art&design
2013. 05. 01.
Hatalmas érdeklődésre számíthat idén az Art Market
Sajtótájékoztató a III. Art Market Budapestről
Húszezernél több látogatóra és növekvő nemzetközi érdeklődésre számít az idén harmadik alkalommal – november 28. és december 1. között a Millenárison – megrendezendő nemzetközi kortárs művészeti vásár, a szervezők előzetes várakozásai szerint. A nyitó sajtótájékoztatón Ledényi Attila a célok mellett röviden ismertette az előző két év eredményeit is.
Az Art Market egy olyan művészeti, társasági és társadalmi esemény, ami szórakoztató és látványos formában tálalja a kortárs képzőművészetet, hogy az azok számára is könnyen befogadhatóvá váljon, akik egyébként fenntartásokkal viszonyulnak a mai alkotásokhoz. Kelet-Európa vezető művészeti vására tehát idén sem csak a szakmai közönséget, hanem az érdeklődőket, a laikusokat is megpróbálja november utolsó hetére a Millenáris területére csábítani.
A Gerbeaud Cukrászda Arany Szalonjában tartott sajtótájékoztatón Ledényi Attila kiemelte, hogy az idei vásár sikere is az intézményekkel való együttműködésen múlik majd. Úgy gondolja, hogy csak összefogással érhető el, hogy a vásár és a főváros maga is vonzóvá váljon a nemzetközi közönség számára. Több partner mellett a Mai Manó Ház ebben az évben is kiemelkedő szerepet játszik a fesztivál megvalósításában. Kőrösi Orsolya, a ház igazgatója elmondta, hogy már kezdetektől fogva híve ennek a vásárnak, így 2011-ben örömmel mondott igent a szakmai partnerségre. Szerinte is az a vásár legnagyobb előnye, hogy megnyitja a hazai galériákat egymás előtt, és összehozza őket, amire ma egyébként is nagy szükség van. Barthes-ot idézi, amikor azt állítja, hogy a város a kultúra által kezd el beszélni a lakóihoz, azonban Budapesten némi hiányt lehet megfigyelni e téren: “Hiányoznak azok a szinergiák, együttműködések, amik megsokszoroznák a kultúra hatásfokát." Hiába vannak nagyszerű kulturális intézményeink, ezek önmagukba zártak és nem képesek nyitni egymás fel, állítja a Mai Manó Ház igazgatója. Az Art Market éppen azért hasznos, mert együttműködésre készteti a különböző galériákat.
Kőrösi Orsolya lelkes szavai után Ledényi Attila egy prezentáció segítségével ismertette a korábbi eredményeket és a jövőbeli célokat. Ezekből az adatokból világossá vált, hogy idén is egy olyan nemzetközi színvonalú vásárt akarnak megalkotni, ami kiemelten foglalkozik a magyar kortárs művészettel. Tavaly a Millenárison összesen 6000 négyzetméteren mintegy 100 kiállító és 450 művész mutatkozott be, de a mostani átalakításoknak köszönhetően ezek a számok tovább nőhetnek. Az Art Market Budapest keretében az eddigi két évben 14 ország galériái képviseltették magukat, többek között Ausztriából, Csehországból, Nagy Britanniából, Izraelből, Kazahsztánból, Amerikából és Kanadából is érkeztek kiállítók. Ledényi elmondta, hogy ugyan még néhány hónapig jelentkezhetnek az idei vásárra az intézmények, de már most is látszik, hogy a résztvevő országok száma tovább fog nőni. Igen nagy eredménynek tartja, hogy a tavalyi évben már több volt a nemzetközi színtérről érkező, mint a magyar kiállító. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a magyar kortárs művek háttérbe szorulnának, hiszen a vásáron eddig valamennyi jelentős hazai galéria is bemutatkozhatott. Idén a szervezők célja, hogy a nemzetközi vásárokon is kiállító, magas szakmai színvonalat képviselő vezető magyar galériák még hangsúlyosabban szerepeljenek az Art Marketen.
A vásár az idei évben is a jól ismert védnököket kérte fel, hogy patronálják az eseményt: Nancy G. Brinker (műgyűjtő) és Martonyi László (külügyminiszter) örömmel vállalták magukra e feladatokat. A védnökséget kiegészítő szakmai testület idén nyolctagúvá bővül, vagyis Deák Erika (galériatulajdonos); Einspech Gábor (festményszakértő); Gulyás Gábor (a Műcsarnok igazgatója); Gaudens Pedit (osztrák műgyűjtő); továbbá Nicola Trezzi (a Flash Art Magazin szerkesztője) mellett további három galériatulajdonos került a testület tagjai közé: a berlini Nicole F. Loeser; a ljubljanai Dejan Sluga és a bukaresti Adina Zorzini.
A szervezők a vásár vonzerejének és különlegességének növelése érdekében minden évben kiemelt témát választanak, és ezt mutatják be komplex módon a közönségnek. A korábbi években előkerült már a kortárs cigány művészet, a közép-európai fotográfia, Kolozsvár művészete és a zsidó identitás is, idén pedig a migráció társadalmi jelenségének képzőművészeti feldolgozása lesz a fő téma.
Az Art Market 2013-ban is szórakoztató vásár kíván lenni, ami nemcsak a szakmának lehet vonzó, hanem nagyon sok további érdeklődőnek is, éppen ezért egyéb programokkal egészítik ki a kiállításokat: lesznek divatbemutatók, koncertek, tárlatvezetések és fényfestés is. Azoknak pedig, akik kifejezetten a vásár szakmai részei iránt érdeklődnek, az Inside Art beszélgetései, előadásai kínálnak majd izgalmas időtöltést.
A III. Art Market Budapest sajtótájékoztatója, Gerbeaud cukrászda, Budapest, 2013. április 24.
A Gerbeaud Cukrászda Arany Szalonjában tartott sajtótájékoztatón Ledényi Attila kiemelte, hogy az idei vásár sikere is az intézményekkel való együttműködésen múlik majd. Úgy gondolja, hogy csak összefogással érhető el, hogy a vásár és a főváros maga is vonzóvá váljon a nemzetközi közönség számára. Több partner mellett a Mai Manó Ház ebben az évben is kiemelkedő szerepet játszik a fesztivál megvalósításában. Kőrösi Orsolya, a ház igazgatója elmondta, hogy már kezdetektől fogva híve ennek a vásárnak, így 2011-ben örömmel mondott igent a szakmai partnerségre. Szerinte is az a vásár legnagyobb előnye, hogy megnyitja a hazai galériákat egymás előtt, és összehozza őket, amire ma egyébként is nagy szükség van. Barthes-ot idézi, amikor azt állítja, hogy a város a kultúra által kezd el beszélni a lakóihoz, azonban Budapesten némi hiányt lehet megfigyelni e téren: “Hiányoznak azok a szinergiák, együttműködések, amik megsokszoroznák a kultúra hatásfokát." Hiába vannak nagyszerű kulturális intézményeink, ezek önmagukba zártak és nem képesek nyitni egymás fel, állítja a Mai Manó Ház igazgatója. Az Art Market éppen azért hasznos, mert együttműködésre készteti a különböző galériákat.
Kőrösi Orsolya lelkes szavai után Ledényi Attila egy prezentáció segítségével ismertette a korábbi eredményeket és a jövőbeli célokat. Ezekből az adatokból világossá vált, hogy idén is egy olyan nemzetközi színvonalú vásárt akarnak megalkotni, ami kiemelten foglalkozik a magyar kortárs művészettel. Tavaly a Millenárison összesen 6000 négyzetméteren mintegy 100 kiállító és 450 művész mutatkozott be, de a mostani átalakításoknak köszönhetően ezek a számok tovább nőhetnek. Az Art Market Budapest keretében az eddigi két évben 14 ország galériái képviseltették magukat, többek között Ausztriából, Csehországból, Nagy Britanniából, Izraelből, Kazahsztánból, Amerikából és Kanadából is érkeztek kiállítók. Ledényi elmondta, hogy ugyan még néhány hónapig jelentkezhetnek az idei vásárra az intézmények, de már most is látszik, hogy a résztvevő országok száma tovább fog nőni. Igen nagy eredménynek tartja, hogy a tavalyi évben már több volt a nemzetközi színtérről érkező, mint a magyar kiállító. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a magyar kortárs művek háttérbe szorulnának, hiszen a vásáron eddig valamennyi jelentős hazai galéria is bemutatkozhatott. Idén a szervezők célja, hogy a nemzetközi vásárokon is kiállító, magas szakmai színvonalat képviselő vezető magyar galériák még hangsúlyosabban szerepeljenek az Art Marketen.
A vásár az idei évben is a jól ismert védnököket kérte fel, hogy patronálják az eseményt: Nancy G. Brinker (műgyűjtő) és Martonyi László (külügyminiszter) örömmel vállalták magukra e feladatokat. A védnökséget kiegészítő szakmai testület idén nyolctagúvá bővül, vagyis Deák Erika (galériatulajdonos); Einspech Gábor (festményszakértő); Gulyás Gábor (a Műcsarnok igazgatója); Gaudens Pedit (osztrák műgyűjtő); továbbá Nicola Trezzi (a Flash Art Magazin szerkesztője) mellett további három galériatulajdonos került a testület tagjai közé: a berlini Nicole F. Loeser; a ljubljanai Dejan Sluga és a bukaresti Adina Zorzini.
A szervezők a vásár vonzerejének és különlegességének növelése érdekében minden évben kiemelt témát választanak, és ezt mutatják be komplex módon a közönségnek. A korábbi években előkerült már a kortárs cigány művészet, a közép-európai fotográfia, Kolozsvár művészete és a zsidó identitás is, idén pedig a migráció társadalmi jelenségének képzőművészeti feldolgozása lesz a fő téma.
Az Art Market 2013-ban is szórakoztató vásár kíván lenni, ami nemcsak a szakmának lehet vonzó, hanem nagyon sok további érdeklődőnek is, éppen ezért egyéb programokkal egészítik ki a kiállításokat: lesznek divatbemutatók, koncertek, tárlatvezetések és fényfestés is. Azoknak pedig, akik kifejezetten a vásár szakmai részei iránt érdeklődnek, az Inside Art beszélgetései, előadásai kínálnak majd izgalmas időtöltést.
A III. Art Market Budapest sajtótájékoztatója, Gerbeaud cukrászda, Budapest, 2013. április 24.
Fotó: Bach Máté
További írások a rovatból
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon