bezár
 

színház

2013. 11. 11.
Monóban is jól szól
A szökés - monodráma Gérecz Attila műveiből a Maladypénél
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mintha egy baráti összejövetelen lennénk, ahol a társaság legvagányabb tagja meséli kalandjait: hogyan került politikai elítéltként börtönbe, hogyan kezdett el írni egy ceruzavéggel vécépapírra, hogy legalább ennyit megtartson a szabadságából. Ilyesfélékről hallhattunk a Gérecz Attila műveiből összefűzött A szökés című monodrámában.

Monodrámát előadni kétélű fegyver: minden az egyetlen szereplőn áll vagy bukik. Mégsem mondhatjuk, hogy a Maladype Színház mindent egy lapra tett volna föl, hiszen A szökés "húzóneve" nemcsak Orosz Ákos, hanem Gérecz Attila is, az ötvenes évek váci börtönében költővé és műfordítóvá váló egykori sportoló. A főszereplő nem a színész, hanem a történet, a nagy huszadik századi magyar történelem árnyékában futó privát történelem.

Szkéné színház

Gérecz Attila elfeledett, fiatalon a rendszer áldozatává lett költő, akit az ötvenes években államellenes szervezkedésért lecsuktak, szabadulása után szinte rögtön beállt az ötvenhatos forradalomba, ahol a bevonuló orosz tankok végeztek vele. Sorsa és karaktere kiválóan alkalmassá teszi arra, hogy egy ötvenhatos Petőfiként nevet és arcot adjon a jobbára névtelen hősökből álló forradalom emlékének.

A szökés verses monodráma, amelynek szövege Gérecz verseiből és egy édesanyjának írt leveléből áll össze, amit Orosz Ákos kevés, de erős eszközzel ad elő. A Maladype-lakás díszlettelen, parkettás, szárnyasajtós polgári szobabelsejében áll, előtte egy vödör víz. Rajta atléta, farmer, sportcipő. A jelmeztelen univerzumban felértékelődik a szöveg és az azt kísérő apró gesztusok. Eltelik néhány perc, míg be tudunk költözni a történetbe, onnantól viszont végig működik. Mintha egy baráti összejövetelen lennénk, ahol a társaság legvagányabb tagja meséli kalandjait: hogyan került politikai elítéltként börtönbe, hogyan kezdett el írni egy ceruzavéggel vécépapírra, hogy legalább ennyit megtartson a szabadságából, és hogyan jött az ötlet, hogy mindent kockára téve a viharban, az ablakon kipréselve magát, a jéghideg vízben átúszva a Dunát, hazaszökjön szerelméhez.

Ekkor válik hatásos kellékké az a bizonyos vödör víz: Orosz fejét beledugva, bugyborékolva-fulladozva úgy adja elő a hosszú merüléseket, hogy mi is visszatartjuk a lélegzetünk. Később leveszi a cipőjét, és azokkal játssza el, hogyan követték a rendőrautók. A legerősebb eszköz mégis mindvégig maga a szöveg: a szabadságért folytatott irracionális, mélyről jövő, ösztönös harc: menekülés a rendőrök elől, verekedés, hajsza: a feszültebb részeknél Orosz a két ajtófélfa közé feszítve magát felmászik az ajtókeretre: a fizikai megpróbáltatást is jelentő mutatvány egyértelmű és hiteles módon teszi zaklatottá a narrációt.

A legdurvább pillanat a darab zárlata: Géreczet elfogják a rendőrök, mi szorongva aggódunk, mit tesznek majd vele, de egyfajta csibészbecsület visszatartja őket attól, hogy megverjék: tisztelik merészségét. Visszakerül a börtönbe. A szobaajtó bezárul, a színész most már szerepéből kilépve, egy epilógussal zárja le az előadást: kiszól, hogy Géreczet végül kiengedték 1956. október 30-án, részt vett a forradalom és szabadságharcban, november 7-én pedig egy szovjet tank végzett vele a Klauzál téren, ahol ő maga is mindig elmegy hazafelé menet.

Mi, nézők tudtuk, hogy amit láttunk, egyszerre történelem és fikció. Ezzel a zárógesztussal viszont az előadás kilépett a fiktív-történelmi, konstruált térből - abba a háromdimenziós térbe, amerre az előadás helyszínéről hazafelé mi is jó eséllyel elhaladunk. Hozzájárult az előadás megrendítő valóságba lépéséhez az is, hogy a Maladype-lakásszínház nézővendégei között ott volt Mécs Imre, aki élő, emblematikus arca az ‘56-os eseményeknek, és jelenlétével folyamatosan emlékeztetett a színpadon látottak történeti voltára. A szökés ezzel a kollektív emlékezés terápiás rítusává vált, és a nézők számára jó eséllyel végérvényes jelentéssel ruházott föl, mentális emlékművé lényegített át egy közteret is.

Maga a tér a monodráma koncepciójának minimalizmusából fakadóan is lényegi eleme az előadásnak. A Maladype tudatosan keresi a színházi és a nem színházi terek adta lehetőségeket és a nézőkkel kialakított közvetlen és interaktív kapcsolatot. Ezért fontos tudni, hogy az idén májusban bemutatott darabot több egyedi befogadóhelyszínen is előadták. Ezek közül a legkülönösebb a Váci Fegyház és Börtön, ahol raboskodott és ahonnan az 1954-es árvíz idején megszökött Gérecz Attila. Nem mellesleg a váci börtönben Rada Lilla külsős rendező vezetésével évek óta működik egy színház, melynek szereplői a fogvatartottak. Munkájukról 2011-ben Vasfüggöny címmel egy dokumentumfilm is készült, ami A szökéshez hasonlóan a művészet hatalmáról tesz tanúságot.

A szökés

mondoráma Gérecz Attila művei alapján

Szereplő: Orosz Ákos

Dramaturg: Kristóf Borbála
Rendező: Csuja László


2013 szeptember 30.
Maladype-Bázis

Fotó: Csata Hanna

nyomtat

Szerzők

-- Földy Lilla-Molnár Illés --


További írások a rovatból

A kripli a Centrál Színházban
Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
színház

Szigethy Gábor: Régi mosolyok, régi könnyek
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Vajon tényleg Babits egyik költeménye ihlette Weöres Bóbita-versét?


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés