bezár
 

irodalom

2013. 12. 06.
Pajzán kozmosz
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
"A Napkirály a Vízöntőbe mereszti hímtagját" – mondja Damien Bonneau –, mi pedig megcsodálhatjuk a két alkotótárs, Fenyvesi Orsolya és Damien Bonneau kozmoszát. A Rohamban jártunk, 2013. november 28-án.

A Nap ugyan nem a Vízöntő jegyében áll, de sebaj. Mint már korábban írtuk, volt egy olyan est, Szigligeten, ahol Orcsik Roland a kozmikus költészettel hozta kapcsolatba Fenyvesi Orsolyát, amiből kisült, valamelyikük többet foglalkozik a Szaturnusszal.

Fenyvesi Orsolya és Damien Bonneau közös fellépése precízen megszervezett, átgondolt és felépített összművészeti performansz, amelyet hét részre bontottak, és a versek mellett a kép és a zene is hangsúlyos szerepet kapott a műsorban. Kommentár nincs, furcsa is lenne, ha a nemcsak alkotótársak faggatnák egymást a színpadon (bár, ahogy egy kedves kollégám nemrégiben megjegyezte, sokszor egy hajszálra vagyunk attól, hogy a saját fellépéseinkről számoljunk be), akkor kilendülhetne a belterjfokmérő, de a szerzőpáros erre is ügyesen rájátszott – hogy hogyan, azt viszont csak a végén áruljuk el.

A vetítés már egy ideje tart: álomszerű kollázsok váltakoznak a Roham színpadán. Fenyvesi Orsi kezd az egyik szakaszcímadó költeményével, a Selyemúttal. Majd Damien következik, pár sor után, melyek azzal végződnek, hogy "nem hallom a hangodat", felkap egy gitárt. Itt lép be a zene is az összművészeti orgiába, majd megint Orsi következik – felváltva olvasnak, "mint angyal, amikor egy vödör kiloccsan, megszárítkozott" (Fenyvesi Orsolya), és "kakas improvizál, farkas és kutya közé reked" (Damien Bonneau).

A képek mindig olyanok, mintha összefestékezett vagy homályos üveglapon át szemlélnénk valamit, néha kertet, néha tengert, a kép széle pedig tisztán, élesen látszik, akárha maga a szemlélt kép volna a keret. Damien gitározik, melankolikus játéka közben a klipben járókelőket láthatunk egy rácsos kapu mögött.

A zene után folytatódik a felolvasás. A páros munkát nem is lehetséges másképp értelmezni, mint úgy, hogy a szövegek is párbeszédet folytatnak egymással; főleg, amikor Damien azt mondja, hogy "az arany pedig kék", Orsi pedig a kékfestésről olvas. A kép és a zene pedig a teremtéstörténetre rájátszó performansz éltető közege.

"Megegyeztünk, mi nem foglalkozunk a sötét anyaggal" – hozza be a világűr kevésbé ismert alkotóelemének motívumát Damien, és ezután nem sokkal jutunk el az asztrológiai alapfogalmak pajzán kifacsarásáig, amit Damiennek köszönhetünk, Fenyvesi Orsolya pedig "kövekkel a zsebében" fekszik le "aludni". Damien franciául olvas, Orsi pedig a bibliai Judit és Holofernész történetének átiratával zárja le a szakaszt.

Damien rövid összefoglalója után az "Én máshogy írtam volna" című részt hallhatjuk, amely az ún. általuk "kihívás-verseknek" nevezett darabokból áll. Ugyanazokat a témákat variálják, egyúttal egymással is csattanós-civakodós dialógust folytatva, ami verses veszekedéssé is fajulhat, amikor például a Vérhalom utcába való költözés esetében – Damien utolsó sora az, hogy "nem szeretlek", amin a közönség persze jót derül.

Végül pedig a Google Translate rideg női hangja töri kerékbe a nyelvet, az est szórakoztató lezárásaképp.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Nagy Márta --


További írások a rovatból

irodalom

Kritika Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetéről
Kritika Vági János Hanghordozó című regényéről
Claudia Durastanti az Őszi Margón
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap

Más művészeti ágakról

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés