bezár
 

színház

2013. 08. 27.
Nem kínoz, csak bizget a szomorúság
Bányavíz a Dunaparti Művelődési Házban, Szentendrén
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A tanító káromkodik és iszik, a pap káromkodik, iszik és szeretőt tart. Ők a régimódi falu legfontosabb emberei, felelősségük óriási. Hogy mit tudnak kezdeni ezzel a felelősséggel, többek között arra is keresi a választ a darab, közben elgondolkodtat, hogy a merészebb álmokat dédelgető, de a zárt közösség mocsarában ragadó fiatalok problémái helyhez és időhöz kötöttek-e.
A Marosvásárhelyen született fiatal író, Székely Csaba Bányavidék-trilógiájának mindhárom része (Bányavirág, Bányavakság, Bányavíz) egymástól különválasztva, önállóan is megállja a helyét, mivel a történetek csak lazán kapcsolódnak egymáshoz. Szentendrén ezúttal a Bányavíz című darabot mutatták be, és bár felolvasószínházat láthattunk, úgy elevenedett meg előttünk a cselekmény a színészek profizmusának köszönhetően, mintha ott sem lettek volna a papírok a kezükben, szinte fel sem tűnt, hogy felolvassák, és nem eljátsszák a művet.

Ahogy Székely Csaba többi drámája, a Bányavíz is egy erdélyi magyar faluban játszódik. Az összes szereplő neve "I" betűvel kezdődik, a kívülállót leszámítva. A kívülálló ebben a történetben Márton (Kovács Lehel), a templom fiatal, huszonéves gondnoka, aki nincs kibékülve helyzetével, szeretne kitörni a szürkeségből, a falu nyomasztóan zárkózott világából, és esetleg szobrászként vagy költőként szerencsét próbálni.

 

Szkéné színház

Nevelőapja Ignác (Kaszás Gergő), a falu plébánosa, aki befogadja a háza leégése miatt fedél nélkül maradó tanítót, Istvánt (Tóth József) és annak lányát, Imolát (Mórocz Adrienn). Mind a pap, mind a tanító személye visszahúzó erő, a fiatal generáció boldogulását nemcsak hogy nem segíti, sokkal inkább gátolja. Jellegzetes figurája ennek a világnak Irén (Bozó Andrea), a pap jó szándékú, de feledékeny házvezetőnője is.

A darab egyáltalán nem fest kedvező képet sem a vallásról, sem a magyar összetartásról, sem pedig a székely falvak idealizált világáról. A vallás a valódi hit helyett leginkább külsőségekben, illetve a más vallásúak gyűlöletében nyilvánul meg (katolikus-református ellentét), az összetartás helyett pedig a széthúzás jellemző. A tanító, de leginkább a történet középpontjában álló pap egyszerre szigorú és konzervatív, illetve fásult és züllött.

A jó példát tehát egyáltalán nem mutató Ignác atya nem nézi jó szemmel Márton művészi szárnypróbálgatásait, aki viszont nehezményezi, hogy álmai megvalósítása helyett itt kell dolgoznia gondnokként, "galambszart vakargatva a templompárkányról", ahogy mondják a darabban is. Miközben próbál kétségbeesetten kitörni ebből a kilátástalanságból, szomorú, olykor tragikus titkokra derül fény.

A darab tökéletesen megfelel a tragikomédiák és a szórakoztatva nevelés kritériumainak. Szórakoztató a darab, egyrészt humora, másrészt ízes nyelvezete miatt. Elvégre a bizget vagy a csihánynyelvű kifejezéseket ritkán használjuk. A téma pedig nagyon is aktuális, mert a bánya bezárása miatt a megélhetési forrását elvesztő, hanyatlásnak induló erdélyi falu akár a hasonló sorsú magyarországi települések tükörképe lehet.

Ahogy az előadás után az alkotókkal folytatott beszélgetésben Kovács Lehel megjegyezte, felfedezhető a rokonság Martin McDonagh világával, és valóban, az ír drámaírónál hasonlóan értékvesztett kisközösség jelenik meg. Sőt ha belegondolunk, a falu életében végbemenő folyamatok ugyanúgy lejátszódhatnak országos szinten is, elég csak a munkalehetőségek beszűkülésére, a válságra és a züllésre, a fiatalok menekülési vágyára gondolni...

A Bányavíz tehát súlyos társadalomkritikája és néhol trágár nyelvezete ellenére sem a hit vagy a magyarság gyalázását tekinti feladatának, egyszerűen csak létező és univerzális problémákra világít rá. A generációs ellentéteken és a hanyatló vidékek értékvesztésén túl feszegeti például az egyházi pedofília kérdését is, amely nem feltétlenül tabu, de mindenképpen kibeszélést igénylő téma.

Bár a darab humora miatt valóban lehet és kell is nevetni szinte végig, mégis vannak pillanatok, amikor lefagy az arcunkról a mosoly - ennek ellenére voltak, akik még ezekben a pillanatokban is nevettek, s bizony ez egyes nézőket, köztük engem is, kissé zavart. Persze nem vagyunk egyformák. Egy ponton túl pedig a humor megmarad, de a komolyság mintha eltűnne, a feszültség pedig nem termelődne újra. A zárójelenet javít ezen a kis megtorpanáson, amely így szerencsére nem tudja elrontani az előadást. Összetett a mondanivaló, élvezetes a felolvasás, van mit hazavinni és mélyen elraktározni.


Székely Csaba: Bányavíz
fuldoklás egy részben

Felolvasószínház

Ignác, katolikus pap : Kaszás Gergő
Márton, a pap nevelt fia: Kovács Lehel
István, tanító: Tóth József
Imola, a tanító lánya: Mórocz Adrienn
Irén, a pap házvezetőnője: Bozó Andrea

Dramaturg: Lőkös Ildikó
Rendező: Csizmadia Tibor

2013. augusztus 22.
Dunaparti Művelődési Ház, Szentendre


Fotó: Paraszkay György



Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház a Városmajorban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról

Más művészeti ágakról

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés