film
Rusznyák Csaba (geekz.blog):
Gyors használati utasítás az okoskodásomhoz: régen követtem az Oscart, mindig élőben néztem, számított, érdekelt. Aztán felhúztam magam a hülyeségein, álszenteskedésein, rövidlátásán, inkompetenciáján, szóval utáltam. Most pedig már jó pár éve ott tartok, hogy teljesen közömbös nekem az egész, kevésbé nem is érdekelhetne, semmilyen izgalmat, érzelmet – pozitívot vagy negatívat – nem vált ki belőlem. Ennek tudatában:
Legjobb film: A Gravitáció és a 12 év rabszolgaság közt fog eldőlni, illetve ha csoda történik, akkor az Amerikai botrány még beleszólhat.
Legjobb színész: Elvileg DiCapriónak állna a zászló, óriási hype van körülötte, és a fél internet azért picsog, hogy kapja már meg. DE az Akadémia nagyrészt még mindig begyepesedett, vén konzervatívokból áll, akinek A Wall Street farkasa túl vagány, túl merész, túl hedonista. Helyette Ejiofor lesz. (Nekem hiányzik Hanks a listáról – amit a Phillips kapitány végén csinált, az pályafutásának legerősebb alakítása.)
Legjobb színésznő: Cate Blanchett, már minden más díjkiosztón hülyére nyerte magát a szereppel (bár az Oscarral sosem lehet tudni).
Legjobb férfi mellékszereplő: Ha van egy kis töke az Akadémiának (ami tudjuk, hogy nincs) és/vagy ha nagyon meg akarják mutatni, mennyire jó fejek és politikailag korrektek, akkor Barkhad Abdi.
Legjobb női mellékszereplő: Jennifer Lawrence már csak azért is jól áll, mert van egy olyan érzésem, hogy a fontosabb kategóriában nagy eséllyel elmegy az Akadémia az Amerikai botrány mellett.
Legjobb rendező: Ez is a Gravitáció és a 12 év rabszolgaság harca lesz. Ha a viszonylag ritkán előforduló kompromisszumra fut ki a dolog, akkor valószínűleg a Gravitáció (a populárisabb) viszi a filmes díjat, ezt pedig Steve McQueen.
Legjobb eredeti forgatókönyv: Persze, hogy A nőnek kéne nyernie. Az Amerikai botrány jelölése meg vicc.
Legjobb adaptált forgatókönyv: Olyan egyértelműen a Mielőtt éjfélt üt az órának kéne nyernie, és olyan egyértelműen nem fog, hogy az botrány (valószínűleg a 12 év rabszolgaság fut be).
Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki (Deakins ezzel tizenegyedszer marad hoppon).
Legjobb idegen nyelvű film: Őszintén? Elképzelésem sincs. Remélhetőleg A vadászat. Egyébként a legjobb idegen nyelvű film, amit Amerikában tavaly mutattak be, a Drug War volt, de hát ez van.
Vajon A Wall Street farkasa túl vagány lesz az Akadémiának?
Vörös Adél (VOX):
Legjobb film: 12 év rabszolgaság. Ha az Akadémia ízlését veszem alapul. Van benne minden, ami ide kell: kemény dráma, nagy alakítások, epikus elbeszélés, szép képek, komoly téma, értékrend. Amúgy ezen szempontok alapján a Gravitáció is abszolút megérdemli, csak a 12 évet klasszikabb Oscar-filmnek érzem.
Legjobb színész: Matthew McConaughey. Teljesen mindegy, hogy mennyit fogyott, bár az is a teljesítmény része – kifogástalan a játéka a Dallas Buyers Clubban (Mielőtt meghaltam), ráadásul egy elsőre nem szerethető figurát tesz emberivé, tragikussá, sőt, még néha mókássá is, de közben nem játszik rá, hogy minden áron könnyeket csaljon a szemünkbe (pedig a szerep tragikuma miatt megtehetné). Ilyen összetett dolgot nagyon régen láttam színésztől. DiCaprio meg már nagyon megérdemelné, és jó is volt A Wall Street farkasában, de McConaughey-é egyszerűen Oscar-közelibb szerep és alakítás.
Legjobb színésznő: Sandra Bullocknak drukkolok, aki nagyon megérdemli, mert olyan ívet jár be a Gravityben (Gravitáció). De Cate Blanchett valószínűbb, ha az award-előzményeket nézzük.
Legjobb férfi mellékszereplő: