színház
2013. 09. 02.
Magasművészet a legkisebbeknek
A minőségi csecsemőszínházért
A csecsemőszínház különleges műfaj célközönségéből fakadóan. Egy olyan korosztályt próbál megszólítani, akik egész máshogy szerzik be és dolgozzák fel ismereteiket a világról, mint a felnőttek, vagy akár a nagyobb gyerekek. Így máshogyan kell fogalmazni, más kapcsolatot kell velük kialakítani. Nézzünk egy-két alapvető kérdést a témával kapcsolatban, melynek taglalását egy nemsokára megjelenő interjúban folytatjuk.
A különleges közönség miatt, nagy elhivatottságra, nyitottságra, kíváncsiságra, elszántságra és kitartásra van szükség azon művészek részéről, akik a csecsemőszínház műfajában szeretnének alkotni. A gyerekekkel létrejövő különleges kapcsolat, a szülőktől és nevelőktől érkező visszajelzések kárpótolni tudják az alkotókat.
Ezek az előadások általában két részből állnak. Egy körülbelül húszperces előadásból és azt követően egy hasonló hosszúságú foglalkozásból, ami segíti a feldolgozást. Utóbbi ugyanolyan fontos, egyenrangú része a produkciónak, mint az első.
Fontos, hogy aki babaelőadást akar létrehozni, felkészült legyen közönségére, megfelelő tapasztalattal és szakmai háttérrel rendelkezzen, ne legyen rest kipróbálni, tesztelni ötleteit, ne ijedjen meg a kudarcoktól. De nagy tévedés egyedül pedagógiai szempontokat figyelembe venni az alkotási folyamatban. Az előadások létrehozásakor tudatosítani kell, mi az, amit ez a korosztály képes befogadni, mi az, ami hat rájuk, mi az, ami leköti őket, hisz ennek vannak esztétikai következményei is. De egyben lehetőség a művészek számára új formákat találni, kipróbálni magukat egy olyan területen, ahol a színpadi hatások egyenrangúak, ahol az érzelmekre nem csak a szöveg vagy a történet által hatnak, ahol fel kell készülni az azonnali reakciókra, ahol valóban jelen kell lenni, különben elveszítik a nézőket.
A színészek, táncosok közvetlen közelségben adnak elő, a foglalkozások során pedig közvetlen viszonyba lépnek a gyerekekkel. Az interakció itt tehát nem csak egy-egy pillanatra korlátozódik. A gyerekek folyamatosan reagálnak, együtt élnek az előadással. Felállnak, kiabálnak, utánozzák a mozdulatokat, bemennek az előadói térbe. Kölcsönösen inspiráló kapcsolat ez a művész és a nézők között.
A csecsemő-előadásokat követő játék alatt, az alkotók bevonják a pici gyerekeket, akik szüleikkel beléphetnek a térbe, megérinthetik a játékokat, kipróbálhatják az eszközöket, kommunikálhatnak az előadókkal. Megszűnik a távolság, megszűnik a játszó-néző viszony, a kreatív együttlét, a közös megismerés a cél. Miközben a közös játék hat érzékenységükre és kreativitásukra, kipróbálhatják bátorságukat, és bevezethetik édesanyjukat vagy a pedagógust egy másfajta megismerés élményébe. Nem csak a baba szerez új ismereteket a világról és társairól, hanem a nevelő, a szülő is új helyzetben, új dolgokat tanulhat meg kisgyerekéről és annak viselkedési formáiról, képességeiről.
A külföldi csecsemőszínházi alkotók, akikkel volt szerencsém találkozni, olyan szakemberek, akik végtelenül inspirálóan hatottak rám. Agnès Desfosses, az ACTA (Assosiation pour la Création Théatrale et Audiovisuelle - kb. Színházi és Audiovizuális Alkotásért Egyesület) vezetője személyiségével, munkájával beszippantotta Carlos Laredo, rendezőt, és Ingrid Wolff, programszervezőt, a minőségi csecsemőszínház világába. Azt, hogy Agnès elkötelezettsége milyen nagy hatással lehet az emberre, saját bőrömön tapasztalhattam meg 2012 tavaszán, amikor néhány nap erejéig részese lehettem az ötödik fesztiválprogramnak. Kedvessége, nyitottsága, a belőle áradó hivatástudat lenyűgözött. Az Agnès Desfosses-szal folytatott beszélgetésem, melyet hamarosan olvashatnak, számtalan kérdést vetett fel bennem. Ezt az élményt szeretném átadni, hogy ő hitelesítse gondolataival és munkájával mindazt, ami miatt ezzel a műfajjal fontos és érdemes lenne komolyan foglalkozni - Magyarországon is.
Fotók:
Lead: Ha Dede, Kabóca Bábszínház, Veszprém és a Theater de Spiegel közös produkciója
Rendező: Karel Van Ransbeeck
Zene: Kiss Erzsi
Főszöveg:
TI-TI-TÁ, Mesebolt Bábszínház, Szombathely
Rendező: H. Nagy Katalin
Alkotótársa: Rumi László
Ezek az előadások általában két részből állnak. Egy körülbelül húszperces előadásból és azt követően egy hasonló hosszúságú foglalkozásból, ami segíti a feldolgozást. Utóbbi ugyanolyan fontos, egyenrangú része a produkciónak, mint az első.
Fontos, hogy aki babaelőadást akar létrehozni, felkészült legyen közönségére, megfelelő tapasztalattal és szakmai háttérrel rendelkezzen, ne legyen rest kipróbálni, tesztelni ötleteit, ne ijedjen meg a kudarcoktól. De nagy tévedés egyedül pedagógiai szempontokat figyelembe venni az alkotási folyamatban. Az előadások létrehozásakor tudatosítani kell, mi az, amit ez a korosztály képes befogadni, mi az, ami hat rájuk, mi az, ami leköti őket, hisz ennek vannak esztétikai következményei is. De egyben lehetőség a művészek számára új formákat találni, kipróbálni magukat egy olyan területen, ahol a színpadi hatások egyenrangúak, ahol az érzelmekre nem csak a szöveg vagy a történet által hatnak, ahol fel kell készülni az azonnali reakciókra, ahol valóban jelen kell lenni, különben elveszítik a nézőket.
A színészek, táncosok közvetlen közelségben adnak elő, a foglalkozások során pedig közvetlen viszonyba lépnek a gyerekekkel. Az interakció itt tehát nem csak egy-egy pillanatra korlátozódik. A gyerekek folyamatosan reagálnak, együtt élnek az előadással. Felállnak, kiabálnak, utánozzák a mozdulatokat, bemennek az előadói térbe. Kölcsönösen inspiráló kapcsolat ez a művész és a nézők között.
A csecsemő-előadásokat követő játék alatt, az alkotók bevonják a pici gyerekeket, akik szüleikkel beléphetnek a térbe, megérinthetik a játékokat, kipróbálhatják az eszközöket, kommunikálhatnak az előadókkal. Megszűnik a távolság, megszűnik a játszó-néző viszony, a kreatív együttlét, a közös megismerés a cél. Miközben a közös játék hat érzékenységükre és kreativitásukra, kipróbálhatják bátorságukat, és bevezethetik édesanyjukat vagy a pedagógust egy másfajta megismerés élményébe. Nem csak a baba szerez új ismereteket a világról és társairól, hanem a nevelő, a szülő is új helyzetben, új dolgokat tanulhat meg kisgyerekéről és annak viselkedési formáiról, képességeiről.
A külföldi csecsemőszínházi alkotók, akikkel volt szerencsém találkozni, olyan szakemberek, akik végtelenül inspirálóan hatottak rám. Agnès Desfosses, az ACTA (Assosiation pour la Création Théatrale et Audiovisuelle - kb. Színházi és Audiovizuális Alkotásért Egyesület) vezetője személyiségével, munkájával beszippantotta Carlos Laredo, rendezőt, és Ingrid Wolff, programszervezőt, a minőségi csecsemőszínház világába. Azt, hogy Agnès elkötelezettsége milyen nagy hatással lehet az emberre, saját bőrömön tapasztalhattam meg 2012 tavaszán, amikor néhány nap erejéig részese lehettem az ötödik fesztiválprogramnak. Kedvessége, nyitottsága, a belőle áradó hivatástudat lenyűgözött. Az Agnès Desfosses-szal folytatott beszélgetésem, melyet hamarosan olvashatnak, számtalan kérdést vetett fel bennem. Ezt az élményt szeretném átadni, hogy ő hitelesítse gondolataival és munkájával mindazt, ami miatt ezzel a műfajjal fontos és érdemes lenne komolyan foglalkozni - Magyarországon is.
Fotók:
Lead: Ha Dede, Kabóca Bábszínház, Veszprém és a Theater de Spiegel közös produkciója
Rendező: Karel Van Ransbeeck
Zene: Kiss Erzsi
Főszöveg:
TI-TI-TÁ, Mesebolt Bábszínház, Szombathely
Rendező: H. Nagy Katalin
Alkotótársa: Rumi László
Kapcsolódó cikkek
További írások a rovatból
Az ember, aki elvesztette az időt című előadás a Vígszínházban
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban
Más művészeti ágakról
Megnyitóbeszéd Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításához
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről