bezár
 

színház

2007. 05. 02.
SOK(K)
Ballet Preljocaj – Granular Synthesis: „N”
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
SOK(K) A sokkolás már a nézőtérre való bejutásnál elkezdődött. Nem valamilyen látványos effekttel, csupán azzal a szerény kis kiírással, amit a várakozó néző elolvashatott. E szerint: terhes anyák, epilepsziások, pacemakerrel vagy hallókészülékkel rendelkezők inkább ne is próbálkozzanak az előadással. Annak hatásai ugyanis károsak lehetnek számukra.
Jelen cikk írója egyik „kategóriába” sem tartozik (még), de kellő aggodalommal lépett be a színháztérbe. S az aggodalmak némileg igazolódtak. A majd’ másfél órás produkció ugyanis olyan töménységű volt, hogy mindenkit igénybe vett, korra, nemre, egészségi állapotra való tekintet nélkül. A darab első próbatételeként néhány percig teljes sötétségben csak egy nagyon intenzív hangkulissza borított be mindent, majd szétment a függöny (Kivételes jelenség a Trafó színpadán!), ám nem lőn világosság, mert nagyon nehezen lehetett a sejtelmes megvilágításban azonosítani a látványt. Aztán, ha a szem hozzászokott, felismerhette, hogy két, meztelen emberekből álló kupacból vált ki egy-egy táncos, akik pókszerű mozgásukkal valamilyen furcsa párviadalt vívtak. Gyakorlatilag nemiségüktől, emberi mivoltuktól teljesen megfosztott testek, húsok voltak. S ez a nemtelenség végig meghatározta a produkciót.

Szkéné színház

S ahogy nem jelentek meg hagyományos színházi értelemben vehető szerepek, úgy történet sem volt. Ami természetesen egyáltalán nem hátránya egy táncelőadásnak, sőt! A másfél óra gyakorlatilag egyetlen fokozás volt, azonban a nehezen befogadhatóság abból is eredhetett, hogy a produkció eleve olyan intenzitással indult, ahová inkább csak eljutni szokott egy koreográfia. A darab egyáltalán nem iktatott be „pihenőket”, végig egyforma, pontosabban fokozódó töménységgel provokált.

Photo: http://www.epidemic.net/photos/gs/n4.htmlA meztelen „pókok tánca” nyitójelenet után ugyan már némi ruhába öltözve jelentek meg a táncosok. Szólóik, duóik, trióik, illetve bonyolultabb, kánonszerű formációik óriási dinamizmussal váltották egymást, egészen különleges, virtuóz lépésanyaggal. S annak ellenére lett mindez nagyon sűrű, hogy a koreográfiában nagyon sok volt a repetíció a mozdulatsorokon és a nagyobb kompozíciós egységeken belül is.

Az előadás intenzitását azonban nem csak a tánc töménysége adta, hanem természetesen a látvány egyéb elemei is. A rendkívül rafinált világítás sokszor szinte csak épphogy látni engedte a színpadi akciókat. Épp annyira, hogy nagyon kelljen figyelni, ha valóban meg akarom látni, hogy mi is történik. Az előadás egésze azonban nem burkolózott sejtelmes félhomályba, hiszen nagyon erősek voltak a stroboszkópos effektek, amelyek viszont éppen az élességükkel vakítottak el. Ha a néző nagyon elszánt, egészen különleges, szinte pszichedelikus látványban lehetett része, ám az a gyanúm, hogy sokak számára láthatatlanná (prózaibban fogalmazva: nézhetetlenné) vált az előadás. Holott valamilyen valóban nem mindennapi szépség jelent meg a színpadon, tökéletesen elbizonytalanítva a valóságos, hús-vér fizikai jelenlét, és a kétdimenziós vetített, virtuális valóság határát.

A kritika írójának biztosan feladata lenne minden részlet értelmezése, de be kell vallania, az „N”-nel, mint címmel nem tud mit kezdeni, illetve csak csapongó asszociációkba képes belekezdeni, de ezt meghagyná mindenkinek saját kedvére. Jobb a tiszta beszéd: számomra félrevezető maradt a cím. Talán (hogy egy asszociációt mégis útjára bocsássak..) épp a megtévesztés játékosságával kívánt élni? Gondolkodj néző, úgyse jutsz semmire! Őszintén szólva ez az irónia tökéletesen illene ahhoz a távolságtartó személytelenséghez, amit a darab egésze megvalósított. A minden vonatkozásában nagyon pontosan megszerkesztettnek tűnő, rendkívül tudatos produkció összkicsengésében mégis hagy maga után valamilyen értetlenséget a nézőben. „N”, mint nem tudom?

Koncepció és dramaturgia: Angelin Preljocaj, Kurt Hentschlager, Ulf Langheinrich
Zene és hangterv: Ulf Langheinrich
Látvány, fény és szinpad: Kurt Hentschlager
Koreográfia: Angelin Preljocaj


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- vinczellér katalin --


További írások a rovatból

Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...

Más művészeti ágakról

(kult-genocídium)
Kurátori bevezető
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés