irodalom
A Prezi, a LogMeIn, a Ustream és az ezeket összefogó Bridge Budapest olyan kezdeményezések, amelyek esetében az alkotók, alapítók mertek nagyot álmodni, és többet tettek, mint pusztán egy lefedetlen terület kiaknázása: nem a külső elvárásoknak szerettek volna megfelelni, hanem a think big amerikai mentalitást tették a magukévá, aminek köszönhetően létrejöttek a Magyarországról induló, de hamar világhírűvé váló alkalmazások, projektek, együttműködések.
Veiszer Alinda könyve e három startup vállalkozás életébe enged betekintést, miközben folyamatosan a Bridge Budapest mottóját, a We dream. We do. kapcsolatot illusztrálja e megvalósult ötletekkel. A beszélgetésen a szerző elmondta, hogy a könyvet elsősorban azért írta meg, hogy kirángassa magát a Záróra megszűnése okozta mélypontból, kvázi munkába menekült, de legalább ugyanennyire fontos szerepe volt azoknak a beszélgetéseknek a kötet léttrejöttében, amiket Veiszer a startupok vezetőivel folytatott le - a riporter kihangsúlyozta, hogy ezeken az eszmecseréken olyan általános érvényű félmondatok hangzottak el, melyekből hatalmas energiákat merített a könyv megírásához és életének rendbetételéhez.
A beszélgetés további részében kevés szó esik magáról a könyvről, inkább az új szemlélet jellemzőit veszik elő a Prezi és Ustream kapcsán. Veiszer nem tud kibújni a bőréből, gyorsan át is veszi a moderátor szerepét és arról faggatja Somlai Fischer Ádámot és Fehér Gyulát, hogy ekkora anyagi és egzisztenciális siker mellett hogyan tudták megőrizni természetességüket, hitelességüket, lazaságukat. A fiúkat gyorsan zavarba hozza ezzel a kérdéssel, ezért Pistyur Veronikához kerül a mikrofon, aki szerint a hitelesség, az őszinteség és az, hogy valóban hisznek abban, amit csinálnak, tette azt lehetővé, hogy nem vált belőlük marcona főnök. Fehér Gyula szerint a hierarchia fenntartásának egyébként sincs értelme ott, ahol okos és motivált emberek dolgoznak egy közös célért. A hatalmi struktúrák megrajzolása elidegenítene, távolságot tételezne két ember között, ez pedig megnehezíthetné a közös munkát is és az alkalmazottakban csökkenthetné a motivációt. Az integritás tehát fontos jellemzője az új szemléletnek.
Szintén fontos karakterisztikuma ezeknek a projekteknek a hídjelleg: termékeikkel megpróbálják megtalálni a lehetséges kapcsolódási pontokat egy belterjesebb közeg és a szélesebb közönség között. Itt már nincs jele az elitista felfogásnak, a tudás, a termék bárki számára elérhető. A szélesebb hozzáféréshez persze az is kell, hogy a projekt ötletgazdái arcukat adják termékeikhez, Fehér Gyulát például a playboy az Év férfijává választotta, ami nyilvánvalóan az Ustream hírét is előrébb viszi.
Az eszmecsere során természetesen előkerültek az egyes vállalkozások sikerei is. Veiszer Alinda például elárulta, hogy egy múltkori előadásának köszönhetően a Microsoft a Prezitől eltanulta, hogy az értekezletek lerövidítésével hatékonyabbá lehet tenni egy csapatot, de az Obamánál tett látogatásról is szó esett (a Prezi ingyenessé tette az amerikai mélyszegénységben élő diákok számára a licenszét, Obama pedig személyesen köszönetét fejezte ki a cég alapítóinak).
E négy cég példája jól mutatja, hogy a mai világban a nagy sikerhez szükség van arra, hogy kikerüljünk a komfortzónánkból, hogy kihívásokat támasszunk magunkkal szemben, mert csak a nagy álmokból születnek igazán klassz dolgok, tehát a legjobb, ha megfogadjuk Eleanor Roosevelt tanácsát: “Do one thing every day that scares you."
Fotó: Herbert Aniko