irodalom
2013. 06. 09.
Életrajzi kötet Kövesdy Pál műgyűjtőről
Észbontó élet címmel dolgozta fel a magyar avantgárd nemzetközi megismertetésében kulcsszerepet játszó műgyűjtő, műkereskedő Kövesdy Pál fordulatos életét és pályafutását Bánó András. A Scolar Kiadó kötete a 84. Ünnepi Könyvhétre jelent meg.
"Egy közös barátunk kért meg arra, hogy írjam meg Kövesdy Pál élettörténetét. Őt ekkor még nem ismertem személyesen, de tudtam, hogy milyen szerepet játszott Amerikában a magyar avantgárd festők megismertetésében" - idézte fel az MTI-nek a szerző.
Bánó András elmondta, hogy korábban még soha nem írt könyvet, és televíziós elfoglaltságai miatt első kötete is sokáig, több éven keresztül készült. Végül 21 kazettát töltöttek meg a neves műgyűjtővel folytatott beszélgetések, amelyekből a szerző az olvasmányosság érdekében egyes szám első személyben írta meg az életrajzi kötetet. Az olvasónak így olyan érzése lehet, mintha a most 94 éves Kövesdy Pál éppen neki mesélné el az életét - hangsúlyozta.
"Bár Kövesdy Pál elsősorban műkereskedőként ismert, számomra még érdekesebb az az időszaka az életének, amikor még nem került ki Amerikába; mindaz a hányattatás, amelyen addig keresztülment" - árulta el Bánó András.
A fiatalon operaénekesnek készülő Kövesdy Pál élete nem szűkölködött regényes fordulatokban: egy trükk segítségével eljutott Aureliano Pertiléhez, a világhírű tenorhoz, aki segített neki kijutni Olaszország egyik leghíresebb énektanárához. A háború alatt azonban Ukrajnába vitték munkaszolgálatra, ahol találkozott egy olyan emberrel, aki hallotta őt korábban énekelni, és segített neki hazakerülni.
A ferencvárosi nyilas házban majdnem agyonverték, bevagonírozták, de ismét megszökött, hogy utána a szovjet katonák vigyék el malenkij robotra. Szerencsére Aradon elengedték, onnan tudott hazatérni Pestre, és került vissza az Operaházba. Átvészelte az ÁVH Andrássy út 60. alatti börtönét, majd 1956-ban átszökött a határon, és Amerikába emigrált. "Mindez szerintem még izgalmasabb, mint az a valóban jelentős tevékenység, amelyet aztán Amerikában végzett" - emelte ki Bánó András.
Mint a szerző elmondta, Kövesdy Pál az Egyesült Államokban is a zenével próbálkozott először, Floridában öt évig énekes pincérként dolgozott, majd egy idősebb úr tanácsára kezdett képekkel foglalkozni.
A későbbi neves műkereskedő apja révén fiatal korában ismerte Kádár Bélát, de amikor elkezdett képekkel foglalkozni, először giccsekkel kereskedett - idézte fel Bánó András.
"Egyre inkább úgy érezte azonban, hogy a minőséggel kell foglalkoznia. Ekkor, talán a fiatalkori emlékeiből adódóan, sikerült Scheiber Hugót, Kádár Bélát, a magyar konstruktivista festőket újra felfedeznie. Meggyőződése lett, hogy a világ méltatlanul felejtette el őket, pedig semmivel nem voltak rosszabb művészek, mint külföldi kortársaik. Az utóbbiak munkái ma csillagászati összegekért kelnek el a nagy aukciósházaknál, míg a magyarokat nem ismerte senki" - emlékeztetett az életrajzi kötet írója.
Mint hozzáfűzte, Kövesdy Pál rájött, hogy akkor lehet ezeket a festőket kiemelni, ha összeszedik az életrajzi adataikat, és monográfiák születnek róluk, majd el is végezte ezt az úttörő munkát, így neki köszönhetően kezdett áruk lenni a magyar avantgárd képeknek.
Kövesdy Pál tapasztalataira a hazai művészettörténész, galerista szakma hazatelepülése után nem nagyon számít, pedig nagyon sok művésszel, galeristával, mecénással állt személyes kapcsolatban - jegyezte meg Bánó András, aki emlékeztetett: a műgyűjtő nagy álma, hogy a húszas, harmincas évek legjobb festőinek munkáiból egy nagy kiállítás nyíljon Magyarországon, egyelőre nem valósult meg.
Bánó András elmondta, hogy korábban még soha nem írt könyvet, és televíziós elfoglaltságai miatt első kötete is sokáig, több éven keresztül készült. Végül 21 kazettát töltöttek meg a neves műgyűjtővel folytatott beszélgetések, amelyekből a szerző az olvasmányosság érdekében egyes szám első személyben írta meg az életrajzi kötetet. Az olvasónak így olyan érzése lehet, mintha a most 94 éves Kövesdy Pál éppen neki mesélné el az életét - hangsúlyozta.
"Bár Kövesdy Pál elsősorban műkereskedőként ismert, számomra még érdekesebb az az időszaka az életének, amikor még nem került ki Amerikába; mindaz a hányattatás, amelyen addig keresztülment" - árulta el Bánó András.
A fiatalon operaénekesnek készülő Kövesdy Pál élete nem szűkölködött regényes fordulatokban: egy trükk segítségével eljutott Aureliano Pertiléhez, a világhírű tenorhoz, aki segített neki kijutni Olaszország egyik leghíresebb énektanárához. A háború alatt azonban Ukrajnába vitték munkaszolgálatra, ahol találkozott egy olyan emberrel, aki hallotta őt korábban énekelni, és segített neki hazakerülni.
A ferencvárosi nyilas házban majdnem agyonverték, bevagonírozták, de ismét megszökött, hogy utána a szovjet katonák vigyék el malenkij robotra. Szerencsére Aradon elengedték, onnan tudott hazatérni Pestre, és került vissza az Operaházba. Átvészelte az ÁVH Andrássy út 60. alatti börtönét, majd 1956-ban átszökött a határon, és Amerikába emigrált. "Mindez szerintem még izgalmasabb, mint az a valóban jelentős tevékenység, amelyet aztán Amerikában végzett" - emelte ki Bánó András.
Mint a szerző elmondta, Kövesdy Pál az Egyesült Államokban is a zenével próbálkozott először, Floridában öt évig énekes pincérként dolgozott, majd egy idősebb úr tanácsára kezdett képekkel foglalkozni.
A későbbi neves műkereskedő apja révén fiatal korában ismerte Kádár Bélát, de amikor elkezdett képekkel foglalkozni, először giccsekkel kereskedett - idézte fel Bánó András.
"Egyre inkább úgy érezte azonban, hogy a minőséggel kell foglalkoznia. Ekkor, talán a fiatalkori emlékeiből adódóan, sikerült Scheiber Hugót, Kádár Bélát, a magyar konstruktivista festőket újra felfedeznie. Meggyőződése lett, hogy a világ méltatlanul felejtette el őket, pedig semmivel nem voltak rosszabb művészek, mint külföldi kortársaik. Az utóbbiak munkái ma csillagászati összegekért kelnek el a nagy aukciósházaknál, míg a magyarokat nem ismerte senki" - emlékeztetett az életrajzi kötet írója.
Mint hozzáfűzte, Kövesdy Pál rájött, hogy akkor lehet ezeket a festőket kiemelni, ha összeszedik az életrajzi adataikat, és monográfiák születnek róluk, majd el is végezte ezt az úttörő munkát, így neki köszönhetően kezdett áruk lenni a magyar avantgárd képeknek.
Kövesdy Pál tapasztalataira a hazai művészettörténész, galerista szakma hazatelepülése után nem nagyon számít, pedig nagyon sok művésszel, galeristával, mecénással állt személyes kapcsolatban - jegyezte meg Bánó András, aki emlékeztetett: a műgyűjtő nagy álma, hogy a húszas, harmincas évek legjobb festőinek munkáiból egy nagy kiállítás nyíljon Magyarországon, egyelőre nem valósult meg.