film
2014. 01. 13.
Ködoszlató Golden Globe
Magyar idő szerint hétfő hajnalban kiosztották a 71. Golden Globe díjakat. Az elismerés szakmai értékét régóta kétségek övezik, az "Oscar előszobája" címkét mégsem mossa le róla senki és semmi. Ugyanis idén is azt vártuk tőle, mint minden évben: oszlassa el a ködöt, ami néhány Oscar-kategória jelöléseinek sorsát illeti.
Az Amerikában dolgozó külföldi újságírók által adományozott Golden Globe megítélése kétes: sokan csak bensőséges, ám az Oscarnál jóval kötetlenebb és lazább puccpartinak tekintik, mások halálbiztos előjelnek veszik a legnagyobb filmes díj tekintetében. Mivel a Golden Globe csak a tévében közvetített, mainstream díjszezon nyitánya – rengeteg kritikusszövetségi és egyéb filmes díjat már rég átadtak – túl nagy meglepetéseket nem kell várnunk az elismeréstől. A jelöltek és díjazottak inkább csak finomhangolásnak számítanak az Oscar előtt.
Ami idén lehet, hogy némi izgalmat is tartogat majd. Kérdések, amelyek válaszához közelebb kerülhetünk a Globe után: tovább csökken-e a Gravitáció súlya, őrzi-e pozícióját a 12 év rabszolgaság, valós veszélyt jelent-e rájuk és újabb díjakat hódít-e el a talajvízként feltörő Amerikai botrány? Végképp eldőlt-e a női főszereplő és a férfi mellékszereplő kategóriák sorsa? Van-e annyi A nagy szépségben, hogy Adéle-lel a nyakában is győz, vagy beelőzi A vadászat? Van, amire választ kaptunk, de a Golden Globe bölcs atyaként inkább elosztotta elismeréseit, így még mindig maradtak nyitott kérdések.
A legjobb film – Dráma kategóriában valójában ketten versenyeztek a győzelemért. A papírformát hozva a 12 év rabszolgaság hozta el a díjat a Gravitáció előtt, végképp bebiztosítva magát, mint elsőszámú Oscar-várományos.
A vígjáték és musical kategória Legjobb film díját nem meglepő módon az Amerikai botrány hozta el, ami az utóbbi pár hét tucatnyi elismerése után előrelépett a parkolópályáról és a 12 év rabszolgaság legnagyobb ellenfelévé vált. Ebben a kategóriában csak A Wall Street farkasa, illetve a kritikai hozsannában fürdőző Her jelenthetett volna rá veszélyt.
A Legjobb férfi főszereplő – Dráma kategóriában úgy tűnt, Chiwetel Ejiofornak áll a zászló, ám kisebb meglepetésként az esélyek tekintetében csak utána következő Matthew McConaughey győzött. Ez a kategória továbbra is nyitott tehát, mi pedig tovább szomorkodhatunk a Phillips kapitány – és egyben Tom Hanks – totális mellőzésén.
A drámai kategória Legjobb női főszereplő díját Cate Blanchett hozta el, igazából vetélytárs nélkül; egyedül Sandra Bullock mellett szólt volna a starpower, ami most nem robbant. Nagyobb összegeket tehetünk rá, ki viszi el az Oscart ebben a kategóriában – kaszálni nem fogunk vele.
A vígjáték és musical kategória Legjobb férfi főszereplő díját Leonardo DiCaprio hozta el A Wall Stret farkasáért – ez legalább annyira megérdemelt, mint amennyire súlytalan. Az Oscaron a legjobb, amire számíthat, hogy bekerül a jelöltek közé.
A Legjobb női főszereplő – musical vagy vígjáték kategória tovább erősítette az Amerikai botrány pozícióját, ugyanis Amy Adams szállította a papírformát. Valódi ellenfele nem is volt, az Oscaron pedig Blanchettnek gratulálhat majd.
A legjobb férfi mellékszereplő kategóriában csak egy halovány kérdés maradt: Fassbender (12 év rabszolgaság) vagy Leto (Mielőtt meghaltam)? Utóbbi győzött, készülhet is az Oscar köszönőbeszédére. Szomorú, hogy e két versenyző mellett szinte alig esik szó Daniel Brühlről, többet érdemelne – de ez egy ilyen év.
A legjobb női mellékszereplőknél Jennifer Lawrence hozta el a díjat, egyre közelebb táncolva második Oscarja felé. Veszélyt Lupita Nyon'o jelenthet rá.
A legjobb rendező Alfonso Cuarón lett, így a legfontosabb díjakat el is osztották a legnagyobb esélyesek között. Cuarón a Gravitációért Oscart is nyerhet, ez innentől tiszta presztízsharc: közte, Steve McQueen és David O. Russel között pattog a labda.
A legjobb forgatókönyv díját a Her hozta el, orron pöckölve a nagyokat – néhány héttel ezelőtt Spike Jonze filmje szinte megállíthatatlanul tört fel, azóta csökkent a lendület, de könyvéért így is esélyesként száll harcba a film az Oscarért.
A legjobb eredeti betétdal Bono, és egy rakás másik közreműködő Ordinary Love című száma lett, ami a Mandela: Long walk to freedomban csendül fel. A Jégvarázs zenéjének bája nem volt elég, az Inside Llewin Davis pedig a mainstream díjakra abszolút súlytalanná vált, lám, ebben a kategóriában sem nyert.
A legjobb zene meglepetésre az All is lost című filmmé lett, lesz még egy csörtéje a Gravitációval, annyi biztos.
A legjobb animációs film Oscarját is odaadhatjuk immár a Jégvarázsnak, a Globe-ot simán hozta ugyanis. A Disney filmje masszív marketinggel megtámogatva nem is olyan rég tört előre, korábban Miyazaki The wind rises-a vitte az elismeréseket. Ebben a kategóriában jelölve sem volt.
Nem úgy mint A legjobb külföldi filmek között, ahova a Globe-nál befért az Adéle élete, ami az Oscar szórásból kimaradt. Ez és A vadászat volt az igazi esélyes, persze csak a díjat meg is nyerő A nagy szépség mellett. Úgy tűnik, Paolo Sorrentino általunk is dícsért filmje az Oscart is hozza majd, de a dánokról azért még nem mondanék le.
A Cecil B. DeMille díjat Woody Allen vehette volna át – ha megjelenik, ez azonban díjátadókon nem szokása.
A televíziós kategória díjai:
Legjobb sorozat (dráma): Breaking Bad
Legjobb sorozat (vígjáték): Brooklyn Nine-Nine
Legjobb tévéfilm vagy minisorozat: Behind the Candelabra
Legjobb női főszereplő (dráma): Robin Wright (House of Cards)
Legjobb női főszereplő (vígjáték): Amy Poehler (Parks and Recreation)
Legjobb női főszereplő (tévéfilm vagy minisorozat): Elisabeth Moss (Top of the Lake)
Legjobb férfi főszereplő (dráma): Bryan Cranston (Breaking Bad)
Legjobb férfi főszereplő (vígjáték): Andy Samberg (Brooklyn Nine-Nine)
Legjobb férfi főszereplő (tévéfilm vagy minisorozat): Michael Douglas (Behind the Candelabra)
Legjobb női mellékszereplő: Jacqueline Bisset (Danicing on the Edge)
Legjobb férfi mellékszereplő: Jon Voight (Ray Donovan)
Ami idén lehet, hogy némi izgalmat is tartogat majd. Kérdések, amelyek válaszához közelebb kerülhetünk a Globe után: tovább csökken-e a Gravitáció súlya, őrzi-e pozícióját a 12 év rabszolgaság, valós veszélyt jelent-e rájuk és újabb díjakat hódít-e el a talajvízként feltörő Amerikai botrány? Végképp eldőlt-e a női főszereplő és a férfi mellékszereplő kategóriák sorsa? Van-e annyi A nagy szépségben, hogy Adéle-lel a nyakában is győz, vagy beelőzi A vadászat? Van, amire választ kaptunk, de a Golden Globe bölcs atyaként inkább elosztotta elismeréseit, így még mindig maradtak nyitott kérdések.
A legjobb film – Dráma kategóriában valójában ketten versenyeztek a győzelemért. A papírformát hozva a 12 év rabszolgaság hozta el a díjat a Gravitáció előtt, végképp bebiztosítva magát, mint elsőszámú Oscar-várományos.
A vígjáték és musical kategória Legjobb film díját nem meglepő módon az Amerikai botrány hozta el, ami az utóbbi pár hét tucatnyi elismerése után előrelépett a parkolópályáról és a 12 év rabszolgaság legnagyobb ellenfelévé vált. Ebben a kategóriában csak A Wall Street farkasa, illetve a kritikai hozsannában fürdőző Her jelenthetett volna rá veszélyt.
A Legjobb férfi főszereplő – Dráma kategóriában úgy tűnt, Chiwetel Ejiofornak áll a zászló, ám kisebb meglepetésként az esélyek tekintetében csak utána következő Matthew McConaughey győzött. Ez a kategória továbbra is nyitott tehát, mi pedig tovább szomorkodhatunk a Phillips kapitány – és egyben Tom Hanks – totális mellőzésén.
A drámai kategória Legjobb női főszereplő díját Cate Blanchett hozta el, igazából vetélytárs nélkül; egyedül Sandra Bullock mellett szólt volna a starpower, ami most nem robbant. Nagyobb összegeket tehetünk rá, ki viszi el az Oscart ebben a kategóriában – kaszálni nem fogunk vele.
A vígjáték és musical kategória Legjobb férfi főszereplő díját Leonardo DiCaprio hozta el A Wall Stret farkasáért – ez legalább annyira megérdemelt, mint amennyire súlytalan. Az Oscaron a legjobb, amire számíthat, hogy bekerül a jelöltek közé.
A Legjobb női főszereplő – musical vagy vígjáték kategória tovább erősítette az Amerikai botrány pozícióját, ugyanis Amy Adams szállította a papírformát. Valódi ellenfele nem is volt, az Oscaron pedig Blanchettnek gratulálhat majd.
A legjobb férfi mellékszereplő kategóriában csak egy halovány kérdés maradt: Fassbender (12 év rabszolgaság) vagy Leto (Mielőtt meghaltam)? Utóbbi győzött, készülhet is az Oscar köszönőbeszédére. Szomorú, hogy e két versenyző mellett szinte alig esik szó Daniel Brühlről, többet érdemelne – de ez egy ilyen év.
A legjobb női mellékszereplőknél Jennifer Lawrence hozta el a díjat, egyre közelebb táncolva második Oscarja felé. Veszélyt Lupita Nyon'o jelenthet rá.
A legjobb rendező Alfonso Cuarón lett, így a legfontosabb díjakat el is osztották a legnagyobb esélyesek között. Cuarón a Gravitációért Oscart is nyerhet, ez innentől tiszta presztízsharc: közte, Steve McQueen és David O. Russel között pattog a labda.
A legjobb forgatókönyv díját a Her hozta el, orron pöckölve a nagyokat – néhány héttel ezelőtt Spike Jonze filmje szinte megállíthatatlanul tört fel, azóta csökkent a lendület, de könyvéért így is esélyesként száll harcba a film az Oscarért.
A legjobb eredeti betétdal Bono, és egy rakás másik közreműködő Ordinary Love című száma lett, ami a Mandela: Long walk to freedomban csendül fel. A Jégvarázs zenéjének bája nem volt elég, az Inside Llewin Davis pedig a mainstream díjakra abszolút súlytalanná vált, lám, ebben a kategóriában sem nyert.
A legjobb zene meglepetésre az All is lost című filmmé lett, lesz még egy csörtéje a Gravitációval, annyi biztos.
A legjobb animációs film Oscarját is odaadhatjuk immár a Jégvarázsnak, a Globe-ot simán hozta ugyanis. A Disney filmje masszív marketinggel megtámogatva nem is olyan rég tört előre, korábban Miyazaki The wind rises-a vitte az elismeréseket. Ebben a kategóriában jelölve sem volt.
Nem úgy mint A legjobb külföldi filmek között, ahova a Globe-nál befért az Adéle élete, ami az Oscar szórásból kimaradt. Ez és A vadászat volt az igazi esélyes, persze csak a díjat meg is nyerő A nagy szépség mellett. Úgy tűnik, Paolo Sorrentino általunk is dícsért filmje az Oscart is hozza majd, de a dánokról azért még nem mondanék le.
A Cecil B. DeMille díjat Woody Allen vehette volna át – ha megjelenik, ez azonban díjátadókon nem szokása.
A televíziós kategória díjai:
Legjobb sorozat (dráma): Breaking Bad
Legjobb sorozat (vígjáték): Brooklyn Nine-Nine
Legjobb tévéfilm vagy minisorozat: Behind the Candelabra
Legjobb női főszereplő (dráma): Robin Wright (House of Cards)
Legjobb női főszereplő (vígjáték): Amy Poehler (Parks and Recreation)
Legjobb női főszereplő (tévéfilm vagy minisorozat): Elisabeth Moss (Top of the Lake)
Legjobb férfi főszereplő (dráma): Bryan Cranston (Breaking Bad)
Legjobb férfi főszereplő (vígjáték): Andy Samberg (Brooklyn Nine-Nine)
Legjobb férfi főszereplő (tévéfilm vagy minisorozat): Michael Douglas (Behind the Candelabra)
Legjobb női mellékszereplő: Jacqueline Bisset (Danicing on the Edge)
Legjobb férfi mellékszereplő: Jon Voight (Ray Donovan)
További írások a rovatból
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón