bezár
 

film

2013. 07. 05.
Szolgálunk és védünk?
Stefano Sollima: A.C.A.B. – Minden zsaru rohadék
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rendőrök? Agresszív, erőszakos állatok. Korruptak, visszaélnek a hatalmukkal és úgy általában is rohadékok. Vagy nem? Épp ellenkezőleg? Szolgálnak és védnek? Stefano Sollima filmjében az egyszerű, hétköznapi rendőré a főszerep. Az állam zsoldosainak történetén keresztül kemény társadalmi kórkép rajzolódik ki.

Kövekkel dobálják a focidrukkerek, leköpik a tüntetők. Ilyen egy rohamrendőr átlagos napja. A.C.A.B – minden zsaru rohadék – fújják graffitivel az aluljárókba és skandálják a meccseken. Ő pedig mindig higgadt, nyugodt és csak akkor üt vissza, ha parancsot kap rá. Addig pedig tűr. Tűr türelmesen. Legalább is elméletben. Vagy amíg a lábába nem szúrnak egy kést.

A csapat parancsnokát megkéselik a futballhuligánok, a társai bosszút esküsznek. E köré az esemény köré szerveződik (az egyébként inkább epizódokból álló) cselekmény. Ha egy hagyományos akciófilmet néznénk, a zsaruk lennének a jók, a kegyetlen huligánok pedig elnyernék méltó büntetésüket. Solima filmje nem hagyományos akciófilm. Itt senki nem fekete vagy fehér, jó vagy rossz. A rendőrök egyszerű, hétköznapi emberek. Vannak jó és rossz napjaik, helyes és helytelen döntéseik és politikai nézeteik, amiket munka közben kénytelenek félretenni. Munkafelfogásukat a rendőrkapitányság falán díszelgő festmény fejezi ki leginkább: a rendőröket római légionáriusként ábrázolja. Ha parancs van, ők teszik a dolgukat.
Sollima egy pillanatra sem állítja be hőseit áldozatként. A négy központi karakter távol áll a tökéletestől, mindegyiknek megvan a maga problémája. Cobra (Pierfrancesco Favino) sokadszorra kerül a bíróság elé rendőri túlkapás miatt. Az egyetlen fontos dolog számára nem a törvény, hanem a betyárbecsület: mindig minden esetben falazni a cimboráknak. Negro (Filippo Nigro) házassága romokban (nagy valószínűséggel a munkája miatt), Kubából hozott felesége (innen a beceneve) kidobja a saját lakásából, a kislányát pedig alig látogathatja. Mazingának (Marco Giallini), a csapat viszonylag higgadt és tapasztalt vezetőjének a fia egy neonáci bandában talál "barátokra". Adrianónak (Domenico Diele), a helyi vagány csávóból avanzsált rohamrendőrnek végig kell néznie ahogy az illegális bevándorlóknak köszönhetően  az anyját kilakoltatják.
 

Adriano tipikus zöldfülű. Különböző beavatási szertartásokon kell átesnie, mielőtt a csapat teljes jogú tagjává  válhat. A történet elején ellenszenves, azt a típust jeleníti meg, aki előbb lefejel és csak azután kérdez. Végül mégis ő az egyetlen karakter, aki igazi jellemfejlődésen megy át, és ezáltal felkínál egy minimális azonosulási lehetőséget a nézőnek, míg (anti)hőseink egyre inkább vesztésre állnak a saját problémáikkal folytatott elkeseredett harcukban. Elmosódik a határvonal helyes és helytelen cselekedet között. De vajon létezik-e pozitív árulás, valamilyen nagyobb erkölcsi jó nevében? Vagy a közösség érdekeit védeni mindennél fontosabb?
A forgatókönyv (szintén Sollima) sűrű szövésű, Sollima pedig a sok szereplő és az epizódszerű történetkezelés ellenére nagyon ügyesen összetartja a szálakat. Az akció- és a drámai jelenetek ideális elegyet alkotnak, így végig fenntartják a feszültséget a nézőben. A tesztoszteron-telített hangulatot ütős rockzenék pumpálják tovább. A nyitójelenetben a White Stripes Seven Nation Army című slágere dübörög, míg az egyik legbrutálisabb jelenetben, amikor hőseink tényleg elvesztik a fejüket, a Pixies énekli a Where Is My Mind? című dalt.
 

Stefano Sollima az Olaszországban nagysikerű Romanzo Criminale című, szintén bűnügyi témájú tévésorozat rendezője, így bemutatkozó nagyjátékfilmjét a rajongók már régóta várták. A rendező korábban az NBC, a CNN és a CBS csatornáknál dolgozott kameramanként. A filmen nagyon erősen érezteti a hatását a híradós múlt, a realista ábrázolás a dokumentumfilmeket idézi. Az állandóan mozgó kézikamerának köszönhetően néha olyan érzésünk van, mintha egy alapos oknyomozó riportot néznénk. Ez az újfajta hozzáállás teszi többé Sollima filmjét egy átlagos zsarufilmnél. (Bár ezt a realista ábrázolást már a 2011-es Polisse-ben is láthattuk.)
A film, Carlo Bonini azonos című regényének az adaptációja, a valós élet egy konkrét eseményét is megidézi. Ez a 2001-es genovai G8 találkozó elleni halálos áldozatot is követelő tüntetés, amire a szereplők csak úgy hivatkoznak, mint "a legnagyobb elb***ás". A hivatalos verzió szerint a lövés egy sebesült rohamrendőrtől érkezett, aki valószínűleg "önvédelemből" lőtt, miután a tüntetők megtámadták a rendőröket szállító autót.
 

Az önkormányzat által saját lakásukból kitelepített lakók, elszegényedett nyomornegyedek, cigánytanyák... messzire járunk a Trevi kúttól. A filmnek az egyik legnagyobb erőssége a hiteles, dokumentarista miliőábrázolás és az ezen keresztül megfogalmazott társadalomkritika (ami megidézi a negyvenes évek olasz neorealista hangulatát). Rendőri túlkapás, fasiszta csoportok, illegális bevándorlók… Sollima fontos társadalmi problémákra mutat rá. Megmutat, de nem foglal állást, nem állít, inkább csak kérdéseket tesz fel. Rátapint a társadalom gyulladt idegeire. A hétköznapi embernek kínzó problémái elviseléséhez jelent-e menedéket egy közösséghez való tartozás (legyen az focidrukker, fasiszta csoport, vagy épp a rendőr osztag)? Megoldás-e a felgyülemlett feszültség levezetésére a tüntetések utáni balhé? Létezik-e jobb megoldás?
 

prae.hu

A végső összecsapás előtt Sollima hirtelen elvágja a filmet. Nincs eleje, nincs vége, csak az élet végtelen küzdelme. Mindegy, hogy veszítenek, vagy nyernek, küzdenek tovább. Miért nem nálunk készült el ez a film? 


 


A.C.A.B. - Minden zsaru rohadék
(A.C.A.B. - All Cops Are Bastards)

Színes, feliratos, olasz-francia akciófilm, 112 perc, 2012

Rendező: Stefano Sollima
Író: Carlo Bonini
Forgatókönyvíró: Stefano Sollima, Daniele Cesarano, Barbara Petronio, Leonardo Valenti
Zeneszerző: Mokadelic
Operatőr: Paolo Carnera
Producer: Marco Chimenz, Giovanni Stabilini, Riccardo Tozzi
vágó: Patrizio Marone

Szereplők: Pierfrancesco Favino (Cobra), Filippo Nigro (Negro), Marco Giallini (Mazinga), Andrea Sartoretti (Carletto), Domenico Diele (Adriano), Roberta Spagnuolo (Maria), Eugenio Mastrandrea (Giancarlo)

Bemutató dátuma: 2013. június 13.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.
Korhatár:16

nyomtat

Szerzők

-- Simor Eszter --


Más művészeti ágakról

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Tandori Dezső Töredék Hamletnek című kötetéről
Avanti va il mondo – Megjelent Krasznahorkai László kötetének olasz fordítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés