bezár
 

színház

2014. 03. 10.
Élni kéne… de ki tudja, hogyan?
Három nővér a Stúdió K-ban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vajon a szamovárnyi tea lefővésének meggyorsított ideje megőrzi-e a tea-dráma csalhatatlanul csehovi zamatát? Félelemre semmi ok: a tempó elevensége csak fokozza a csurdogálás őrületbe kergető lassúságát. A Kaposvári Egyetem harmadéves színművészosztályának Három nővér-előadásán voltunk a Stúdió K-ban.

Csehov klasszikusával sosem könnyű bánni. Vigyázni, hogy elunás helyett az apró nüánszokból életre kelő drámát pont ezek a leheletnyi apróságok növesszék aztán hatalmassá, heroikus és intenzív munkát kíván. A kaposvári harmadéves színészosztály ezt a feladatot a játékos ügyesség mesterien szabott eszköztárával sziporkázóan oldotta meg melytől Csehovnak e darabját pergőnek és eme pergő lendülettől az előadást az elviselhetetlen tehetetlenség csehovi drámájának látni. Félreérthetetlenül úgy, ahogy maga Csehov is felkínálja nekünk.Három nővér; Fotók: Szántói Lilla
Kelemen József és a színművészosztály értő összjátéka ez a Három nővér, amelyben mindenki a maga talpalatnyiságában birtokolja is, és jól is használja a szerepe adta világ levegőjét. Olyan olvasata ez Csehovnak, amelyben a fiatal játssza az időst, ha tetszik, a jelen eljátssza önmaga majdani jövőjét. Az első felvonás kollégiumi önfeledtsége beleszáguld a kilátástalanul be nem teljesedő második felvonás vágyott jövőjébe. Mintha ezek az emberek már most azt élnék meg, hogy sem Moszkvához, sem máshoz nem képesek felnőni.
Három Nővér;  Jámbor Nándor
Itt Olga (Gábri Nikolett), Mása (Tenki Dalma), Irina (Hartai Petra) olyan eleven mosollyal adják meg ennek a darabnak a felütést, amelyről szinte mindent készséggel elhiszünk, csupán a kiúttalanság nyomasztó levegőjét nem. Eleven csacsogás gondtalansága leng be minden más szereplőt is, így igazi klubdélután jellege lesz minden csehovi dialógusnak. Könnyed, levegővel teli elevenség. A díszlet (Cselényi Nóra) a maga moziszéksoraival, a falakat díszítő kollázsképeivel már magában is rájátszik erre a "kollégisták együtt" hangulatra.  Ez a két sornyi moziszék hol a jókedvű brancs hangulatának elmaradhatatlan védjegye, hol jobb híján ágy, hol a biztonságot, az egyedüli biztos pontot jelentő menedék. Az "egy akolból jöttünk mi mind" életérzés igazán eleven interpretálása ennek a Csehov által górcső alá vett társadalmi rétegnek.
 
Ebben a Kelemen József rendezte Csehov-előadásban tehát minden szereplő osztozik a maga "habitusával" a kollektív, létet magával rántó semmin. Mert itt mindenki a három nővér szoknyájába gabalyodik bele, azaz egyformán ugyanezzel az örvénylő semmivel küzd. Legyen az családtag vagy báró vagy tanár. Mert mind ugyanabban a hajóban evezünk, ha bevalljuk magunknak, ha nem. Mindezt úgy gyűrűzteti, srófolja az előadás, hogy ettől a dráma mélyrétegei az idő előrehaladtával egyre nyomasztóbban felbüfögnek. Minden mosolyból, könnyed trécselésből sírás és zaklatott monológ tör elő. Ahogy a "menjünk Moszkvába" jópofa eufóriájából is egyre inkább a frusztrált bezártság zakatoló hívószava lesz.
Három nővér; Matusek Attila
Ebben a Három nővér-olvasatban először mindenki élvezi a gondtalanság levegőjének "bőségét", miközben nem veszi észre a szabad levegő utánpótlásának hiányát. Olga a maga nagy formátumúra szabott, mégis gyermeki léleknek megmaradni képes gimnáziumi igazgatónőt játssza. Mása az "én és a férjem külön univerzum vagyunk" figurát, és úgy beszélnek el Fjodorral egymás mellett, mintha mi sem lenne természetesebb. Mindezt a hétköznapiságot a kifakadásaiban tökéletes pontosságig vitt játékával juttatja el a maximumig. Irina "Dolgozni akarok!"-ja maga a teljes foglalkoztatottság utópiája, mert a lány ezen kitörései a "dolgozást" mint üdvözítő, mindenre gyógyírt jelentő csodatapaszt jelentik. Úgy alakítanak hárman háromféle karaktert, hogy mindeközben egymással őszintén szeretetteljesek, azonos problémájuk a közös családjukban, múltjukban található. Matusek Attila Andreje pedig igazi, a nővéreitől különálló, finom vonásokkal teli glóbusz, amelybe az "elefánt a porcelánboltban" pontosan játszott karakterével viharzik be Gyurkovics Zsófi Natalja Ivanovnája.
Három nővér; Kenderes Csaba
Vagy épp a részegségében Fjodort székek alá bújásra késztető Kenderes Csaba Ivan Romanovicsa, aki oly őszinte tükörtartással beszél ki a darabból, hogy elgondolkodtatásra sarkall. Épp ilyen, álomittasan is tükörtartó Jámbor Nándor Nyikolaj Lvovicsa, aki a filozofálgatását komikumba is képes fordítani. Már-már koronaként, mintegy karácsonyfán az angyal csúcsdísz Magyari Izabella Ferapontja, aki kérlelhetetlen állhatatosságával, tökélyre feszesített mellékszerepében és a nagy átéléssel, pontossággal hozott artikulálatlan artikulációjával eleven kontrasztja ennek az egész miliőnek.
Három nővér; Ruscsák Péter
Itt minden őszinte, szenvedélyes élni akarás, de az életrevalóság, az életképesség minden, a gyakorlatban megélhető hasznossága nélkül. Mert az élhetőséghez a nagy ábrándok, nekibuzdulások, és az azokat követő "hogyan" nélkül mindez édes kevés. Ha csak nem a zárójelenet német, orosz, magyar dallamai lennének azok, vagy Olga, Mása és Irina összekapaszkodó együttugrása, ami egyfajta emblematikus kiszabadulás a semmibe. Ezt visszük magunkkal: mert reményt kelt, és egyfajta kiutat is sejtet. A maga módján még arra a bizonyos hogyanra is szolgál ötletekkel.
 
Anton Pavlovics Csehov: Három nővér
 
Olga: Gábri Nikolett
Mása: Tenki Dalma
Irina: Hartai Petra
Natasa: Gyurkovics Zsófia
Prozorov: Matusek Attila
Kuligin: Farkas Sándor
Versinyin: Gelányi Bence
Tuzenbach: Jámbor Nándor
Szoljonij: Rucsák Péter
Csebutikin: Kenderes Csaba
Ferapont, Rode: Magyari Izabella
Fedotyik: Horváth Anna
Anfisza: Evin Henrietta
 
Jelmez: Cselényi Nóra
Osztályvezető tanár: Kocsis Pál
Előadja a Kaposvári Egyetem harmadik évfolyamos színművész osztálya
 
Rendező: Kelemen József
 
2014. február 28.
Stúdió K

Szkéné színház

nyomtat

Szerzők

-- Csatádi Gábor --


További írások a rovatból

színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban

Más művészeti ágakról

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Egy mozgástanulmány


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés