színház
Reflexív terek (múltidézés és remix)
Az észlelés kvázi hiánya az, ami képes a színpadon létrehozni és megmutatni azokat az intenzíven reflexív tereket, amelyben az átgondolatlanság jelenléte üti fel a fejét. Élhetünk-e politika nélkül, megmaradhatunk-e nélküle? Ha erre a kérdésre keressük a választ, vagy keresi az alternatív színjátszás, szembetűnővé válik, hogy nem átgondolatlanságról van szó, hanem a politikai diskurzusból való szökés lehetőségeinek kereséséről. Hogyan lehet beszélni politikáról úgy a színházban, hogy közben ne menjünk bele az általa felépített retorika (zsák)utcáiba? Az idei Thealteren jó néhány előadás nyelvezetének sikerült ilyen mellékutakat találnia, ahonnan Dodge Challengerükkel támadást indíthattak a politika országútján száguldó halálbiztos gépjármű ellen, akár Tarantino egészségesen őrült csinibabái a Death Proofban.
A politika a konkrét eseményekre, a jelenvalóságra való reflexión túl megjelent egy-egy személyes életút felmutatásában, bemutatásában is, mint amilyen a Sziveri figurája körül táncoló Táborosi Margaréta által komponált Az ember komédiája című előadás. Semmiképpen sem egyenesvonalú sors-előadásról van szó. Megdolgoztatja a nézőt, elvár tőle némi alap- vagy előismeretet, hogy legalább mondjon neki valamit Sziveri neve, mert különben némileg kaotikus marad a darab, analitikus elmét és hozzáállást követel, pozicionálja a nézőt. Aki a körön kívül marad, aki nem hajlandó az agyműködését beizzítani, az könnyen pórul járhat – vajdaságiként talán könnyebb dolga van az embernek. Összességében érdekes és elgondolkodtató kérdéseket tesz fel az előadás a bennünk élő határvonalak átléphetőségéről és átléphetetlenségéről egyaránt.
Mint ahogyan azt a fesztiválon megszokhattuk, az idén is jelen voltak azok, akik számára a fizikalitás, a test, az érzelmi töltet gesztusokká és képekké sűrűsödő, vagy épp oldódó megmutatkozása a fontos és az egyetlen járható út, ami a kifejezés, fel- és megmutatás felé vezet. Ilyen volt például a nagy felüdülést és némi újdonságot nyújtó kolumbiai Raul Nene Vargas Torres Én vagyok te című előadása, ami során megtapasztalhattuk a felszabadított ösztönök erejét. Bepillanthattunk egy olyan világba, ahol nincs hatalmi ellenőrzés, ahol az élet csak nyomokban tartalmaz(hat) politikát, de éppen ez, ennek a véletlenszerű, de mégis jelenlévő lehetőségnek a tudata képes nagy mértékben befolyásolni minden mást, mindent, ami nem politikum. Nincs kiút.
Sok minden lakozhatik egy ilyen mindenféle hatalmi ellenőrzés nélküli térben, a perverziótól a gyilkolási hajlamon át az őrültebbnél őrültebb fúziókig minden elképzelhető, megjeleníthető, de kivitelezni már csak bizonyos fokig lehetséges. Azért mégiscsak színházban vagyunk, elnevetgélünk azon, hogy a "színész" épp láncfűrésszel trancsírozza szét egyik nézőtársunkat. Persze csak bábu, maradjunk csak a jó öreg fikciónál. Szabadság? Illúzió.
Torres módszerei és gesztusai akaratlanul is eszünkbe juttatják Ivo Dimchevet, a kortárs bolgár tánc fenegyerekét, aki több alkalommal volt már vendége a Thealternek, akitől kezdve új időszámítás kezdődött a fesztivál életében. A hasonlóság, asszociatív kör nem véletlen, hiszen mint ismeretes, Torres járt már Dimchev tréningjein. Míg azonban Dimchevnél halálosan precíz, éles, hibátlan minden mozdulat, addig Torresnél a szándékosan tétovázó mozdulatkompozíciók borzongatják meg a befogadót. Dimchev teljesen szétszedi saját testét, aztán mintha elvesztené uralmát felette, kivonva a szellemet és a rögzült sztereotípiákat, addig Torres folyamatosan arra törekszik, hogy a már emlegetett periférián újraalkossa saját testét, egy új identitással ruházza fel, amely ismét belelöki egyféle ellenőrzöttségbe, túldimenzionáltságba. Dimchev több évig tanult butoh-t és operaéneklést. Saját bevallása szerint a butoh az, ami a leginkább felismerhető mozgásában, hiszen a segítségével értette meg, hogy a teste él, aminek történéseit figyelnie kell, hogy végül ne ő irányítsa azt, hanem teste irányítsa önmagát. Torres esetében viszont azt látjuk, hogy túlságosan jelen van az önkontroll.
Egészen más utakon jár a Formanek-Ilyés-Pignitzky trió Halottaskönyv című fizikai színházi előadása, amely a Tibeti Halottaskönyv inspirációjára készült. Itt elveszítjük a kapaszkodókat, sutba vághatjuk jól bejáródott teoretikus fogalmainkat. Nincsenek eszközeink a boncoláshoz, nincs kés, nincs szike, nincs attrakció, mint a középkori nyilvános boncolások alkalmával. Itt valami másra váltottunk jegyet, nem anatómiai színház ez, mégis furcsa paradoxonokat gerjeszt. Míg fizikai színházról van szó, és erőteljes a test jelenléte, addig mindvégig a lélekről beszél az előadás. Gyönyörű úgy nézni, hogy kivonjuk belőle a testeket, elképesztően intenzíven hatnak így az árnyékok, az ügyesen megoldott minimális színpadkép, a sötétben egy szál madzagon lengő kancsó, a pallók irányvonalai, a rizs hullása, aztán az azzal való játék a padlón. Hosszasan lehetne ezekről elmélkedni, de jobb elengedni őket a csöndbe.
Hiszen ezek a csöndek azok, amelyek jelen vannak mindannyiunk életében, hiszen ahogyan az előadás is sugallja és beszél róla, amellett, hogy az emberiséget mindig is foglalkoztatta a halál utáni lét kérdése, életünkben is többször meghalunk és újjászületünk. Olyan fontos kérdésekről szól az előadás, sugdos a fülünkbe halkan, mint a változás mítosza, mely szerint félelmeink és vágyaink mentén új és új korszakok nyílnak a jövőbe, attól is függően, hogy mennyire sikerült megértenünk és feldolgoznunk a korábban velünk történteket. Az előadás alkotóit, saját bevallásuk szerint az a motívum fogta meg, hogy a halálba – és az újjászületésbe – vezető út nem feltétlenül magányos kaland.
A darab három részből áll, amelyben Boris és Kristian balkáni nyitottsággal, radikalizmussal és humorral fedi fel véleményét a kortárs művészet egyre intellektuálisabbá, titokzatosabbá és impotensebbé válásáról és persze egymásról. Az első előadás főszereplője a Joseph Beuys első önálló kiállításán megjelenő döglött nyúl szerepébe helyezkedik bele és beszél a művészek kategorizálásának lehetőségeiről. A Játék fogpiszkálókkal a társulat egy korábbi előadásának nagy port kavaró jelenetét idézi meg, miközben a média és a közönség akkori reakcióira reflektál. Egy horvát és egy szerb ül egymással szemben, és az asztalra helyezett kitárt ujjú tenyereikkel figyelik a másik szabad kezében a kést, ahogyan egyre gyorsabban vágódik bele annak hegye az ujjak közötti üres téren keresztül az asztallapba. Ha húsba talál, folyik a vér, folyt is, hiszen valahogyan véget kell vetni ennek az idegtépő játéknak. A harmadik darab egy klasszikus interjú, melyben a Bojana Kunst szövegein alapuló Orcsik Roland beugró "színész" által interpretált kérdésekre válaszol a művész, aki nemcsak szóban, hanem egész testével is közvetíti gondolatait.
Gergye Krisztián jégkrémremixe az emberi szabadság szélsőséges megnyilvánulásainak nyit ajtót, előadása az A(lbert) E(instein) Bizottság Jégkrémbalett című performanszának újrajátszása, ami a történelem aktualitásának köszönhetően egyrészről újraaktualizálódik, másrészről friss, a társadalmi kontextusból fakadóan, asszociatív tereket mozgósító referenciákkal gyarapszik. Az előadás egyben arra is rámutat, hogy a korabeli A. E. Bizottságos dadaista, szürreális szövegvilág miként jelenthet kiutat a politika és a hatalom diskurzusából, persze csakis annak, "akinek van füle..." .
Felszámolt utak (részvét, empátia, megértés)
A hatást azzal éri el, hogy divatbemutatót imitál, üres plasztiktekintetű bábu-manökeneket állít elénk, akik szexuális ingereket keltő fehérneműben grasszálnak végig a színpadon. E nők szájából ömlik a monoton, plasztik-robotikus auschwitzi történetek sokasága. Apró részletek, az értelmetlen halálról, az emberi, de mégis felfoghatatlan kegyetlenségről. Részletek, egészen aprók, de tudjuk, sok esetben miben lakozik az ördög. Arra hívja fel a figyelmünket, mennyire értelmetlen, mennyire nem lehet erről beszélni, minden transzparenssé és megfoghatatlanná válik, az apró részletekben elveszünk, a legapróbb részlet is határtalanul embertelenné válik, ebben az emberek sokaságát egymásra dobáló auschwitzi térben kiüresedik az értelem, semmibe vétetik a test, és lassan az érzelmek is elhalnak a befogadás során. Manökenek és auschwitzi testek. Plasztik.
Emberi és embertelen. Félrehord a tekintet, és egy idő után már a szöveget sem halljuk, elég ha annak tudatában vagyunk, hogy miről szól a szöveg, hogyan, miként és mivégre merül fel a nyelv absztrakt káoszából ez a monoton szövegömleny. Érzékelésünk egymásba játszásával ér el olyan hatást, amiről eldönthetetlenné válik: extázis vagy a teljes üresség. Mi van ezután? Vannak még utak egyáltalán, vagy hazugság az egész?
A fesztivál bár nem viselt és nem is szokott semmiféle alcímet viselni, mégis, ha címkézni kellene, akkor a politika szó mindenképp helyet kapna. Történelmi és aktuál-, kül- és bel-, szőnyeg alá söpört és a médiából unásig ismert politikai események, témák. Sokszor a színház reagál elsőként. Valami itt most nagyot szólt.
(A szöveg írásakor nem törekedtem a teljességre, ezért jónéhány előadást nem említettem meg. Ez nem értékítélet, csupán a szubjektív reflexió játéka. A szerző)
Thealter International
Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója
2013. július 19-27.
Szeged