bezár
 

film

2007. 08. 29.
Immigráns Punkok
Larry Clark: Külvárosi Rockerek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Immigráns Punkok Úgy tűnik, még mindig van Amerikában olyan fiatalkorú, akiről Larry Clark nem készített filmet. A Kölykökben (1995) a New York-i elanyátlanodott gördeszkás gyerekek, akik a HIV vírust adogatják ide-oda, a Genyában (2001) a lézengő fiatalok közötti erőszakos hierarchia, a Ken Park-ban (2002) pedig a felnőttek által elnyomott srácok kerülnek terítékre. S most itt a legújabb Clark-opus, a Külvárosi Rockerek.
A film kezdetén a főszereplő srácot, Jonathant (Jonathan Velasquez) látjuk, ahogy akadozva mesél a barátairól – az osztott képernyőn a kamera eljátszadozik a fiú félmeztelen testének részletein, és a néző már dörzsölgetheti a kezét: Ó igen, egy újabb fincsi Larry Clark-film! Csalódniuk kell ezen a téren: a történet ugyanis visszafogottabb, játékosabb a korábbi munkáknál (Pedig az ember már szinte várja a reggeli recskázást, ám ezúttal a legkeményebb szexjelenet műanyagfigurákkal játszódik le.)

prae.hu

Clark persze ezúttal is komoly szociális konfliktusokat igyekszik bemutatni egy csapatnyi latin fiú két napján keresztül, ám jelen film eltér a – Clark-féle – jól ismert tini-lázadó vonaltól. Jonathan és barátai ugyanis nem élnek feltétlenül hedonista életet, ők jó fiúk, mégis valahogy mindenkinek „bökik a csőrét”. A hét kis punk kívülállóként bolyong a 'gettó' világában, ugyanakkor Beverly Hills utcái sem fogadják tárt karokkal őket. Pedig ők nem akarnak mást csak egy jót gördeszkázni, zenélni és ha úgy adódik némi szexet. Olyan nagy baj ez?

wassupA Külvárosi Rockerek különbözik a Kölyköktől, a tinédzser-nihilnek itt nyoma sincs, a történet sokkal inkább befogadható, szinte elragadóan bájos. A szereplők önmagukat játsszák, a rendező kétségkívül jól irányítja amatőr színészeit, a forgatókönyvvel már több gond akad (köszönhetően talán annak, hogy nem is nagyon volt). A kezdeti bíztató dokumentarista indulás után a film tragikomikus szatírába fordul át. A Beverly Hills-i luxusvilágba tett utazás képtelennek tűnik, a lakóival való nonszensz találkozás (van itt unatkozó bálkirálylány, alkoholista szupermodell, meleg divatguru) az ellentéteket és a kívülállást hivatott mélyíteni, sikertelenül. Banális jelenetekkel, morbid halálesetekkel terhelve a film ezen része hiteltelenné válik.

Clark rendezésének ugyan vannak jó pillanatai, de sajnos nem túl meghatározók. Az olcsó poénok, a sztereotípiák, az ügyetlen kameramozgás ellenére azonban megható, ahogy lassan megismerjük a hét srácot. Halmozottan hátrányos helyzetük, bőrszínük és zenei ízlésük miatt még szorosabban kötődnek egymáshoz. Barátság, na igen, az egyetlen amiben ezek a fiúk egyenlőek. A nap végére ez tartja egyben a kis csapatot, bár megfogyatkoznak az út során, mégis örömmel térnek vissza a saját (viszonylag) biztonságosabbnak vélt környékükre.

Az azonban nem teljesen világos, miféle hatalmas lehetőséget látott a rendező a hét latino kalandjainak bemutatásában. A deszkás életmód nem ismeretlen Clark számára, s azzal, hogy mindez kibővül a jól ismert lázadó punk zenével (a jelenetek alatt South Central-béli fiatal punk-rock bandákat hallhatunk: Moral Decay, South Central Riot Squad, Defiance, The Revolts, The Retaliates, és a The Remains), már-már abszolút kirekesztettségre kárhoztatja a szereplőket. Olyan mintha a Dogtown urai-t látnánk latin gyerekekkel, etnikai és zenei diszkriminációval súlyosbítva amúgy sem egyszerű helyzetüket. A szabadságot hajszoló fiúk a latin Ramones-ként vonulnak be a filmtörténelembe. Valóban, ez a hely még kiadó volt – hogy szükséges volt-e betölteni, azt mindenki döntse el maga.

nyomtat

Szerzők

-- molnár zsófia --


További írások a rovatból

Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Velencében láttuk Pablo Larraín és Pedro Almodóvar új filmjét
Kis Hajni filmjeiről – részlet a szerző megjelenés előtt álló könyvéből
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje

Más művészeti ágakról

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
art&design

A besorolás deficitje
Einstürzende Neubauten az Akváriumban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés