színház
2013. 08. 30.
Héliumos szív-lufi – sufni-rendezésben megteszi
Mozart Don Giovannija a Crescendo Nyári Akadémián
Mozart Don Giovannijának még a másodszereposztásából is önálló előadás jött létre Sárospatakon, a zenei kurzuson. Minden minimális – díszlet, kellék, technika. Zenekar helyett csak zongora szól, és felkészülni is csupán két hét volt. A siker mégis óriási. Tarjányi Krisztina rendezővel beszélgettünk.
PRAE.HU: Nem először rendeztél operát a Crescendo Nyári Akadémián. Hogyan jött a felkérés, a lehetőség? Milyen rendezői, színházi tapasztalatokkal rendelkezel?
Valóban, tavaly Purcell Dido és Aeneas című operájának színpadra állítása volt az első komolyabb rendezői feladatom. Nem tanultam rendezést, színészként végeztem a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen 2008-ban. Előtte játsztam a Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Társulatánál és az Oberon Csőszínháznál. A Színművészeti után Amerikában kerestem fel a MasterWorks Fesztivált, melynek célja, hogy rávilágítson a művészet és a hit közös gyökerére és küldetésére. Ott hallottam a sárospataki Crescendóról, ahol azóta minden évben részt vettem színészként, önkéntesként, szervezőként. Az idén második éve, hogy tanárként és rendezőként térek vissza. Ez férjemnek, Tarjányi Tamásnak is köszönhető, hiszen ő operaénekes, és kettőnket kértek fel arra, hogy az operajelenetek kurzust vezessük. Én színészmesterséget tanítottam volna, de úgy adódott, hogy a Purcell-opera félig szcenírozását kellett kézbe vennem 2012-ben. Hihetetlen nagy élmény volt. Előtte már rendeztem kis jeleneteket a bécsi zeneakadémián, korábban pedig amatőr musical társulatnak egy kollázsszerű előadást. És idén jött a Don Giovanni…
Most, hogy te is monumentálisnak nevezed, újból összeszorult a gyomorszájam, hogy "jaj mit is követtem el én ezzel az operával?" Helyzetemből adódóan (nem vagyok hivatalosan se rendező, se zenész, bár a komolyzenével is sokat foglalkoztam) elsősorban a történet, a szereplők, a viszonyok és a szituációk érdekeltek.
A Don Giovanni egy igazi tanmese, de nem hiszek abban, hogy tanmesét csak úgy lehet mondani, hogy jól megbélyegzünk valakit, és közben tisztára mossuk a kezünket. Ez pusztán ítélkezés lenne. Nem hiszem, hogy megfejtettem Don Giovanni igazi baját, de szerettem volna felmutatni, hogy milyen kegyetlenül szerelmes tud lenni egy-egy új nőbe, vagy hogy mennyire szerethető. Nagyon is tudja, hogy kit, mikor és hogyan sebzett meg. A Leporello listáján szereplő összes nő valahol nyomja a lelkét, de valóban, mint egy fékevesztett vad üldözi az újabb és újabb zsákmányt. Kitaláltam, hogy Elvira terhes, és ez nemcsak kiszolgáltatottságát és sebezhetőségét erősítette, de ezzel megmutathattuk, hogy hogyan reagál Don Giovanni a szerelme következményére.
Sokat foglalkoztunk a szöveggel. Szövegértés nélkül az énekes is legfennebb szépen tud énekelni, de egy idő után értelmetlenné, így unalmassá válik. Próbáltam praktikus eszközöket adni a művészek kezébe, hogy hogyan kezdjenek hozzá a szituációk, a szereplők felépítéséhez: mit kínál a szöveg, hogyan bontsák ki. Elvégre az együttesekben sokszor a szereplők belső monológjai szólnak, és a zene kifejezi, árnyalja és értelmezi a zaklatott állapotukat.
PRAE.HU: Mit szerettél volna megmutatni a Don Giovanniból? 220 éve mutatták be ezt a művet, nekünk miért fontos éppen 2013-ban, éppen egy sárospataki zenei kurzuson?
Mivel ez a zenei kurzus keresztény közegben zajlik, azt igyekeztem felmutatni, hogy az ujjal mutogatás, a megbélyegzés és az ítélkezés nem keresztényi magatartás. Tudnunk kell, mi a rossz és a jó, de nem ítélhetjük el az embereket. És ahogy külön-külön megvizsgáltuk a Don Giovanni körül élő emberkéket, bizony mindannyiuknak megvolt a saját gyengesége, és éppen az egyértelműen rossznak kikiáltott emberrel való kapcsolatukban mérettettek meg, és jutottak majd ilyen vagy olyan helyzetbe.
Műhelymunka eredményeként létrejött előadás, így megtörténhetett az, hogy a két felvonás két különböző kísérlet legyen. Az első részben megpróbáltuk eljátszani a történetet, a második felvonásban pedig, hogy a néző se üljön nyugodtan, kicsit közelebb hoztuk a történetet a mindennapi élethez, és feltettük a kérdést, hogy mi történik, ha van egy Don Giovanni a társulatban.
PRAE.HU: Minimális eszközökkel, díszlettel, színházi stábbal dolgoztál. Egyfelől ezt adták a lehetőségek. Másfelől azonban, úgy tűnt, a koncepciónak is tökéletesen megfelelt...
Már amatőr színjátszóként is megéltem, hogy a kedvezőtlen anyagi lehetőségek fordítottan arányosan hatnak a képzelőerőre és a lelkesedésre. Ez jó. Nagyobb stábhoz, nagy költségvetéshez fel kell nőni. Ha van mondanivaló, játék, gondolat, akkor a nézők elfogadják, és megszeretik a minimális, mégis olykor már önmagukban is vicces megoldásokat.
Ez Boram Ahn zongoristánknak, Delta David Gier karmesternek és természetesen az énekeseknek meg a többi közreműködő korrepetitornak köszönhető. Talán érdemes lenne megfontolni, hogyha egy zongorával is élvezhető zenei élmény lehet egy ilyen produkció, akkor kisebb zenekarra hangszerelve is lehetne operákat játszani, ha nem futja a költségvetés a zenekarra. A közönség pedig hálásan fogadja ilyen csomagolásban is, de mielőtt a zenészek megköveznek, abba is hagyom ezt az eszmefuttatást.
PRAE.HU: Ne aggódj, akkor együtt köveznek meg velem! A nézők szemmel láthatóan imádták a produkciót…
Igen, sokat nevettek, aminek örültem, hiszen a mű bőven kínál erre lehetőséget, és nekünk ezek szerint sikerült ezt is kidomborítani. Talán azt is szerették, hogy meg sem próbáltuk eljátszani, hogy a történet valamikor a múltban játszódik. Ehelyett a helyzetek kidolgozására koncentráltunk. A magam részéről pedig igyekeztem kiélezni a szituációkat. Kerestem, hogyan növelhetem a tétet a szereplők számára.
Valaki pedig azt mondta, hogy bár lehet, hogy Mozart forgolódik a sírjában, de az ilyen rendezést legalább a fiatalok is megnéznék.
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Don Giovanni: Harsányi Tamás
Leporello: Gradsach Zoltán
Don Ottavio: Biri Gergely
Donna Anna: Jessica Hann
Donna Elvira: Tiffany McLaurin
Masetto: Nathaniel Mattingly
Zerlina: Amy Peck
Kormányzó: Maxim Sankirov
Zongora: Boram Ahn
Karmester: Delta David Gier
Rendező: Tarjányi Krisztina
2013. augusztus 9.
Sárospatak, Művelődés Háza
10. Crescendo Nyári Akadémia
Fotó: Miskovics Róbert
Valóban, tavaly Purcell Dido és Aeneas című operájának színpadra állítása volt az első komolyabb rendezői feladatom. Nem tanultam rendezést, színészként végeztem a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen 2008-ban. Előtte játsztam a Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Társulatánál és az Oberon Csőszínháznál. A Színművészeti után Amerikában kerestem fel a MasterWorks Fesztivált, melynek célja, hogy rávilágítson a művészet és a hit közös gyökerére és küldetésére. Ott hallottam a sárospataki Crescendóról, ahol azóta minden évben részt vettem színészként, önkéntesként, szervezőként. Az idén második éve, hogy tanárként és rendezőként térek vissza. Ez férjemnek, Tarjányi Tamásnak is köszönhető, hiszen ő operaénekes, és kettőnket kértek fel arra, hogy az operajelenetek kurzust vezessük. Én színészmesterséget tanítottam volna, de úgy adódott, hogy a Purcell-opera félig szcenírozását kellett kézbe vennem 2012-ben. Hihetetlen nagy élmény volt. Előtte már rendeztem kis jeleneteket a bécsi zeneakadémián, korábban pedig amatőr musical társulatnak egy kollázsszerű előadást. És idén jött a Don Giovanni…
Most, hogy te is monumentálisnak nevezed, újból összeszorult a gyomorszájam, hogy "jaj mit is követtem el én ezzel az operával?" Helyzetemből adódóan (nem vagyok hivatalosan se rendező, se zenész, bár a komolyzenével is sokat foglalkoztam) elsősorban a történet, a szereplők, a viszonyok és a szituációk érdekeltek.
A Don Giovanni egy igazi tanmese, de nem hiszek abban, hogy tanmesét csak úgy lehet mondani, hogy jól megbélyegzünk valakit, és közben tisztára mossuk a kezünket. Ez pusztán ítélkezés lenne. Nem hiszem, hogy megfejtettem Don Giovanni igazi baját, de szerettem volna felmutatni, hogy milyen kegyetlenül szerelmes tud lenni egy-egy új nőbe, vagy hogy mennyire szerethető. Nagyon is tudja, hogy kit, mikor és hogyan sebzett meg. A Leporello listáján szereplő összes nő valahol nyomja a lelkét, de valóban, mint egy fékevesztett vad üldözi az újabb és újabb zsákmányt. Kitaláltam, hogy Elvira terhes, és ez nemcsak kiszolgáltatottságát és sebezhetőségét erősítette, de ezzel megmutathattuk, hogy hogyan reagál Don Giovanni a szerelme következményére.
Sokat foglalkoztunk a szöveggel. Szövegértés nélkül az énekes is legfennebb szépen tud énekelni, de egy idő után értelmetlenné, így unalmassá válik. Próbáltam praktikus eszközöket adni a művészek kezébe, hogy hogyan kezdjenek hozzá a szituációk, a szereplők felépítéséhez: mit kínál a szöveg, hogyan bontsák ki. Elvégre az együttesekben sokszor a szereplők belső monológjai szólnak, és a zene kifejezi, árnyalja és értelmezi a zaklatott állapotukat.
PRAE.HU: Mit szerettél volna megmutatni a Don Giovanniból? 220 éve mutatták be ezt a művet, nekünk miért fontos éppen 2013-ban, éppen egy sárospataki zenei kurzuson?
Mivel ez a zenei kurzus keresztény közegben zajlik, azt igyekeztem felmutatni, hogy az ujjal mutogatás, a megbélyegzés és az ítélkezés nem keresztényi magatartás. Tudnunk kell, mi a rossz és a jó, de nem ítélhetjük el az embereket. És ahogy külön-külön megvizsgáltuk a Don Giovanni körül élő emberkéket, bizony mindannyiuknak megvolt a saját gyengesége, és éppen az egyértelműen rossznak kikiáltott emberrel való kapcsolatukban mérettettek meg, és jutottak majd ilyen vagy olyan helyzetbe.
Műhelymunka eredményeként létrejött előadás, így megtörténhetett az, hogy a két felvonás két különböző kísérlet legyen. Az első részben megpróbáltuk eljátszani a történetet, a második felvonásban pedig, hogy a néző se üljön nyugodtan, kicsit közelebb hoztuk a történetet a mindennapi élethez, és feltettük a kérdést, hogy mi történik, ha van egy Don Giovanni a társulatban.
PRAE.HU: Minimális eszközökkel, díszlettel, színházi stábbal dolgoztál. Egyfelől ezt adták a lehetőségek. Másfelől azonban, úgy tűnt, a koncepciónak is tökéletesen megfelelt...
Már amatőr színjátszóként is megéltem, hogy a kedvezőtlen anyagi lehetőségek fordítottan arányosan hatnak a képzelőerőre és a lelkesedésre. Ez jó. Nagyobb stábhoz, nagy költségvetéshez fel kell nőni. Ha van mondanivaló, játék, gondolat, akkor a nézők elfogadják, és megszeretik a minimális, mégis olykor már önmagukban is vicces megoldásokat.
Ez Boram Ahn zongoristánknak, Delta David Gier karmesternek és természetesen az énekeseknek meg a többi közreműködő korrepetitornak köszönhető. Talán érdemes lenne megfontolni, hogyha egy zongorával is élvezhető zenei élmény lehet egy ilyen produkció, akkor kisebb zenekarra hangszerelve is lehetne operákat játszani, ha nem futja a költségvetés a zenekarra. A közönség pedig hálásan fogadja ilyen csomagolásban is, de mielőtt a zenészek megköveznek, abba is hagyom ezt az eszmefuttatást.
PRAE.HU: Ne aggódj, akkor együtt köveznek meg velem! A nézők szemmel láthatóan imádták a produkciót…
Igen, sokat nevettek, aminek örültem, hiszen a mű bőven kínál erre lehetőséget, és nekünk ezek szerint sikerült ezt is kidomborítani. Talán azt is szerették, hogy meg sem próbáltuk eljátszani, hogy a történet valamikor a múltban játszódik. Ehelyett a helyzetek kidolgozására koncentráltunk. A magam részéről pedig igyekeztem kiélezni a szituációkat. Kerestem, hogyan növelhetem a tétet a szereplők számára.
Valaki pedig azt mondta, hogy bár lehet, hogy Mozart forgolódik a sírjában, de az ilyen rendezést legalább a fiatalok is megnéznék.
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Don Giovanni: Harsányi Tamás
Leporello: Gradsach Zoltán
Don Ottavio: Biri Gergely
Donna Anna: Jessica Hann
Donna Elvira: Tiffany McLaurin
Masetto: Nathaniel Mattingly
Zerlina: Amy Peck
Kormányzó: Maxim Sankirov
Zongora: Boram Ahn
Karmester: Delta David Gier
Rendező: Tarjányi Krisztina
2013. augusztus 9.
Sárospatak, Művelődés Háza
10. Crescendo Nyári Akadémia
Fotó: Miskovics Róbert
További írások a rovatból
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban
Más művészeti ágakról
Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról
Vajon tényleg Babits egyik költeménye ihlette Weöres Bóbita-versét?