film
PRAE.HU: A film a negyvenedik születésnapodra készült, gondolom, nem a véletlen hozta így.
Egyáltalán nem, sőt. Úgy éreztem, ennyivel tartozom magamnak. Részemről ez egy számvetés, életem első negyven évének értékelése, és úgy tűnik, egy szakasz lezárása is. Az Indiánnal új korszak kezdődik. Sokat gondolkodom azon, hogy vajon van-e értelme annak, amit már évtizedek óta csinálok, értve ez alatt például a filmezést vagy az írást. A nagy agyalás közepette találtam egy másik aspektust, amelyből szemlélhetem a dolgaimat: a vágyaim, álmaim és szélmalomharcom a megvalósulásukért milyen hatással vannak az testi és lelki egészségemre? Mondok egy egészen triviális példát: írok, videókat utómunkázok, fotókat retusálok, azaz görnyedek a gép előtt, néha hajnaltól hajnalig. Mit hoz ez számomra? Először is hízom tőle, a mozgáshiánytól elsorvadnak az izmaim, romlik a keringésem, az anyagcserém, a szemem, folyamatosan fáj a hátam és rosszul alszom, szóval rám telepszik egy állandó rossz közérzet, amitől nyilvánvalóan kedvetlen leszek. A hízástól csúnyulok, a csúnyaság elveszi az önbizalmam, önbizalom nélkül pedig inkább nem megyek emberek közé, inkább befordulok, ráadásul egy csomó dologtól elveszem az időm, miközben meg kint süt a nap, zöldell a kert, a kutyánk játszani szeretne és sétálni... Inkább nem mondom tovább, de gondolom, érted, hogy miről beszélek. A lényeg, hogy értelmetlenül nagy áldozatot hozol, szíved-lelked beleteszed egy alkotásba, lemezteleníted magad és tárt karokkal kiállsz a sortűz elé, ők meg azt mondják: ez nekünk kevés, meg különben is, ki vagy te? Ez felőrli az embert, aki aztán vagy beleügyeskedődik a szakmába vagy mérlegel, és inkább nem kér több lapot, feláll az asztaltól. Amikor még táncos-koreográfusként a Rapülőkkel dolgoztam 1993-ban, nagyon megfogott az a rész a Nem adom fel című nóta szövegéből, hogy: "Az akarok lenni, ami akkor voltam, mikor az akartam lenni, ami most vagyok." Ez egyike a legzseniálisabb mondatoknak, amiket valaha hallottam vagy olvastam, mert megfogja a felnőtté válás lényegét, vagyis azt a borzalmat, hogy gyermeki álmok tárgya tulajdonképpen egyenlő Hófehérke mérgezett almájával. Nagyobb kamu, mint a politika. Idővel sajnos lepereg a pátosz, szerencsétlen felnőtt meg ott áll szemben a mocskos valósággal, és abban a szent pillanatban döntést kell hoznia arról, hogy tud-e kezdeni az új helyzettel valamit, vagy sem. Úgy tűnik, én inkább "sem". Az Indián nekem az a film, amivel nem akartam megfelelni senkinek, semmilyen műfaji követelménynek, elvárásnak, ízlésnek vagy politikai oldalnak, hanem lelkem legőszintébb, legtisztább szándékával, minden tapasztalásommal, tehetségemmel vagy éppen tehetségtelenségemmel létrehozni egy méltó jubileumi ajándékot mindenkinek, akit érint, megérint, vagy egyáltalán csak kér belőle. Az Indián jobb lett, mint amilyenre megálmodtuk. Teljes szívemből szeretem azt a filmet, és bármi is lesz a sorsa, minden momentumáért boldog vagyok, hogy megcsináltuk.
PRAE.HU: Szerinted mi az oka annak, hogy a film iránt éppen azok nem mutattak túl nagy érdeklődést, akiknek igenis kellene, hogy legyen szimatuk a jó alkotásokhoz?
Attól még, hogy mi "érintettek" szeretjük a filmet, nem biztos, hogy az jó is. Sőt, mivel elég "speckó generációs" lett, majdnem biztos, hogy a háromiksz alattiak egyáltalán nem tudnak a művel mit kezdeni, és persze megértem, hogy forgalmazói szempontból ez nem éppen jó. Számomra inkább az a – hát nyugodtan mondhatom – sértő, hogy azok az emberek, akik azért kapják a fizetésüket, hogy a hazai filmalkotásokkal foglalkozzanak, mindennemű megkeresés ellenére totális érdektelenséget mutattak és mutatnak mind a mai napig egy olyan 93 perces egészestés magyar nagyjátékfilmmel kapcsolatban, ami éppen a pangás időszakában készült el. Úgy tűnik a Nemzeti Összefogás Rendszerében a "független" szó egészen mást jelent, mint amit én eddig gondoltam róla. Ha így működik a rendszer, akkor így működik. Persze sokan jönnek nekem azzal, hogy "így a Vajna, meg úgy a Vajna", de ebben a kérdésben sem értek mindennel egyet. Tény, hogy Andy Vajna a Filmalap feje, tény, hogy letettem az Indiánból egy Blu-ray-t az asztalára, és nagy szeretettel meghívtuk a film vetítésére, ám ő semmilyen érdeklődést nem mutatott, sajnos. Ez kifejezetten rosszul esik, pont azért, mert az Indián azoknak és azokról szól, akiknek éppen azok a '90-es évek voltak a legszebb éveik, amelyeknek Andy Vajna az egyik élő ikonja. A Rambón, a Terminátoron, és hasonszőrű izmos hőskollegáin nőttem fel. Andy Vajna munkássága a múltam része, mélyen beleivódott a személyiségembe, amiért elmondhatatlanul hálás vagyok neki, szóval akármennyire is magasról tojik arra, amit csinálok, nem tudok rá haragudni.
PRAE.HU: Sem a Filmalaptól, sem másoktól nem igényeltél anyagi támogatást, vagyis minden, a film készítésével járó költség téged terhelt...
Abszolút. És ki is emelném, hogy nem az történt, hogy kértem, de nem kaptam, hanem azért nem kaptam, mert nem is kértem. Ez persze nyomot is hagyott a film minőségén, ugyanis nem volt megfelelő kameratechnikánk, nem rendelkeztünk például kameramozgató eszközökkel. Akkor ez zavart, de most már megbékéltem vele, hiszen talán éppen ettől szerethetőbb a film: nincs benne semmi felesleges, semmi sallang, a letisztultságon és az őszinteségen van a hangsúly.
PRAE.HU: Az Indiánban Gémes Antos, a Magyar Színház színművésze alakítja a főszereplőt, Lantos Tamást, a megkeseredett egyslágeres hajdani popsztárt. Hogyan esett éppen őrá a választásod?
Nagy tisztelője vagyok Ruttkay Laurának, ő volt az a színésznő, akiről biztosan tudtam, hogy játszania kell a filmemben. Miután a forgatókönyvet elolvasta, finoman rávilágított, hogy Gémes Antos – aki szintén a Magyar Színház művésze – és a film főhősének karaktere közt igen sok átfedést vél felfedezni, én meg persze örültem a felvetésnek, hiszen konkrétan akkor még ötletem sem nagyon volt arra, hogy kivel kéne eljátszatni a figurát. Néhány óra múlva már együtt kávéztunk Antossal, kiveséztük a forgatókönyv első verzióját, azt, hogy ki ez a Lantos Tamás, és hogy mit akarok rajta keresztül elmondani. Tökéletesen megértettük egymást és szerintem – bízom benne – életre szóló barátságot kötöttünk. Azóta már tudom, hogy Antosnak adni a főszerepet, életem egyik legjobb döntése volt.
PRAE.HU: Ruttkay Laura is telitalálat volt. Miben áll az általa megformált karakter lényege?
Ő testesíti meg a filmben a teljesen átlagos nőt. Az elvált asszonyt, akinek nem sikerült beváltania a saját magához és életéhez fűzött reményeket. Szomorú dolog nap mint nap azt látni, hogy jól induló életek mennek el a semmiért, a semmibe. Laura karaktere ezzel szembesíti a nézőt.
PRAE.HU: Amikor Dammak Jázmint választottad az újságíró-blogger szerepére, nem tartottál attól, hogy egy szépségkirálynő filmbeli szereplése által kiszolgáltatod a filmet a kíméletlen kritikusoknak?
Örültem volna, ha a kritikusok vagy a bulvár, ha másra nem is, de erre legalább rákaptak volna, de nem ez történt. Hogy miért éppen Jázmin? Régóta ismerem még táncos koromból, egy reklám koreografálása kapcsán ismerkedtünk meg. Tudtam róla, hogy járt színiiskolába, és többször megemlítette, hogy szívesen kipróbálná magát filmen, úgyhogy behívtam egy castingra. Engem meggyőzött, aki pedig nem hisz nekem, nyugodtan megnézheti a casting videóját, mert azt már akkor fel is pakoltam a netre. Nyilván voltak kisebb nehézségei a forgatáson, de sok segítséget kapott, és összességében úgy gondolom, egyáltalán nem teljesített rosszul, sőt vannak részei, amiket kifejezetten szeretek tőle.
PRAE.HU: Miért az erdőt, a Gyulaji Rezervátumot választottad a forgatás színhelyéül?
Keresgéltem, utaztam sokat, aztán egy tévés barátnőm ajánlotta az Obiródi Horgásztanyákat. Odamentem, és azonnal beleszerettem a helybe. Minden ízében káprázatos, igazi Paradicsom, nem mellesleg ott él Magyarországon a legnagyobb dámszarvas populáció, melynek bizonyos egyedeivel szoros kapcsolatba is kerültünk. Két ház található itt egymás mellett, és mindkettőhöz tartozik egy-egy tó. Nagy nehézségek árán, ám sok szerencsével végül mindkét házat sikerült kibérelnem majdnem egy teljes hónapra. Laktunk is és forgattunk is mindkettőben. A vágóval, a látványtervezővel és az operatőrrel költöztünk le először, egy teljes hetet töltöttünk ott az előkészületekkel. Feltérképeztünk, plánteszteltünk, berendeztünk, sőt a forgatókönyv végleges verziója is a helyszínen született meg. Mindannyian átszellemültünk a helytől. Óriási hatást gyakorolt ránk az erdő, a tó és az állatok. Voltak már az életemben boldog pillanatok, de az Indián forgatási időszaka magasan vezet mind között. Dolgunk végeztével fájdalmas búcsú volt elhagyni a "vadont" és visszaköltözni Zuglóba.
PRAE.HU: A főszereplőnek elege lesz az üres, teljesítménykényszeres életéből, ezért lemegy vidékre, ahol magányban szeretne rájönni arra, hogyan lehet ismét boldog, mint régen, gyermekkorában, indián fejdísszel a fején. Ez mennyire rímel a te életedre?
Nagyon. Az enyémre és azt hiszem, Antos életére is. Nem titok, hogy részben terápiás célból is készült az Indián. Igyekeztem az elmúlt negyven évem esszenciáját belesűríteni a filmbe, és határozottan állítom, ez sikerült leginkább. A hozzám hasonlóan gondolkodó, hasonlóan érzékeny emberek imádják a filmet, és kifejezetten hálásak érte. Rettegtem a tesztvetítés előtt, mert fogalmam sem volt róla, hogyan fognak rá reagálni a nézők, vagy hogy elbírnak-e az első rész lassított tempójával, veszik-e annak humorát, átjön-e a mondanivaló. Amikor már ment a film a moziban, és az emberek nevettek, megkönnyebbültem. Az pedig, hogy sokan sírtak is, és hogy meglett negyvenes férfiak könnybelábadt szemekkel jöttek oda hozzám azzal, hogy szeretnének megölelni, már csak a bónusz volt. Akkor már tudtam, hogy bárhogy is lesz, részemről megtettem, amit lehetett. Sajnálom, hogy mindazon sikerek, vélemények és hangulat ellenére sem sikerült a filmet moziforgalmazásba hozni, amelyek a zártkörű vetítéseket követték, de már nem akadok fenn a problémán. Elengedtem a művet, és továbbléptem. Az Indián ma már bárki számára ingyenesen elérhető az interneten, jönnek is a pozitív kritikák sorra, ami egyrészt megtisztelő, másrészt pedig örömmel tölt el. Megcsináltuk, becsomagoltuk, betettük a fa alá, az emberek pedig jöttek, és jönnek. Kicsomagolják, és akinek szól, örül neki, akinek meg nem, az meg nem. Ennyi.
PRAE.HU: Milyen kérdéseket vet fel a film?
Hogy el tudod-e fogadni a változást, vagy azt, ahogyan a világ változik körülötted. Hogy hogyan élhető meg (vagy túl) korunk értékrendjének átalakulása, semmivé foszlása, illetve hogyan éled meg a tényt, hogy öregszel. Mit érzel belül, amikor rádöbbensz: elúsznak melletted a lehetőségeid, a tested lassan elszottyad, mint egy lehullott alma, ennek az egésznek egy napon örökre vége lesz, és nem tehetsz ellene semmit.
PRAE.HU: Te írtad a Halálkeringő forgatókönyvét is, Peet Goodman álnéven jelentek meg regényeid, mögötted van egy sikeres szakmai életút táncosként, fotókiállításaid vannak, a színdarabod is sikerrel van műsoron, évekig éltél és dolgoztál Párizsban, mindezek ellenére úgy érzed, elúsztak melletted a lehetőségek?
Inkább úgy fogalmaznék, hogy nem vagyok elégedett azzal, amit eddig elértem. Vagyis nem is én nem vagyok elégedett, hanem az a tisztaszemű kisfiú, aki valaha voltam. Határozottan azt érzem, hogy neki akkoriban sokkal többet ígért az élet. A lehetőségek tárháza évről-évre szűkül. Nem lehetek már űrhajós, orvos, méghozzá azért nem, mert egyszerűen kifutottam az időből. És persze ott van a motiváció problémája, meg az a sor a Nem adom fel-ből, hogy azok a célok, amiket még nem ismertem behatóan, de egész jónak tűntek, kellő motivációt tudtak szolgáltatni ahhoz, hogy harcoljak értük, de ma, amikor már tudom, hogy valójában mik rejtőznek a céljaim mögött, egyre többször merül fel a kérdés, hogy megéri-e ezekért a célokért harcolni. Méltók-e a céljaim arra, hogy értük áldozzam megmaradt, egyre zsugorodó életemet, és bizony egyre több kérdésre már "nem" a válaszom. Ezt rettenetesen nehéz megemésztenem, pedig alapvetően azt gondolom, hogy a változás mindig jó. Lantos Tamás tulajdonképpen ezekről a dolgokról beszél helyettem. "Az évek nem csak a lehetőségeket veszik el, hanem a miérteket is..." Dilemmázik, nosztalgiázik, egyszerre akar változást és változatlanságot, bolyong egy sötét erdőben, amelyből nem talál kiutat. Végül persze megtalálja, és kilép a fényre, de akkor már késő.
PRAE.HU: Lantos Tamásnak a sors nem adja meg a továbblépés lehetőségét, hiába nincs híján a tehetségnek. Hogy látod, mennyiben játszik szerepet a sors, a szerencse, a tehetség vagy a kapcsolatok az ember előrejutását illetően?
Ha a sorsod melléd áll, akkor jön minden szinte magától, de, ha nem, akárhogyan is erőlködsz, elvesztél. A Halálkeringő is, az Indián is, sőt az éppen most futó Panelninja című színdarabom is erről szól. Dobó Kata, Gémes Antos és Magyar Attila is ezt mutatja be magamtól, magamról, nekem, s ez valószínűleg nem véletlen. Sokat gondolkodom ezen. Valószínűleg túl sokat, és őszintén szólva már bele is fáradtam. Már nem hiszem, hogy a művészet mindennél fontosabb, sőt már azt sem, hogy alkotóművésznek lenni egyenlő a boldogsággal. Van is némi problémám a motivációval mostanában, de mint mindig, most is nagy erőkkel keresem a megoldást.
PRAE.HU: És van már valamilyen eredmény?
Lantos Tamás sajnos már elkésett azzal, hogy új életet kezdjen egészen máshol, egészen máshogyan. Én talán még nem. Meglátjuk...
Fotó: Rádi Péter
A film teljes hosszában megtekinthető az Indafilmen.
Link: http://film.indavideo.hu/video/f_indian
Facebook: https://www.facebook.com/indianafilm?fref=ts
Indián
Színes, magyar tragikomédia, 100 perc, 2013
Rendező: P. Szabó István
Forgatókönyvíró: P. Szabó István
Operatőr: Rádi Péter
Zene: Bella Máté, Józsa Alex
Producer: P. Szabó István
Társproducer: Romwalter Judit (SPARKS Camera&Lighting LTD)
Jelmez: Cseh Zsuzsa
Látvány: Cseh Zsuzsa
Vágó: Nagy Ailen Anna
Hang: Bodza Ottó
Világosító: Debnár Csaba
Szereplők: Gémes Antos (Lantos Tamás), Ruttkay Laura (Pethőné Száraz Edit), Dammak Jázmin (Molnár Angelika), Szorcsik Viktória (Vivien), Nyers Boglárka (Pethő Lili), Cseh Zsuzsanna (Barátnő), Takács Zsuzsa, Dunai Csenge, Józsa Bettina, Demecs Patrícia