bezár
 

film

2014. 05. 27.
Nem félünk a farkastól
Aharon Keshales, Navot Papushado: Csúnya, gonosz bácsik
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tarantino tavalyi kedvence nem paradigmaváltó kínzópornó, netán revelációként ható fekete komédia, inkább a két zsánert házasítja össze, méghozzá igen példásan, szórakoztatóan, véresen komolytalanul.

Kislányokra vadászó, pedofil sorozatgyilkos garázdálkodik Izraelben. Az elmebeteg tettes először magához édesgeti, elkábítja, brutálisan meggyilkolja, végül lefejezi áldozatait, a fejeket pedig ismeretlen helyeken rejti el. A sokadik ilyen kegyetlenség után három férfit hoz össze a furcsa sors: Mickit, a kemény zsarut, Drort, a kirúgott tanárt, aki egyben az ügy legfőbb gyanúsítottja is, valamint Gidit, a legutóbb megtalált lány vérszomjas édesapját. Némi botladozás után a rendőr és a családapa foglyul ejtik a vélt tettest, majd durva kínzásoknak vetik alá, hogy kihúzzák belőle, hová rejtette legutóbbi skalpját. Aztán egy újabb potyautas érkezik a vallatásnak helyet adó pincébe...

prae.hu

A korábban a vitatott megítélésű Veszettséget (az első izraeli horrort, amely 2012-ben a Titanic Filmfesztivál repertoárjában is szerepelt) jegyző rendezőpáros, Aharon Keshales és Navot Papushado tavalyi műfaji kirándulása nem váltja meg a világot, összességében azonban pokolian jó móka. Hatása korántsem abban nyilvánul meg, hogy friss vért pumpál a Fűrész vagy a Motel óta kliséssé silányult torture porn (magyarul: kínzópornó) alműfajába, hanem abban, hogy bár az alkotók egy adott zsáner tankönyvi pontjait skandálják, eszméletlen örömmel és nagy műgonddal teszik azt. "Mintha a Coen testvérek készítették volna Jigsaw legújabb vértivornyáját" – hangzik el rengeteg orgánumtól, és a dicséret igaz is. Nyilvánvalóan Coenékre hajaz a hangnemkeverésben dús narratíva, vagyis a sötét humor bevezetése, illetve a mocsokban gázolás (ide számítható a Véresen egyszerű, vagy még egyértelműbben a Fargo), ugyanakkor fricskát is adnak a revans kultúrájának. Keshales és Papushado egyfelől a Becstelen Brigantykban hallott "zsidó bosszú" toposzát tudják komolysággal kezelni, azaz éreztetni a bestiális kislánymészárlások súlyát, majd a vélt gonosz kínzásának tétjét, ugyanakkor a korábbi filmjükből ismert cselekményív, vagyis a tévedések vígjátéka-irányvonal sem vész el, mi több, ez válik igazán hangsúlyossá.
A számtalan ügyetlenkedés komikus stílben zúdul ránk a vászonról, a mozi a "nyúl cipeli a puskát" lózungját már-már tökéletesen ülteti át a gyakorlatba. Nemcsak az derül ki, hogy az alagsorban lejátszott marakodás és vérengzés a féktelen düh allegóriája, az is nyilvánvaló, hogy a direktorok ezt nem annyira veszik komolyan. Mintha azt hangsúlyoznák: a sorozatos öldöklés, a durva összetűzések sehová nem tartanak, egy ilyen bajvívásnak csak vesztesei lesznek, így jobb hangosan, pukkadozva röhögni a szerencsétlen ördögökön. Aki egyszer tökös legénynek látszik, gyorsan bilincsbe vert, beragasztott szájú bohócként válik passzív szemlélővé (Mickivel, a nyomozóval ez történik), akit vérkomoly bosszúállónak hinne az ember, valójában egy tesze-tosza, ötvenéves, babusgatásra váró papa-mama kedvence, míg a potenciális főgonoszról egyre inkább az világlik ki, hogy valóban semmit nem tud. Vagy csak briliáns visszafogottsággal és türelemmel játszik a felette állókkal?

A két rendező egyetlen határhelyzetben sem hagyja, hogy a bizonytalanságok kihagyott ziccerekké silányuljanak, mivel a filmet óriási feszültség hatja át, tényleg a szereplőkkel együtt döbbenünk meg a fordulatokon, a suspense pontosan akkor a legerősebb, amikor azt a sztorivezetés indokolja, még konkrétabban sosem jönni rá arra, hogy a tanár Dror csak egy rossz pozícióban lévő áldozati bárány vagy egy joggal pofozott, körömtépett, égetett, kalapált gyilkos fenevad? A Csúnya, gonosz bácsikban ugyanolyan remekül hatnak a felmerülő morális dilemmák (Üthetünk-e a végtelenségig egy bűnözőt, amiért ártott egy szeretett embernek vagy nekünk?), mint a szörnyűségeket és vicceket összeboronáló hatásfokozás. Helyesebben: Keshales és Papushado nem kizárólag a csavarokkal bánnak csínján, de a mindenkori fanatizmust is nagy erővel törlik képen. Tettre késznek tűnő, de valójában inkompetens férfiak bántanak egy harmadik személyt, miközben a lóháton közlekedő arab lakik a szomszédban – mókásan reflektálva a vallások, országok évszázados konfliktusára. ("Ti zsidók miért hiszitek azt, hogy meg akarunk ölni benneteket?") A legintenzívebb pillanatban hirtelen csörögni kezd az apuka mobilja, a lányáért bosszút vevő apát egy harci veterán nagypapa konzervatív okoskodása világosítja fel arról, hogy a kislány fejének hollétéről faggatózó családfő kezd bekattanni. A nagymama közben halálos beteg, plusz a dörgedelmes öreg katona úgy osztogatja a parancsokat, mintha egy elborult militarista képregény-karikatúra nevetséges bíbelődéseit néznénk...

Humor, fejtetőre állított szituációk – a Csúnya, gonosz bácsik ilyen rangban is nevezhető a Fogságban pimaszul ironikus ikermozijának, vagy éppen egy sajátos, tarantinói szellemiségű kínzóeposznak. Az elvárásaink teljes kijátszását bizonyítja például a túlbuzgó öreg valamennyi megnyilvánulása, miatta szinte a Ponyvaregény gyorséttermes filozofálása ugrik be a hat generáció óta a pult mögött dekkoló nagyapáról, aki egy bazi nagy Magnumot szorongat. A rendőrségi brutalitás sem ússza meg akkor, amikor Mickit leteremti a felettese, a telefonkönyves pofozás szintén ennek a kritikája, csakúgy, mint a verőemberes, illetve a mobiltelefonos, videomegosztós epizódok. Néhány lokális problémán kívül (szűk tér, arab karakter, helyi szokásokon alapuló csipkelődések) azt sem lehet állítani, hogy a film egyetlen nációt venne célba: az alkotók nem dobálják kényszeredetten egymásra a nemzeti jellegzetességeket, sokkal inkább azt kommunikálják, hogy bárki, aki radikális módszerekhez folyamodva szeretné kideríteni az igazságot, a végére nagy eséllyel be is fürdik az erőszakosságával.

Erre utal a Csúnya, gonosz bácsik zárlata is: szadista, negatív befejezés tesz pontot a gyűlölködő farkasok kálváriájának végére, az utolsó percek végérvényesen gonosz filmmé avatják a történetüket. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a sokkhatások tengerében a néző nem dőlhet hátra, és élvezheti a show-t. Ellenkezőleg – a rendezők olyan ügyesen bánnak a horror, a thriller, a vígjáték kelléktárával és olyan jól lavíroznak a zsánerek, hangulatok között, hogy arra lehet csettinteni, merüljön fel akármennyi kényes erkölcsi kérdés.

 
Csúnya, gonosz bácsik
(Big Bad Wolves)
Színes, feliratos izraeli fekete komédia, 2013, 110 perc
Írta és rendezte: Aharon Keshales, Navot Papushado
Zene: Haim Frank Ilfman
Operatőr: Giora Bejach
Vágó: Asaf Korman
Szereplők: Lior Ashkenazi (Micki), Rotem Keinan (Dror), Tzahi Grad (Gidi), Doval’e Glickman (Yoram), Menashe Noy (Rami)
Forgalmazza: PARLUX Entertainment
Korhatár: 
 


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

A Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjei
Adam Elliot: Egy csiga emlékiratai

Más művészeti ágakról

Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés