bezár
 

irodalom

2013. 11. 21.
Lírai tömörség avagy a gyermekek bölcsessége
Gyulán Kiss Ottóval ünnepelték a magyar nyelv napját
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kiss Ottó októberben lett ötvenéves, így kissé megcsúszva ugyan, de az ötödik ikszét november 13-án, a magyar nyelv napján a patinás Százéves Cukrászdában is megünnepelhette. Elek Tibor, a Bárka szerkesztője beszélgetett vele.
Elek mint Kiss Ottó felnőtt prózáinak és verseinek kedvelője − némileg melankóliával árnyalt hangon − sokat kérdezett a felnőtt próza és líra "elakadt" vénáiról, s talán ehhez is kapcsolódóan Kissnek az irodalmi életen belüli közérzetéről. A szerző azonban azt hangsúlyozta, hogy korai, kimondottan felnőtt, ontologikus lírája nem odaveszett, inkább utat talált magának a gyerekirodalom hangján. Kiss Ottó szerint ez annyiból még szerencsének is mondható, hogy szerinte a gyermeki gondolkodás öregekére emlékeztető bölcsessége a gyerekversekben sokkal könnyebben tömöríthető, mint a felnőtt lírában, ahol erre a tömörítésre kevesen képesek. Kiss Ottó Fodor Ákost, Kemény Istvánt, Háy Jánost említette. Ő azonban marad a gyereklíránál, mondta, s jól is érzi magát így az irodalmi életben. Nem kell már kiadóknál sem kilincselnie, ahogy a Javrik könyvénél még kellett, mostmár inkább a kiadók kilincselnek őnála, ez pedig jó és egyben természetes állapottá vált számára. Amikor például a Pagony újranyomta az Emese almáját, akkor a Móra is csinált gyorsan egy új kiadást a Csillagszedő Márióból.


 
Részben az "elakadt" vénák versus átmentés apropóján sok szó esett a felnőtt szövegek és a gyerekirodalmi szövegek viszonyáról és átjárhatóságáról is. A recepció igen sok Kiss-szöveget kezel felnőtt irodalomként is értelmezhető írásként; sőt, az is előfordul, hogy felnőtt meséknek titulálja egy gyerekirodalomnak is szánt könyv történeteit, ahogy ez például a Liliputi trónkövetelők esetében történt. Pedig Kiss elmondása szerint alsósoknál is működtek a ezek szövegek. Az átjárhatóság kapcsán Elek Tibor rákérdezett a szerző felnőtt prózájának jellemzően sok gyerekszereplőjére is, de Kiss szerint az átjárhatóság nála csak a gyermek felől a felnőtt felé működik, s ezt ösztönösen csinálja így; amellett persze, hogy a tanítás is úgy szólt, hogy az igazán jó gyerekirodalom felnőttek számára sem érdektelen, ahogy ez a Micimackó vagy A kis herceg esetében is érvényes. Kiss azért említett két könyvet, melyeket kísérletinek nevezett a felnőtt irodalom és a gyerekirodalom ötvözése szempontjából: a Szerintem mindenki maradjon otthon vasárnap délutánt és a Szusi apó erdőt jár címűt. Ezekben, de minden más írásában is a határok termékeny újraírása, a műfajteremtés, a rutinok elkerülése fontos számára igazán.

Három regényének (Szövetek, Javrik könyve, A másik ország) megírásában szintén a formai újítás és emellett a téma, az Alföld kisvárosi és falusi életének kortárs prózai feldolgozatlansága játszott fontos szerepet. Ezt a közeget igyekezett az időre és a társadalmi rétegekre való fókuszáltság tekintetében is változatosan megjeleníteni: a három könyv ugyanis három évtizedet (’60-as évek, ’70-es évek, ’80-as évek) és három társadalmi réteget (állami gondozott, paraszt, értelmiségi) ölel fel. Az biztos, hogy az újítás a recepciót tekintve a gyerekirodalom területén nem megy rosszul: már a Csillagszedő Máriót is mint gyerekverses családregényt műfajteremtőnek nevezték a könyv díjátadóján. Ennek az újító szellemiségnek köszönhető az is, hogy a szerző eleinte a svéd gyerekversek mintájára írta gyerekverseit, ugyanis látta, hogy Ágai Ágnes verseinek kivételével nálunk ilyen egyáltalán nincs. Igaz, később bepótolta a strófás-rímes elmaradást is, hogy – a gyerekek kifejezésével élve – rendes versei is legyenek.

A közeljövőben is gyerekversek várhatók, hiszen nem kell a szomszédba menni ihletért, ami az Emese almájánál egyébként konkrétan megtörtént: Kiss Ottó akkor egy közeli családot látogatott, most viszont már Boróka, a szerző kislánya is jó korban van az ötletelés elősegítéséhez.

Fotók: Pintér Leila

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Pintér Leila --


További írások a rovatból

Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
Bemutatták a Kaddis Radnóti Miklósért című verseskötetet
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről

Más művészeti ágakról

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
Tili és Tiló kalandjai, avagy színpadon a meseregény


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés