zene
2014. 05. 12.
Rock és szimfónia ölelkezése
Interjú Czerovszky Henivel
Az 1975-ben alakult East zenekar a tavalyi sikeres MüPa-koncert után ismét a Művészek Palotájában lépett fel április 25-én, s ezúttal a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával állt színpadra. A régóta dédelgetett, most megvalósult álom részese lehetett Czerovszky Heni, a zenekar vokalistája.
PRAE.HU Mikor vált szakmai életed részévé az East zenekar?
A zenekarral való közös fellépéseknek előtörténete van: a 90-es években East-rajongó voltam, a Takáts Tamás-féle zenekari változatot különösen kedveltem. Nagy örömmel látogattam el a koncertjeikre, akkoriban Keresztes Ildikó vokálozott az együttesben, vele a mai napig nagyon jóban vagyunk.
A sors hozta úgy, hogy vokalistaként a Tátrai Bandbe kerültem, ahol Pálvölgyi Géza volt a zenekar zeneszerzője, zongoristája, és aki egyben az East billentyűse is volt 1987-től. Rengeteg lemezt készítettünk együtt akkoriban. A szerelem sivataga, a Rádió Babel és az angol nyelvű Taking the Wheel is ekkoriban született.
1987-től Pálvölgyi Géza visszatért az Eastbe egészen az 1994-es leállásig. Amikor Móczán Péterrel, a zenekar alapító tagjával és basszusgitárosával közösen úgy döntöttek, hogy új lemezt csinálnak, az addigi, Gézával eltöltött közös munkának köszönhetően már engem hívtak vokálozni az együttesbe. A szakmai történetem, illetve a 2013-as és 2014-es East életműkoncert tehát így fonódik össze.
PRE.HU Egy rockbandát összehangolni egy szimfonikus zenekarral nem egyszerű. Mi inspirált titeket arra, hogy az együttműködés megvalósuljon?
Úgy tudom, hogy Móczán Péter és Pálvölgyi, a két alapító tag közös álma volt, hogy a Szimfonikus Zenekar kíséretével adják elő életművüket. A közös fellépés ötlete egy megbeszélésen szerencsére Káel Csabának, a MüPa igazgatójának az ötletével is szinkronban volt. Felvetette, mi lenne, ha a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával közösen lépnénk fel.
PRAE.HU Milyen zenei élményt kapunk, ha a progresszív rock és a szimfonikusok munkája összeölelkezik?
Az East teljes zenei életművét Balogh Sándor, a zenekar karmestere, valamint Riederauer Richárd hangszerelte, a Szimfonikusok pedig komplett zenekari hangszereléssel kísérik végig az esti produkciót. Az East esetében az eredeti zene minősége nem hogy háttérbe szorult volna, hanem épphogy gazdagodott, sőt, megőrződött az eredeti progresszív hangzás is. Aki különlegességre vágyik, annak élmény lesz a szimfonikus és a progresszív rockzene egyesülése.
PRAE.HU Mennyi időt igényelt a próbaidőszak?
A próbák 22-én indultak, 24-én a Rádió 6-os termében volt házi főpróba, valamint másnap a koncert napján. Rendkívül koncentrált csapatmunkát kívánt meg mindannyiunktól.
PRAE.HU Mennyi időd maradt mindemellett a Legát Tibor nevével fémjelzett Sweet Jane zenekarral próbálni? Egyáltalán, honnan a kettőtök közti ismeretség?
Legát Tibort először az általa 1983-ban alapított és 1998-ig működő Kézi-Chopin zenekarból ismertem, de ekkor még nem dolgoztunk együtt. A Lidérc nevű zenekara által akkoriban játszott igényes zenét nagyon szerettem, rendszeresen jártam a Gödör Klubban tartott koncertjeikre.
Egyszer aztán összefutottunk a budapesti éjszakában pár évvel ezelőtt, ekkor említette nekem Tibor, hogy szeretne csinálni egy Lou Reed-lemezt, vagyis egy Lou Reed szerzeményeiből készített sajátos magyar verziót. Megkérdezte, lenne-e kedvem vokálozni a lemezfelvételen.
Természetesen igent mondtam, és a felvétel olyan jól sikerült, hogy úgy döntöttünk, a későbbiekben is együtt fogunk dolgozni. Időközben azt is észrevettük, hogy Tibor hangja nagyon jól kiegészíti az enyémet és fordítva.
Legát régebbi és frissebb számait is repertoáron tartjuk, de folyamatosan dolgozunk új dalokon és természetesen továbbra is játszunk Lou Reed-számokat, a Walk on the wild side-ot én magam dolgoztam át, ez lett az egyik sikerszámunk.
PRAE.HU: Apropó siker... Szerinted mi a hosszan tartó siker titka?
A sikernek – úgy gondolom – nincsen titka. Néha elég egy jó sláger, ami megérinti az embereket: gondoljunk csak a Quimbyre, akik számára egy feldolgozás hozta meg a népszerűséget. Ettől kezdve már a szponzorok is könnyebben megtalálják az embert, vagyis tulajdonképpen a siker vonzza a sikert.
Nyilván nem titok, hogy a zenei karrier építéséhez, egy produkció tető alá hozásához, egy zenekar működtetéséhez sok pénz kell, különösen mostanság, hogy a kultúrából egyre jobban kivonják a pénzt.
PRAE.HU: Tavaly Hollandiában is megfordultál és dzsesszklubokban léptél fel, sikerrel. Megfordult már a fejedben, hogy külföldön építesz karriert?
Tudod, külföldön is úgy megy ez, mint itthon: amíg vendégfellépő vagy, érdekes és kedves vagy a közönségnek, de amint ott maradnál tartósan, elkezded veszélyeztetni az ottani emberek munkalehetőségét, ezért azonnal és érezhetően bezárulnak előtted a kapuk. Koncertezni, zenekarba belépni kint szinte lehetetlen.
PRAE.HU: A Müpa-fellépés után milyen produkciókban hallhatunk még téged?
Az Angelicának, amely hazánk egyik legfoglalkoztatottabb kórusa, annak idején alapító tagja voltam. Április harmadik hetében jubileumi koncertet adtunk, most nagyon úgy fest, hogy újra visszakerülök az angyalok karába. Azért is tölt el ez büszkeséggel, mert a kórust jelenleg Európa öt legjobbja között tartják számon. Május 7-én próbálok újra velük, sőt énektanárhoz is fogok járni, hiszen a kórusbeli éneklés teljesen más hangtechnikát követel meg, mint amit az elmúlt években megszoktam.
Kérdésedre válaszolva: szeptemberben a római Szent Péter Bazilikában debütálok. A Tátrai Banddel május 1-jén a Tabánban lépek fel, augusztusban a Parkban játszunk, május 16-án a Hunnia Art Bisztróban a Sweet Jane-nel lépünk fel, ez lesz az idei utolsó klubkoncertünk Budapesten. Egy-két vidéki koncert, valamint egy jótékonysági koncert is szerepel a nyári terveim között.
Az EAST 1975-ben alakult, 1994-ben feloszlott magyar rockzenekar.
Tagjai:
Móczán Péter
Németh János, Varga János, Király István, Pálvölgyi Géza, Zareczky Miklós, Tisza József, Homonyik Sándor, Takáts Tamás, Szakcsi Lakatos Béla, Csík Gusztáv, Márkus József.
2013 március 4-én a Szegedi Nemzeti Színházban, március 12-én pedig a Művészetek Palotájában adtak koncertet.
Albumok:
Álmok
Játékok
Hűség
Blue Paradise (1983)
Rések a falon (1983)
Faith (1984)
Az áldozat (1984)
A szerelem sivataga (1988)
Taking The Wheel (1992/1993)
Radio Babel (1994)
Csepel felett az ég (2012)
A zenekarral való közös fellépéseknek előtörténete van: a 90-es években East-rajongó voltam, a Takáts Tamás-féle zenekari változatot különösen kedveltem. Nagy örömmel látogattam el a koncertjeikre, akkoriban Keresztes Ildikó vokálozott az együttesben, vele a mai napig nagyon jóban vagyunk.
A sors hozta úgy, hogy vokalistaként a Tátrai Bandbe kerültem, ahol Pálvölgyi Géza volt a zenekar zeneszerzője, zongoristája, és aki egyben az East billentyűse is volt 1987-től. Rengeteg lemezt készítettünk együtt akkoriban. A szerelem sivataga, a Rádió Babel és az angol nyelvű Taking the Wheel is ekkoriban született.
East - Radio Babel
1987-től Pálvölgyi Géza visszatért az Eastbe egészen az 1994-es leállásig. Amikor Móczán Péterrel, a zenekar alapító tagjával és basszusgitárosával közösen úgy döntöttek, hogy új lemezt csinálnak, az addigi, Gézával eltöltött közös munkának köszönhetően már engem hívtak vokálozni az együttesbe. A szakmai történetem, illetve a 2013-as és 2014-es East életműkoncert tehát így fonódik össze.
PRE.HU Egy rockbandát összehangolni egy szimfonikus zenekarral nem egyszerű. Mi inspirált titeket arra, hogy az együttműködés megvalósuljon?
Úgy tudom, hogy Móczán Péter és Pálvölgyi, a két alapító tag közös álma volt, hogy a Szimfonikus Zenekar kíséretével adják elő életművüket. A közös fellépés ötlete egy megbeszélésen szerencsére Káel Csabának, a MüPa igazgatójának az ötletével is szinkronban volt. Felvetette, mi lenne, ha a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával közösen lépnénk fel.
PRAE.HU Milyen zenei élményt kapunk, ha a progresszív rock és a szimfonikusok munkája összeölelkezik?
Az East teljes zenei életművét Balogh Sándor, a zenekar karmestere, valamint Riederauer Richárd hangszerelte, a Szimfonikusok pedig komplett zenekari hangszereléssel kísérik végig az esti produkciót. Az East esetében az eredeti zene minősége nem hogy háttérbe szorult volna, hanem épphogy gazdagodott, sőt, megőrződött az eredeti progresszív hangzás is. Aki különlegességre vágyik, annak élmény lesz a szimfonikus és a progresszív rockzene egyesülése.
PRAE.HU Mennyi időt igényelt a próbaidőszak?
A próbák 22-én indultak, 24-én a Rádió 6-os termében volt házi főpróba, valamint másnap a koncert napján. Rendkívül koncentrált csapatmunkát kívánt meg mindannyiunktól.
PRAE.HU Mennyi időd maradt mindemellett a Legát Tibor nevével fémjelzett Sweet Jane zenekarral próbálni? Egyáltalán, honnan a kettőtök közti ismeretség?
Legát Tibort először az általa 1983-ban alapított és 1998-ig működő Kézi-Chopin zenekarból ismertem, de ekkor még nem dolgoztunk együtt. A Lidérc nevű zenekara által akkoriban játszott igényes zenét nagyon szerettem, rendszeresen jártam a Gödör Klubban tartott koncertjeikre.
Egyszer aztán összefutottunk a budapesti éjszakában pár évvel ezelőtt, ekkor említette nekem Tibor, hogy szeretne csinálni egy Lou Reed-lemezt, vagyis egy Lou Reed szerzeményeiből készített sajátos magyar verziót. Megkérdezte, lenne-e kedvem vokálozni a lemezfelvételen.
Természetesen igent mondtam, és a felvétel olyan jól sikerült, hogy úgy döntöttünk, a későbbiekben is együtt fogunk dolgozni. Időközben azt is észrevettük, hogy Tibor hangja nagyon jól kiegészíti az enyémet és fordítva.
Legát régebbi és frissebb számait is repertoáron tartjuk, de folyamatosan dolgozunk új dalokon és természetesen továbbra is játszunk Lou Reed-számokat, a Walk on the wild side-ot én magam dolgoztam át, ez lett az egyik sikerszámunk.
Lou Reed - Walk on the wild side
PRAE.HU: Apropó siker... Szerinted mi a hosszan tartó siker titka?
A sikernek – úgy gondolom – nincsen titka. Néha elég egy jó sláger, ami megérinti az embereket: gondoljunk csak a Quimbyre, akik számára egy feldolgozás hozta meg a népszerűséget. Ettől kezdve már a szponzorok is könnyebben megtalálják az embert, vagyis tulajdonképpen a siker vonzza a sikert.
Nyilván nem titok, hogy a zenei karrier építéséhez, egy produkció tető alá hozásához, egy zenekar működtetéséhez sok pénz kell, különösen mostanság, hogy a kultúrából egyre jobban kivonják a pénzt.
PRAE.HU: Tavaly Hollandiában is megfordultál és dzsesszklubokban léptél fel, sikerrel. Megfordult már a fejedben, hogy külföldön építesz karriert?
Tudod, külföldön is úgy megy ez, mint itthon: amíg vendégfellépő vagy, érdekes és kedves vagy a közönségnek, de amint ott maradnál tartósan, elkezded veszélyeztetni az ottani emberek munkalehetőségét, ezért azonnal és érezhetően bezárulnak előtted a kapuk. Koncertezni, zenekarba belépni kint szinte lehetetlen.
PRAE.HU: A Müpa-fellépés után milyen produkciókban hallhatunk még téged?
Az Angelicának, amely hazánk egyik legfoglalkoztatottabb kórusa, annak idején alapító tagja voltam. Április harmadik hetében jubileumi koncertet adtunk, most nagyon úgy fest, hogy újra visszakerülök az angyalok karába. Azért is tölt el ez büszkeséggel, mert a kórust jelenleg Európa öt legjobbja között tartják számon. Május 7-én próbálok újra velük, sőt énektanárhoz is fogok járni, hiszen a kórusbeli éneklés teljesen más hangtechnikát követel meg, mint amit az elmúlt években megszoktam.
Kérdésedre válaszolva: szeptemberben a római Szent Péter Bazilikában debütálok. A Tátrai Banddel május 1-jén a Tabánban lépek fel, augusztusban a Parkban játszunk, május 16-án a Hunnia Art Bisztróban a Sweet Jane-nel lépünk fel, ez lesz az idei utolsó klubkoncertünk Budapesten. Egy-két vidéki koncert, valamint egy jótékonysági koncert is szerepel a nyári terveim között.
EAST - 2012 - Életműkoncert, Pécs (első rész)
Az EAST 1975-ben alakult, 1994-ben feloszlott magyar rockzenekar.
Tagjai:
Móczán Péter
Németh János, Varga János, Király István, Pálvölgyi Géza, Zareczky Miklós, Tisza József, Homonyik Sándor, Takáts Tamás, Szakcsi Lakatos Béla, Csík Gusztáv, Márkus József.
2013 március 4-én a Szegedi Nemzeti Színházban, március 12-én pedig a Művészetek Palotájában adtak koncertet.
Albumok:
Álmok
Játékok
Hűség
Blue Paradise (1983)
Rések a falon (1983)
Faith (1984)
Az áldozat (1984)
A szerelem sivataga (1988)
Taking The Wheel (1992/1993)
Radio Babel (1994)
Csepel felett az ég (2012)
EAST - 2012 - Életműkoncert, Pécs (második rész)
Fotó: Mernyó Ferenc (a szerk.)
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon