bezár
 

irodalom

2013. 04. 21.
Hogyan élheted túl...?
A Móra Könyvkiadó Lélekdoki címmel induló, új pszichológiai sorozatának bemutatója
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Móra Kiadó a 2011-ben indított Tabu-könyvek valóban hézagpótló sorozatának indítása után most egy újabb, rázós témákat feldolgozó szériát indít. A Tabu-könyveket a 15-18 éves korosztály számára célozták meg, a Lélekdoki-sorozat a fiatalabbaknak, a 9-11 éves gyerekeknek szól.
Az alapvetően pszichológiai segítősorozat kötetei egy-egy lelki problémát járnak körül. Első darabja a Hogyan élheted túl, ha rád száll az osztály? címet viseli, amely a kiközösítésről, a második kötet témája (Hogyan élheted túl a szüleid válását?) értelemszerűen a szülők válása, annak feldolgozása. Hogyan élheted túl…? – kezdődnek a címek, és ezek alapján joggal remélhetjük, hogy a bennük előkerülő problémák a lelki trauma feldolgozását segítik. A kötetek felépítése ezt a fajta segítséget adja, mivel, ahogy Dian Viktória sorozatszerkesztő a bemutatón elmondta, a könyvek két részből állnak: egy történetből és a hozzá tartozó, segítő feladatokból, tanácsokból, amelyek magyarázzák és feloldják az olvasóban az ábrázolt konfliktust és érzelmeket. Ez utóbbi a Heim Pál Gyermekkórház mentálhigiénés szakembereinek segítségével valósult meg; a történetek a szakmai csapat és Pacskovszky Zsolt író közös munkája.

A zsúfolásig megtelt, így kissé oxigénhiányos Hess András teremben hárman ülnek az asztalnál, a két szerző: Rigler Ilona pszichológus és Pacskovszky Zsolt író, valamint a szerkesztő, Dian Viktória. Kiderült, hogy a meghirdetett vendég, Vekerdy Tamás mégsem tudott megjelenni, a program viszont így is nagyon izgalmas lett, sok mindent megtudtunk például egy új sorozat indításának nehézségeiről, kérdőjeleiről, vitáiról.

Külföldi (nyugat-európai) példák adták az ötletet, hogy indítsanak "nehéz" témákat felvonultató, segítő szándékú sorozatot. A pszichológus javasolta, hogy a sorozat a 9-10 éves korosztályt célozza meg. Ez az a korcsoport, amelynél már elindul családtól való elszakadás hosszú folyamata, és a kortárs kapcsolatok kialakítása is most kezdődik el. Ebben az életkorban (talán utoljára) még a legirányíthatóbbak a gyerekek, és az egyes családi vagy közösségi traumák feldolgozása egy jó irodalommal talán hatékonyabban segít.

Dian Viktória kérdésére, miszerint a mai, digitális korban felnövő generáció mennyiben különbözik a korábbi nemzedékektől, Rigler Ilona a magukra maradott fiatalokról beszél; nemcsak a technicizáció az, ami más ebben a generációban, mondja, de a családi kötelékek is megváltoznak. A gyerekek elmagányosodnak, mert a szülők, ha dolgoznak, nem nyolc, de 10-12 órában; ha nem dolgoznak, akkor munka után rohannak, a gyerekeikre marad a legkevesebb idejük. A szülők úgy érzik, valamivel kárpótolni kell a gyerekeiket a szülői hiány miatt, és ezért szinte mindent megadnak nekik, és a háztartási munkából nagyon gyakran kihagyják őket. Pedig, hangsúlyozza a pszichológus, nagyon fontos lenne, hogy a gyerekek aktívan részt vegyenek a közös életben, hogy időnként elmosogassanak, levigyék a szemetet, mert így érezni fogják, hogy fontos tagjai a családnak. Ha aktív tag vagyok valahol, jobban megbecsülöm a közösségemet (jelen esetben a családomat). Ehhez, az igazi családi háttér nélküli léthez adódik hozzá a virtuális kapcsolatok hálója, ami szintén nem segíti elő valódi társas kapcsolatok kiépítését. A gyerek ezt nem érzi, ő ebben a világban könnyedén eligazodik, számára ez a természetes.

A sorozat célja, fejti ki tovább a pszichológus, hogy gyerek, szülő, pedagógus, de elsősorban a gyerek, kapaszkodót kapjon a könyv által. Mindjárt könnyebb úgy elviselni valami rosszat, ha megtudjuk, hogy másokkal megestek efféle dolgok. "Én a személyes kapcsolatokban még mindig jobban hiszek", mondja Rigler Ilona.

A történetek írója, Pacskovszky Zsolt kerül most sorra. Ezek klasszikus történetek, olyan 19. századiak, már ami a meséléstechnikát illeti: "olyan történetet akartam, aminek van eleje, vége, közepe." Mint megtudjuk, az első, a kiközösítésről szóló történet, ellentétben a válásról szólóval, személyes élményből táplálkozik. Az író iskolájában valóban működött a kőkemény harcmodort idéző kiközösítés, amikor a mindenféle mondott alapon kiközösítettnek be kellett állni a kapuba, és a többieknek őrá, a kapufára kellett lőnie. A kívülről ártatlan focizásnak látszó játék valójában a terror eszközeit használta. A kapufa-történetben az az érdekes, hogy az elbeszélő fiú előbb a kiközösítők pártján áll, mivel nem akarja beárulni a legjobb barátját, de hosszú vívódást követően mégis megteszi; erkölcsileg fejlődik, most viszont mégis ő kerül veszélybe…

A második könyv írásmódszere a gyűjtögetés volt: "általában BKV-n utazom, gyűjtögetem az információmorzsákat." Sokszor viszont problémás a gyűjtés, mert szó szerint nem érti, hogy miről szól két kiskamasz beszélgetése a buszon. Az eseteket a pszichológus adja, ő kerekít ezekből a kis sztorikból épkézláb történeteket.

A két kötetben az egyik főhős fiú, a másik lány. Pacskovszky Zsolt elmondta, ez szinte véletlenszerűen alakult így, mert a kapufás történetben adott volt, hogy fiú lesz a főszereplő elbeszélő (még mindig a fiúk fociznak többen); a másiknak az eredeti elképzelés fiú-lány testvérpár lett volna a két főhőse, de helyhiány miatt ezt el kellett vetniük. Ebben a történetben egy kislány és anyukája buszon hallott beszélgetése inspirálta a válás-történet kibontására.

Az illusztrációk az Év Gyermekkönyve-díjas Kalmár Tibor munkái, és mint a bemutatón elhangzott, a grafikus érdekes megoldást választott a kapcsolatok, lelkiállapot ábrázolására: színes és fekete-fehér figurák váltakozva fordulnak elő mind a két történetben a történet "érzelmi töltete" szerint. A válás-történet végére egy lehetséges legjobb harmóniában már teljesen kiszínesedik a kép, mindenki színes lesz; a kapufás sztoriban a feloldás ugyan nem ennyire egyértelmű, de a színek mindig azt mutatják, hogy a főhős milyen viszonyban van azokkal, akik bántanak valakit illetve azokkal, akiket bántanak.

Az író véleménye szerint egy válást – hosszú évek alatt ugyan – de lelkileg fel lehet dolgozni, és az ember rájön arra, hogy talán jobban tették annak idején a szülei, hogy elválnak. Ha viszont általánosban kiközösítenek valakit, az akár életre szóló traumát okozhat, a feloldás tehát nem annyira egyértelmű ebben a történetben.

A kötetek másik része (És te? címmel) kérdéseket tesz fel, tanácsokat ad az adott helyzetnek megfelelően. Három csoportba oszthatók a kérdések: az első a cselekménnyel összefüggő, tartalmi kérdésekre kerestet válaszokat az olvasókkal. A másodikban Mit tehetsz, a harmadikban Mit ne tégy címmel gyűjtötték össze a problémás helyzetekre adott lehetséges segítő javaslatokat ("Beszélj valakivel, akiben megbízol: a szüleiddel, egy tanárral vagy nagy testvérrel, idősebb baráttal, rokonnal." Vagy: "Ne próbáld te magad megoldani a problémádat! Semmi rossz nincs abban, ha segítséget kérsz.")

Mint megtudtuk, őszre várható a következő kötet, amely a kistestvér születik problematikáját járja körül, a negyedik pedig jövőre jelenhet meg, és a témája a számítógép-függés lesz. Folyamatosan gyűjtik az anyagokat, és a bemutatón szabad volt tippeket is adni. Sok téma szóba került: a drogozás, a szexuális zaklatás, etnikai feszültségek stb. A sort – sajnos – hosszan lehetne sorolni, mindenesetre biztos, hogy valami nagyon jó dolog vette ezzel kezdetét.

Fotó: Bach Máté


prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Besze Barbara --


További írások a rovatból

Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről
Mi köze mindehhez Nádas Péternek?
Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetének bemutatója
Kovács Dominik és Kovács Viktor Lesz majd minden című regényéről

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés