film
Idén Budapesten repetázásra is lehetőség nyílt, ha valaki esetleg lemaradt volna a harmadik alkalommal megrendezett Francia Filmtavaszról, mert az április 18-21. közé eső vetítéssorozat az Örökmozgóban kapott ismétlési lehetőséget május 11–15. között.
"Fesztiválunk célja, hogy a tavasz színes gazdagságát, szépségét belopjuk a mozitermekbe, ahol e kivételes filmek által, franciás hangulat, önfeledt és igényes szórakozás várja a nézőket" - olvasható weboldalon, s a programra rátekintve aligha kételkedhetünk ennek sikerében, mert a Francia Filmtavasz idén bebizonyította, hogy egyre változatosabb, izgalmasabb válogatást tud kínálni az elmúlt évek francia sikereiből, íme:
A nyitófilm, Régis Ronsard Populaire című vígjátéka a retró nosztalgikus keretei között szórakoztat, és arról mesél, hogy 1958-ban egy öntudatos lány, Rose (Déborah François) a hagyományos háziasszony szerep helyett miként lesz titkárnő és a világ leggyorsabb gépjrónője.
A Ken Scott által jegyzett Starbuck is a vígjátékok táborát erősíti, ám ezúttal kanadai színekben. Főhőse, David Wozniak (Patrick Huard), a hajdani lelkes spermadonor egy nap arról értesül, hogy egy hiba folytán 533 gyermek biológiai apja, akik közül egy "maroknyi" sereg törvényi segítséget igénybe véve szeretné megismerni a "Starbuck" álnév mögött megbúvó donort.
Szintén kanadai illetékességű produkció Anne Émond rendezőnő Első éjszaka (Nuit #1) című párkapcsolati látlelete, melynek egy éjszakája alatt a frissen megismerkedett Clara (Catherine de Léan) és Nikolai (Dimitri Storoge) szexualitásuk és lelki életük mélységeit és magasságait járják be.
A szabadosság és a szexualitás természetesen a francia filmekben is gyakori vendég, így a Francia Filmtavasz is hozott magával 18 karikás darabokat (bár, ami azt illeti, már az Első éjszaka esetében is kérdéses a 16-os korhatár). A Pascal Arnold és Jean-Marc Barr rendezőpáros kvázi-szociografikus feldolgozással ábrázolja a nemiség útvesztőit egy francia család keresztmetszetében, a néhol már-már dokumentarista Egy francia család szexuális krónikája (Chroniques sexuelles d'une famille d'aujourd'hui) című műben. A Laurent Bouhnik rendező által jegyzett Q-Érzékek birodalma (Q, Désir) egy fiatal, szép és kendőzetlen vágyakkal rendelkező lány története, akinek mindennapjait a válogatott szexuális kalandok töltik be.
A korhatáros filmeken túl természetesen a gyerekekre is gondoltak a szervezők, amikor Gilles Porte Rajzoljuk körbe a Földet (Dessine-toi) című dokumentumfilmjét is beválogatták a programba. Bár a műfaj elsősorban a felnőtt közönséget vonzza, azért a gyermekek számára is szórakoztatóak lehetnek a világ különböző részein megszülető, számtalan gyermekrajzról készült bájos felvételek.
A gyermek-téma fogja össze Joachim Lafosse koprodukciós drámáját, a Gyermekeinket (Á perdre la raison) is, ám ez a film fajsúlyos pszichológiai darab is egyben, melynek történetét a kiszolgáltatottság vezeti tragédia felé.
Kicsit kilógott a sorból, vagy inkább eltérő stílussal és nézőponttal gazdagította a Filmtavaszt Laurent Negre akció-vígjátéka, a Casablanca hadművelet (Opération Casablanca) valamint a fesztivál talán legnagyobb dobásának ígérkezett Kísérleti egerek vagyunk? (Tous cobayes?), melyet Jean Paul Jaud készített (Csatlós Hanna interjúja a rendezővel itt olvasható). A francia bio-dokumentumfilm a génmódosított élelmiszerek és a nukleáris energia áldatlan hatásai ellen emel szót. Fontos mozzanata volt a film bemutatásának, hogy a rendező ellátogatott hozzánk a Francia Filmtavasz szervezésén belül.
A vetítéssorozatot a tavalyi Francia Filmtavaszon is szerepelt Életem szerelme (La chance de ma vie) című vígjáték zárta, mely már 2012-ben is üde, egyben szerelmes és szellemes darabja volt a rendezvénynek.
Kiindulva a fesztivál, valamint az Anjou Lafayette filmjeinek színvonalas megválogatásából, és a projekt fejlődőképességéből, bizakodva várjuk a jövő évi szemléjét.