bezár
 

zene

2013. 04. 29.
Lenyesett idő – Minkowski nélkül
Budapesti Tavaszi Fesztivál, 2013. március 31. Les Musiciens du Louvre – Grenoble
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nehogy valami félreértés legyen: jópár évet leéltem Minkowski nélkül, néha szomorúan, de sokszor örömmel telve: a baj nem az volt, hogy most nem jött el, mert itt volt és vezényelt is, csak épp nem úgy, ahogyan azt tőle vártam volna.

prae.hu

Épp nemrég írtam arról, hogy számomra mi ad értelmet a régizene hallgatásának, s az idei Tavaszi Fesztivál szervezői voltak oly kedvesek hozzánk, hogy újabb nagy fenegyereket hívtak a koncertre. Mondanám éppen, hogy összehasonlítás végett, de azt nem, azt mégsem: én semmi alapot nem láttam az összevetésre.

Valószínűleg sokat fogok csuklani az elkövetkező időszakban, és az "ellenségeim" száma is számottevően nő, de mégis ki kell jelentenem, hogy kifejezetten elégedetlen voltam a koncerttel. Ízlések és pofonok különbözőek, elvárásainkban sem vagyunk ugyanolyanok: ezért igyekszem most elkülöníteni élményeimben azt, ami nekem nem tetszett, és azt a néhány dolgot, ami kifejezetten rossz volt.

És újra pontosítanom kell, mert a koncert nem volt rossz, sőt, akár nagyon jó koncert is lehetett volna, ha nem ő, a nagy ő adja a nevét mindehhez. Inkább azt mondom, hogy közepesen jó koncertet hallottunk – amiben én a közepesen szót húzom alá.

Kezdjük az elején, hogy a kedves olvasó is megértse, hogy mi volt a problémám! Feláll a zenekar, tapsvihar közepette megjelenik a nagy Minkowski a színpadon, gyorsan körbenéz, int, és máris kezdenek játszani a zenészek. Semmi cicoma, semmi bemelegedés, semmi ráhangolódás. És egészen a szünetig a Bach darabok így következtek egymás után: elkapkodott kezdés, gyors befejezés, épp csak egy kis szünet, s máris a következő - mint a futószalagon.

Valószínűleg amikor először járt komolyzenei koncerten az olvasó, neki is feltűnt az, hogy mennyi "szertartásosság" van egy ilyen előadásban. Persze nem a frakkról beszélek, az más tészta: inkább arról, hogy hosszas csend előz meg egy-egy darabot, mint ahogy a magasugró készül elrugaszkodni és méri, méricskéli az erre legmegfelelőbb időt, a karmester is általában megvárja amíg elhalkul a sustorgás-köhécselés, amíg mindenki (és nem csak a zenészek) ráhangolódnak az előadásra, amikor a koncentráció a legmagasabb hőfokon ég, és csak akkor indul a muzsika.

Ahogy talán az is megesett már a kedves olvasóval, hogy látta, hallotta milyen az, amikor valaki tudatlanul-figyelmetlenül nem várja meg a hangok (lelki) lecsengését, hanem picit előbb, egyedül kezd el tapsolni. Ezt neveztem az előbb rituálénak: az ilyen zenehallgatásnak bizony rituáléja van, és aki ezt nem tartja be, annak minden oka megvan, hogy kényelmetlenül érezze magát.

Ezúttal mégis én éreztem kényelmetlenül magam, bár figyeltem, tudtam a módit, és (be)vártam mindennek az idejét. Most a nagy Minkowski nem várt. Valószínűleg nem túl szimpatikus hasonlat egy komolyzenei előadásra, de én valóban azt éreztem, hogy futószalagon szállítják a zenét.

Egyébként nem sietett a zenekar, vagy csak egészen picit, a tempóval nem volt különösebb baj, és még csak pontatlanságnak sem nevezném, de valahogy – leginkább az énekeseken éreztem – senki sem várta meg a kiszabott időt, mely alatt a muzsika eléri és betölti a lelket, itt-ott szinte minden zenész lenyesett egy picit az időből.

Mindezt leginkább a Bach-művek előadásában éreztem, aztán a szünet megváltoztatott mindent. Legalábbis számomra, és azért siettem a futószalag-hasonlat bemutatásával, mert azt gondolom, hogy ez mérhető, illetlen és hiba. Ami a szünet után következett, az már inkább ízlés kérdése.

Most nem sietett Minkowski, és a zenészek is odatették magukat. A Mozart-misének koncepciója volt, ez a zene ki lett gondolva, s a zenészek azt adták elő. A koncepció nem tetszett – és nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez az én személyes ízlésem.

Kellemes zene volt, a muzsikusok jól játszottak, és Minkowski is kitett magáért, de ami számomra a mise lényegét illeti, azaz a fenség, a lélek, a drámai erő – nos, én ezt nem hallottam ki belőle.

Valószínűleg csak én voltam csalódott, hiszen a közönség lelkesen ünnepelte az előadást. Én mégis azt éreztem, hogy ez nem a nagy Minkowski volt, legfeljebb a kicsi. Úgy éreztem, hogy valamit nem kaptam meg, ami nekem jár.

És csak utólag gondolkodtam el azon, hogy ez is egy régizene előadás volt. És így szimbolikus tettként értékelem azt, amit a szünet előtt hallottam: hogy a zenészek le- lenyesegettek az időből.

Kérem szépen, az egész előadás gyönyörű egyenletes-lebegésű temperálásban szólt. Minkowski elgondolkodott azon, hogy mit és hogyan is akartak kifejezni a zenében annak idején. Utánaásott a zenei elképzelésnek.

Aztán felkapták hangszereiket a zenészek, és előadták ma, mai hangszerekkel, mai hangolásban, mai öltözékben és az egyik legmodernebb koncerttermünkben a – talán valamivel kevésbé modern – közönségnek a zenét. Eltűnt az idő, a múlt és jelen kettőssége, a feszülő távolság jelen és múlt között. Lenyesték az időt.

A műsoron:

J. S. Bach: Der Himmel lacht! Die Erde jubiliert - kantáta, BWV 31
J. S. Bach: Christ lag in Todesbanden - kantáta, BWV 4

Mozart: c-moll mise, K. 427


Előadta: Les Musiciens du Louvre - Grenoble
Vezényelt: Marc Minkowski
 

Marc Minkowski
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák

Más művészeti ágakról

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés