bezár
 

irodalom

2013. 04. 21.
Ilyenkor már óvodás vagyok
Égigérő slam – Janikovszky Éva emlékére, április 20.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A slamrajongóknak magától értetődően kötelező kuriózum, a slamszkeptikusoknak reménykeltő kísérlet a Janikovszky Éva emlékére rendezett slam, amely azt a kérdést szegezte a közönségnek, hogy hogyan lehet összekapcsolni a gyermeki nézőpontot, különösen a Janikovszky-mesék hangulatát a slam egy jól körülírható szubkultúrát megjelenítő, de mégis sokféle hangot magába fogadó stílusával.

A slammerek sorshúzással kialakuló sorrendben olvassák fel szövegeiket, a közönségből kiválasztott zsűri pontoz, a közönség tapsol: így néz ki a slam poetry a Könyvfesztiválon is. Ami szokatlan: a szövegek a gyerek perspektívájából szólaltak meg: a meghatározott téma a fellépők korábbi szövegeihez organikusan kapcsolódott, nem kellett tehát nagyon kibújniuk a bőrükből. Jóllehet a gyerek-tematika itt-ott már előkerült (pl. Néma gyerek produkció), a műfaj alapvetően inkább a tinédzserkori lázadást csatornázza be. Így az is kérdés volt, hogy Janikovszky Éva emlékét hogyan tudják megidézni a fellépők.

A regiszterváltás sikeres volt: Kemény Zsófi, Csider István Zoltán, Pion István, Süveg Márk Saiid és Gábor Tamás Indiana szövegei megnevetették a közönséget és hangos tapsolásra késztették, miközben súlyos élethelyzeteket mutattak be a felnőttek furcsa világában tapasztalható összefüggéseket még nem a felnőttek módján kereső-találó kisgyerek szemüvegén át. Kemény Zsófi a tizennyolcadik életév traumájából csinált viccet, Indiana, Csider és Pion a gyermektől elvárt magatartásmintákat figurázták ki és a kamaszkor átmeneti állapotát verselték meg, Saiid pedig a slam Wittgensteinjeként hétköznapi mondatok jelentését tette nyelvkritikai szövege tárgyává. A favicc-szerű rímpoénok ültek: ebben a mezőnyben toronymagasan Kemény Zsófi “a papucs"-"apa-puccs" rímpárja győzedelmeskedett, de a többiek sem maradtak le.



A pontokat osztó zsűri és a közönség hangereje Süveg Márkot ítélte a legjobbnak, ebben vélhetően nemcsak pofonegyszerűen filozofikus szövegei, hanem színészi alakításnak sem utolsó szerepése is szerepet játszott (némi belső időutazással megspékelt szövegéből száramzik a címbe emelt idézet is). Indiana még a gyerekkor hátteréül szolgáló “omladozó szockorszakot" is megidézte néhány frappáns utalással, ami – amellett, hogy óvodáskorában űrhajósnak készült – kifejezetten szimpatikussá tette őt.

Vélhetően nem a kisgyerekeknek fog szólni az elkövetkezendő időszak slamtermése, de az kiderült, hogy a kísérlet sikeres, a slam poetry a megszokott színvonalon képes tőle idegennek tetsző témával is tetszést aratni.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Pogrányi Péter --


További írások a rovatból

Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
irodalom

Kritika Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetéről
Antológiákról a Prostor folyóirattal
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap

Más művészeti ágakról

Egy mozgástanulmány
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés