színház
2007. 05. 02.
SOK(K)
Ballet Preljocaj – Granular Synthesis: „N”
A sokkolás már a nézőtérre való bejutásnál elkezdődött. Nem valamilyen látványos effekttel, csupán azzal a szerény kis kiírással, amit a várakozó néző elolvashatott. E szerint: terhes anyák, epilepsziások, pacemakerrel vagy hallókészülékkel rendelkezők inkább ne is próbálkozzanak az előadással. Annak hatásai ugyanis károsak lehetnek számukra.
Jelen cikk írója egyik „kategóriába” sem tartozik (még), de kellő aggodalommal lépett be a színháztérbe. S az aggodalmak némileg igazolódtak. A majd’ másfél órás produkció ugyanis olyan töménységű volt, hogy mindenkit igénybe vett, korra, nemre, egészségi állapotra való tekintet nélkül. A darab első próbatételeként néhány percig teljes sötétségben csak egy nagyon intenzív hangkulissza borított be mindent, majd szétment a függöny (Kivételes jelenség a Trafó színpadán!), ám nem lőn világosság, mert nagyon nehezen lehetett a sejtelmes megvilágításban azonosítani a látványt. Aztán, ha a szem hozzászokott, felismerhette, hogy két, meztelen emberekből álló kupacból vált ki egy-egy táncos, akik pókszerű mozgásukkal valamilyen furcsa párviadalt vívtak. Gyakorlatilag nemiségüktől, emberi mivoltuktól teljesen megfosztott testek, húsok voltak. S ez a nemtelenség végig meghatározta a produkciót.
S ahogy nem jelentek meg hagyományos színházi értelemben vehető szerepek, úgy történet sem volt. Ami természetesen egyáltalán nem hátránya egy táncelőadásnak, sőt! A másfél óra gyakorlatilag egyetlen fokozás volt, azonban a nehezen befogadhatóság abból is eredhetett, hogy a produkció eleve olyan intenzitással indult, ahová inkább csak eljutni szokott egy koreográfia. A darab egyáltalán nem iktatott be „pihenőket”, végig egyforma, pontosabban fokozódó töménységgel provokált.
A meztelen „pókok tánca” nyitójelenet után ugyan már némi ruhába öltözve jelentek meg a táncosok. Szólóik, duóik, trióik, illetve bonyolultabb, kánonszerű formációik óriási dinamizmussal váltották egymást, egészen különleges, virtuóz lépésanyaggal. S annak ellenére lett mindez nagyon sűrű, hogy a koreográfiában nagyon sok volt a repetíció a mozdulatsorokon és a nagyobb kompozíciós egységeken belül is.
Az előadás intenzitását azonban nem csak a tánc töménysége adta, hanem természetesen a látvány egyéb elemei is. A rendkívül rafinált világítás sokszor szinte csak épphogy látni engedte a színpadi akciókat. Épp annyira, hogy nagyon kelljen figyelni, ha valóban meg akarom látni, hogy mi is történik. Az előadás egésze azonban nem burkolózott sejtelmes félhomályba, hiszen nagyon erősek voltak a stroboszkópos effektek, amelyek viszont éppen az élességükkel vakítottak el. Ha a néző nagyon elszánt, egészen különleges, szinte pszichedelikus látványban lehetett része, ám az a gyanúm, hogy sokak számára láthatatlanná (prózaibban fogalmazva: nézhetetlenné) vált az előadás. Holott valamilyen valóban nem mindennapi szépség jelent meg a színpadon, tökéletesen elbizonytalanítva a valóságos, hús-vér fizikai jelenlét, és a kétdimenziós vetített, virtuális valóság határát.
A kritika írójának biztosan feladata lenne minden részlet értelmezése, de be kell vallania, az „N”-nel, mint címmel nem tud mit kezdeni, illetve csak csapongó asszociációkba képes belekezdeni, de ezt meghagyná mindenkinek saját kedvére. Jobb a tiszta beszéd: számomra félrevezető maradt a cím. Talán (hogy egy asszociációt mégis útjára bocsássak..) épp a megtévesztés játékosságával kívánt élni? Gondolkodj néző, úgyse jutsz semmire! Őszintén szólva ez az irónia tökéletesen illene ahhoz a távolságtartó személytelenséghez, amit a darab egésze megvalósított. A minden vonatkozásában nagyon pontosan megszerkesztettnek tűnő, rendkívül tudatos produkció összkicsengésében mégis hagy maga után valamilyen értetlenséget a nézőben. „N”, mint nem tudom?
Koncepció és dramaturgia: Angelin Preljocaj, Kurt Hentschlager, Ulf Langheinrich
Zene és hangterv: Ulf Langheinrich
Látvány, fény és szinpad: Kurt Hentschlager
Koreográfia: Angelin Preljocaj
S ahogy nem jelentek meg hagyományos színházi értelemben vehető szerepek, úgy történet sem volt. Ami természetesen egyáltalán nem hátránya egy táncelőadásnak, sőt! A másfél óra gyakorlatilag egyetlen fokozás volt, azonban a nehezen befogadhatóság abból is eredhetett, hogy a produkció eleve olyan intenzitással indult, ahová inkább csak eljutni szokott egy koreográfia. A darab egyáltalán nem iktatott be „pihenőket”, végig egyforma, pontosabban fokozódó töménységgel provokált.
A meztelen „pókok tánca” nyitójelenet után ugyan már némi ruhába öltözve jelentek meg a táncosok. Szólóik, duóik, trióik, illetve bonyolultabb, kánonszerű formációik óriási dinamizmussal váltották egymást, egészen különleges, virtuóz lépésanyaggal. S annak ellenére lett mindez nagyon sűrű, hogy a koreográfiában nagyon sok volt a repetíció a mozdulatsorokon és a nagyobb kompozíciós egységeken belül is.
Az előadás intenzitását azonban nem csak a tánc töménysége adta, hanem természetesen a látvány egyéb elemei is. A rendkívül rafinált világítás sokszor szinte csak épphogy látni engedte a színpadi akciókat. Épp annyira, hogy nagyon kelljen figyelni, ha valóban meg akarom látni, hogy mi is történik. Az előadás egésze azonban nem burkolózott sejtelmes félhomályba, hiszen nagyon erősek voltak a stroboszkópos effektek, amelyek viszont éppen az élességükkel vakítottak el. Ha a néző nagyon elszánt, egészen különleges, szinte pszichedelikus látványban lehetett része, ám az a gyanúm, hogy sokak számára láthatatlanná (prózaibban fogalmazva: nézhetetlenné) vált az előadás. Holott valamilyen valóban nem mindennapi szépség jelent meg a színpadon, tökéletesen elbizonytalanítva a valóságos, hús-vér fizikai jelenlét, és a kétdimenziós vetített, virtuális valóság határát.
A kritika írójának biztosan feladata lenne minden részlet értelmezése, de be kell vallania, az „N”-nel, mint címmel nem tud mit kezdeni, illetve csak csapongó asszociációkba képes belekezdeni, de ezt meghagyná mindenkinek saját kedvére. Jobb a tiszta beszéd: számomra félrevezető maradt a cím. Talán (hogy egy asszociációt mégis útjára bocsássak..) épp a megtévesztés játékosságával kívánt élni? Gondolkodj néző, úgyse jutsz semmire! Őszintén szólva ez az irónia tökéletesen illene ahhoz a távolságtartó személytelenséghez, amit a darab egésze megvalósított. A minden vonatkozásában nagyon pontosan megszerkesztettnek tűnő, rendkívül tudatos produkció összkicsengésében mégis hagy maga után valamilyen értetlenséget a nézőben. „N”, mint nem tudom?
Koncepció és dramaturgia: Angelin Preljocaj, Kurt Hentschlager, Ulf Langheinrich
Zene és hangterv: Ulf Langheinrich
Látvány, fény és szinpad: Kurt Hentschlager
Koreográfia: Angelin Preljocaj
Kapcsolódó cikkek
További írások a rovatból
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...