bezár
 

zene

2013. 09. 12.
Végtelen koncert az "őrült Budapesten"
Manu Chao koncertje a Budapest Parkban, 2013. szeptember 7.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hívták a Szigetre: akkor nem jött, viszont megígérte a szervezőknek, hogy ősszel zenél majd a Budapest Parkban. Manu Chao és aktuális zenekara nem először érkezett Magyarországra, de azért nem jár errefelé oly sűrűn, hogy könnyű szívvel kihagyjuk a koncertjeit.

prae.hu

Sejtettük, hogy nagy lesz az érdeklődés, és próbálunk igyekezni, de a helyszínre érve, a tömeget látva egy kicsit megrettenünk: a szakmai jegyekhez még egész könnyű hozzájutni, a pénztáraknál viszont kígyóznak a sorok. Aki végre bejut a kapun, úgy érezheti magát, mintha a Szigeten lenne: a kellemes, nyárias idő és a kis helyen összezsúfolódó több ezer ember fesztiválhangulatot teremt - na meg a várakozás, hogy itt most különleges koncert következik.

Percek vannak hátra a kezdésig: a mosdókat még meg lehet közelíteni, egy-egy korsó sörhöz hozzájutni viszont már sokkal nehézkesebb. Mire a pulthoz érnénk, a zenekar a színpadon áll és belecsap a húrokba. Mindenki rohan előre, s ezt kihasználva végre megvesszük a sörünket, aztán rohanunk mi is, utat törünk, hogy minél közelebb legyünk a tűzhöz.

A spanyol (vagy inkább baszk és galíciai) származású énekes Párizsban született, ide menekültek a szülők Franco diktatúrája elől. Ez legalább úgy meghatározza Manu Chao zene- és szövegvilágát, mint a Latin-Amerikában, vagy a világ más tájain tett utazásai. A többnyelvűség, az emigráns lét, a világvándor életforma különös kulturális kavalkádot eredményezett.

Manu Chao zenéjében keverednek a latinos dallamok, a jamaicai ska és reggae, az angoszász punk-rock, ezerféle stílus és sok-sok nép muzsikája. Énekel angolul, franciául, spanyolul, portugálul, sőt arabul is, és egész életműve olyan, mintha egyetlen hosszú dalból állna, amelyet folytonos szirénázás és hétköznapi beszélgetés-töredékek tesznek kissé kaotikussá.
Manu ChaoEz a káosz lett Manu Chao védjegye, aki Mano Negra nevű zenekarával vált szélesebb körben ismertté, szólókarrierbe kezdve pedig világsztárrá, bár nem a szó klasszikus értelmében. Egy kicsit világsztár, egy kicsit még mindig utcazenész, amolyan kultikus hős, őszinte zenével és határozott világnézettel, amelynek legfontosabb elemei a béke és a szabadság, na meg az élet szeretete - legyen szó szexről, drogról vagy alkoholról.

Öt évvel ezelőtt Sopronban, a VOLT Fesztiválon csíptük el, s akkoriban még Radio Bemba Sound System nevű, soktagú koncertzenekarával járta a világot. Most a La Ventura nevű formációval érkezett Budapestre, és bár az új zenekar legénysége vele együtt is csak négy főt számlál, alig érezzük a különbséget. A dalok például nagyjából ugyanazok.

A Mano Negra-korszakból előkerül a King Kong Five, a Mala Vida és a Sidi H’Bibi, a szólólemezekről pedig a Clandestino, a Bongo Bong, a Welcome to Tijuana, a Me gustas tu, a Mr. Bobby, a Politik kills és a Rainin’ in Paradise, a koncerteken elmaradhatatlan Rumba de Barcelona, és a sor még hosszan folytatható lenne.

Sok minden elhangzik az egészen rövid, néhány másodperces zúzásoktól és rigmusszerű szövegektől a nem sokkal terjedelmesebb, ám annál dallamosabb, slágeresebb darabokig, és az egész műsort, a szép ívű, latinos dalokat meg a szándékosan befejezetlen daltöredékeket összekötő, folyton vissza-visszatérő motívumokig. És van szirénázás is bőven.
Manu ChaoA zenekar alig győzi ünnepelni az őt ünneplőket, a közönség megőrül, a frontember meg széles vigyorral az arcán ismételgeti, hogy "crazy Budapest". Az összekötő szövegek rövidek - már ha vannak egyáltalán -, sokkal jellemzőbbek a gólörömre emlékeztető kézmozdulatok: a srácok örülnek, hogy meghódították a várost, és mindez fordítva is igaz.

A frontembernél jóval nagyobb darab basszusgitáros, Gambeat, és az elektromos gitárját a végén akusztikusra cserélve is kézügyességét bizonyító Madjid éppúgy végigugrálja a koncertet, mint az örökifjú Manu Chao, a dobokat pedig ugyanezzel a lelkesedéssel püföli az egykoron a Mano Negrában is mögötte doboló Philippe Teboul.

Manu Chao ötvenkét éves, s hat éve nem jelentkezett új sorlemezzel. Mégis megteremti ugyanazt az atmoszférát, mint öt évvel ezelőtt Sopronban. És ugyanakkora élmény felnőtt fejjel Manu Chao koncertjeire eljutni, mint sok-sok évvel ezelőtt, gimnazistaként ismerkedni ezzel a világcsavargó, világforradalmár, békeharcos attitűddel.

Az énekes életkorának persze utána kell néznem, mert ha tippelnem kéne, csakis a terjedelmes életmű ismeretében nem mondanám sokkal fiatalabbnak. A fellépés ugyanis maratoni hosszúságúra nyúlik, több mint kétórás, s a közönség oly sokszor tapsolja vissza a zenészeket, hogy az egész koncert egy hosszú ráadásnak tűnik.

A zene a rengeteg sziréna-effekt, a dallamok és a szövegek folytonos ismétlődése ellenére is megunhatatlan, vagy talán éppen ezek miatt ivódik annyira az agyunkba és fülünkbe, hogy az egész koncertet hazavisszük magunkkal.

A késői esti villamosra talán kizárólag a Parkból jövők szállnak fel, és énekelnek tovább – mert ennek a koncertnek soha nincs vége.
nyomtat

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

Lee Konitz interjú a YouTube-on
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés