágott lyukak vannak többségben. A rács alatt színes vakolat sejlik át, három színben: piros, sárga és zöld, talán a szőlőszemek lehetséges három színeként. Ha ezen a biztos vonalon indulunk el, képzelőerőnkre hagyatkozva, egyre inkább hasonlít a ház egy nagy absztrakt szőlősorra. A pillérekre állított tömb, a szabálytalanul vezetett falsíkok, melyek néhol elhagyják az alagsori üvegportál homlokzati síkját, azt a hatást keltik, hogy a ház lábakon áll. A felső szintek szétterülnek felette, akár egy növény lombozata a törzshöz képest. A falak és a színek mélysége is elősegíti, amit a lyukacsos, transzparens fémburkolat ad az illúzióhoz.
Behatolunk az épületbe. Az előcsarnok tökéletesen átlátható, szellős, és minden teljesen egyértelmű. Jobbra a recepció, mögötte a bár és a dohányzó, legvégén az étterem. A földszintet teljes egészében üveggel választották el a külső környezettől, ezért amellett, hogy a belsőt teljesen átlátjuk, szemünk továbbszalad a ház körötti szőlősorokra, és a távolban pihen meg, a hegyek lankáin. A szőlő és a föld színei a belső térben is dominálnak, leginkább az érett sárga. Különös látványt nyújt, ahogy a belsőben megjelenő pillérek ívesen csatlakozásnak a padlóhoz: mintha a pilléreknek „gyökere” lenne. Az érzés végképp elhatalmasodik, ez egy nagyra nőtt szőlőtő.
Az U alaprajzú hotel 80 szobát rejt magában, ami külső méreteit nézve, 53x53 méter, hihetetlennek tűnik, sokkal kisebbnek hat. A hátsó oldalon már védett medencével találkozunk, barátságos hintaágyakkal, kerttel, és megint szőlősorokkal. Az udvarhoz kapcsolódik az spa-részleg, és az étterem terasza is.
Az udvarból jól látható a borászat fogadóépülete. Másfelé nem is nézhetünk, mert a nyílegyenes szőlősorok vezetik a tekintetet, ami megnyugtató, ha eszünkbe jut, mennyire nehezen lehet tartani az irányt pár órás pincemélyi kóstolás után. Tehát a második fogás a fogadó épület. Átvezetésként kapunk egy rövid gyalogutat a tőkék között, néhány, a szőlőhöz és a borászkodás hangulatához kötődő műalkotással.
A fogadóépület csupa fém kocka, úgy néz ki, mintha legörgették volna egy hosszú domboldalon, és itt-ott benyomódott volna, megsérült, kicsit összetört volna gurulás közben. A fémtömb a falu felületét, a felső és az alsó világának a szerkezetét hordozza magán. A sajátos relief azt az absztrakciót adja meg, amihez nem kell elmélyülten elmélkedni. Mindenkinek eszébe jut a táj, a lejtő, meg a pincék geometrikus, de szabálytalan építettsége.
Mindez a szubsztrakció mértani elvét követve, merthogy a pincéket nem úgy formáljuk, hogy építünk valamit, hanem elveszünk valamit. A pince esetében földet vonjuk ki – és ami marad, az maga a tér. Itt a homlokzatból vettek el darabkákat, amiből aztán ablak lett. Belül van a parafa burkolat, mert a borospalackot parafával zárjuk be. És így kialakul a határoló szerkezet rétegrendje, parafa, ami a dugót juttatja eszünkbe; vasbeton, ami a házat tartja; alumíniumötvözet burkolat, mely a domborzatot juttatja eszünkbe, mert a táj is ilyen.
A belsőbe lépve meglepetés vár: hatalmas, szellős terek. Parafa, zöld üvegek, mint a borosüveg fala. Így érezheti magát a bogár, aki végre bejut a finom illatokat árasztó borospalackba, hogy kíváncsiságát kielégítse. Bejut a szűk üvegszájon át, és meglepődik bent, mekkora helyre került.
Az épület a föld alá nyit. A külső nem árulkodik róla, de az épület lefelé, a föld mélye felé legalább ugyanakkora, mint a földfelszín fölött. Kettős szimbólum lehet ez: a földben kígyózó borospincékre emlékeztet, de eszünkbe jut a szőlő is, ahogy hosszú gyökerét mélyen a föld alá ereszti, hogy megtámaszkodjon és tápanyaghoz jusson.
A belső tér nyitott, átlátható. A föld alatti rész nem elkülönült, lezárt rész. Belépünk, és mind a négy szintet beláthatjuk. A hatása, köszönhetően a beszűrődő fénynek is, különös módon a monolitikus fémtömb nyomasztó súlya és a szellős tér üde könnyedségének zavarba ejtő keveréke.
Kacskaringós, látszólag rendszertelen lépcsők, rámpák, közlekedők metszenek játékosan a hatalmas légtérbe. Ahogy a szőlőkacsok törekednek megkapaszkodni valamiben. Átható borillat.
Itt a szőlőről és a borról szól minden, de az emberre és a vendégre méretezték a házat. Langenloisban az épületek előtt állva a használt anyagok azt sugallják, hogy súlyuktól és komolyságuktól megszabadított, tulajdonképpen provizórikus épületek. Itt súlya és alapja a földnek, a bornak, és a munkának van. Nincs szükség retrospektív térszervezésre. Manírokra, amelyek az épület illuzórikus időtállóságával igazolják a hagyományt és a múltat. Kíváncsivá tesznek az épületek, szőlőre, borra, a mögötte rejlő munkára, az emberre.
fotó: Répás Éva
További írások a rovatból
Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
Reflexió a girlscanscan Tripping on Modernist Monuments című kiállításáról
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról