bezár
 

irodalom

2013. 06. 10.
A termelőszövetkezetek nyomasztó bája
2013. június 9., 84. Ünnepi Könyvhét és 12. Gyerekkönyvfesztivál
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mi történik, ha olyan korban élnek emberek, amikor mindenki megfigyel mindenkit, és hogyan lehet a mélyszegénységet úgy ábrázolni, hogy ne legyen túlzottan szociografikus? Kőrösi Zoltán Csaplár Vilmost és Mészáros Sándort - utóbbit Borbély Szilárdról - kérdezte a könyvhéten, 2013. június 9-én délután.

Csaplár Vilmos új regénye, az Edd meg a barátodat! lehet a könyvhét egyik favoritja – lelkendezik Kőrösi Zoltán. A könyv három év alatt íródott, mert időközben elkészült a Magyarok című esszékötet is – mondja Csaplár. Szikszai Rémusz felolvas nekünk a regényből, aztán folytatódik a beszélgetés. Kőrösi a regény sűrű szövetét, sokféle értelmezési lehetőségét emeli ki: olvashatjuk szerelmi történetként és történelmi regényként is – a negyvenes évektől a hatvanas évekig játszódik a regény.

"Csak az elmúlt húsz évünk szólt arról, hogy vágyakoztunk és vitatkoztunk" – mondja Csaplár Vilmos, aztán rátér a Kádár-korszakra, amikor az volt a politika célja, hogy totálisan átforgassák a társadalmat. És ez érdekes helyzeteket eredményezhet: a regény egyik főhősnőjét a családjával a Hortobágyra telepítik ki.

"Jégesőként kopognak a mondataid" – mondja Kőrösi Zoltán, erre azt feleli a szerző, hogy igaz, az olvasók inkább lágyabb, kalandosabb történetmesélést várnának, de Kőrösi Zoltán azt mondja, hogy ez nem megy a regény rovására – nagyon érdekfeszítő a történet. Három, különböző társadalmi rétegből származó szereplő életét kíséri végig a regény, így ismerhetjük meg a hortobágyi istállók és Újpest világát. És besúgók is leselkednek rájuk, de Csaplár hangsúlyozza, hogy ez a regény nem tradicionális besúgútörténet, inkább az a szituáció érdekelte, amikor mindenki megfigyel mindenkit, mert hát ebbe a helyzetbe vannak kényszerítve.

Borbély Szilárdnak ezúttal regénye jelent meg a könyvhétre, Nincstelenek címmel. A szerző Berlinben van éppen, úgyhogy a szerkesztő, Mészáros Sándor helyettesíti. Ő mondja el nekünk, hogy a kötet a szerző tragikus körülmények között elhunyt szüleinek rekviemje, egyben a gyerekkora emlék-lenyomata: látlelet egy faluról és a mélyszegénységről. Mégsem lesz belőle szociográfia, és nem is az a lényeg. Az emlékezés nem mitizálja át- idealizálja a gyerekkort, mert az lehetne a másik kézenfekvő csábítás. Móricz Zsigmondot is sokan olvassák szociográfiai szemszögből, pedig tudjuk, nem az a lényege. Az irodalom sem válaszokat ad, hanem kérdéseket – mondja Mészáros Sándor.
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/PhKLYN8z2VA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
A nyelvezet is érdekes: egy öt éves kisfiú szemszögéből tudunk meg mindent, gyakorlatilag az ő monológja a szöveg, persze némi narrációval kiegészítve. A biblikus nyelv és a vörös drapériás termelőszövetkezeti ülések nyomasztó formálissága pedig hártyaként épül rá a kisfiú memoárjára.

Kőrösi Zoltán megkéri Mészáros Sándort, hogy ajánljon néhány könyvheti újdonságot Kalligramtól; Mészáros Szilágyi Zsófia Móricz-monográfiáját, Grendel Lajos új könyvét és Szegedy-Maszák Mihály tanulmánykötetét említi.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Nagy Márta --


További írások a rovatból

Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről

Más művészeti ágakról

Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés