art&design
2013. 10. 10.
Honnan jöttünk? Kik vagyunk? Hová megyünk?
Kasza Gábor: Y
Kasza Gábor fotóin kortárs köntösben jelenik meg Gauguin 1897-es festményének problematikája: az Y sorozat nemcsak civilizációnk, hanem a kortárs emberi lét alapvető kérdéseit feszegeti. A képek kellemetlen és kényes témákat boncolgatnak, hogy szembesítsék és felelősségvállalásra kényszerítsék a befogadót.
Az Y betűt formázó kereszt egy ősi szimbólum, az időfizikában az elágazás jelképe, az idő virtuális kettéhasadásáé, egy olyan bifurkációs pont, ami a válaszutat, a kényszerű állásfoglalást jelképezi. Találó címről van tehát szó, ez az egyetlen betű is sokat mond el az itt bemutatott munkák lényegéről, hiszen a fotókon szereplő alakok mindegyike egy döntés, egy választás előtt áll. Kasza szerint az emberiség eljutott egy pontig, a válság döntő állapotáig, ahol már nem menekülhet el a kérdések elől, meg kell válaszolnia azokat. E fotókon a krízisben magára hagyatott ember elbizonytalanodva és kétségbeesve ismeri fel, hogy az út, amit eddig követett, nem volt helyes. A kérdés már csak az, hogy az egyén számára maradt-e egyáltalán jó irány, ami kivezet e válságból.
.jpg)
A fotók mindegyike egy negatív, szürrealisztikus vízió: olyan utópisztikus világokba kalauzolnak el minket, ahol az individuum, az esendő ember magára maradt a monumentális és mesterséges terek közepén. A szürke, kihalt és rideg helyeken legtöbbször alig észrevehetően vagy teljesen lecsupaszítva jelenik meg az egyén: az alakok saját épített környezetük áldozataivá válnak. A képeken azok a valóságok elevenednek meg, amelyek akkor jöhetnek létre, ha most rosszul döntünk. A fotók szembesítenek és felelősségvállalásra kényszerítenek, anélkül, hogy demagógok vagy közhelyesek lennének. A kiállításhoz kapcsolódó hanginstalláció is a döntéskényszert erősíti a befogadóban: a neszelések, zörgések, zajok és robbanások akarva-akaratlanul reakciót váltanak ki a képek szemlélőjéből.
.jpg)
Az utópisztikus hangulatot a díszletszerűség és a szürreálisba hajló jelenetezés még tovább erősíti, miközben a befogadó számára egyértelmű, hogy amit lát, az valóság. Kasza Gábor erről így beszél: “nem használok montázst vagy digitális trükköket. Fontos számomra, hogy minden valós történés, létező hely legyen. A képek tulajdonképpen olyan performanszok dokumentációi, amiket kifejezetten azért hoztunk létre, hogy egy képben rögzítsük őket." Az abszurd és a megszokott, a megrendezett és a reális ütközik e fotókon, így a befogadó könnyen kibillen rögzült befogadói szokásaiból.
A képeken a globális környezeti problémák mellett megjelennek a fogyasztói-termelői társadalom rendellenességei, valamint a benne megnyilatkozó emberlét válsága is. A fotók a pusztuló természet, a túlnépesedés, az éhínség és az elöregedés mellett olyan regionális vagy hazai problémákat is elemeznek, mint a kultúra semmibe vétele, a kihasználatlan városi terek helyzete vagy a hajléktalanság. Két tűzfal között a törmelékben gyermekek labdáznak, egy elhagyatott alagútban (talán színpad lehetett) egy férfi áll kezében egy szöveggel, két idős ember lemeztelenedve halad egy hatalmas alagút belseje felé. A képek az individuum önmagához és a természethez fűződő viszonyára, valamint az emberek egymáshoz való kapcsolatára reflektálnak. Kasza Gábor fotói tehát nemcsak a felelősségre és egy tudatosan választható útra hívják fel a figyelmünket, az Y sorozat egyszerre identitáskutatás és társadalomkritikus (ön)reflexió is.

Az Y sorozat darabjai kelet- és közép-európai, bús, melankolikus hangnemben szólnak hozzánk, azonban élénk színeiknek és atmoszférájuknak köszönhetően némiképp oldódik ez a rezignáltság, befogadójukat esztétikailag is gyönyörködtetik. Az élénk színek, a pontosan szerkesztett kompozíciók segítik, hogy a fotók könnyedén értelmezhetővé váljanak. A Y sorozat üzenete egészen egyértelmű, de nem túlságosan szájbarágós, ennek ellenére én sok esetben hiányoltam a címadást, ami helyenként segíthetett volna az egyes munkák még pontosabb megértésében.
Kasza Gábor Y című kiállítása Budapesten, a MÜSZI-ben tekinthető meg 2013. október 20-ig.
.jpg)
A fotók mindegyike egy negatív, szürrealisztikus vízió: olyan utópisztikus világokba kalauzolnak el minket, ahol az individuum, az esendő ember magára maradt a monumentális és mesterséges terek közepén. A szürke, kihalt és rideg helyeken legtöbbször alig észrevehetően vagy teljesen lecsupaszítva jelenik meg az egyén: az alakok saját épített környezetük áldozataivá válnak. A képeken azok a valóságok elevenednek meg, amelyek akkor jöhetnek létre, ha most rosszul döntünk. A fotók szembesítenek és felelősségvállalásra kényszerítenek, anélkül, hogy demagógok vagy közhelyesek lennének. A kiállításhoz kapcsolódó hanginstalláció is a döntéskényszert erősíti a befogadóban: a neszelések, zörgések, zajok és robbanások akarva-akaratlanul reakciót váltanak ki a képek szemlélőjéből.
.jpg)
Az utópisztikus hangulatot a díszletszerűség és a szürreálisba hajló jelenetezés még tovább erősíti, miközben a befogadó számára egyértelmű, hogy amit lát, az valóság. Kasza Gábor erről így beszél: “nem használok montázst vagy digitális trükköket. Fontos számomra, hogy minden valós történés, létező hely legyen. A képek tulajdonképpen olyan performanszok dokumentációi, amiket kifejezetten azért hoztunk létre, hogy egy képben rögzítsük őket." Az abszurd és a megszokott, a megrendezett és a reális ütközik e fotókon, így a befogadó könnyen kibillen rögzült befogadói szokásaiból.
Kasza Gábor

Kasza Gábor

Kasza Gábor

Kasza Gábor

Kasza Gábor

Kasza Gábor

Kasza Gábor


Az Y sorozat darabjai kelet- és közép-európai, bús, melankolikus hangnemben szólnak hozzánk, azonban élénk színeiknek és atmoszférájuknak köszönhetően némiképp oldódik ez a rezignáltság, befogadójukat esztétikailag is gyönyörködtetik. Az élénk színek, a pontosan szerkesztett kompozíciók segítik, hogy a fotók könnyedén értelmezhetővé váljanak. A Y sorozat üzenete egészen egyértelmű, de nem túlságosan szájbarágós, ennek ellenére én sok esetben hiányoltam a címadást, ami helyenként segíthetett volna az egyes munkák még pontosabb megértésében.
Kasza Gábor Y című kiállítása Budapesten, a MÜSZI-ben tekinthető meg 2013. október 20-ig.
Fotó: Bach Máté
További írások a rovatból
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben