bezár
 

art&design

2007. 08. 12.
Gondolkozz az érzékeiddel
Szubjektív látlelet az 52. Velencei Biennáléról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gondolkozz az érzékeiddel Az idei Velencei Biennálé központi kiállítására Nancy Spero new york-i művésznő groteszk Májusfája alatt léphetett be a látogató, melyen színes szalagok helyett alumíniumlemezekre festett emberi fejek himbálóztak, rajzfilmfigurákat idéző grimaszaikat összeverődésük fémes koccanásaival kísérve.
Politika – migránsok, száműzetés – konceptuális veteránok – Afrika, Kína – média – globalizáció – virágozzékmindenvirág: domináns szempontnélküliség. Címszavak, melyek köré fel lehetne fűzni egy beszámolót az 52. Velencei Biennáléról.

prae.hu

Sbiennale di SveneziaHa a két évvel ezelőtti a nőiség, női tapasztalat jegyében állt, idén a politikán a hangsúly: a főszereplők a sztereotip reprezentációkkal szembeszegülő, önmagukat újra feltaláló fehér foltjai a művészeti atlasznak (afrikaiak, romák, migránsok – idén először szerveztek afrikai pavilont, valamint roma pavilont nyolc országból származó roma művészek részvételével; a város több pontján voltak láthatók a Migration Addicts installációi). És a nemzet, (anya)ország, haza nélküli értelmiségiek – az Arsenale termei közt Adel Abdessemed 11 neoninstallációjának zöld fénye jelzi a kijáratot: EXIL.

vigyázat, nem művészet! Kávéházi terasz a Giardini bejáratánálAz Arsenale bejáratához közeledve a hongkongi pavilon udvarán osztrigahéjból felépített Hong-Kong szigetre öntözőfejek szórják a vízpermetet, köztük beszélő papagájok. A Kínához való visszacsatolás tizedik évében Hong-Kong továbbra is különálló szigetként jelenik meg – a MAP Office (a Laurent Gutierrez – Valérie Portefaix művészpáros nyitott építészeti-művészeti platformja) az évfordulóra a MAP Office is in China performansszal emlékezik: a sziget egy darabját az évforduló napján átviszik az Arsenale területére, a kínai pavilonba. Az osztrigahéj-sziget ironikus utalás a Hong-Kong földrajzát és klímáját megváltoztató, Kínától való távolságát csökkentő milliós korall- és osztrigatelepekre, ugyanakkor a szexualitással összekapcsolt hongkongi élelmiszeriparra is. A papagáj az alkotók szerint provokatőr: a rossz kérdéseket teszi fel, helyettünk beszél, kimondja, amit mi nem mondhatunk ki, így egyszerre szép és szemtelen, buta és tanult, szinte alkatilag predesztinált arra, hogy (bármely) rendszer kritikusa legyen. A papagáj teszi fel a kérdéseket: mit mondhat el egy ilyen kiállítás Hong-Kongról, a szigetről, a városról, mit közvetítsen egy olyan nagypresztízsű kortárs művészeti seregszemlén, melyen a (nemzeti) részvétel már bevallottan egy promóciós, jövedelem- és turizmusgeneráló stratégia része.

Dan Perjovschi falrajzaiDan Perjovschi falrajz-folyosóján keresztül vezet az út a Gondolkozz az érzékeiddel, érezz az eszeddel cím alatt futó válogatáshoz, az Arsenale helyiségeibe, illetve a Giardini Itália-pavilonjának központi kiállításához. Perjovschi az egyetlen kelet-európai művész, akinek a munkái az Ilja és Emília Kabakov-házaspáron kívül mindkét helyszínen láthatók.

Perjovschi-rajzokA bukaresti művész „falfirkái” a nemzetközi művészeti establishment-re [Velence-szerte plakátok reklámozzák a kortárs művészeti Grand Tour-t: az idei a Velencei Biennálén kívül a kasseli Documenta, az Art 38 Basel, valamint a münsteri SkulpturProjekte éve is], valamint az Európai Unió kliséire, szlogenjeire, globalizálódó félelmeinkre reflektálnak A Robert Storr amerikai kurátor által beválogatott anyag erősen politikai színezetű, majdhogynem a kiszámíthatóságig. Idén először szerveztek összafrikai pavilont az Arsenale kiállítótereiben, ahol az első afrikai székhelyű kortárs afrikai műgyűjtemény, a Sindika Dokolo vállalkozik a sokrétű, sokidentitású, önmaga felfedezéséhez nemritkán az önkéntes száműzetésen, majd a külső, megbélyegző, sztereotipizáló tekintettel való szembeszegülésen keresztül eljutó, identitás-újrateremtő kortárs afrikai művészet bemutatására. Az angolai Yonamine videoművész triptichonján az identitás bevésésének, rögzítésének három formája rendelődik egymás mellé: három képernyőn látható a rituális tetoválás véres aktusa, mely a bőrbe karcolja a férfi nevét, nagykorú helyfoglalását a közösségben, nemzeti zászlók, valamint a hagyományos afrikai kézművesmunkák folyamatai.

Ingrid Mwangi: Maszk Migráns Afrikák, migráns afrikaiak, töredezett, traumatizált identitások, vagy éppen a köztes, hibrid identitásformákat játékba hozó művek: a kenyai Ingrid Mwangi Maszk című videója, egy arcát hajával takaró nő, vagy Tracey Rose dél-afrikai művész Cím nélkül című, vászonra írt szövege, női elbeszélések az afrikai nő reprezentálatlanságáról, arról, hogyan válik a nő elszenvedőjévé egy patriarchális törzsi hagyománynak, mely (Tracey Rose művén) felülírja a meddőség orvosi látleletét; az alulrepezentáltságot ezzel szemben játékká fordítja az algériai Zoulikha Bouabdellah Dansons című videója – hastánc a Marseillaise dallamára csípőre kötött piros, fehér, kék kendőkkel – kimozdítva a nemzet, anyaország, anyanyelv, bennszülöttség, koloniális mimikri ellentétes fogalompárjait.

Yinka Shonibare: How to blow up two heads at once Az önreprezentáció másik premierje az első roma pavilon a Biennálén, a Palazzo Pisani S. Marina termeiben.

A Junghaus Tímea kurátor által gondozott Elveszett paradicsom és kiadványa (Orsós Jakab László, Bakos Gábor, Orosz Csilla, Kerényi György munkája) láttán elgondolkoztató: vajon a romára átkozmetikált reklámok, a roma identitás öt központi fogalmának (úm. sukár – arany, hegedű, bádog, fafaragvány mint kézművesség és kalap/kendő mint méltóság) bemutatása a roma identitást valójában nem maguk rögzítik-e ennek a kliségeneráló folyamatnak a mentén, melynek elvben hadat üzentek. Nem ezt erősíti-e a kiállítás résztvevőinek többsége által preferált, a cigánysággal kapcsolatos klisék giccses-romantikus tárgyi elemeit összehozó installációk vagy festmények: a magyarországi Szentandrássy István giccshatárt messze túllépő olajképei, a brit Damian Le Bas – Delaine Le Bas művészházaspár cigány-világtérképei, melyekre a cigányokkal kapcsolatos klisék képi reprezentációi íródnak, illetve hímzései és a cigány nőiség emblémáiból – kendők, ékszerek stb. – felhalmozott installációi.

A pavilon érdekes színfoltja a spanyolországi Gabi Jiménez karavánképeinek sora, valamint a magyarországi Omara kép-(ön)életrajzsorozata, a roma nő-művész traumatikus tapasztalat-stációinak szöveges, naiv-gyermekrajzszerű ábrázolásaival.

León FerrariAz Arsenale tereinek sorát az argentin León Ferrari installációi indítják – a zuhanó bombázóra feszített Krisztus körül nyugtalanító, rózsaszín polipszerű lényeket, miniatűr létrákkal összekötött exkrementumokat idéző nyüzsgő, képlékeny plasztik városképek függnek. A falakon kollázsok: a keresztény egyházművészet bejáratott képei fölött egy katolikus hírmondó sajtócímei, az inkvizíció kínzási módszereinek atlasza, Utolsó Ítéletek, Kiűzetések a Paradicsomból fölé így kerülnek a keresztényi felebaráti szeretet szólamai, pápai enciklikák címei.

León Ferrari képlékeny városaiTöbb teremnyi politikai fotó, kollázs, videó: Rosemary Laing Welcome to Australia-sorozata börtönökről, a brit Neil Hamon portréfotói az amerikai békefenntartó erőknél szolgálatot teljesítő közkatonákról és tisztekről, Paolo Canevari tizenkétperces videója, a Pattogó koponya, a szerb hadsereg NATO által lebombázott belgrádi főhadiszállásán egy koponyával focizó tizenévessel, Emily Prince san-franciscói művész egész falat betöltő, térképszerűen elrendezett háborús emlékhelye az Afganisztánban és Irakban elesett amerikai katonák szabványméretű, kézzel rajzolt arcképeiből és kézzel beírt adataikkal, mindegyik kép alatt kézzel írt életrajzzal. Rosemary Laing: Welcome to Australia Emily Prince háborús emlékhelye A fotók sorából kiemelkedik az izraeli Tomer Ganihar Kórházparty-sorozata, kórházi ágyra kötözött, csonkolt, bombamerényletek sebeitől torzított, elektrosokkolt műanyag babákkal, a kórházi ágyuknál virrasztó gépfegyveres katonákkal.

Tomer Ganihar: KórházpartyA politikai, majdhogynem irányzatos dömpingben néhány reflektáltabb, csendesebb mű a kolumbiai Oscar Muňoz Emlékmű-projektje: öt képernyőn párhuzamosan öt vízfestmény elkészülésének folyamatát látjuk, XX. századi politikai vezetők portré-negatívjait festi vízzel, melyek már a festés során párologni kezdenek, majd fokozatosan eltűnnek, néhány folttal emlékeztetve csak a festés (és, áttételesen: minden megörökítés, történetírás) aktusára.

Oscar Munoz A szintén kolumbiai José Alejandro Restrepo videóján (Veronica) a vetítővászon maga válik Veronika kendőjévé, melyen az egymásra vetített képek – szakrális Vera ikon-ábrázolások, merényletek színhelyén fényképekkel túlélőket kereső hozzátartozók, elhunytak fényképei – a képmásnak az élőkhöz való viszonyát, a képmás mint az emlékezet rögzítőjének szerepét, a közvetítettséget hozzák játékba.

Restrepo: Veronika kendője A nyelvre mint médiumra, valamint a médiába-vetettségre refektál az algériai Philippe Parreno installációja, a Szövegbuborékok – egy terem mennyezetét beborító, lelógó magnószalaggal megkötött fekete léggömbök, mint térformává lett zajbuborékok. A terem falán kisméretű képernyőn kéz ír egy szöveget, a teremben csak a toll karmolászása hallatszik. A sajtó, a média kategorizálásait veszi górcső alá a katalán Ignasi Aballí egész falat betöltő montázsa, sajtóból kivágott számadat-szövegtöredékek oszlopai – így rendelődik egymás mellé a természeti csapásokban elhunytak, háborús áldozatok, illegális bevándorlók, iszlám aktivisták, bűntények, pénzösszegek végeérhetetlen számsora, mely adatszerűségével magát a leképezett valóságot és a sajtó reprezentációs formáit valótlanítja el.

Parreno Szövegbuborékok Hiroharu Mori Levegőben lebegő kérdése: fehér léggömb, kérdőjellel. Nem fullad bele a – többnyire fáradt – konceptuális művek sorába Yukio Fujimoto Lemezjátszója, melynek drótkefe-hangszedőfeje súroló zörejeket idéz elő és vesz fel – a sarokban két, fülmagasságba illesztett cső közé ülve hallgatható a csend – azaz, a kiállítás zajai, mindaz, amit a fül csak a más irányú figyelem kikapcsolása mellett regisztrál.

Yukio Fujimoto: Lemezjátszó Az argentin Guillermo Kuitca Naplóinak (1994-2005) pajzsszerű kerek farostlemezekre festett kollázssorozata színek, vonalak, idézetek, papírragaszok segítségével írja le egy-egy hónap életeseményeit, szellemi, érzelmi történéseit; ugyanott a terem masszív épületoszlopai közé kifeszítve a ghanai születésű El Anatsui hatalmas hímzett „drapériái” lógnak – összeöltögetett pléhkupakok, melyek különös aktualitásra tesznek szert a brokátszövés városában.

Kuitca - naplók El AnatsuiAz idei Biennálé újítása az is, hogy a mustrának otthont adó Olaszországot nemzetként reprezentálja. 1999 óta, amikor Harald Szeemann kurátor az Itália-pavilont kinevezte a központi nemzetközi kiállítás helyszínévé, ez az első alkalom, hogy Olaszország az Arsenale termeiben kialakított saját pavilonban mutatkozik be két, más generációhoz tartozó és teljesen eltérő műformában alkotó művész installációival. Giuseppe Penone, az arte povera veteránjának Linfa-szobrai nem konvencionális anyaghasználatukkal, felületgazdagságukkal egyszerre több érzékünket is megszólítják. A Bőrfák állatbőrbe öltöztetett „élő” farönkök; a kétféle organikus forma egymásba játszása „behelyettesíti” a kéreg faedényei által szállított növényi nedveket és gyantát az állati szervezet által közlekedtetett vérrel és nyirokkal. A második terem falait több mint száz preparált, gyantával kezelt, négyszögű állati bőr borítja, mindegyikük egy-egy fatörzs negatív lenyomata. A Bőrkérgek függőleges erdeje alatt a padló carrarai márványlapjaiba az erezet mentén Penone bevéste egy koponya belső rajzát úgy, hogy az agyterekvények virtuális lenyomatát adják (Márványbőr-agy).

Giuseppe Penone Linfaszobrok A Linfa-szobrokkal szemben Francesco Vezzoli videóinstallációja képviseli a fiatal olasz művészetet. A Democrazy egymással szemben elhelyezett két vetítővásznán két választási kampányfilm „verekedik” a voksokért: Sharon Stone mint Patricia Hill kandidátus, konszolidált jobboldali szlogenekkel és a választókkal való közvetlen kapcsolat fogásainak felvonultatásával, kontra Bernard-Henri Lévy mint Patrick Hill, nagy nemzetközi szervezetek támogatottja, aki egy új, erős, világvezető Amerikát ígér. Az amerikai választási médiakampányok reklámfogásainak összekapcsolása a hollywoodi filmiparral, a Basic Instinct szexszimbólumának és az American Vertigo hősének egymás ellentettjeként, ugyanakkor mint egyazon entitás két arcaként történő szerepeltetése (amit a névválasztás is aláhúz) ironikusan mutatja fel a valós politikai alternatívák hiányát: a két kandidátus kampányfogásai, szlogenjei, neve adott esetben akár felcserélhetők.

Sigmar Polke reloaded Az Arsenale fárasztó látványzuhatagából kiragyog a kínai Yang Zhenzhong videója. Egy terem két falán tíz projektorból a legkülönbözőbb korú, helyzetű személyek különféle színhelyeken tíz nyelven mondják ki ugyanazt a mondatot: meg fogok halni. Van, aki viccesre veszi, van, aki eljátssza, van, aki hosszú hallgatás után mondja ki, van, aki derűsen, van, aki komoran, van, aki rezignáltan, van, aki papi ornátusban, van, aki temetőben, van, aki egy másikat ölelve. Van, aki tudja: meg fogok halni. A nagyközelibe hozott szemekben egy pillanatra megjelenik a halandóság, az emberi törékenység félelme, az ismételhetetlen pillanat nosztalgiája. A kamera rögzít – áttűnés, majd másik arcon dereng fel egy pillanatra ugyanaz a szorongás, mialatt kimondja: Meg fogok halni.

Sophie Calle - Pas pu saisir la mort A meghalás elbeszélhetetlenségéről szól a francia Sophie Calle emlékhelye: az anya halála, az emlék helye – Pas Pu Saisir la Mort, nem lehet megragadni a halált. A falon a halálra-készülés kronológiája: aznap, amikor Calle-t telefonon értesítik, hogy a Biennálén fog kiállítani, megtudja azt is, hogy édesanyjának egy hónapja van hátra. A halálra való előkészület felsorolásszerű naplója: az utolsó kirándulás a tengerhez; barátságot kötni utoljára; az utolsó könyv; a temetési ruha, ceremónia, maszk kiválasztása; az utolsó vers megírása; az utolsó lakcím megválasztása, a Montparnasse-temetőben; a sírfelirat – „Kezdek máris unatkozni”; az utolsó könnyek. Az utolsó zene, az A-dúr klarinétverseny, K 622, és az utolsó kívánság, hogy Mozart zenéjével a fülében menjen el. Az utolsó kérés: ne aggódjatok. Ne vous faites pas de souci. Utolsó szava: souci. Az utolsó mosoly, 2006. március 16-án, du. 3 órakor, és az utolsó lélegzet, valamikor 3:03 és 3:13 közt, megfoghatatlanul. Az emlékezet helye: üres keretben az utolsó szó, souci.
Sophie Calle: souci Sophie Calle rendezte be a francia pavilont is. Prenez soin de vous: Vigyázzon magára, egy szakítólevél utolsó mondata. Ezt a levelet adja oda 300 nőnek, ismerősöknek és ismeretleneknek, akik felolvassák és megpróbálják értelmezni, mindenki a maga életére, intimitására írva át a mondatot. Minden értelmezés, minden válasz – a válaszlevéltől a matematikai egyenletig, zenéig, Braille-írásig – olvasható, meghallgatható, a falon a felolvasó nők fényképei.

Sophie Calle: prenez soin de vous Egy másik markáns női jelenlét a pavilonokban a brit Tracey Emin-é. A ciprusi török származású művésznő Kölcsönfény című kiállítása rajzokból, festményekből és hímzésekből áll, melyeknek témája a női test, a női intimitás, a női szexualitás. Hogyha a meztelen testek beállításai gyakran Schielét idézik, a külső, élveboncoló, távolító schiele-i tekintettel szemben ezek a rajzok mintha belülről szemlélnék (szexuális) magányában a (saját) női testet, egy olyan testet, melynek vonalait saját érzései, érzékei, vágyódásai rajzolják meg/át, folyamatosan. A radikális intimitás festőjének aposztrofált Emin testei bevallottan saját test(ek), a megjelenített érzések önéletrajziak, ahogy Az én ágyam (1998), Miért nem lettem táncosnő (1995), Ilyen érzés (1996) installációi is erősen személyes munkák. A kisméretű rajzokon, valamint a festményeken és textileken ezeket az esendő testeket saját vágyódásaik szavai, ágy-mondatok, az intimitás litániái írják körül, az első teremben pedig fallikus faépítmények merednek szálkásan, mint a sérülés képei. Tracey Emin: Borrowed Light

Tracey Emin: Borrowed Light Az időről és az idővel szembeni megőrzésről szól a japán pavilon kiállítása, A fény sötét arca: a pavilon falait egy herbárium oldalaiként borítják a hiroshimai, 2002-ben egy új expresszvonal építésekor lebontott régi katonai Udzsina-állomás köveinek frottázsai. Masao Okabe munkája kilenc éven át készült – 4000 kőlap és egyben az elmúlás lenyomatait dokumentálja. Az 1894-95-ös kínai-japán háborútól az atombombatámadásig használt állomás platformjainak néhány köve átlósan húzódik végig a termen, saját hiányuk jelzőiként, a frottázsok elrendezése pedig régészeti rekonstrukciós rajzként rögzíti a hiányáért felértékelődött, átpoetizált épületet.

Masao Okabe: A fény sötét arca - a japán pavilonban Széttöredezett paradicsom: a spanyol pavilonban Manuel Vilariño fotómontázsain halott madarak fekszenek színes kőtörmelék-fészkekben. José Luis Guerín A nők, akiket nem ismerünk című fotó-videóinstallációján női arcok történet nélküli elkapott rezdülései jelennek meg egymás után levetített pillanatképeken: egy-egy város parkjaiban, metróiban megpillantott nők tünékeny lenyomatai, búcsút intő lányok, leideni biciklizők, ismeretlen nők ismeretlen utcákon, akiket hátulról követ a kamera. Minden kép lenyomat: kegyelmi állapot, villanás. „A fénykép ennyi: nyoma a fénynek, mely egy bizonyos pillanatban a kamera előtt elhaladt.” Guerín ismeretlen nőinek elkapott mozdulatai a pavilonból kilépve is továbbkísérnek.

J L Guerín: A nők, akiket nem ismerünk Művészet és reklám közelségét, a művészet mint eladandó fogyasztási cikk helyzetét demonstrálja a skandináv pavilon óriásplakátként megjelenő fotója a két művésznő, Toril Goksøyr és Camilla Martens photoshoppal kozmetikált arcával: Jó lenne csinálni valami fontosat – Valami politikait talán? A fotóinstallációhoz tartozik a fekete fiú is, aki ablaktörlővel tisztítja a reklámplakát védőüvegét – gyakorlati politikai fricska a Biennálé politikai korrektségének, mely hasonló reklámfogásokat vet be az afrikai kortárs művészet kliséteremtő klisétlenítésére, miközben a kinti világban Velence- és Olaszország-szerte az illegális afrikai bevándorlók főleg hamis napszemüvegek és Vuitton-táskák eladásával próbálják magukat fenntartani. Skandináv pavilon, belülről

Liberté, egalité, fraternité. Norvég-svéd-dán nemzetiszín ökowc-k a skandináv pavilon előtt A kortárs német művészet nagy felfedezetlenje, Isa Genzken rendezte be a német pavilont: a tükrökbe öltöztetett előcsarnokban saját végtelenített reflexióiba bámuló belépő artsy butikban érezheti magát, amire rájátszik a pavilon ismertetője – Vogue-különkiadvány. Magas, nikkelezett csőtalapzatokon apró mütyürök – műanyag halálfejek, Oscar-utánzatok; a mennyezetről lelógó akasztófahurkok alatt arctalan, fekete koponyák, véreres szemgolyók pompázatos velencei maszkokban. Isa Genzken űrlényeiForgószékeken ájultan heverő, ezüst űrhajóruhás, fejhallgatós-napszemüveges-oxigénpalackos bábuk, alattuk utazótáskák, kerekes bőröndök katonás osztagai Canaletto-printekkel. Pszichedelikus terek, felfüggesztett létezésű androidok, káosz és csillogás, egy posztapokaliptikus világ luxuscikkeinek állandó áttűnései Velence, a múltjából élő város dekadens morbidezzá-jába. Oil: a cím egyszerre jelöli a globalizált világgazdaságot irányító fosszilis üzemanyagot és a festészet színeket kiragyogtató oldóanyagát. A nyolcvanas-kilencvenes években elsősorban szobrászként alkotó, a minimalizmusnak hátat fordító Genzken munkái világvevőkként (Weltempfänger – egyik installációjának címe) begyűjtik, majd szétsugározzák az asszociációkat. Isa Genzken terei A kanadai pavilonnak már a tere is zavarba ejt: élő fa köré épült, falait tükrökkel bélelték, kint és bent így eleve megkérdőjeleződik. David Altmejd két óriásinstallációja rájátszik erre a kettősségre: az Index és Két óriás madárház-metafora, több, mint ötszáz kitömött madárral és apró rágcsálóval népesíti be a tükrök által feldarabolt és megtöbbszörözött teret, melyet óriás keselyűfejű emberek pásztáznak és melyben emberelőtti főemlősökre emlékeztető, nyugtalanító lények ásványi, kristályos kinövések által feldarabolt, csonkolt tagjain kitömött madarak lakmároznak, miközben ezek a testek kövületté, ásvánnyá kristályosodnak, a szerves, állati és szervetlen állandó metamorfózisaival hökkentve meg, gyönyörködtetve a labirintusban nehezen tájékozódó nézőt. David Altmejd. Tükrök, madarak, kristályok, emberszabásúak

David Altmejd. Tükrök, madarak, kristályok, emberszabásúak Click I hope. Az orosz pavilon mindenestől a high-tech jegyében áll. A historizáló épület bejáratánál LED monitoron 50 nyelv szavaival pulzál: I hope – remélek. A látogatók érintésére aktiválódik a touch-screen számlálója és a belépések számától függően egyik vagy másik nyelv szavai a többihez képest megnőnek vagy összezsugorodnak, így jelezve a résztvevők számát, arányát bármely pillanatban. Julia Milner, a művészcsoport legfiatalabb tagja számítógépes játékként tervezte meg projektjét, mely így a remény virtuális gyűjtőtáraként működik. Orosz pavilon: virtuális remény-gyűjtőtárA pavilonba belépve Alexander Ponomarev és Arszenyij Mescserjakov „információ-cellája” vár: egy monitorokkal bélelt kapszula, mely egyszerre több, mint 1000 tévécsatorna műsorát közvetíti a világ minden tájáról. A műsorok tetszőlegesen változtathatók – hírek, sport, reklám, pornó, természetfilmek. A Shower, Zuhany, a média teljes dominanciáját példázza, mely információáradatával folyamatosan kimossa, elmossa, a befogadót.

MédiazuhanySzintén a média témáját veti fel Alexander Ponomarev két installációja, az Ablaktörlő és a Hullám. Az Ablaktörlő egész falat betöltő, tévéképernyőként funkcionáló monitorsor, melyen bulvárhírek képsorai villóznak. A monitorokat folyamatosan autóablaktörlők mossák vízzel. Az egymást kiszorító képek helyét egy adott pillanatban átveszi a velencei lagúna látképe, melyet az orosz pavilon erkélyére szerelt kamera közvetít, de hiába az ablaktörlők és a víz, újra és újra előtolulnak a média agresszív képsorai. A Hullám 12 m hosszú, vízzel töltött üvegtartály, melyben a víz a művész, monitorra kivetített, lélegzete által diktált ütemben hullámzik. A monitoron különböző hullámzások képei tűnnek át egymásba – tenger, többemeletes buddhista szentély tetődíszei; a hullám mozgását az emberi, teremtő hatalom így fordítja vissza a természetbe.

Ablaktörlő [És a másik orosz helyszín – Ruin Russia: a Biennálé egyik társult kiállításán a San Stae templom mellett Sztasz Polnarev fotográfus a Kreml tőszomszédjában állt Hotel Russia, negyven éven át Európa legnagyobb szállodájának utolsó évét dokumentálja. A szálló helyére a harmincas években először a Nehézipari Népbizottság székhelyét tervezték, majd a Második Népbizottság épületét, de a világháború áthúzta az építkezési terveket és csak ’56-ban, Hruscsov alatt születik meg egy mamutszálloda építésének terve a párt moszkvai kongresszusainak résztvevői számára. A Brezsnyev alatt 13 hektáron felépült négy 12-emeletes épületben negyvenéves fennállása során több mint 10 millió embert szállásoltak el, és felépítéséhez a Kreml alatti történelmi Zariadje-negyed nagyrészét bontották le. Ironikus párja a Kreml túloldalán a Moszkva úszómedence, melynek helyén eredetileg a Szovjetek Palotájának épületét tervezték, lebontva a Megváltó Krisztus székesegyházat.

Ruin Russia Mindkét épület sajátosan példázza a szovjet utópia lefokozódását olyan tervekre, melyek legfeljebb méretükben közelítettek az eredetiekhez. A kilencvenes években először a Moszkva úszómedencét bontották le, hogy helyén rekonstruálják a Megváltó Krisztus székesegyházat, 2006-2007-ben pedig az Oroszország-szálló lebontásához kezdtek hozzá, hogy a Zariadje-negyedet visszaállíthassák. A kiállítás formájával is a lebontást idézi: letakart bútorok közt a félig leszedett, falnak támasztott fotók, néhány monitoron megtekinthető az épület utolsó évének dokumentációja, zenei aláfestésül régi katonai és kommunista indulók.]

A küszöb őrei A Biennálé egyik arca, a városban: a Canal Grande partján álló Velence-ház. Négy oszlopra emelt szoba két ablakkal, belülről sztaniolcsillogású borítással, melynek minden négyzetcentiméterébe graffitiket karcoltak, és természetesen egy muránói csillárral. A fehér kockán groteszk, hosszúorrú fehér karneváli maszk, az oszlopok lábánál a földön keresztbefektetett korhadó facölöp – amin áll, ami ráépült. És a két ablakon a szobából kilátni a velencei égre. Carnevale-Biennale. Velence: fantáziakép, reprodukció, saját legendáiba sorra belenövő, vagy éppenséggel azokat kinövő város, életérzés, plakátokkal kibélelve. A Punto della Dogana-nál hajó állomásozik: Ilja és Emília Kabakov Toleranciahajója, belsejében gyermekrajz-hajókkal, vízi járművekkel. Erről a pontról nyílik ki Velence a lagúnára. Álomszépen. Velence-ház Ablak Velencére

Fotó: Mihálycsa Erika

nyomtat

Szerzők

-- Mihálycsa Erika --


További írások a rovatból

Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
(Súlyosan elfogult vélemény)
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés