bezár
 

film

2014. 02. 27.
Hűvös könyörtelenséggel a néző szívébe
Joachim Lafosse: Gyermekeink
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Joachim Lafosse új drámája hűvös könyörtelenséggel forgatja kését a néző szívében. A széthulló családok és nehéz etikai dilemmák belga specialistája ezúttal dilemmából kevesebbet, széthullásból többet fest a mozivászonra: az eredmény egy kínzóan szomorú, sokkoló véget érő lélektani tanulmány.

prae.hu

Murielle, a sugárzó szépségű, harmincas brüsszeli nő boldogan készül esküvőjére a jóképű, marokkói születésű Mounirral. A film elején egy életvidám szerelmest látunk, a végén egy elkínzott, megcsúnyult, neurotikus családanyát. Lafosse drámája Murielle házasságának első éveit és lelki fuldoklásának folyamatát rögzíti. Azt, hogy miként fogy el egy ígéretesen induló kapcsolatból apránként az életöröm, aztán a szeretet is, és hogyan következik ebből − ha nem is szükségszerűen, de hihetően − megrázó végkifejlet.  A fiatalok egy bizarr érzelmi háromszög részesei: mivel nincs pénzük a közös életkezdéshez, elfogadják a férj belga nevelőapja, André anyagi támogatását, és a tehetős háziorvos lakásába költöznek. A baj csak az, hogy a segítőkészség álarca mögött egy érzéketlen és önző, noha saját lelki defektusairól mit sem tudó alfa-hím rejlik, aki észrevétlenül kisiklatja a fiatalok életét. Finom szófullánkokkal zsarolja, irányítja őket, miközben mindenki úgy hiszi, gyakran a néző is, hogy csak "segít". Mounir a kényes helyzetben felesége és nevelőapja közt ingadozik, de inkább az utóbbihoz húz, Murielle pedig lassan elveszíti önmagát, depresszióval, pánikrohamokkal küzdve süllyed a mélybe. 

A belga rendező lélektani realista stílusa némileg emlékeztet ismertebb honfitársaiéra, a Dardenne-fivérekére, de azokénál elemzőbb és szikárabb − ebben a filmjében is. Hétköznapian szürke családi tevékenységek ismétlődő mozaikdarabjaiból − háztartási munka, vesződés a gyerekekkel, rokonlátogatás  − bontakozik ki Murielle boldogságvesztésének drámája, amely mentes minden melodramatikus túlzástól, sőt, néhány összezördülés kivételével még  a nyílt konfliktusoktól is. Az asszony beletörődően, csendes értetlenséggel éli meg lelki lejtmenetét, mert maga is elhiszi André közhelyes szentenciáját, miszerint "megvan mindene". A fékezett drámaiságú film tragikus zárlata viszont vérvörös felkiáltójel, ami egyrészt érzelmileg sokkol, másrészt arra kényszerít, hogy racionálisan mérlegre tegyük, mi vezettet idáig.

Ez utóbbi, intellektuális dimenzióban egy kissé alulteljesít a film, legalábbis Lafosse korábbi munkáihoz képest. Míg a Sárdobálók bonyolult erkölcsi képletű családdrámájában egy kicsit  mindenkinek igaza volt, vagy míg az Élève libre a szexuális abúzust a "sértett" szabad döntésének eredményeként is láttatta, addig a Gyermekeink egy etikailag sokkal egyértelműbben megítélhető szituációt vázol. A főszereplő Murielle vétlen áldozatnak mutatkozik, aki ki van szolgáltatva a férfidominanciának. A rendező csak halványan pendíti meg az asszony felelősségét a romboló helyzet kialakulásáért, megkönnyítve a vele való azonosulást, de csökkentve a dráma gondolatébresztő erejét.

Ha az intellektuális muníció ezúttal kevesebb is, tény, hogy Lafosse mesterien terelgeti a figyelmünket és az érzelmeinket. Mivel a film kezdő képei előrevetítik a végkifejletet − négy hófehér gyermekkoporsót látunk −, nem az lesz a kérdés, mi fog történni, hanem az, hogy hogyan jutunk el a tragédiáig, a rendező célja pedig éppen ennek analízise. Másrészt a kimenetel ismeretében átszíneződik, különös árnyékot kap a film egyébként banális − lánykérést, házasságkötést, gyermekvárást ecsetelő − első húsz perce.  Miközben a fényképezés − a részben kitakart, beszűkített terekkel −  fokozza a fullasztó atmoszférát, a forgatókönyv szinte megkínoz: időnként felcsillan egy új élet reménye Murielle számára, hogy aztán még szívszorítóbb legyen a tervek semmivé foszlása. A film legjobb pillanataiban mélyről feltörő érzelmek egyszerű kifejeződésének tanúi vagyunk: az asszony és anyósa közötti köteléket az ölelés, Murielle elkeseredését a szerelmes dal hallgatása közben feltörő zokogás közvetíti − ez utóbbi jelenetben Émilie Dequenne szinte ijesztően valóságos. Végig  kiváló teljestményét a cannes-i zsűri az Un Certain Regard kategóriában a legjobb színésznő díjával ismerte el.

Noha a film mintegy mellékesen számos témát felvillant – szexizmus, társadalmi és családon belüli kizsákmányolás, a nyugati kultúra és az iszlám viszonya − mindvégig megtartja fókuszát: egy csapdahelyzetben vergődő nő "észvesztésének" (a film eredeti címe ez) stációit elemzi hatásosan és humánusan. A főszereplőt körülvevő, a történtekért leginkább felelős férfiaknak nincsenek égbekiáltó vétkei, hiszen a figyelmetlenség, a befolyásolhatóság vagy az egocentrizmus nem nevezhető ritka vagy különleges "bűnnek". Lafosse figyelmeztetően szomorú drámájában ezek a hétköznapi jellemhibák mégis oda vezetnek, hogy négy kisgyermek számára kell koporsót rendelni.


Gyermekeink (Á perdre la raison)
Színes, feliratos, belga-luxemburgi-francia-svájci filmdráma, 111 perc, 2012 
Rendező: Joachim Lafosse
Forgatókönyvíró: Joachim LafosseThomas BidegainMatthieu Reynaert
Operatőr: Jean-François Hensgens
Szereplő(k):  Niels Arestrup (André Pinget), Tahar Rahim (Mounir), Émilie Dequenne (Murielle), Baya Belal (Rachida), Nathalie Boutefeu (Dr. De Clerck)
Bemutató dátuma: 2014. február 27.
Forgalmazó: Anjou Lafayette 

Korhatár: 
nyomtat

Szerzők

-- Schalk Endre Kornél --


További írások a rovatból

Yorgos Lanthimos: Bugonia
Tudósítás az első DIA filmklubról
Beszámoló a XI. Országos Rajzfilmünnep szakmai napjáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés