film
![](/prae/upload/mw 1.jpg)
Vajda Violetta és Hartyándi Jenő
A program a Leena Conquest vezette táncműhely fellépésével kezdődött, majd a fesztiváligazgató szépen sorban kiszólította a "Párhuzamos kultúráért 2013" díjazottait, a fesztivál nemzetközi vendégeit és a zsűri tagjait. A zenészek kis bemutatót is tartottak, Rutkai Bori viszont nem énekelt, hanem elfogódottan, de nagyon hitelesen és őszintén kis beszédet rögtönzött szeretetről, gyűlöletről és toleranciáról.
![](/prae/upload/mw 2.jpg)
Leena Conquest és táncműhelyesei
Gyanút keltett azonban, hogy Violetta időnként aggodalmasan belesett egy fekete lepel alá, mellyel a színpad jobb oldalán egy hatalmas doboz volt letakarva. A lepel a filmes díjkiosztó programpontjánál került le a dobozról, egy szép nagy, fából készült, "Mind en China" feliratú piros televíziókészülék volt alatta. A készülékben Szőke András ült mint tévébemondó, és felolvasta a filmes díjakat. Hm, ez így nem pontosan fedi a valóságot… Bandi mindezt nemzetközi halandzsanyelven tette meg, szörnyen hadarva, s egyre jobban belehergelve magát az előadásba, miközben azt is eljátszotta, hogy a vétel rossz, a készülék pedig rémesen recseg. Jenő és Violetta segítőkészen verte közben a tévé tetejét, s tartották a mikrofont, sikeresen elérve, hogy a káosz a tetőpontjára hágjon, s a díjazott filmcímekből és az alkotók nevéből minél kevesebbet lehessen érteni.
![](/prae/upload/mw 3.jpg)
Rutkai Bori beszéde
Az előadás végén beálló hökkent csöndben aztán bejelentették, hogy a díjazottak felől tájékozódjunk a fesztivál honlapján. A kitört hangzavart a csángó zenészek fergeteges játéka nyomta el, melyre a szervezők, vendégek és díjazottak egy hatalmas gomolygó-táncoló forgataggá álltak össze, aminek senki sem tudott ellenállni, még a hűvös angol zsűritagok is ropták, akiket pedig korábban sose tudtunk táncra csábítani.
![](/prae/upload/mw 4.jpg)
A díjak bejelentése
De hogy filmekről is essen szó, csütörtökön ebéd közben meginterjúvoltam Radu Igazságot, az animációs-, kísérleti- és dokumentumfilmes zsűri egyik tagját, mit érdemes megnézni. Mesélt egy norvég filmről (Horisont), méltatva Skule Eriksen kivételes operatőri teljesítményét, mely azonban sajnos teljes semmit mondással párosult. Nagy hatással volt rá a Szerelem a sírban című cseh film, melyben egy hajléktalan szerelmespár a városi temetőben lel otthonra. A Hezarsi – 1030 című iráni film egy sivatagi perzsa törzs életét mutatja be. Hónapokig készülnek arra, hogy elhagyva falujukat legeltetni vigyék állataikat a nyári esőket követve. A film különös módon csak ezt a készülődést ábrázolja, s véget ér, amikor a törzs elindul. Végül egy brazil filmet ajánlott, ami igazán felkeltette érdeklődésemet. A Numero zero című alkotás rendezője Claudia Nunes videókamerákat osztott ki utcagyerekek között, és megtanította őket arra, hogyan filmezzenek velük. Filmjét a gyerekek által forgatott anyagból vágta össze, kiegészítve mini-interjúkkal. Aki látta az Isten városát, ebből a filmből megtudhatja, hogy nem volt abban semmi túlzás. Nagyon erős az anyag, a gyerekek egészen elképesztően jó operatőrök, de a rendezőnő mellé nem ártott volna egy dramaturg.
![](/prae/upload/mw 5.jpg)
A táncoló forgatag
A nemzetközi program játékfilmes részéből a kazah-német-orosz koprodukcióban készült Bajkonur című filmet feltétlenül érdemes megnézni, reménykedjünk, hogy lesz olyan vetítés később is, ahol lehetőség adódik rá. Veit Helmer korábbi filmje, a Tuvalu, fesztiválfődíjas volt az ezredfordulón. (A film trailere fenn van a fesztiválhonlapon.) Különösen figyelembe ajánlom a traktoros lovasvágta részt, és a szép űrhajóslányt, a testére ragasztott bélyegekkel.
![](/prae/upload/mw 6.jpg)
Radu Igazság ajánlatai
Számos kisjátékfilmet láttam, nagyon erős képi világgal, kiváló operatőri munkával, de változó színvonalú dramaturgiai és rendezői teljesítménnyel. Nagy hírverést kapott a Deus et machina című spanyol film, ami nekem csalódást okozott, annyira didaktikus volt. A Mō Ikkai című japán-szingapúri alkotást mintha Alfred Hitchcock japán reinkarnációja készítette volna, a Psycho egy parafrázisaként. A spanyol Efímera – Röpke pillanat olyan volt, mintha Tarantino az Alíz Csodaországbant akarta volna megrendezni. A Vtoroe dyhanie – Második fuvallat című orosz film főhőse konzervdobozokból készít virágokat egy apokalipszis utáni világban. Az 1982 című török nyolcpercesben férfiak ülnek egy kocsmában és egy német pornófilmet néznek videóról, a katonai járőr közeledtére azonban a kocsmáros gyorsan kicseréli a kazetták egy hangversenyfelvételre. Az arcok zseniálisak benne. Végül két orosz filmről. Ainur Askarov filmfőiskolai vizsgafilmje a Nem vagyunk rabszolgák Leningrád ostroma alatt játszódik egy fiúiskolában. Ilya Kazankov pedig mai tengerészkadétokról készített filmet, Malchiki címmel. Dicséret illeti a filmblokkok szerkesztőjét az egyes vetítéseken belüli sorrend összeállításáért. Érezhető volt, hogy a válogató kereste a filmek közötti kapcsolatot, olyan történeteket tett egymás mellé, melyek erősítették egymás hatását, mintegy folytatásos történet, vagy tematikus novellafüzér.
![](/prae/upload/mw 7.jpg)
Bajkonur, lovas, traktoros roham
Nem a versenyprogram része volt, de nagy érdeklődés övezte a Daazo.com – European Short Film Centre vetítését. Emlékeztetőül, ők szervezték meg március végén az elmaradt filmszemle "helyett" a rövidfilmes filmszemlét, bemutatva az elmúlt egy évben elkészült 26 magyar kisjátékfilmet. Nagypál Orsitól két filmet is hoztak. Az egyik a Parti-Nagy Lajos novellájából készült Kispárizs. A nyolcvanas évek második felében Ibusáron játszódó történetben a gépgyári művezetők titkos turkálót nyitnak a gyárba géprongynak érkezett nyugati használt ruhákból és ez Mészárosné Kis Jolán vesztét okozza. A tragédiát barokk zene festi alá, a két főszereplő Pogány Judit és Péterfy Bori.
![](/prae/upload/mw 8.jpg)
Pogány Judit
Nagypál Orsi másik filmjének, a Körforgalomnak és Tóth Barnabás Újratervezésének ugyanaz az alapötlete, a GPS. A Körforgalom szarajevói főhőse a piacon bónuszként kapott GPS női hangjával kezd bensőséges viszonyt, az Újratervezésben a halálos beteg feleség, aki életében őrületbe kergette férjét folyamatos okoskodásával vezetés közben, egy navigációs készüléket hagy férjére, aki magára maradván lecseréli a feleségéére a GPS hangját.
Végül a díjazott filmek és alkotók:
Játékfilm – Veit Helmer: Bajkonur
Rendezés – Tudor Giurgiu: Csigák és emberek
Kisjátékfilm – Dekel Nitzan: Pálya
Művészeti alkotás – Timofey Zhalnin: F5
Kísérleti film – Ashley Michael Briggs: Nem jön az ihlet
Dokumentumfilm – David Wondráček: Szerelem a sírban
Animációs film – Sandra Desmarieres: Bao
Zenei film – Desirée von Trotha: Woodstock Timbuktuban – Az ellenállás művészete
Magyar film – Szabó Szonja: Turiszt
Tolerancia különdíj – Vácz Péter: Nyuszi és őz
Utóirat: Most bizonyára azzal vádolsz kedves Olvasó, hogy átestem a ló túlsó oldalára, túl sokat foglalkozva a filmekkel, s semmit sem szólva a fantasztikus zenei programokról, egyebekről. Gyorsan összefoglalom hát, melyik volt közülük a legnagyobb élmény. Vitathatatlanul három: péntek este Leena Conquest és Tóth Viktor tercettje, a tizenöt éves doboszsenivel Hodek Dáviddal, aki a következő fellépőt kísérő Hamid Drake-nek is méltó kihívója és partnere volt. És hát ez a bizonyos következő fellépő, Iva Bittova és partnerei. Szombat délután pedig a kínai zenészek, a Wang Xiao Band. (Bővebbet pedig a cikk alatti képsorozat árul el.)
A Wang Xiao Band 1
![](prae/content/slides/25343t.png)
A Wang Xiao Band 2
![](prae/content/slides/25344t.png)
A fesztiválzáró közönsége
![](prae/content/slides/25345t.png)
A fogadóterem a Cifra Műhely bútoraival
![](prae/content/slides/25346t.png)
Homokfestés az erődfalra vetítve
![](prae/content/slides/25347t.png)
Kínai fafaragók
![](prae/content/slides/25348t.png)
A Shakespeare Akadémisták Csongor és Tündéje Silló Sándor rendezésében
![](prae/content/slides/25349t.png)
Alkonyatkor
![](prae/content/slides/25350t.png)
Az elragadtatott közönség Leena koncertjén
![](prae/content/slides/25351t.png)
Csángó énekesek veszik át Petrás Mária díját
![](prae/content/slides/25352t.png)
Dresch Mihály és David Yengibarjan koncert után hölgytársaságban
![](prae/content/slides/25353t.png)
Erődhangulat
![](prae/content/slides/25354t.png)
Fafaragó az erődudvaron
![](prae/content/slides/25355t.png)
Hartyándi Jenő és Radu Igazság a közös csoportképet beszélik meg
![](prae/content/slides/25356t.png)
Szünet a vetítőteremben
![](prae/content/slides/25357t.png)
Homokfestés
![](prae/content/slides/25358t.png)
Iva és Hamid
![](prae/content/slides/25359t.png)
Középen Durst György
![](prae/content/slides/25360t.png)
Lábass Endre, Tolnai Ottó és Grencsó István a Műhely folyóiratbemutatóján
![](prae/content/slides/25361t.png)
Leena Conquest, Tóth Viktor és Hodek Dávid
![](prae/content/slides/25362t.png)
Pillanatkép a fesztiválzáróról 1
![](prae/content/slides/25363t.png)
Pillanatkép a fesztiválzáróról 2
![](prae/content/slides/25364t.png)
Rutkai Bori és a Specko Jedno
![](prae/content/slides/25365t.png)
Spontán éjszakai kiállítás
![](prae/content/slides/25366t.png)
Szállás az erődben
![](prae/content/slides/25367t.png)
Szőke András még letakarva
![](prae/content/slides/25368t.png)
Szőke András mint szakács
![](prae/content/slides/25369t.png)
Fotó: Sárközi Éva