bezár
 

art&design

2014. 05. 30.
A nem túl távoli jelenen innen
Nem túl távoli jelen – Az MKE kiállítása
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
"Régebben a jövő is jobb volt." Ezt Karl Valentin német humorista állapította meg, de az állítás – a humorán túl – tényszerűen is érvényes. A jövőre vonatkozó feltevések tekintetében ezt konkrétan tanúsíthatom: a 60-as évek, amikor felnőttem, a rózsaszín remények ideje volt. Nemcsak a különféle társadalmi és kulturális várakozások tekintetében, hanem a jövő fő műfajában, az ún. tudományos-fantasztikus irodalomban, amelybe belemélyedtem, s nem utolsósorban azért is, mert a szocreál szürke unalmához képest színes világok sokaságát kínálta. – Tillmann J. A. megnyitójának szövegét adjuk közre, amely 2014. május 27-én hangzott el az FKSE Stúdió Galériájában.

A sci-fiben olyan áradó technicista derű uralkodott, hogy még az egyébként mélyen szkeptikus és realista Stanislaw Lem is megszédült tőle – legalábbis egy regény erejéig...  Azóta ez a felhőtlen optimizmus szétfoszlott és az ellenkezőjébe fordult. A mai science-fiction többnyire a borzadály feketeborsával túlfűszerezett, és általában a közönséges képzelet katasztrófaturizmusának szolgálatában áll.
Nem túl távoli jelen (plakát)A jövővel kapcsolatos józanság megőrzése érdekében két klasszikus esetet érdemes szem előtt tartani: az egyik a 19. század végén megfogalmazott előrejelzés volt, és a londoni közlekedés kapcsán hangzott el. Mivel ezt akkoriban a lovas fogatok és lóvasutak képezték, a jóslat úgy hangzott: hogy ha a népesség és a szállítására alkalmazott lovak növekedése változatlan mértékben folytatódik, akkor a 20. század közepére a londoni utcákat méteres vastagságú lócitrom fogja borítani...
 
Ez aztán, mint tudjuk, nem egészen így történt. A 20. század közepére már egész más technológiák és tendenciák váltak meghatározóvá. Akkortájt a közbiztonság és a művészeti élet alakulása kapcsán egy másik nagy ívű feltevés fogalmazódott meg. E szerint: ha a rendőrök és a művészek száma változatlan ütemben fog növekedni, akkor száz év múlva a társadalom rendőrökből és művészekből fog állni...

Ismeretes, hogy ez sem így alakult, jóllehet időközben mind a rendőrökből, mind pedig a művészekből elég sok lett. Ennek ellenére sem lehet kétségünk afelől, hogy "a jövőre vonatkozó sejtések befolyásolják a jövőt". Ez a megállapítás Soros Györgytől származik, akinek állítása mellett elég erős érvek szólnak. Soros persze nem egy kiragadott valóságszegmensből vont le messzemenő következtetéseket, hanem valamivel szélesebb mezőből merített. Már a filozófus Karl Popper tanítványaként elgondolkodhatott a valószínűség jellegén, akárcsak az emberi cselekvések természetén. Ezért is beszél sejtésekről, nem pedig másról.
 Nem túl távoli jelen (plakát)Sejtéseink vannak arról, hogy holnap fölkel a Nap. Föltéve, hogy holnap képesek leszünk fölkelni és a Föld is folytatja pályáját. Bizonyságunk erre nincsen. Csak megszokásaink és feltevéseink vannak, melyeket rávetítünk a jövőre, és ezek a projekciók részévé válnak a képnek. Mintegy a valóságba vegyülnek, a reális és a virtuális szövevényévé állnak össze. A jelen képein a jövő elképzelései tűnnek át.

Az ember ugyan a jelenben él, de állandóan a múltra és a jövőre vonatkozó gondolatok foglalkoztatják. Ennek megvan az a veszélye, hogy a jelenlétet véti el. A buddhisták is ezért hangsúlyozzák, hogy a jelenben kell élni. Máté evangéliuma pedig arra int, hogy "ne aggódjunk a holnapért, mert a holnap majd aggódik magáért..."
 
A különféle holnapokra vonatkozó sejtések mindazonáltal vannak, egymásra is hatnak és kollektív célképzetekké válhatnak. Vannak korok és kultúrák, amelyekben ezek a projekciók saját dinamikára tesznek szert és túlnyomóvá válnak.
Nem túl távoli jelenJelenleg megint valami ilyesmi vesz körül bennünket; láthatólag nagyon sokan mernek nagyokat álmodni. Burjánzanak az eredetre irányuló ábrándozások, és költséges erőfeszítések folynak a jelennek a fantazmák irányába történő eltérítésére, infantilis focistaálmok és más furkóságok megvalósítására. Ezt úgy nevezik, hogy "a jövő elkezdődött".
 
Kétségkívül folyik valami. Látjuk, hogy Feketeország milyen fenomenálisan formálódik, milyen kolosszális arculata alakul. A létezés magyar lejtőjén a haladás nap mint nap újabb lendületet kap. Ebben a tempóban még egy-kétszáz év, és az egésznek ezen a nyelven hírmondója sem marad.
 
A nem túl távoli jelenben persze sok minden megváltozhat. Így a viszonyunk is az eljövendőhöz – nem utolsósorban azért, mert a nem túl távoli jelenben már nem leszünk jelen... Addig azonban még lehetőségeink számosak, s mivel "a jövőre vonatkozó sejtések" valamelyest "befolyásolják a jövőt", érdemes tekintetbe venni azokat az elképzeléseket, amiket művészek ajánlanak – általában is, de különösen itt, ezen a kiállításon.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Tillmann, J. A. --

Tillmann J. A. filozófus, esszéista, egyetemi tanár. 2000 óta a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanára.


További írások a rovatból

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
art&design

A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
art&design

KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
art&design

Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit
irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés