bezár
 

art&design

2014. 06. 07.
Csak az a színház
Toulouse-Lautrec világa – Litográfiák a Szépművészeti Múzeumban – 1891–1901
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
"Nem érdekel, mit játszanak a színházban, mindig jól szórakozom." A mindössze 152 cm magas festő, grafikus rövid ideig élt, de addig nagyon. Képein mintha Zola naturalista világa keveredne Degas könnyed mozdulatábrázolásával. Utóbbi nagy példaképe is volt Henri de Toulouse-Lautrecnek. A kiállításon a művész utolsó 10 évében készült, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Osztályának birtokában lévő litográfiákat, egy olajfestményt, a bécsi Albertinából érkezett plakátokat, valamint korabeli hangfelvételeket és mozgóképeket is találunk.

Szóval igen izgalmas kiállításnak néz elébe, aki ellátogat a Szépművészetibe, ugyanakkor mégis csalódott lesz, mert bár úgy vélem, a kurátorok kitettek magukért és az egyes termek címei is igen hívogatóak (pl. Párizsi éjszakák), maga a művész egy kicsit túlságosan is beleragadt a "posványba". Körülbelül a huszadik litográfia után kissé monotonnak tűnik a tárlat (mind témáját, mind technikáját tekintve), mígnem a kiállítás vége felé végre új arcával is megismerkedhetünk. A kávéházak füstös, éjszakai, buja világából Lautrec kilép a szabadba és – ld. A szabadban című termet – lovakat, lóversenyeket, kutyákat kezd ábrázolni, meglepően fontosnak tekintve a tájat is. Bár ne tette volna (ld. pl. a Sétakocsikázás című képet). Innen nézve érthető és üdvözítő a kiállítás egy témára koncentráló volta.



Lautrec 1891-ben lett igazán ismert és elismert a Moulin Rouge számára tervezett plakátjával (La Goulue). A sikeren felbuzdulva egyre mélyebbre és mélyebbre tekintett a párizsi szórakoztatóiparba, azaz az ún. zenés kávéházak világába. A színházak erőltetett színpadiasságára, erőltetett nyelvezetére koncentrált. A szecessziós maradványok, japán fametszetek és a posztimpresszionizmus keveredése figyelhető meg stílusában. Kertelés nélkül elénk tárja leginkább kapitalista kritikának tűnő képeit. Látható itt öreg és gazdag bankár flörtje egy prostituálttal (Az öröm királynője) vagy a csak Lautrec plakátjainak köszönhetően híressé lett ír színésznő, May Belfort litográfiaarcképe is, aki a mű tanulsága szerint macskával a kezében, feltűnőbbnél feltűnőbb ruhákban, csücsörítő szájjal pózolt a színpadokon.



Apró termete, továbbá művein keresztül megkapó egyéniséget és humort sejtető modora miatt Lautrec gyakran volt a nyilvánosházak vendége, a nők nyilvánvalóan szerették őt, ha mást nem, a társaságát biztosan. Lautrec pedig a saját testükhöz való gátlástalan viszonyulást szerette bennük. A – ma "nőiesnek" nemigen mondható – széttett lábakkal való ülés valószínűleg természetes volt ott, amint az az Ülő bohócnő című litográfián is látható, melyen Cha-U-Kao leszbikus színésznő szerepel. Szintén ő láthatő a Tánc a Moulin Rouge-ban című kép táncoló lánypárosának egyik tagjaként. Egészen fantasztikus az egyetlen magyar tulajdonú Lautrec-olajfestmény, az Ezek a hölgyek az ebédlőben, ahol az ősrégi – mégis mindig modernnek tűnő – tükör motívumot veti be Lautrec, hogy a szemfüles néző meglássa a kép mondanivalójának valódi lényegét.



Engem az ehhez hasonló, egyértelmű mondanivalót nélkülöző, gondolkodásra késztető, asszociációs szándékkal készült litográfiák ragadtak meg, melyeknél "nem tudom hova tenni" érzésem volt. Ilyen a Vesztes Érosz című kép, ahol a meztelen Cupido bekötözött lábbal és fejjel, mankóval a kezében vánszorog. Vagy megkapó a Desiré Dihau fagottművészről, Lautrec jó barátjáról készült mű, amin a zenész pórázon vezet egy medvét. A mű egy verses, kottákkal tűzdelt illusztrált könyv borítója, amely Lautrec esztétikai pártállását is tükrözi: a zenét előbbrevalónak tartja a szövegnél.

Miss Loie Fuller amerikai származású táncosnő volt a belle epoque Párizsában, aki különleges szerpentintáncával nagy sikereket ért el. A kurátorok külön érdeme, hogy ebből a megkapó jelenségből eredeti felvételt is láthatunk a kiállításon, és belefeledkezhetünk az örömtelen arc, az untig gyakorolt mozdulatok látványába, ugyanakkor abba bájba is, amely miatt a korban Fuller-nak annyi rajongója volt.



Lautrec még a(z) (utó)kor legismertebb színésznőjét sem vonzó személyként örökítette meg. A kép (Sarah Bernhardt a Phaedrában) tanulsága szerint Sarah Bernhardt nem szép, előadása sem emelkedett, inkább amolyan komikus hatást keltő, utalva ezzel a túlaffektálásra, ami korunkban igen idegennek tűnik, úgy látszik már Lautrecet is zavarhatta.

A színészábrázolások közül a leginkább a Aristide Bruant kabaréénekesről készült színes litográfiát érdemes szemügyre venni (Aristide Bruant a kabaréjában), mely újszerű, már-már Rothko és Barnett Newman felé mutató ábrázolást sejtet. A kép kb. 65%-át maga a művész alakja teszi ki, néhány színből és pár foltból alakul ki a mű. A színész óriásnak tűnik, ahogy bő kék köpenye beteríti a kép felét és a keretek nem szabnak határt a kép folytatásának.



A másik megkapó munkája Jane Avrilt ábrázolja a Jardin de Paris mulatóban (Jane Avril), ahol a bőgős szemszögéből láthatjuk a színpadon szereplő táncosnőt. A bőgő nyaka rendkívüli módon keretezi a képet. Ezért a műért speciel megőrültek a lapok, a legtöbb műve azonban visszatetszést váltott ki.

A kiállításról tehát enyhe túlzás lenne azt állítani, hogy unalmas. Csak meg kell találni a különleges darabokat és azokra több időt fordítani.

A Toulouse-Lautrec világa – Litográfiák a Szépművészeti Múzeumban – 1891–1901 című kiállítás 2014. augusztus 24-ig tekinthető meg a budapesti Szépművészeti Múzeumban.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Szlávik Dóra --


További írások a rovatból

Egy mozgástanulmány
A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés