bezár
 

film

2013. 06. 13.
A tökéletlen trükk
Louis Leterrier: Szemfényvesztők
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A film: bűvészet. Tudja ezt minden hollywoodi iparossegéd. Egész estés illúzió, amely nem becsapja, hanem elszórakoztatja a nézőket. Habár keresi, a publikum valójában nem akar rájönni a titokra: azt akarja, hogy átvágják és lenyűgözzék.

Mindez Louis Leterriernek is leesett, legalábbis annyira, hogy dialógusokkal a közönség szájába rágja. A mélyebbre szántó önreflexió, netán egy-egy szerzői dilemma (úgymint az eredetiség vagy az előadóművészet-e a fontosabb) őt már nem izgatja. Arról különben is született korábban frappáns tanulmány Hollywood ügyes kezű auteurje, Christopher Nolan tollából. A tökéletes trükkhöz képest a Szemfényvesztők célkitűzése szerényebb: csupán szórakoztatni szeretne. A titánok harca és A szállító 2. rendezőjétől azért már ez is tiszteletreméltó vállalás.Szemfényvesztők

Meglepően mulatságos e bűvészfilm felütése, a cinikus mentalista Merrittet (Woody Harrelson), a pimasz kártyabűvész Atlas-t (Jesse Eisenberg), a ravasz zsebtolvaj Jack-et (Dave Franco) és a csábos szabadulóművész Henley-t (Isla Fisher) hozza össze egy rejtélyes idegen, hogy együtt létrehozzák minden idők leglátványosabb bűvésztrükkjeit – közben pedig kiraboljanak egy bankot. A magát Négy lovasnak becéző formáció szemfényvesztő Robin Hoodként szolgáltatja az igazságot és szórja a pénzt a műsorukra jegyet váltó rászorulóknak. A fennálló helyzetet bonyolítja még a bűvészvilágban tökéletesen járatlan FBI-nyomozó, Dylan (Mark Ruffalo), valamint a trükkmutatványok leleplezésére szakosodott Thaddeus (Morgan Freeman), aki a Négy lovas sarkában lohol. És mi tagadás, eleinte érdekfeszítő ez a loholás, főleg azért, mert a forgatókönyvírók a klasszikus hollywoodi mozitól tanultak dialógot írni: repkednek a rapid beszólások, csípnek az ironikus odamondogatások, és csattannak az egysoros beköpések. Olajozotton zajlik a kartonvékony karakterek közötti replikaváltás, Harrelson röhögtetően találó a bárkit hipnotizáló és megszívató mentalistaként, A szociális háló Zuckerbergének sunyibb kiadását játszó Eisenberg arcra és mimikára is érettebb lett, Mark Ruffalónál pedig még ma sem adja senki jobban a szerethető lúzert (csak a teljesség kedvéért: Michael Caine profin játssza Michael Caine-t, Morgan Freeman pedig Morgan Freemant).Szemfényvesztők

Leterrier flottul simítja össze A tökéletes trükkhöz hasonló átveréssémákat és a rejtélyközpontú dramaturgiát a Tökéletes bűnözők féle heistmozival, miközben fél óránként egyszer elismétli: aki túl közelről nézi a trükköt, az hagyja magát becsapni, hiszen a valódi mutatvány valahol máshol zajlik. Ezt az ars poeticát követve, a Szemfényvesztők abban bűnös, hogy a látványos felszín alatt nincs igazi trükkje. Arra apellál, hogy a felsorakoztatott sztárszínészek – a másfél óra végére amúgy perfektül kiszámítható – karakterei és játéka eltereli a néző figyelmét a sztoriban tátongó lyukakról. A blőd képtelenségeket még meg is bocsájthatnánk egy nyakficcantó sebességgel száguldó filmnek; nagyobb hiba, hogy a pörgősen pergő történet korántsem olyan okos, mint amilyennek tetteti magát. Mivel nézője fejébe veri, hogy itt és most átverés következik, így maximum a második "fordulatnál" gyanússá válik, hogy nem az a helyes nyom, ami elsőre annak tűnik. Ruffalo karakterén kívül mindenki tudja is ezt, aki viszont mást se tesz, mint bamba idiotizmussal baktat a bűvészek nyomában, s kb. a századik perc tájékán gondolkodik el először azon, hogy lehet, nem kéne mindent készpénznek vennie, amit lát. Mert bűvészeket üldöz, ugyebár. Noha a Szemfényvesztők végső csavarja betömi ezt a lyukat, ám ez nem enyhít azon a fájdalmon, amit a buta rendőr társaságában eltöltött 2 óra okozott.Szemfényvesztők

A Szemfényvesztők viszont egy pillanatra sem mérsékli a tempóját, pont azért, hogy ne tűnjenek fel a turpisságok, amiket úton-útfélén elkövet. Egy frappáns bűvésztrükkökkel terhelt, Jackie Chan-féle "verekedés-jelenet" és egy velősen humoros szópárbaj után elapad a puskapor, s kiviláglik, hogy a film a kortárs blockbusterek akciódramaturgiájával forgat csavaros thrillert. Arra számít, hogy az illuzionista fortélyok, a zúzós autósüldözések és a maró gegek közepette elfelejtünk gondolkodni, és az egymást kergető karakterek által az égbe szalajtott adrenalin teljesen elvakítja a nézőt. Az olcsó horrorfilmek és a becsapott ajtó esete ez: ha maxra tekert Dolby-hangzással ordítanak a füledbe, akkor tuti, hogy megijedsz – de félni nem fogsz. Ha egymás után suspense-szel dúsított hajszákat lesel, garantáltan izgulsz – de meglepődni nem fogsz. Unatkozni se, az viszont biztos, hogy aki egynél több bűnfilmet látott (mondjuk pont a Tökéletes bűnözőket), azt a rejtély feloldása se fogja a meglepetés és egy dzsekicsen-pofon erejével arcon csapni. Leterrierék filmje kellő izgalmat csihol, viszont nem várt fordulatok terén igencsak szerénykedik.Szemfényvesztők

A Szemfényvesztők igazi trükkje, hogy a függöny legördültéig képes elvarázsolni nézőjét, olyannyira, hogy annak talán fel se tűnik az a számos közhely, amivel a film traktálja. A CGI-jal vászonra vitt mutatványok mellett a legfájóbb az, hogy a Szemfényvesztők a bűvészfilmek műfaji premisszáját se teljesíti: egy személyt leszámítva itt mindenki pont az, akinek látszik. És ez végeredményben nem annyira mulattató, mint amennyire első blikkre tűnik. Mindenesetre ne legyünk igazságtalanok: a Szemfényvesztők egy szórakoztató film – amíg nem gondolunk róla semmit.

prae.hu

 

Szemfényvesztők (Now You See Me)

Színes, szinkronizált, amerikai akcióthriller, 115 perc, 2013.

Rendező: Louis Leterrier

Forgatókönyvíró: Edward Ricourt, Ed Solomon, Boaz Yakin

Szereplők: Michael Caine (Arthur Tressler), Dave Franco (Jack), Morgan Freeman (Thaddeus Bradley), Mark Ruffalo (Dylan), Jesse Eisenberg (Atlas), Woody Harrelson (Merritt Osbourne), Isla Fisher (Henley)

Forgalmazó: Pro Video Film & Distribution Kft.

Bemutató dátuma: 2013. június 13.

12 éven aluliak számára megtekintése csak nagykorú felügyelete mellett ajánlott!

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Mike Cheslik: Hundreds of Beavers
A Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjei
Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés