bezár
 

zene

2013. 12. 04.
Rézfúvós punkok
Youngblood Brass Band koncert, A38 Hajó, 2013. november 25.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nem egyszerű egy olyan együttes koncertjéről írni, ahol az elképesztő ritmusok és ritmusváltások, a hip-hop betétek és a hangszerek ereje, a zenészek mozgása és pörgése annyira magával ragadják a mezei kritikust, hogy el is felejt a később megírandó cikk tartalmára gondolni. Csak ugrál, táncol, tapsol, ámul, skandál.

No meg persze fényképez. De ha pár nappal később a telefon, amin a képek vannak, tönkremegy, akkor sajnos nem marad más az olvasónak, mint a képzelet, nekem pedig az emlékek.

Nem probléma, van belőle bőven, még napokkal a koncert után is a fülemben cseng és megjelenik a szemem előtt a közönség ritmusra tapsolása, a frontember, D. H. Skogen erőteljes szövegei és gesztikulációja, a Maci Laci hasonmás-verseny és a legboldogabb harsonás díj nyertesének (Joe Goltz) mozdulatai és játéka, illetve Nat McIntosh szuzafonista (körtubás) már-már féltékenységre okot adó tánca gigantikus hangszerével.



De a többi zenész sem viccelte el a dolgot, a minden ízében New Orleans-i, de valójában oregoni Youngblood Brass Band két harsonásának, két szaxofonosának, két trombitásának, egy körtubásának, valamint három dobosának köszönhetően a hajó közönsége tökéletesen elégedett lehetett a szűk másfél órás koncerttel.

S bár az együttes nem próbál semmilyen imidzset építeni, elhisszük, hogy nekik tényleg csak a zene számít, a ritmusszekció elaprózásával mégis azt az érzetet keltik, hogy a látványra is mennek.

Más oka ugyanis nem nagyon lehet annak, hogy ami a többi együtteseknek egy emberrel is megoldható, arra itt miért kell három. A triumvirátus egyik embere tamokat és a cineket ütötte állva, a másik a lábdobot verte hol állva, hol térdelve, de mindenképp kézzel, a harmadik pedig a már említett frontember amikor nem elől tolta a szöveget, akkor hátravonult, hogy a csípőjére tépőzárazott pergőn dobolhasson.

Youngbloods

Látványos, ez tény. Csak sajnos kicsit hatásvadász is. De nagyjából ezzel vége is a koncerttel kapcsolatos negatívumok felsorolásának.

Kár is lenne a jóságok listázásával fukarkodni, a Youngblood Brass Band zeneileg valóban rettenetesen izgalmas, hiszen olyan stílusok keverednek benne a legharmonikusabban, amiknek az összeillése, illetve összeillesztése egyáltalán nem magától érdetődő.

Itt viszont hihetetlen könnyedséggel olvad össze a punk szellemiséggel a tradícionális New Orleans-i rézfúvós zene, a hip-hop és a jazz. A rengeteg improvizációs elem miatt pedig nincs két ugyanolyan koncert, az albumverzióhoz képesti eltérésekről nem is beszélve. A fúvósok lágyságát pedig tökéletesen ellensúlyozza egyrészt a tuba legmélyebb bugyraiból előtörő dörmögése, másrészt Skogen kemény, de legtöbbször érthetetlen és követhetetlen tempójú szövege.


De nem csak emiatt volt kiemelkedő a koncert. Hanem azért is, mert a tíz zenész játékán egyből átjött, mennyire imádják a hangszereiket, mennyire rajonganak azért, amit csinálnak, s az az elképesztő lazaság, amivel belefújták a hangot a kacskaringós réz csövekbe, példaértékű lehet sok más zenész számára is.

 

Mi sem példázza ezt jobban, mint az alábbi felvétel, amely elég hangosan lejátszva talán visszaadja azt a hangulatot és élményt, amit a koncert adott:

Youngblood Brass Band - Cite the Line


Végül ugyan az én képeim valóban elvesztek, de befejezésképpen azért szerepeljen itt mégiscsak egy fotó, ami az A38 hajón készült, méghozzá a frontember jóvoltából:

Youngblood Brass Band

 

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Szél Dávid --


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele

Más művészeti ágakról

Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Till Attila: És mi van Tomival?
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy
Egy mozgástanulmány


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés