irodalom
2013. 12. 27.
Kommunizmus és örök élet a világvége után
POPJAK #3 Dmitry Glukhovsky és az orosz disztópia. RoHAM Bár 2013. december 12.
Nem nagy sci-fi író, hanem nagy író akar lenni. Tudatosan használja az internet adta lehetőségeket, ugyanakkor egy nagy gyerek, aki Nobel-díjról és hollywoodi sikerről ábrándozik. Dmitry Glukhovsky kétségtelenül érdekes figura, s ahogy a József Attila Kör POPJAK sorozatának harmadik beszélgetésén kiderült, könyvei izgalmas témákat vetnek fel, és egy beszélgetésnek is kiváló alapjául szolgálhatnak.
Dmitry Glukhovsky igazi showman, ugyanakkor outsider figura, egy magát tudatosan kívülállóként pozicionáló író, fogalmazza meg Turi Márton saját benyomásait a nemrég Magyarországon járt szerzőről. M. Nagy Miklós, a beszélgetés másik meghívott vendége szerint Glukhovsky egy nagy gyerek, aki nem is tartja magát igazán sci-fi írónak, hiszen ő a nagy orosz író szerepére áhítozik, valamint a Nobel-díjra és hollywoodi sikerre. Ugyanakkor fontos róla tudni, hogy szembemegy a trendekkel, nem károkozásként értelmezi, ha az internetről szabadon letölthetők a szövegei, szerinte ez egyfajta reklám, hiszen akadnak majd olyan olvasók is, akik ennek következtében akarják könyv formában is birtokolni a regényeket.
Határfeszegető szerzőnek számít Dmitrij Glukhovsky, legalábbis a házigazda, Sepsi László szerint. Ebből a felvetésből kiindulva Turi Márton úgy véli, az orosz szerző művei túlmutatnak az aktuális szórakoztatáson, felmerülnek bennük a konyhafilozofálgatásnál mélyebb rétegek is, noha persze ezek azért megmaradnak a kvázi-bölcseleti kérdések szintjén. Ebben Turi egyébként Viktor Pelevin hatását is látja a Glukhovsky-szövegekben. M. Nagy Miklós onnan közelít, hogy a nagy fantáziájú szerzőben (szokták ezért az orosz Stephen Kingnek is tartani) van valami nagyon hagyományosan oroszos. Érdekes az, ahogyan a nagy klasszikus orosz mitologémákat feldogozza, például az orosz ember halhatatlanság iránti vágyát: nézzük meg, mi van, ha tényleg megvalósul. Turi Márton is úgy gondolja, hogy Glukhovsky regényeiben alapvetően az utópiák válnak antiutópiává, s bár sok mindenben szeretné jelezni, hogy ő egy nemzetközi sztár, mégis sajátosan orosz szerzővé teszi, hogy sajátosan orosz utópiákkal lép párbeszédbe. Hogy történetei a jövőben játszódnak, az csak látszólagos, Oroszország jövője tulajdonképpen saját (sötét) múltja. Sajátos ebben az is, ahogy például a Metro 2033 naiv főhőse hogyan konfrontálódik olyan, általa nem ismert eszmékkel, mint a feltámadás mítosza vagy éppen a kommunizmus. Érdekes, ahogy ez a szereplő aztán mindig rámutat ezeknek az eszméknek a fonákságaira.
Sepsi a műfaji szabályokkal szembeni ironikus távolságtartásra hívja fel a figyelmet, és a paródia és szatíra felé elmozdulásról beszél. Ebből a szempontból kérdéses, hogy a regények olvasásához milyen mértékben kell háttértudás az orosz közéleti helyzetről, illetve hogy mennyire határozza meg ez a kontextus a szövegek értelmezési lehetőségeit. M. Nagy Miklós szerint nagyon is átpolitizált a kortárs orosz irodalom, és nem csak a sci-fi szerzőket foglalkoztatja, hogy mi lesz a Putyin-korszak után. A posztapokaliptikus világkép mint kiindulási pont nem egyszerűen egy elvont fikció, irodalmi játszadozás, a Szovjetunió felbomlását valóban így élték meg az emberek, és ez a világkép vetül ki a közgondolkozásban a "mi lesz Putyin után" kérdésére is. Glukhovsky a Metro 2033-ban még nem annyira, a nemrég magyarul is megjelent Orosz népellenes mesékben sokkal bátrabban reflektál a politika alakulására.
A nagyon szerteágazó, sokféle témát érintő beszélgetésben szó esett még a metróban mai napig látható Sztálin-idézetről, a kommunizmusért rajongó szép, fiatal írónőről, Fukuyama és Huntington elméleteiről, illetve egy a hallgatóság részéről felmerülő kérdés révén az űrkutatás, mint téma hiányáról a kortárs orosz sci-fi irodalomban. Abból az aspektusból ugyanis, hogy mennyire fontos volt a huszadik század második felében az űrkutatás, különös, hogy ennek nyomaira nem igazán bukkanhatunk a történetekben. Úgy tűnik, az oroszok manapság már nem az űrbe, hanem a föld alá mennek, s kevésbé vonzzák őket a távoli, ismeretlen civilizációk, mint saját életük mindennapi jelenségeinek ábrázolása akár disztópiákban megfogalmava is.
Határfeszegető szerzőnek számít Dmitrij Glukhovsky, legalábbis a házigazda, Sepsi László szerint. Ebből a felvetésből kiindulva Turi Márton úgy véli, az orosz szerző művei túlmutatnak az aktuális szórakoztatáson, felmerülnek bennük a konyhafilozofálgatásnál mélyebb rétegek is, noha persze ezek azért megmaradnak a kvázi-bölcseleti kérdések szintjén. Ebben Turi egyébként Viktor Pelevin hatását is látja a Glukhovsky-szövegekben. M. Nagy Miklós onnan közelít, hogy a nagy fantáziájú szerzőben (szokták ezért az orosz Stephen Kingnek is tartani) van valami nagyon hagyományosan oroszos. Érdekes az, ahogyan a nagy klasszikus orosz mitologémákat feldogozza, például az orosz ember halhatatlanság iránti vágyát: nézzük meg, mi van, ha tényleg megvalósul. Turi Márton is úgy gondolja, hogy Glukhovsky regényeiben alapvetően az utópiák válnak antiutópiává, s bár sok mindenben szeretné jelezni, hogy ő egy nemzetközi sztár, mégis sajátosan orosz szerzővé teszi, hogy sajátosan orosz utópiákkal lép párbeszédbe. Hogy történetei a jövőben játszódnak, az csak látszólagos, Oroszország jövője tulajdonképpen saját (sötét) múltja. Sajátos ebben az is, ahogy például a Metro 2033 naiv főhőse hogyan konfrontálódik olyan, általa nem ismert eszmékkel, mint a feltámadás mítosza vagy éppen a kommunizmus. Érdekes, ahogy ez a szereplő aztán mindig rámutat ezeknek az eszméknek a fonákságaira.
Sepsi a műfaji szabályokkal szembeni ironikus távolságtartásra hívja fel a figyelmet, és a paródia és szatíra felé elmozdulásról beszél. Ebből a szempontból kérdéses, hogy a regények olvasásához milyen mértékben kell háttértudás az orosz közéleti helyzetről, illetve hogy mennyire határozza meg ez a kontextus a szövegek értelmezési lehetőségeit. M. Nagy Miklós szerint nagyon is átpolitizált a kortárs orosz irodalom, és nem csak a sci-fi szerzőket foglalkoztatja, hogy mi lesz a Putyin-korszak után. A posztapokaliptikus világkép mint kiindulási pont nem egyszerűen egy elvont fikció, irodalmi játszadozás, a Szovjetunió felbomlását valóban így élték meg az emberek, és ez a világkép vetül ki a közgondolkozásban a "mi lesz Putyin után" kérdésére is. Glukhovsky a Metro 2033-ban még nem annyira, a nemrég magyarul is megjelent Orosz népellenes mesékben sokkal bátrabban reflektál a politika alakulására.
A nagyon szerteágazó, sokféle témát érintő beszélgetésben szó esett még a metróban mai napig látható Sztálin-idézetről, a kommunizmusért rajongó szép, fiatal írónőről, Fukuyama és Huntington elméleteiről, illetve egy a hallgatóság részéről felmerülő kérdés révén az űrkutatás, mint téma hiányáról a kortárs orosz sci-fi irodalomban. Abból az aspektusból ugyanis, hogy mennyire fontos volt a huszadik század második felében az űrkutatás, különös, hogy ennek nyomaira nem igazán bukkanhatunk a történetekben. Úgy tűnik, az oroszok manapság már nem az űrbe, hanem a föld alá mennek, s kevésbé vonzzák őket a távoli, ismeretlen civilizációk, mint saját életük mindennapi jelenségeinek ábrázolása akár disztópiákban megfogalmava is.